XCOM: Enemy Unknown vuoropohjanaksuna Firaxisilta

Classicilla ite mennään ja multa on lähtenyt jo 4 maata pois xcomista - hieman alkaa velloo neste lahkeessa.

Yksinkertaisesti en tajunnut päivittää aseita, vaan päivitin tekniikkaa ja taitoja, niin ton yhen council tehtävän tekeminen oli ihan mahdotonta. Nyt kun sai plasmat/laserit niin meni sekin heittämällä -> kaikki alueet rauhottu kertaheitolla. Ton kun ois tajunnut 12h aikaisemmin, niin vois olla hieman helpompaa nyt.

Ironman moodi, saa kuolla, mutta kuolleet sotilaat ovat sitten mennyttä. Eli ns. save/reload kikkailu ei ole mahdollista.
Sen verran olen lueskellut, että kun tuossa pistää vaikeustasoksi Classic ja sitten tuon Ironman moden, niin pitäisi olla Termiksellekin tarpeaksi vaikea ;)

Itse pelaan ekaa peliä vaan normal vaikeustasolla ja enemmän kyllä tuottaa haastetta valtioiden tyytyväisenä pitäminen kuin taistelut...

Oot ihan oikeassa, kyllähän mä kikkailen savella ja loadella jos menee ihan vituiks... :( Ehkäpä mä uskallan koittaa joskus hardcorellakin :)

Oot ihan oikeassa, kyllähän mä kikkailen savella ja loadella jos menee ihan vituiks... :( Ehkäpä mä uskallan koittaa joskus hardcorellakin :)

Joo, samaa teen itsekin tällä hetkellä. Jos esim. ryhmän paras sniper kuolee, niin salettiin lataan uudestaan :D
Toisen läpipeluun aion kyllä vetää tuolla Classic+Ironman kombolla, on kuulemma ihan eri peli sillä tavalla, kun jokainen ratkaisu on lopullinen.

edit:
Oli muuten pakko laittaa Steamista tämä:
http://store.steampowered.com/sub/964/ (Tuo UFO Defense on se originaali, nimi muuttunut). Eli kun saan tarpeekseni tästä uudesta, niin sitten vuosien tauon jälkeen noiden vanhojen kimppuun, en ole noista itseasiassa pelannutkaan kuin kahta ensimmäistä, eli UFO Defense ja Terror from the Deep.

Mä olen ottanut uusiksi ainoastaan kun mokaan itse, en sen takia että joku kuolee kun vihollinen on liian paha. Eli esim kerran otin uusiksi, kun oma äijä lähti juoksee alieneita päin, meni napit sekasin, mun piti vain liikuttaa ruutua. Ja toinen oli, kun katsoin että hei, tossa olis helppo nakki ottaa sectoid hengissä, ei muuta kuin Run&gun mode päälle ja viereen > ei voi käyttää sitä tainnutinta ainoastaan ampua tai overwatchaa :(. joten otin uusiksi että saan hengissä :P. Tämä normitasolla pelaamisen olen muutenkin ajatellut että on harjoittelua, pari iltaa vielä, niin sitten lähtee classic. En vielä tuota ironmaniä ota, mutta en kyllä muutenkaan halua exploittaa tuota save&load komboa siihen että jos omat kuolee, se on mulkkua ja vie kaiken innon pelistä, kun millään ei ole mitään väliä

- - - Updated - - -

MTM1977 ei sen vanhan nimi ole muuttunut, se tunnettiin tuolla nimellä jenkeissä ja kun on jenkkifirma joka myy, niin sillä nimellä mennään.

MTM1977 ei sen vanhan nimi ole muuttunut, se tunnettiin tuolla nimellä jenkeissä ja kun on jenkkifirma joka myy, niin sillä nimellä mennään.

Joo, huomasin itsekin, kun vähän wikejä lueskelin. Yllättäin taas ollut näitä "eri nimi USA:ssa kuin muualla" caseja :D

Tää oli pitkästä aikaa semmoinen peli, joka sai mut skippaamaan pari salitreeniäkin... Eilen meni läpi, tasona normal ja luonnollisesti ironmanilla. Vaikka pelistä tietty konsolimaisuus paistoi läpi, ei se haitannut tällä kertaa oikeastaan ollenkaan. Todella hyvä ja koukuttava peli. Loppupuolella peli oli vähän turhankin helppo tuolla normaalilla vaikeusasteella, kun ukoilla oli parhaat romut päällä.

Huikeita sankaritarinoita tässä kyllä syntyy ja välillä täysin epätoivoiselta näyttävä tilanne saattaa muutaman onnistuneen taktisen ratkaisun jälkeen saada aivan uuden suunnan. Nimesin noita ukkoja kaverieni mukaan ja voi sitä karmaisevaa fiilistä, kun Chryssalid silpoi puoleen väliin peliä selvinneen Heavy-kaverini. :(

Yhdessä tehtävässä tuli parin ekan siirron aikana tukkaan aivan törkeällä tahdilla; Cyberdisc droneineen ja läjä niitä kovempia Mutoneita aktivoitui samaan aikaan. Lähes koko joukkueeni ampui hutikudit, kun taas vastustajan vuorolla Cyberdisc melkein tappoi koko porukan parhaan sotilaan. Mutonit mylläsivät muuta joukkuetta ja pääsivät muutenkin siihen ihan viereen patsastelemaan. Oma porukka aivan henkihieverissä, jolloin päätin uhrata pari mukana ollutta uutta Squaddie-tason kaveria ja juoksutin veteraanit lentokoneelle turvaan. Lopulta ei tarvinnutkaan karata tehtävästä vaan pitkällisen asemataistelun jälkeen käänsin sen voitokseni. Jos en olisi uhrannut niitä kahta jämäukkoa, olisi luultavasti koko lössi kaatunut sinne samalle kukkulalle. :)

Hieno peli kertakaikkiaan. Tuskin tulee vanhoihin Xcomeihin palattua.

Houkuttaisi kyllä aloitella Ironman veto, mutta vähän arveluttaa tällä hetkellä, kun tuossa XBOX versiossa tuntuu olevan jonkin verran bugeja. Muutamia kertoja jäätynyt kesken Alien Action vuoron, eikä ole auttanut muu kuin käynnistää koko konsoli uudestaan. En tiedä miten usein se Ironman mode automaattisesti tallentaa, eli paljonko tuollaisessa tapauksessa häviää etenemisestä.

Itsekki sain pelin tulille tänään. Ihan jämäkkä ollut toistaiseksi, ihan fiksulta modernisoinnilta vaikuttaisi :)

Tää oli pitkästä aikaa semmoinen peli, joka sai mut skippaamaan pari salitreeniäkin... Eilen meni läpi, tasona normal ja luonnollisesti ironmanilla. Vaikka pelistä tietty konsolimaisuus paistoi läpi, ei se haitannut tällä kertaa oikeastaan ollenkaan. Todella hyvä ja koukuttava peli. Loppupuolella peli oli vähän turhankin helppo tuolla normaalilla vaikeusasteella, kun ukoilla oli parhaat romut päällä.

Huikeita sankaritarinoita tässä kyllä syntyy ja välillä täysin epätoivoiselta näyttävä tilanne saattaa muutaman onnistuneen taktisen ratkaisun jälkeen saada aivan uuden suunnan. Nimesin noita ukkoja kaverieni mukaan ja voi sitä karmaisevaa fiilistä, kun Chryssalid silpoi puoleen väliin peliä selvinneen Heavy-kaverini. :(

Yhdessä tehtävässä tuli parin ekan siirron aikana tukkaan aivan törkeällä tahdilla; Cyberdisc droneineen ja läjä niitä kovempia Mutoneita aktivoitui samaan aikaan. Lähes koko joukkueeni ampui hutikudit, kun taas vastustajan vuorolla Cyberdisc melkein tappoi koko porukan parhaan sotilaan. Mutonit mylläsivät muuta joukkuetta ja pääsivät muutenkin siihen ihan viereen patsastelemaan. Oma porukka aivan henkihieverissä, jolloin päätin uhrata pari mukana ollutta uutta Squaddie-tason kaveria ja juoksutin veteraanit lentokoneelle turvaan. Lopulta ei tarvinnutkaan karata tehtävästä vaan pitkällisen asemataistelun jälkeen käänsin sen voitokseni. Jos en olisi uhrannut niitä kahta jämäukkoa, olisi luultavasti koko lössi kaatunut sinne samalle kukkulalle. :)

Hieno peli kertakaikkiaan. Tuskin tulee vanhoihin Xcomeihin palattua.

