Winclub?

On mielenkiintoista huomata kuinka laaja tämä tapaus oikein on tutkimusten vähän edetessä. Omasta lähipiiristäni on käynyt ilmi nyt, että yksi tuttava oli lyönyt 35k€ sinne. Toinen, joka on rakennusalalla yrittäjänä oli lyönyt 10k€. En tiedä sitten oliko yrityksen vaiko ihan omia rahoja. Ja tämä toinen oli "sijoittanut" ne sinne ihan juuri olikos se tammikuussa, kun uusia asiakkaita otettiin jälleen sisään?

Kovin yrittivät mainostaa ja puhua sukulaisia sinne, kun ei minulla nyt olisi noin paljon varaa laittaa. Näyttivät omia winclub sivuja ja mittaria jossa ne varat koko ajan kasvaa. Aivan silmät killuen.

"Eikös tekisi mieli tehdä vähän bisnestä" - tyylisillä heitoilla olivat yrittäneet houkutella muita mukaan ja ilmeisen monta olivat saaneetkin. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös porukkaa ollenkaan ihmetytä jos joku firma haluaa rahoitusta ja antaa sille ~400%:n koron? Vähintään siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida...
 
Eikös porukkaa ollenkaan ihmetytä jos joku firma haluaa rahoitusta ja antaa sille ~400%:n koron? Vähintään siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida...

Todellakin,tuo on jo kevyesti liian hyvää ollakseen totta.
 
Tuo pokerivertaus on kyllä aika priceless. Lähempänä olisi ruletti jossa joutuu arvaamaan mitä numeroa peli-isäntä ajattelee.

Minä en kyllä suostu ajattelemaan niin että on ihan normaalia että myydään vaikka oma äiti jos joku tarjoaa tarpeeksi hyvät rahat.

Kyllä nettipokeri on moraaliton tapa ansaita jos mennään tekopyhille linjoille. Sinun voitollinen pelisi perustuu muiden häviöihin, ja myös nettipokeria pelaa erittäin moni velkarahalla tai viimeisillään eli ovat ongelmapelaajia. Itse en pidä vääränä että ansaitset rahaa nettipokerista.

Maso sanoi tuossa että jo pelkästään winclubissa mukana olo on ollut moraalisesti väärin ja tähän kommenttiin puutuin. Ihan eriasia on sitten ollut nämä jotka on rekrytoineet muita mukaan hyötyäkseen itse. Mutta suuri osa oli mukana vain omalla panoksellaan ilman että ottivat muita mukaan. Jos tyhmyyksissään lähtee mukaan johonkin ylimaallisesti tuotavaan "sijoitusrahastoon" ei se mielestäni ole väärin, enemmänkin tyhmyyttä.

Mä olen ihan varma että itsekkin ottaisit vastaan rahaa jos joku sitä lupaa. Jos tapaisin sut ja sanoisin että haluan antaa sinulle esim 10 000  niin varmasti pienen ihmettelyn jälkeen ottaisit rahan vastaan. Mun pointti on se, että suurinosa wincubiin rahansa laittaneista laittoi ne sinne tyhmyyttään aidosti asiaan uskoen. Mason mielestä heillä oli kaikilla huono moraali jos rahojaan tuonne laittoivat ja vieläpä ehtivät tuottoja nostaa.
 
Kyllä nettipokeri on moraaliton tapa ansaita jos mennään tekopyhille linjoille. Sinun voitollinen pelisi perustuu muiden häviöihin, ja myös nettipokeria pelaa erittäin moni velkarahalla tai viimeisillään eli ovat ongelmapelaajia. Itse en pidä vääränä että ansaitset rahaa nettipokerista.

Vertaus tässä ontuu. Nettipokeri on aivan rehellinen tapa ansaita niin kauan kuin kaikkien tiedossa olevia sääntöjä nuodatetaan. En usko että suurikaan osa winclubiin sijoittaneista oli tietämätön siitä miten älytön koko homman perusidea jo oli. Pokeriin tätä voisi verrata mikäli winclub olisi todella toiminut kuten sitä mainostettiin, ja näinhän ei asia ollut.

Mä olen ihan varma että itsekkin ottaisit vastaan rahaa jos joku sitä lupaa. Jos tapaisin sut ja sanoisin että haluan antaa sinulle esim 10 000  niin varmasti pienen ihmettelyn jälkeen ottaisit rahan vastaan. Mun pointti on se, että suurinosa wincubiin rahansa laittaneista laittoi ne sinne tyhmyyttään aidosti asiaan uskoen. Mason mielestä heillä oli kaikilla huono moraali jos rahojaan tuonne laittoivat ja vieläpä ehtivät tuottoja nostaa.

Kenties ottaisin rahasi mutten todellakaan uskoisi että annat ne vain hyvä hyvyyttäsi vaan varautuisin siihen että kyseessä on jokin huiputus tai kenties varastettua rahaa. Moni varmaan aivan sinisilmäisenä tuonne rahaa laittoi, mutta he todennäköisesti lukeutuvat häviäjiin. Todellakaan en usko että ne jotka winclubista eniten rahaa nostivat, olivat tietämättömiä siitä että kyseessä on pyramidihuijaus. Eivät niin typerät ihmiset voisi pelata niin suurilla rahoilla.

Vanha mieskin täällä julisti kuinka epäilijöillä ei ole bisnesvainua, että pitäisi saman tien silmät kiiluen hypätä pystyyn ja kuunnella kun joku lupaa 400% tuottoja. Tällaisista puheista innostujat ovat niitä samoja ihmisiä jotka lähettävät 10 000 euroa Nigerian varakuninkaalle joka lähestyy Juuri Heitä sähköpostilla kun tilit tulvivat ja pitäisi jonnekin saada pistettyä 2 miljoonaa euroa.
 
Tällainen hauska laskelma löytyi, kirjoitettu suomi24 foorumille.

Oikea tulos 10 vuoden kohdalla 400% vuosituotolla on 97 miljardia, siis jos lasketaan korkoa korolle tuossa. Mutta ihan hyvää suuntaa tuokin antaa.. :)

Kun laitoitte rahojanne tähän touhuun, laskiko kukaan muuten miten upeat eläkerahat olisi tullut jo 10 000 euron alkusijoituksella, 400% vuosituotolla korkoa korolle periaatteella, eli kaikki sijoitetaan uudelleen?

1 vuosi= 40 000 e
2 vuotta= 160 000 e
3 vuotta= 640 000 e
4 vuotta= 2 560 000 e (eli yli 2 milj)
5 vuotta= 10 240 000 euroa (yli 10 milj.)
6 vuotta= 40 960 000 euroa
7 vuotta= 163 840 000 euroa
8 vuotta= 655 360 000 euroa
9 vuotta= 2 621 440 000 euroa (yli 2 miljardia)
10 vuotta= 10 485 760 000 euroa (yli 10 miljardia euroa)

Tuossa 10 miljardin kohdalla varmaan voisi jo jäädä eläkkeelle, kyllä siinä olis Nordean tädit olleet ihmeissään kun meikäläinen olis siirtänyt sen potin Moneybookersilta omalle tilille. Luulen että pankinjohtaja ja sijoitusosasto olisivat tarjonneet kakkukahvit.

Kuulostaa todella realistiselta ja varmalta sijoitukselta. Tuonne kannattaa jo hakea lainaa pankista ja pantata sukulaistenkin talot.

Kohta ne sivut varmaan aukeaa, että pääsen laittamaan tuon pesämunan muhimaan eläkepäiviä varten, täytänhän 10 v. kuluttua vasta 50v.
Ihan hyvä ikä jäädä eläkkeelle.

Koska ne sivut aukeaa että pääsen laittamaan rahaa???
 
Vertaus tässä ontuu. Nettipokeri on aivan rehellinen tapa ansaita niin kauan kuin kaikkien tiedossa olevia sääntöjä nuodatetaan. En usko että suurikaan osa winclubiin sijoittaneista oli tietämätön siitä miten älytön koko homman perusidea jo oli. Pokeriin tätä voisi verrata mikäli winclub olisi todella toiminut kuten sitä mainostettiin, ja näinhän ei asia ollut.

Nettipokerihan on klassinen pyramidipeli. Raha siirtyy ylöspäin niin että alimmat tasot jäävät tappiolle ja murto-osa jää voitolle. Kysymys on nollasummapelistä, mikäli palveluntarjoajan katteet jätettäisiin ottamatta huomioon (tällöin kyse olisi negatiivisen summan pelistä). Se, että oma menestys riippuu täysin omista taidoista ei muuta sitä faktaa, että jotta voittaisit, on jonkun muun oltava sinua huonompi ja hävittävä.

Sama periaate pätee myös (täysin lailliseen) valuuttakauppaan ja oikeastaan kaikkeen spekulatiiviseen kaupankäyntiin. Spekulointi ja sijoittaminen pitää erottaa visusti toisistaan, sillä varovainen sijoittaja voi olla melko luottavainen menestykseensä pitkällä aikavälillä, kun taas spekuloijan on aina löydettävä "isompi hölmö" jäädäkseen voitolle.

Kaiken spekuloinnin idea on siinä, että noustaan pyramidissa +-0 tason yläpuolelle ja viedään alempien tasojen rahat.

Nettipokerin ja ponzi-huijauksen erottaa toisistaan periaatteellisesti se, että nettipokeriin osallistuvan voi olettaa ymmärtävänsä riskit, kun taas ponzi-huijaukseen (nimi sisältää vinkin -huijaus) osallistuneen ei voida olettaa ymmärtäneensä mistä on kyse. Ei vaikka muropaketin ja pakkotoiston palstalla oltaisiin kuinka varoitettu asiasta. Ainoa keino ponzi-huijaukseen osallistuneen tietää varmasti kyseessä olevan ponzi-huijaus on että kyseinen henkilö on sisäpiirissä ja aktiivisesti pyörittämässä operaatiota. Sisäpiiri nimensä mukaisesti on hyvin pieni prosentuaalisesti. Suurin osa ponzeihin osallistuneista on huijattuja, ja voitaisiin jopa sanoa että nekin jotka onnekkaasti jäivät voitolle voivat olla huijattuja siinä mielessä etteivät todellisuudessa tienneet - eivätkä voineet tietää - mihin olivat ryhtyneet. Muistetaan että epäilykset, kuten "tämä saattaa olla ponzi, mutta whatte hell...", eivät käy tiedosta.

Naiivius ei ole rikos, eikä moraalitonta. Yleensä naiivit ihmiset saavat ennemmin tai myöhemmin nenilleen kuitenkin. Minusta on moraalitonta tuntea vahingoniloa mahdollisia uhreja kohtaan ja tuntea tekopyhästi moraalista ylemmyyttä siitä syystä ettei osallistunut ponziin. Sääli on ehkä sairautta, mutta niin on ivakin.
 
Eihän tuossa laskukaavassa tuotto ole "kuin" 300% vuodessa ;)

Mutta. Klubilla on väitetty olleen 100 miljoonan euron "pelikassa", joka 400% vuosituotoilla (eli viisinkertaistaen arvonsa vuosittain) olisi kuuden vuoden päästä vaatimattomasti 1560 miljardia euroa.

Forbes 500 (2007) - listan yhdeksän ensimmäistä yritystä markkinahintansa puolesta, eli ExxonMobil, General Electric, Microsoft, Citigroup, AT&T, Bank of America, Procter & Gamble, Wal-Mart sekä Pfizer, ovat yhteisarvoltaan vaatimattomasti vain 1515 miljardin euron (2379 miljardin dollarin) arvoisia.

Aikamoinen on "klubin" manuaalinen automaatti, ei voi kyllä muuta sanoa.
 
Winclubiin lähti mukaan ihan tavallisia raadollisia ihmisiä. Osa oli ylioptimistisia ja luotti sokeasti, osa taasen tajus että homma voi koska tahansa kaatua ja rahat mennä. Ne jotka oli optimistisia rekrytoi muitakin samalla asenteella ja nyt sekä he itse että mukaanlähtijät on pettyneitä. Sitten osa tiedosti riskin ja myös realistisesti kertoi sen muille, oli tietoisesti mukana uhkapelissä.

