Windows 8

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs virhe se on? Vai tarkotatko ylipäätään kasin asennusta?

Kasin asennusta. Itse kyllä koen että vaihdoin todella hyvästä ja ongelmattomasta käyttiksestä (Win7) pois huonompaan. En kyllä perus duunikäytössä löydä oikeastaa mitään parempaa mitä jo ei Win7:ssa ole. Koko metronäkymäkin on aivan hiton kamala käyttää.

Tämä tietenkin vain mun mielipide.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeilemallahan se selvii. Mä sit taas odotan tota metroa just kun mulle ei työpöydällä oo mitään virkaa kun en siinä edes mitään pikakuvakkeita pidä. Ja vois kuvitella, et toi olis parempi "sohvakäyttöön" kun mulla on telkkari kiinni tietokoneessa kanssa ja sitä kautta tulee tällä hetkellä melkeen enemmän käytettyä konetta kun varsinaisesta tietokoneen ruudusta.

Kokeilemallahan se selvii. Mä sit taas odotan tota metroa just kun mulle ei työpöydällä oo mitään virkaa kun en siinä edes mitään pikakuvakkeita pidä. Ja vois kuvitella, et toi olis parempi "sohvakäyttöön" kun mulla on telkkari kiinni tietokoneessa kanssa ja sitä kautta tulee tällä hetkellä melkeen enemmän käytettyä konetta kun varsinaisesta tietokoneen ruudusta.

Kerro ihmeessä sitten käyttökokemuksia.

Jos MS nyt sitten olisi muuttanut tuota käytäntöä liittyen laittomaan winukan versioon johon upgrade heitetään, heitä privaa niin saat multa aidon XP tai Vista avaimen no charge. Mulla on niitä karmea läjä, ylläri ei ole tullut käytettyä mihinkään.

En tosin usko että on mahdollista, koska tod. näk. noi kaupassa olevat levyt on painettu ties kuinka kauan sitten, ja upgraden startti tuskin vaatii nettiyhteyttä vai vaatiko... en tiedä. Anyway, tolla asia viimeistään ratkeaa, tosin työlästä se on.

Mitä tulee wigga:n "virheeseen", niin voin tähän heittää mun mielipiteen eli parempi se 8 on...... varmaan jotain ongelmia voi olla, johtu sitten mistä tahansa, mutta on 8:ssa mun mielestä niin paljon hyvää uutta (en laske tähän Metroa millään tapaa) että en voisi kuvitella asentavani seiskaa enää mihinkään.

Mitä tulee wigga:n "virheeseen", niin voin tähän heittää mun mielipiteen eli parempi se 8 on...... varmaan jotain ongelmia voi olla, johtu sitten mistä tahansa, mutta on 8:ssa mun mielestä niin paljon hyvää uutta (en laske tähän Metroa millään tapaa) että en voisi kuvitella asentavani seiskaa enää mihinkään.

Samaa mieltä.
Mulla on tällä hetkellä duunikoneessa Win7 ja kotikoneessa Win8. Kyllä tätä kasia vaan paljon mukavampi on käytellä.
Itse epäilen, että iso osa negatiivisista kokemuksista on ihan perinteistä muutosvastarintaa :) Itse totuin metroonkin muutamassa päivässä ja nyt jopa tykkään siitä. Hyvä start sivu, kun oikein käyttää.

Samaa mieltä.
Mulla on tällä hetkellä duunikoneessa Win7 ja kotikoneessa Win8. Kyllä tätä kasia vaan paljon mukavampi on käytellä.
Itse epäilen, että iso osa negatiivisista kokemuksista on ihan perinteistä muutosvastarintaa :) Itse totuin metroonkin muutamassa päivässä ja nyt jopa tykkään siitä. Hyvä start sivu, kun oikein käyttää.
Olen samaa mieltä. Paljon asioita opittava uudelleen, joten joillekin se voi olla ylitsepääsemätöntä. Kun nuo muutamat oikotiet ja tuon logiikan selvittää, niin hyvin toimii. On tosin monta asiaa, jotka voisivat paremminkin toimia (maili, "liitetiedostojen valintaikkuna"), mutta desktop-puoli on parempi kuin seiskassa kokonaisuutena.

No niin, kivikauden koneihminen avautuu nyt.

Positiivinen kehitys Win98 jälkeen:
+vakaus. Kestää jo melko rankkojakin virheitä
+thumbnailit
+suora tuki monelle jutulle ilman säätämistä

Sitten sitä negatiivista:
-älytön levytilan käyttö. Okei, se on halpaa nykyään, mutta vähemmälläkin luulis tulevan toimeen. Viehän pagefile, hiberfile ja system restoret tilaa, mutta on siellä hirveä määrä kaikkea muutakin. Luulis vähemmälläkin pärjäävän. Kaikkein sekavinta on se, että miljoonassa eri paikassa on samaan ohjelmaan/palveluun liittyviä tiedostoja.
-Edellisestä johtuen minä en ainakaan ymmärrä enää mikä tarkoitus milläkin kansiolla ja tiedostoilla on. Puhumattakaan että ymmärtäisin mitä ja mille tiedostoille pitää tehdä jos jossain on jotain vikaa. Ylipäätään koko roskan toiminta on kuin mustan laatikon sisältä.

-Näppis+hiiri -yhdistelmällä on oikeasti syynsä ja mikään nykytekniikalla tehty kosketushässäkkä ei ole nopeampi. Näppäinyhdistelmät+hiirieleet, haastaa saa...

-Hakemistorakenne on täysin käsittämätön. Symbolisia linkkejä on joka suuntaan ja varsinkin eri käyttikseltä tai koneelta noiden kaikkien "minun XXX" -kansioiden löytäminen on välillä työn ja tuskan takana. Ohjelmien tiedostotkaan eivät enää ole asennuskansioissa, esim. tän Operan välimuistitiedostot löytyy jostain C:\Users\XXX\AppData\Roaming\Opera\Opera\profiles/opcache tai vastaavasta paikasta. Ja tuo on helpoimmasta päästä. Osaa hakemistoista ei saa edes millään näkyviin vaan ne vaativat erikoiskikkailuja.

Mulla on eri osiolla musiikit,leffat,työt,projektit yms kaikki omissa kansioissaan. Ylivoimaisesti nopeampaa kuin windowsin "latasin tiedoston, se on varmaan jossain x879u89sud98u -kansiossa mihin pääsee jollain kirjastotoiminnolla. Jos haetaan oikeasti nopeinta tiedostonhallintajärjestelmää niin se on tuossa.

-Suurin osa laitteista, verkoista yms toimii suoraan, mutta jos jotain pitää säätää, homma menee kätevimmin melkeinpä komentopäätteellä. En tiedä millä kielellä windows pitäisi olla että asetuksista ja ohjauspaneelista oikeasti löytäisi jotain muutakin kuin jotain ohjattuja toimintoja. Asetuksista myös puuttuu yleensä ihan oleellisia valintoja, niitä saa sitten hakea jostain asetustiedostosta 25 alihakemiston takaa tai pahimmillaan rekisteristä.

-Hirveä määrä kaikkia paskaohjelmia vaikka yrittäis kuinka puhdasta asennusta. Eikä niitä saa edes poistettua, ainakaan helpolla. Eikä sekään riitä, suuri osa näistä käynnistää ties mitä paskaprosesseja jatkuvasti ja automaattisesti.

-50-100 prosessia päällä jatkuvasti, palveluita ja prosesseja kun katsoo niin jatkuvasti saa ihmetellä että mikähän perkele tuokin on.Työpöydän ikkunoiden hallinnan istunnonhallinta? Toiminnonetsintäresurssin julkaiseminen? igfxsrvc.exe?

Käyttäjän näkökulmasta käyttiksen tarkoitus on tarjota yhteydet, tiedostojenhallinta ja mahdollistaa ohjelmien ajaminen nopeasti ja vakaasti. Keskittyisivät noihin kaiken turhan paskan sijaan niin Windows olisi hyvä käyttis.

En nyt ihan lyttää koko käyttistä, mutta ei ole paljon kasia jos siitä pitää tuunata seiska että sitä voi käyttää.

Ihan mielenkiinnosta, mitä func teet koneellas, ku noin kovasti pitää säätää ja asentaa?
En osaa edes kuvitella että miksi pitäisi löytää nettiselaimen välimuistitiedostot. Tai miksi niitä palveluja ja prosesseja pitää ihmetellä?

-Hakemistorakenne on täysin käsittämätön. Symbolisia linkkejä on joka suuntaan ja varsinkin eri käyttikseltä tai koneelta noiden kaikkien "minun XXX" -kansioiden löytäminen on välillä työn ja tuskan takana. Ohjelmien tiedostotkaan eivät enää ole asennuskansioissa, esim. tän Operan välimuistitiedostot löytyy jostain C:\Users\XXX\AppData\Roaming\Opera\Opera\profiles/opcache tai vastaavasta paikasta. Ja tuo on helpoimmasta päästä. Osaa hakemistoista ei saa edes millään näkyviin vaan ne vaativat erikoiskikkailuja.