Mulla on hyvinkin perinteinen scout+ 2 sniperia -combo, jolla luultavasti joka tilanne päättyy mun voittoon. Sniput ihan aluksi overwatch -moodiin, jopa ihan siltä seisomalta kun kenttä alkaa. Scout menee paljastaa vihut ja snipujen kyky ampua keneen tahansa vihuun joka on toisen team maten näköpiriisisä toimii. Yks heavy ja support auttaa tulituessa ja raivaa seiniä alas snipuille.

Overwatch ja camppiminen on kyllä liiankin tehokasta, joten ensi kerralla kyllä vaikeammat moodit käyttöön ja vähän enemmän jännitystä.

Jep, juuri näin. Kun kentissä ei ole aikarajaa, niin käyttää sitä hyväkseen, antaa vihujen tulla päälle ja juosta ansaan, kuin toisinpäin. Terror missioneihin en ole vielä päässyt, mutta niissä ilmeisesti tarttee ottaa haipakkaa että saa ihmisiä pelastettua.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
No niin, lopetin mun kesken olevan kampanjan ja aloitin uudestaan, tällä kertaa Ironman valittuna, mutta en sitten uskaltanut ottaa kuin normal vaikeustason.
Saapa nähdä tuleeko tuosta mitään.

Ja noissa Terror missioneissa tosiaan joutuu ottamaan aktiivista otetta, samoin pomminpurkutehtävissä. Muissa voikin sitten aika rauhassa kytätä.

Mulla on hyvinkin perinteinen scout+ 2 sniperia -combo, jolla luultavasti joka tilanne päättyy mun voittoon. Sniput ihan aluksi overwatch -moodiin, jopa ihan siltä seisomalta kun kenttä alkaa. Scout menee paljastaa vihut ja snipujen kyky ampua keneen tahansa vihuun joka on toisen team maten näköpiriisisä toimii. Yks heavy ja support auttaa tulituessa ja raivaa seiniä alas snipuille.

Overwatch ja camppiminen on kyllä liiankin tehokasta, joten ensi kerralla kyllä vaikeammat moodit käyttöön ja vähän enemmän jännitystä.

Mulla oli miehistönä 1 x Sniper, 2 x Assault, 2 x Support (medikkinä), 1 x Heavy. Loppupuolella toinen Supportti sai surmansa ja sen jälkeen käytössä oli 3 Assaulttia. Varsinkin myöhemmän vaiheen Ghost-armorilla varustettuna nuo Assaultit on hävyttömän tehokkaita.

Ja kannattaa kokeilla tuota Classic-vaikeustasoa, siinä ei tuo Overwatch ole ihan niin tehokas. Aloitin tuossa uutta kierrosta Classic + Ironman -yhdistelmällä ja sitä suojautumismoodia joutuu ainakin alussa käyttämään melko tehokkaasti, samoin Supporttien savukranuja. Joutuu myös enemmän tekemään hengissä pysymisen eteen, eikä voi eksploittaa niin kovasti tuota Overwatch-taktiikkaa.

MTM1977: Kyllä tuo riittävän tiheästi tallentelee. Muutamia kertoja mulla kaatui missioissa, mutta yleensä siirron-pari takaa pääsi jatkamaan. Alkupelissä tuo voi tuntua vielä jossain määrin haastavalta, mutta maksimitason ukot parhaine kamoineen on loppupuolella melko pysäyttämätön yhdistelmä normal-tasolla. Saas nähdä, mihin asti itse pääsen tuolla Classic-vedolla. :D

Tällä kertaa mun Sniperillä on vuorolla mahdollisuus liikkua ja ampua samaan aikaan, kiva muutenkin kokeilla noilla ukoilla ihan erilaista tyyliä. Välillä on kyllä huvittavaa, kun on tilanteessa, että päässään laskeskelee, montako ukkoa kuolee seuraavan siirron aikana, jos "all-in sormet ristissä" -taktiikka hankalassa tilanteessa ei onnistu. :)

Olisi vähän kysymyksiä..
-kenen muun mielestä plasmat liian kalliita?
-mitä kannattaa lähteä alussa eniten kehittämään? laserit ja armorit? satelliitit?
-shivit turhia?
-pistoolit turhia?

Shivit on ihan tiukkoja, varsinkin tilanteessa missä puolet sun parhaista jannuista parantalee haavoja, ja joudut ottaa junioreita vastaan. Ne berserker mutonit huutaa kerran niin juniorit alkaa itkee - ei hyvä.

Noi terror missionit on aivan törkeen vaikeita classicilla. Niissä on vastassa yleensä aina niitä "ötököitä" jotka tekee niitä zombeja. Jos ei oo laseraseita niin niitä saa mennä ampumaan haulikolla naamaan - ammut ohi=olet kuollut.

Alkaa tossa loppuluolella muutenkin itku tulemaan. Jouduin ottamaan yhteen tehtävään 4xheavy, 1xassault jolla 3xmedikit perk ja snipu. Ei saanut muulla kuin singoilla alas viholliset. Overwatch on ihan jees Classicillakin, kunhan sun snipu on colonel, ja se käyttää plasmasnipua. Tosin ei se siltikkään oneshottaa noita kovempia vihuja.

Olisi vähän kysymyksiä..
-kenen muun mielestä plasmat liian kalliita?
-mitä kannattaa lähteä alussa eniten kehittämään? laserit ja armorit? satelliitit?
-shivit turhia?
-pistoolit turhia?
Plasmat kannattaakin hankkia kaappaamalla eläviä alieneita. Pari kikkaa siihen: heavyn tai supportin suppression fire ja sniperin se aseistariisumislaukaus. Suppressionin alla vihut harvoin edes ampuvat saati liikkuvat. Aluksi kehittäisin ehkä mieluiten armorit. Sen jälkeen laserit. Mielipidejuttuja. Satelliitit auttavat kummasti, joten kannattanee aika alussa pistää uusi satelliittirakennus tulemaan. Muista, että satelliittien valmistamisessa menee 20 päivää eli kauemmin kuin rakennuksen pykäämisessä. Kun saat mantereelle kaikki satelliitit pykättyä, saat bonuksen käyttöösi. Näin ollen kannattaa alussa pistää base jonnekin muualle ja valmistaa alussa 2 satelliittia laukaistavaksi Etelä-Amerikkaan, josta saa todella kovan bonuksen helposti. Muista siirtää lentsikka suojelemaan sitä.

Shivit ovat tosiaan oikein kivoja korvaajia. Niillä ei myöskään tarvitse huolehtia PSI:stä, tekevät hyvin lämää eivätkä maksakaan paljoa verrattuna koviin solttuihin. Pistooli on todella hyvä snipulle jos joutuu lähtitilanteisiin. Pistooleita ei tarvitse latailla ja toimivat myös hyvin pehmittämiseen jos pitää kaapata mosoja.

Vähän alkaa tuo taistelu tuntumaan liian simppeliltä. Hirveästi noita mekaaniikoita ei ole tuon suojan lisäksi. Flankkaus vihujen kylkeen harvoin onnistuu, kun saattaa kiertäessä repiä sieltä pari vihujoukkoa lisää. Kannattaa siis pitää jengi koossa kokoajan, jottei vahingossakaan pulli lisää jengiä eikä ainakaan vajaalla tiimillä. Tämä toki tarkoittaa, että RNG:llä tai random number generatorilla on yhä suurempi vaikutus pelin kulkuun. Olisi ollut kiva nähdä vähän enemmän pommeja ja fiksummat mekaniikat luodeissa, ja että suoja olisi oikeasti ollut suoja eikä ruutu, josta saa suojabuffin. Eli paremmat fysiikat. Hyvä pelihän tuo nytkin on, mutta voisi olla niin paljon parempi :)

Mun mielestä se on parempi että suojat (full cover ja half cover) on vaan osumatarkkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Jos olisi tuo full cover oikeasti sellainen että ei voi osua koskaan, niin toi pelihän muuttuisi ihan täysin asemasodaksi... Nyt jommankumman on liikuttava koska nappia tulee otsaan. Okei mä pelaan vasta tuolla normaalilla ja Classit tasolla varmaan tulee örmyä joka suunnasta ja monessa aallossa, niin ehkä silloin tietysti olisi kiva jos suojassa oleminen olisi oikeasti suojassa olemsita

Eilen tosiaan aloitin vääntämään tuota Normal + Iron Man asetuksilla ja onhan se ihan eri peli, kun jää mahdollisuus virheiden korjaamiseen loadilla :)
Taisteluissa tuo varsinkin korostuu, eli pois lukien Terror ja Bomb missionit, tulee edettyä huomattavasti aiempaa varovaisemmin ja varmistettua, että omat ukot pysyy riittävän lähellä toisiaan (backup).

Useampia tehtäviä tullut jo vedettyä ja tähän mennessä on kolme casualtyä tullut taisteluissa. Olivat onneksi rookie tason ukkoja kaikki, joten ei iso menetys.
Tukikohdan rakentelussa yms. saa myös olla tarkkana, kun hassattuja rahoja ei sitten saakaan takaisin :D

Tosiaan, kyllä mä suosittelen tuota Iron Man vaihtoehtoa myös, tuo peliin lisää strategia-arvoa ja muutenkin muuttaa pelikokemusta entistä paremmaksi.

Joo-o. Taidan pysyä jatkossakin tuossa Normal-vaikeustasolla. Sen verran kylmää oli kyyti Classicilla... Taisteluissa vielä jotenkin pärjäsi, vaikka ruumiita tuli tasaisen tappavaan tahtiin. Isompi ongelma onkin sitten tuo taloudellinen puoli ja maailman paniikkitilan hallinta. Ei riitä resurssit yhtään mihinkään ja kahden ensimmäisen kuukauden jälkeen jo neljä maata luopui leikistä ja loput paniikkitasolla 3-4. Sitten vielä unohdin laittaa Pohjois-Amerikkaan interceptorin; en saanut ufoa tuhottua, joka sitten ampui satelliitin alas juuri ennen neuvoston kokousta. :D Lisäksi viimeiseksi jääneessä tehtävässä koko eliittijoukko perseraiskattiin aivan pystyyn ja jäljelle jäi Squaddie- ja Rookie-tason jamppoja ja maailma paniikissa. Aivan sairasta... Huhhuh.

Joo-o. Taidan pysyä jatkossakin tuossa Normal-vaikeustasolla. Sen verran kylmää oli kyyti Classicilla... Taisteluissa vielä jotenkin pärjäsi, vaikka ruumiita tuli tasaisen tappavaan tahtiin. Isompi ongelma onkin sitten tuo taloudellinen puoli ja maailman paniikkitilan hallinta. Ei riitä resurssit yhtään mihinkään ja kahden ensimmäisen kuukauden jälkeen jo neljä maata luopui leikistä ja loput paniikkitasolla 3-4. Sitten vielä unohdin laittaa Pohjois-Amerikkaan interceptorin; en saanut ufoa tuhottua, joka sitten ampui satelliitin alas juuri ennen neuvoston kokousta. :D Lisäksi viimeiseksi jääneessä tehtävässä koko eliittijoukko perseraiskattiin aivan pystyyn ja jäljelle jäi Squaddie- ja Rookie-tason jamppoja ja maailma paniikissa. Aivan sairasta... Huhhuh.

Miten sulla muuten pysyi ne maat mukana normal tasolla? Mulla on vielä kaikki mukana (kolmas kuukausi menossa), mutta kokoajan on joku siinä rajoilla, että kohta lähtee. Toistaiseksi olen saanut satelliiteilla paikkailtua, mutta tiukkaa tekee niidenkin kanssa, kun rahaa menisi muuhunkin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom