Wlanin testaus

Ok heti alkuun sanon, että olen asioissa mitkä koskee Wlania kohtuu noviisi.

Tiedän että Wlania varten pitäisi ostaa omanlaisensa motukka yms. Omassa läppärissäni on sisäinen Wlan-kortti (ainakin näin muistelen). Olen ymmärtänyt, että Wlania voisi testata myös hieman "harmaalla alueella" eli ns. lähialueelta, ilman että ostaa mitään omia tukiasemia ja modeemeja. Haluaisin ainoastaan kokeilla toimiiko oman koneen wlankortti-/yhteys, en todellakaan aio siirtyä naapureiden verkon asiakkaaksi (oma nettiyhteyteni on tällä hetkellä huippu + ilmainen). Miten windowsissa pitää aktivoida tuo wlanyhteys step-by-step?
Jos kukaan ei halua antaa tarkkaa infoa, niin edes suunta mistäpäin mahdollisia ohjeita löytyisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin Intelin adapterilla toimii niin, että avaat Intel proset-ohjelman, painat scan available networks ja jos jotain löytyy niin connectia kehiin.

Ainakin Intelin adapterilla toimii niin, että avaat Intel proset-ohjelman, painat scan available networks ja jos jotain löytyy niin connectia kehiin.

Jep jep. Siis mä tiedän ainoastaan, että koneessa sisäinen wlankortti, thats it.
Ei ole mitään "wlan-kuvakkeita" tai ohjelmia yms. By the way löytyykö se adapteri tuolta "tietokoneen hallinta" > verkkosovittimet? Pitääkö tuo sisäinenkortti aktivoida tms, että verkkoyhteyksiin ilmestyy myös wlan-verkkoyhteyden kuvake.? Olen googlettanut asiasta varmana yhteensä 4h ilman tulosta, joten taidan jättää asian sikseen:curs:

Kerro kannettavan malli ja merkki niin helpompi neuvoa. Mutta yleensä siinä koneessa on jossain kohtaa, joku nappi/vipu millä sen wlanin saa päälle. Ja sitten windowskin ilmoittaa, että wlan on päällä ja sen ilmestyvän kuvakkeen kautta voi myös verkkoja skannata.

Jep jep. Siis mä tiedän ainoastaan, että koneessa sisäinen wlankortti, thats it.
Ei ole mitään "wlan-kuvakkeita" tai ohjelmia yms. By the way löytyykö se adapteri tuolta "tietokoneen hallinta" > verkkosovittimet? Pitääkö tuo sisäinenkortti aktivoida tms, että verkkoyhteyksiin ilmestyy myös wlan-verkkoyhteyden kuvake.? Olen googlettanut asiasta varmana yhteensä 4h ilman tulosta, joten taidan jättää asian sikseen:curs:

Joo, kyllä sen sieltä pitäisi löytyä. Ei varmaankaan WLAN nimellä, mutta kortin mallimerkintä, 802.11 merkintä saattaa löytyä. Jos et ole varma, niin aktivoi ne kaikki.
Tämän jälkeen kortin pitäisi myös löytyä Control Panel->Network connections kautta.(Sori en muista suomenkielisiä nimiä). Tuolta käsin sun pitäisi pystyä skannaamaan mahdollisia wireless access point:ja

Jos verkkosovittimien alta ei löydy, niin selaa koko lista josko sieltä löytyisi joku "Tunnistamaton laite". Se saattaa hyvinkin olla sun langaton kortti, mutta oikeaa ajuria ei ole saatavilla. Valmistajan sivuilta pitäisi tämä ajuri löytyä.
Toinen mahdollisuus on, että langaton kortti on defaulttina disabloitu ja pitää aktivoida bios:n kautta. Bios asetuksiin pääset normaalisti painamalla F2 bootissa(vaihtelee eri valmistajilla). Jos biossiin meet, niin älä muuta siellä mitään asetuksia, ellet ole varma mitä teet.

Kyllä on vaiketa. Kun menin optioon lisää tai poista sovellus (nähdäkseni onko tuo wlan adapteri varmasti koneella). Niin löysin seuraavan :"HP WLAN 54g W450 Network Adapter" (eli kone on HP Pavilion läppäri, kun joku sitä kysyi). Tuota peijoonia en vaan löydä mistään..:jahas: Ei löytynyt laitehallinnasta yms. Pitää varmaan sinne Biosiin kurkata.

Kun laitoin koneessa haun päälle WLAN sanalla, niin löytyi kyllä wlan-ajurit, joten se puoli on kunnossa.

koitappa fn+f2. Mitäpä tuosta ilmoittelee. Tuolla pitäisi avautua wlanin säädöt. Tsekkaa funktionäppäimet niin niissä kyllä on kuva/lukee wlan, jos muistan näppäinyhdistelmän väärin.

Mä veikaan, että toi kortti on biosista disabloitu.

Ei tapahdu mitään tuolla yhdistelmällä.

Yritin mennnä Biossiin. Kyseli viddu salasanaa!!? Kävin viimeksi Biossissa varmaan 4kk sitten, eikä sinne mitään salasanaa silloin tarvinnut, enkä varmasti aktivoinut mitään salasana pyyntöä silloin, en mä mikään tietokonenyyppä ole. :jahas: Miten hemmetissä tuon Biosin salasanan voi resetoida tms? Tai onko siinä joku systeemi, että kun x-määrän kokeilee väärillä salasanoilla arvailla, niin se lukittuu tms.? Auttaako jos tyhjentäisi kaikki pois ja asentaisi windowsin uudestaan? (alkaisi muutenkin olla jo ajankohtaista)

Ainoa mitä olen tehnyt, niin laittanut windowsin käynnistyksen salasanan taakse.

Eikö siinä koneessa muka tosissaan ole wlanille kytkintä koneen kyljessä? Lähes jokaisessa nykyään myynnissä olevassa on tommonen kytkin millä sen wlanin voi laittaa päälle/pois.

Ei tapahdu mitään tuolla yhdistelmällä.

Yritin mennnä Biossiin. Kyseli viddu salasanaa!!? Kävin viimeksi Biossissa varmaan 4kk sitten, eikä sinne mitään salasanaa silloin tarvinnut, enkä varmasti aktivoinut mitään salasana pyyntöä silloin, en mä mikään tietokonenyyppä ole. :jahas: Miten hemmetissä tuon Biosin salasanan voi resetoida tms? Tai onko siinä joku systeemi, että kun x-määrän kokeilee väärillä salasanoilla arvailla, niin se lukittuu tms.? Auttaako jos tyhjentäisi kaikki pois ja asentaisi windowsin uudestaan? (alkaisi muutenkin olla jo ajankohtaista)

Ainoa mitä olen tehnyt, niin laittanut windowsin käynnistyksen salasanan taakse.

Eipä se windossin uudelleen asentaminen paljon biossiin pääsemiseen auta. Yleisesti ottaen pc:ssa on jumpperi, millä voi resetoida biossin, mutta kannettavissa harvemmin löytyy. cmos patterin poistaminen puoleksi tunniksi ja takaisin laittaminen pitäisi varmasti resetoida bios. Ehkä kuitenkin viisainta ois ottaa yhteyttä HP:een. Niillä on varmasti master salasanat millä pääset sisään biossiin ja osaavat varmaan vastata paremmin tuohon wlan ongelmaan kuin anonyymi webtuki ;)

Niillä on varmasti master salasanat millä pääset sisään biossiin ja osaavat varmaan vastata paremmin tuohon wlan ongelmaan kuin anonyymi webtuki ;)

Ei ole. Se olisikin todellista tietoturvaa jos olisi jotain "master" salasana joka annettaisiin puhelimessa :jahas:. Kaippa noita ohjelmia löytyy millä voi krätä tuon salasanan, mutta patterin pois ottamisella selviää melko varmasti.

Ei ole. Se olisikin todellista tietoturvaa jos olisi jotain "master" salasana joka annettaisiin puhelimessa :jahas:. Kaippa noita ohjelmia löytyy millä voi krätä tuon salasanan, mutta patterin pois ottamisella selviää melko varmasti.

Heh, no eipä niitä varmaan heittämällä puhelimessa anneta. Tuon suhteen olen kyllä väärässä. :nolo:
Uskoisin kuitenkin, ettei patteria tarvitse poistaa, jos valmistajaan ottaa yhteyttä. Kyllähän näitä "maintenance hookeja" on ihan joka softassa, mutta kuinka tuo fixi biossin tapauksessa käyttäjälle toimitetaan voi olla aika nihkeetä.
Varmaan sieltä HP:ltä kuitenkin parhaan vastauksen tähän ongelmaan saa.

Kone on jo 2,5 v vanha ja tässä ei ole mitään WLAN-näppäintä koneen sivussa.

By the way olen miettinyt tota Biosin patterin poistoa, niin törmäsin tälläiseen juttuun :http://techrepublic.com.com/5208-6247-0.html?forumID=12&threadID=48704&messageID=294624

Siinä puhuttiin ohjelmasta nimeltä "Bios Cracker", jolla porukka hakkeroinut omia koneitaan. Löysin tuon ohjelman mm. täältä > http://packetstormsecurity.org/Crackers/bios/

Oliskohan tosta mihinkään? Täytyy varmaan testata.

kandee ny ensin tsekata missä se patteri on. Voi olla esim. lisämuistipaikan vieressä eikä tarvitse avata kuin pari ruuvia hyvässä lykyssä.

kandee ny ensin tsekata missä se patteri on. Voi olla esim. lisämuistipaikan vieressä eikä tarvitse avata kuin pari ruuvia hyvässä lykyssä.

Ei löytynyt vielä patteria. Luin että tässä koneessa se olisi emolevyssä.
Tutkiskelin HP:n sivuilta ks. mallin pdf-huolto-/purkumanuaalia, niin sen mukaan konetta saa purkaa ihan huolella jos haluaa päästä emolevyyn käsiksi.
>>>>>>
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00246219.pdf ..Sivulta 91 Removing other components, BAttery CMOS. Jossain muissa koneissa on ihan pohjassa parin ruuvin takana..prk :rolleyes:

Back
Ylös Bottom