Kun kaikki merkit viittaa huijaukseen tai mahdolliseen pyramidipeliin, pitäisi alkaa hälytyskellot soimaan. Jos luvataan ylisuuria tuotto-odotuksia, se on vähän sama asia kun ostaisi ylihalvalla varastettua tavaraa. Tällöin syyllistyy myös rikokseen oli sitten tietoinen tavaran alkuperästä tai ei. Minä luulen että suurin osa porukasta kyllä tiesi mistä tuotto tulee, mutta ei siitä välittänyt. Suurin huoli taisi olla, onko liittynyt peliin liian myöhään, jolloin joutuu vain maksumieheksi.
 
Minusta on moraalitonta tuntea vahingoniloa mahdollisia uhreja kohtaan ja tuntea tekopyhästi moraalista ylemmyyttä siitä syystä ettei osallistunut ponziin. Sääli on ehkä sairautta, mutta niin on ivakin.

Olen samaa mieltä siinä tapauksessa jos iva kohdistuu nimenomaan niihin sinisilmäisiin uhreihin. Mutta kuten sanoit on näissä pyramidihuijauksissa selvien uhrien ja oikeiden huijarien lisäksi myös se keskiporras joka useinmiten alkaa ahkerasti kauppaamaan lähipiirilleen samaa sontaa kuin itse huijareiden johtoporraskin, samoilla tyhjillä lauseilla. Jos tähän lähtee niin todellakin ansaitsee kaiken halveksunnan ja vahingonilon imo, oli sitten motiivi tyhmyys tai ahneus.

Moraalinen ylemmyys tuskin kuuluu täällä kovin monen tunnerepertuaariin, lähinnähän tässä on ihmetelty sitä järkipuolta. Tai sen puutetta.
 

Aivan mieletön setti!

Muutenhan tämä koko soppa on perin murheellinen. Onneksi
joku löytää jotain positiivista tästäkin tapauksesta.

Itse tunsin yhden henkilön joka oli mukana tuossa. Sijoitti,
koska oli lähes konkurssissa. Hän laittoi rahansa likoon, jotta saisi tulevaisuudessa vuokransa maksettua. Toivottavasti
vihaisen Hitlerin katselu auttaa rahansa menettäneitä kestämään tappionsa paremmin.
 
Kuinka kauan menee siihen että ihmiset alkavat syyttää valtiota siitä, ettei se ole estänyt kyseistä kusetusta?

1.... 2.... 3....
 
Luulen, että ensin aletaan syyttämään 'muroja', koska pilasivat toimivan bisneksen (klubilaisten osalta siis). Sitten siirrytään valtioon, ja tarkemmin vielä rahoitustarkastukseen.

Näissä vedätyksissä on yleensä huomattavissa hyvin vahva tukeutuminen johonkin toiseen tahoon referenssimuodossa, jos sellaista vaan sattuu löytymään, esim. Seven aikoinaan oikein rietosteli sillä, kun jokin iso lakifirma oli (heidän väitteensä mukaan) sanonut ettei antiesitettä tarvitse tehdä osakkeita varten.

Klubikin koitti keskusteluissa kovasti nojautua RATAn suuntaan, tosin ainakin Murobbs:ässä tuo viittaus nuijittiin aika nopeasti takaisin maanrakoon; RATAhan ei todennut homman olevan ok, vaan totesi ettei se kuulu heidän toimialueeseensa.
 
"Poliisi aloitti esitutkinnan sijoitusklubi WinCapitasta

Jopa 10 000 ihmistä on tehnyt sijoituksia Internetissä toimineen klubin kautta, arvioi poliisi. Sijoitusten määrä on yli 50 miljoonaa euroa."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...nnan+sijoitusklubi+WinCapitasta/1135235044642

Siinä on tehny hyvän tilin kuka ikinä onkaan ollu tuon takana.

En tiedä mitä tarkoitetaan tuolla 50miljoonalla, mutta luulen että se voisi tarkoittaa kokonaissijoituksia ko. lafkaan. Sieltähän on useiden väitteiden mukaan maksettu "tuottoja" monelle ja osalle jopa ruhtinaalisesti. Näin ollen kadonnut summa on huomattavasti pienempi kuin 50M€, mutta silti varmasti ihan mukava potti jollekkin päätynyt. Ehkä perustaja vain päätti nostaa tuottonsa pois ja rahat loppuivat.;)
 
Back
Ylös Bottom