Mulla on eri osiolla musiikit,leffat,työt,projektit yms kaikki omissa kansioissaan. Ylivoimaisesti nopeampaa kuin windowsin "latasin tiedoston, se on varmaan jossain x879u89sud98u -kansiossa mihin pääsee jollain kirjastotoiminnolla. Jos haetaan oikeasti nopeinta tiedostonhallintajärjestelmää niin se on tuossa.
Olethan varmasti jo tutustunut Library/Kirjasto ominaisuuten, jota voi tehdä itse?

Mulla on Windowsin Pictures, Documents, Downloads yms. E:\ aseman rootissa.

Plus, mun tietääkseni upgrade version saa jotenkin asennettua tyhjälle pöydälle.

Saa, helpostikin. Tyhjälle kovolle asentamisen jälkeen kun ei aktivoidu, niin

1. Regedit auki, navigoi avaimeen HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/
2. Muuta arvo MediaBootInstall arvosta 1 arvoon 0
3. Avaa komentorivi admin-oikeuksilla ja aja siinä komento slmgr /rearm
4. Nyt aktivointia yritettäessä Winukka kysyy tuoteavainta. Anna se uudelleen, niin aktivoituu nätisti.

Tolla aktivoitu laillisesti ostetty Vista -> 8 upgrade, josta vaihdoin kovon ennen asennusta. Aika turhaa säätöä. Mieluummin upgrade-avaimet vois aktivoitua vain, jos käyttäjällä on antaa aito vanhemman Winkkarin avain. Riippumatta siis siitä, onko koneessa alla vanha Windows vai ei.

Miksi softien asetukset, tilapäistiedostot ja muu yksityinen tauhka pitäisi olla siellä asennuskansiossa kaikkien nähtävillä? Helvetisti järkevämpää säilöä ne käyttäjän kansioon. Ja piilokansioon ihan siksi, että 80% ihmisistä ei kiinnosta minkään softan asetus- tai tilapäistiedostot. Homma toimii *nix-puolella ihan samalla tavalla.

Musiikkia, leffoja ja muuta henk. koht. roinaa varten siellä käyttäjäkansiossa C:\Käyttäjät\xxx on kansiot Kuvat, Musiikki, Videot, Tiedostot jne. ihan oletuksena. Mulla on ne pinnattuna tohon starttiruutuun ja saan niistä minkä vaan auki sekunnissa tai parissa. Toi kirjastotoimintoki vaan yhdistää eri kansiot yhteen paikkaan, jos sitä haluaa käyttää.

-Suurin osa laitteista, verkoista yms toimii suoraan, mutta jos jotain pitää säätää, homma menee kätevimmin melkeinpä komentopäätteellä. En tiedä millä kielellä windows pitäisi olla että asetuksista ja ohjauspaneelista oikeasti löytäisi jotain muutakin kuin jotain ohjattuja toimintoja. Asetuksista myös puuttuu yleensä ihan oleellisia valintoja, niitä saa sitten hakea jostain asetustiedostosta 25 alihakemiston takaa tai pahimmillaan rekisteristä.

Aika todella harvoin saa rekisteriä kaivella ja komentoriviä käyttää, kyllä ne asetukset graafiselta puolelta löytyy. Windowsin asetussillisalaatti on kyllä sekava kuin mikä, mutta kyllä sieltä lopulta etsimänsä löytää :D

-Hirveä määrä kaikkia paskaohjelmia vaikka yrittäis kuinka puhdasta asennusta. Eikä niitä saa edes poistettua, ainakaan helpolla. Eikä sekään riitä, suuri osa näistä käynnistää ties mitä paskaprosesseja jatkuvasti ja automaattisesti.

-50-100 prosessia päällä jatkuvasti, palveluita ja prosesseja kun katsoo niin jatkuvasti saa ihmetellä että mikähän perkele tuokin on.Työpöydän ikkunoiden hallinnan istunnonhallinta? Toiminnonetsintäresurssin julkaiseminen? igfxsrvc.exe?

Käyttäjän näkökulmasta käyttiksen tarkoitus on tarjota yhteydet, tiedostojenhallinta ja mahdollistaa ohjelmien ajaminen nopeasti ja vakaasti. Keskittyisivät noihin kaiken turhan paskan sijaan niin Windows olisi hyvä käyttis.

Jos noin kovasti kiinnostaa systeemin sielunelämä, niin kannattaa ehkä harkita niiden prosessien/palveluiden nimien Googlettamista. Varmasti löytyy infoa. Ja en ymmärrä mikä niissä softissa ahdistaa. Itteä ei ainakaan kiinnosta paskan vertaa joku ikkunointisysteemin palvelun olemassaolo, enkä tuijota task manageria tai palvelulistaa kolmea tuntia päivässä.

En nyt ihan lyttää koko käyttistä, mutta ei ole paljon kasia jos siitä pitää tuunata seiska että sitä voi käyttää.

Jos ex-Metro ahdistaa, niin eihän se sen kummempaa vaadi kuin vaikka StartIsBackin asentamisen, jolloin saat käytännössä viilatun seiskan. Winukassa on ongelmansa kyllä ja suunnittelen itekin Macin ostoa, mutta toi sun valitus oli kyllä suurimmaksi osaksi paskaa.

En mä edes tee mitään erikoista. Lähinnä vaan, että ei päivittämisestä oo mitään hyötyä oikeasti. En minä ainakaan löytänyt mitään syytä vaihtaa kun tuota kokeilin.

Parempi Windows Explorer, nopeempi buutti, parempi task manager ja yleisesti paljon liukkaampi toiminta riitti mulle :D Ja kun sen upgraden vielä sai viiteentoista euroon en löytäny yhtäkään hyvää syytä pysyä seiskassa.

Työpyödän puolelta kun avaa kuvia, ne aukeavat Metroon, jossa saman kansion kuvia ei voi selata. Voiko tuollaista tapahtua ja jos voi, niin miten kuvia voidaan availla fiksummin? Itse en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata tähän, kun en Win 8:a käytä.

Tää näyttää ja kuulostaa joltain Linux ketjulta :D Vittu, en ois ihan heti uskonu että joudun uudessa Winukassa "koodaamaan" itselleni koneen sammutukselle ja restartille oman pikakuvakkeen työpöydälle. Haalarit jalkaan!

No, eiköhän tohonki tottuis mutta taidan skippaa kuitenkin. XP -> (vista skippaus) -> Win7 -> (Win8 skippaus) -> katotaan mitä sieltä tulee.

Työpyödän puolelta kun avaa kuvia, ne aukeavat Metroon, jossa saman kansion kuvia ei voi selata. Voiko tuollaista tapahtua ja jos voi, niin miten kuvia voidaan availla fiksummin? Itse en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata tähän, kun en Win 8:a käytä.

Voi, tätä olen myös kironnut ihan hitosti. En ole jaksanut etsiä miten tuon voisi välttää. Tai siis voihan sen oikealla napilla valita että avaa esim. paintissa tms.

Voi, tätä olen myös kironnut ihan hitosti. En ole jaksanut etsiä miten tuon voisi välttää. Tai siis voihan sen oikealla napilla valita että avaa esim. paintissa tms.

Klikkaa kuvaa hiiren oikealla -> avaa sovelluksessa -> valitse oletusohjelma -> windowsin valokuvien katselu.

Mikä voi olla windows 8 kun ei toista esim. youtuben videoita kunnolla? Saattaa lataa ja näyttää jonkun aikaa ja sit on siinä. Java asennettu uudestaan. Netin lataus ja latausnopeus niinkuin pitää 10megan yhteydessä olla. Lataa yleensä noin 20sec ja pysähtyy siihen. Kaikki adobe ja shockwave on firefoxin mukaan ajantasalla. Ja netti toimii muuten hyvin mutta osan kuvista näyttää väärin/suttuisena/värit sekaisin.
kokeiltu myö toisella selaimella, ei eroa. virus tarkastuksella ei mitään.

Mikä voi olla windows 8 kun ei toista esim. youtuben videoita kunnolla? Saattaa lataa ja näyttää jonkun aikaa ja sit on siinä. Java asennettu uudestaan. Netin lataus ja latausnopeus niinkuin pitää 10megan yhteydessä olla. Lataa yleensä noin 20sec ja pysähtyy siihen. Kaikki adobe ja shockwave on firefoxin mukaan ajantasalla. Ja netti toimii muuten hyvin mutta osan kuvista näyttää väärin/suttuisena/värit sekaisin.
kokeiltu myö toisella selaimella, ei eroa. virus tarkastuksella ei mitään.

windowskin puhdistamisella alko toimimaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom