Wlan asennuksessa ongelmaa

Ollaan yritetty asentaa wlan yhteyttä himaan, mutta hieman on ongelmia matkassa. Saatiin eilen wlan toimimaan ihan moitteettomasti, mutta tänä aamuna käynnistäessäni koneen uudestaan ei netti enää toiminutkaan. langattomassa verkossa oleva kone, jossa sovitin kiinni ei löytänyt ip-osoitetta. Reititin löytyi kuitenkin. Nat ei ole päällä ja eikä DHCP. Reititin on zyxel 660hw-1 adsl/wlan hub ja sovittimena on a-link usb 2.0. Kokeiltiin sitten tässä päivän aikana hieman arvalla eri asetuksia(tosi fiksua...). Kolmisen kertaa resetoitiin laite takaa olevasta napista. Lopputuloksena että en pääse enää muuttamaan asetuksia hubista. Missä ollaan menty metsään? Tai mitä voitaisiin kokeilla? Eihän resetointi ole voinut rikkoa reititintä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun resetoitte sen Zyxelin niin se on voinut ottaa toisen hallinta ip-osoitteen käyttöön. Default ip taitaa olla 192.168.255.1 (ellette tuolla jo yrittäneet).

Ei resetointi ole rikkonut laitetta. Veikkaan että nyt on napsahtanut dhcp päälle ja jos sulla oli käsin määritetyt osotteet koneen verkkoasetuksiin niin ne ei nyt päde sinne modeemiin päin. Joten laita ip.n haku automaattiseksi koneesta, ja jos mahdollista niin mene verkkokaapelin kautta säätelee niitä asetuksia. Ja jos tuo zyxel vaatii jonkun tietyn ip osoitteen, aliverkonpeitteen ja yhdyskäytävän nyt sinne asetuksiin että laskee purkkiin sisälle. Joten ohjekirjaa esille ja katsomaan niistä :)

Laitoitteko suojauksia langattomaan verkkoon? SSID piiloon, wep / wpa salausta? Vaikka tosin näitten ois pitäny nyt resetoitua laitteesta, hmm.

Kannattas pitää ehkä tuo dhcp päällä, niin koneessa kun modeemissa, sekä tuo nat/firewall ominaisuus. Ei pääse tunkeilijat tulemaan koneelle.

Itse aina verkkokaapelilla säätänyt kaikki kohdalleen ja sitten kun langaton on salattu sun muuta niin otan kaapelin veke.

Tälläsiä tulis nyt ekana mieleen, neuvokaa fiksummat lisää :) Ei näin vasta herättyä aivot vielä raksuta :D

Laitoitteko suojauksia langattomaan verkkoon? SSID piiloon, wep / wpa salausta? Vaikka tosin näitten ois pitäny nyt resetoitua laitteesta, hmm.

SSID ei ole ollut piilossa, koska toinen tietokone ei muuten löytänyt verkkoa. Sekä wep ja wpa oli käytössä silloin kun netti toimi. Salasanat olivat samat molemmissa.

Kannattas pitää ehkä tuo dhcp päällä, niin koneessa kun modeemissa, sekä tuo nat/firewall ominaisuus. Ei pääse tunkeilijat tulemaan koneelle.

Elisan netti ei salli DHCP:n käyttöä. Eikä natin käyttöä.

Nämä ei nyt ratkaise vielä tuota ongelmaa mutta:
- Elisalla ei ole mitään sanomista nattiin ja dhcp:n käyttöön zyxelissä, kummastakaan ei tosin ole mitään iloa (ei se natti palomuuria korvaa mutta hankaloittaa monen ohjelman käyttöä sen sijaan)
- Piilotettu SSID on yhtä tyhjän kanssa
- Pelkkä wpa purkkiin käyttöön, tosin mielestäni weppi ja wpa:ta ei saa edes yhtäaikaa päälle.

Koititteko tuolla default ip:llä päästä purkkiin?

Tässä vähän tarkennusta:

Ongelma on siis toisessa koneessa, eli clientissa. Client-koneessa on Windows XP Professional Service Pack 2:sella varustettuna, ja toisessa, eli pääkoneessa(jossa reititin on on kytketty), on Windows Millenium Edition.

Ongelma on tarkalleen se että client-koneella ei pääse Internetiin ollenkaan. Myös pätkimistä esiintyi aikaisemmin päivällä, mutta se saatiin korjattua asetuksia muuttamalla.

En mä tästä tahdo vääntää mutta itsellä oli NAT ja DHCP server käytössä Zyxelin purkissa Elisan liittymällä kun ne tyypit sen kävi itse asentamassa :) joten tuo sallimattomuus kovin ihmetyttää...nappasin sitten jälkeenpäin molemmat pois käytöstä.

En mä tästä tahdo vääntää mutta itsellä oli NAT ja DHCP server käytössä Zyxelin purkissa Elisan liittymällä kun ne tyypit sen kävi itse asentamassa :) joten tuo sallimattomuus kovin ihmetyttää...nappasin sitten jälkeenpäin molemmat pois käytöstä.

Itse asiassa tuo jälkimmäinen lause natista ja DHCP:stä oli vahinko postaus. Uskon kyllä että nuo voivat toimiakin.

En päässyt tuolla antamallasi ip-osoitteella purkkiin.

Ja nyt olen siis verkkopiuhan päässä säätämässä noita asetuksia.

Syynä miksi purkkiin ei saatu yhteyttä oli että resetointi ei ollu tehty kunnolla... Nyt kaiken lisäksi saimme netin toimimaan wlan päässä olevassa koneessa ja wep on päällä. Mut vain on ongelmana että jos haluan verkkopiuhan päässä olevasta koneesta mennä purkkiin, niin silloin kone herjaa ip-ristiriidasta. Mikäs tässä ny on?

Niin ja zyxelin default ip on tosiaan 192.168.1.1

Ei ollutkaan vielä wep päällä. Nyt kun yritän sitä laittaa päälle, niin en pääse enää wlanin päässä olevalla koneella nettiin. Se löytää kyllä reitittimen signaalin, mutta ei vain pääse nettiin. Missäs olis vika?

lataa zyxelin sivuilta käyttöohjeet.
http://www.zyxel.fi/?deptid=11274
ja jotain vastausta salaukseen laita kone piuhalla kiinni mene zyxelin hallintaan
se luo siellä sen salasanan. salasana on jotain 0x jne. copypastella siirrät sen langattoman verkon asetuksiin(verkkoavain). älä kopioi niitä kahta ekaa merkkiä 0x.

Back
Ylös Bottom