vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aku-A
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Aku-A

Banned
Ensiks, mistä saa vyön missä on hyvä hinta/laatu suhde?
Kuuluuko vyön tulla sopivasti tohon jenkkakahvojen kohdalle, kuuluuko vatsaa vetää sisään kun pistetään kiinni ja kuinka tiukalla sen täytyy olla?
Missä liikkeissä pitäs käyttää muuta kuin kyykky ja maastaveto, koska kyykkyä en tee pituuskasvullisista syistä ja vetoa aika harvoin koska kaikki sanoo et pitäis olla vyö.

Kenties jotain muuta käypää tietoa???

Sinä et tarvitse vyötä kuule missään liikkeessä. Et edes kyykyissä tai vedossa. Sulla on pituuskasvu vielä menossa eikä pallisikaan ole vielä laskeutuneet, joten sun treeni on ylipäätään vasta pohjien rakentamista. Tärkeimmät lihasryhmät sulle on keskivartalon lihakset, vatsa ja selkä, sekä lihaskoordinaation kehittäminen. Ja siihen treeniin ei kuulu vyö ollenkaan.

Siis tee pitkiä sarjoja pienillä painoilla ja hyvin lyhyillä palautuksilla kuntopiirinomaisesti( minimissään 15 toiston sarjoja ) noissa pääliikkeissä( kyykky, penkki ja punnerrukset ) ja tärkeimpinä kaikki omalla painolla tehtävät liikkeet( vatsat, selät, leuanveto, etunojat, dipit jne. ). Maastavetoa musta sun ei kannattas tehdä ollenkaan. Muutenkin tossa iässä kannattas treenata vielä ihan muita lajeja kuin puntinnostoa tai että ainakin sen puntin treenaus on vain sivulajina harvakseltaan tehtynä.

Kerkiät kyllä repiä rautaa sitten murrosiän jälkeen, jolloin liha vasta alkaa kunnolla tarttua, eikä tarvitse pelätä pituuskasvun pysähtymistä.

Aika saarnaamiseksi meni, mutta kun noita esimerkkejä liian aikaisin aloitetusta puntinostosta( lue: pituuskasvu pysähtynyt tai muita peruuttamattomia vammoja tullut ) löytyy ihan lähipiiristä, niin pakko oli vähän paasata ;)

Kyllä minusta tuon ikäinen voi jo ihan hyvin salilla käydä. Mutta tosiaan, siinä olen samaa mieltä, että ei välttämättä tarvitse sellaisia liikkeitä sellaisilla painoilla tehdä missä tuon vyön tarvitsisi.

Toisaalta jotkut tuntuvat käyttävän vyötä kaikissa liikkeissä ja kaikilla painoilla :rolleyes:

Originally posted by kvi
Toisaalta jotkut tuntuvat käyttävän vyötä kaikissa liikkeissä ja kaikilla painoilla :rolleyes:

Jep. Tyhmimmän näköistä on se kun pumpataan hanskaa tai tehdään ojentajia vyö päällä( yleensä pillikinttuisia kavereita, jotka ei tee jalkoja koskaan ). Nää jätkät ei varmaan ole kuulleetkaan sellaisesta kuin keskivartalon lihakset. Varsinkin näin kesällä noita vyöpellejä tuntuu olevan liikkeellä erityisen paljon :D

Mä oon tehny muutaman kuukauden n.10 sarjoja ja kyl mä oon tasaisen hitaasti kasvanu.
Mul oli pituusennuste 178 cm, mut tulee kuulemma pidempi jos ei kasvu yhtä-äkkii lakkaa.

Kai noita kymppejä voi tehdä?Jostain oon lukenu et muutaman toiston sarja kyykys ja vedos olis ne pahimmat.

Oon hyvää vauhtia tulos 70 kiloseks mörssäriks;) , ni en haluais mitään aerobiccii ruveta tekee.

Jos sais tietoa painonnostovyöstä sukupuolivalistuksen tilalle.

Parin vuoden päästä mul on härän pallit ja silloin voisin hommata vyön.:thumbs:

Originally posted by Aku-A
Parin vuoden päästä mul on härän pallit ja silloin voisin hommata vyön.

Hyvä idea! Sitten kun/jos nostovyön hommaat, niin suosittelen jämäkkää voimanostovyötä kerralla. 40-60 eurolla saa jo semmosen, mitä moni kilpanostaja käyttää, esim. vanha kunnon tricolori (sinipunavalkonen, noin 40-50 euroa riippuen ostopaikasta, katso esim. SVNL:n sivuilta tai finnishpowerilta nostokuvia). Jos heille kelpaa, niin eiköhän sullekin. Toinen kohtuuhintainen (50 euroa, Oulun Rintamäellä), mitä oon nähnyt, oli Nahka-Saken vyö. Enemmänkin voi vyöhönsä rahaa laittaa, se on jokaisen oma asia. Tsekkaa isoista urheiluliikkeistä ja alan nettisivuilta lisää. Kysele salisi Isoilta ja Vahvoilta kurkoilta myös. ;)

Kun olet suht varma, että pituuskasvu on lopuillaan, niin sitten voit kovemmillakin kiloilla kyykätä ja maastanostaa. Suunnilleen 1-5 toistolla em. liikkeissä kunnon vyö on hyvä olla käytössä. Ehkä myös tiukimmissa kulmasoutusarjoissa. Esim. hauiskäännössä tms. pikkuliikkeissä ei vyön käytölle ole mitään perusteita. Nostovyö ei ole saliunivormu, joka olisi PAKKO olla päällä aina reenatessa.

Ite vedän pikkusen mahaa sisään vyötä laittaessa. En kovin kireelle laita, pitää sitä pystyä hengittämään kumminkin suht normaalisti.

Samaa mieltä olen hjjtt:n kanssa, ettet vielä ihan heti tartte vyötä (ja niistäkin rintahauispelleistä :D). Kehitä rauhassa keskivartalon lihaksia vahvemmiksi, sekä selkää että vatsaa. Voimakkaat keskivartalon lihakset ovat kumminkin se paras tuki, vyö sitten pisteenä iin päälle kaikkein kovimmissa nostoissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom