Vyön käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bigbull
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyisin että missä vaiheessa runttaatte vyön käyttöön. Lähinnä maastavedos ja kyykys. Itse laitan n.130:ssä kg.

Miten kyykys siteitten käyttö? Meinaan että mun pitäs kokeilla 3vkon sisällä max kyykky. Pitäs totutella siteisiin. Siteitten käyttökerrat voi laskea kahden käden sormil.

bigbull sanoi:
Kysyisin että missä vaiheessa runttaatte vyön käyttöön. Lähinnä maastavedos ja kyykys. Itse laitan n.130:ssä kg.

Miten kyykys siteitten käyttö? Meinaan että mun pitäs kokeilla 3vkon sisällä max kyykky. Pitäs totutella siteisiin. Siteitten käyttökerrat voi laskea kahden käden sormil.

Kyykyssä RAW maksimi on 165kg ja vyön laitan yli 140kg:lla.

Mavessa RAW maksimi on 210kg ja vyön laitan yli 170kg:lla.

Siteistä sen veran, että harjoittele sitomista kotona ennen salia. Jos on joku joka on niitä käyttänyt, niin pyydä näyttämään niiden käyttö.

bigbull sanoi:

Henk.kohtaisesti laitan vyön maastanostossa lämmittelyjen jälkeen, jotka vetelen yleensä 20 kg:n kiekoilla. En tiedä onko siihen mitään yleispätevää sääntöä milloin vyötä kannattaisi käyttää. Esim. treenikaverini ei käytä vyötä lainkaan vaikka vetää huomattavasti enemmän kuin minä, ei vaan ole tullut koskaan käyttäneeksi ja on siihen tottunut.

Vedossa ja kyykyssä vyön käyttö antaa ainakin minulle jonkinlaisen varmuuden tunteen siitä, että asento on ryhdikäs ja vyötä vasten vatsalihaksilla työntäen pysyy ruotokin paremmin suorassa.

Polvisiteiden käytöstä en osaa sanoa oikein mitään, mutta niiden käyttö on perusteltua treenipainojen noustessa suuriksi ja jos polvet vaivaavat.

Ajatuksena on lähitulevaisuudessa kokeilla kyykkyä siteillä, tuovat kuulemma maxiin 10-20 kg lisää :) jos tekniikka on kunnossa ja osaa ottaa niistä hyödyn irti.

Itse käytin vyötä vain kovemmissa kolmosissa, kakkosissa ja ykkösissä. Mm. vitosia nostin aina ilman vyötä.
pääsääntöisesti se on niin, että mitä enemmän vältät vyötä treeneissä, sitä vahvemmaksi keskipaikkasi voimistuu.

Vyötä tulee käytettyä ykkösiä ja kakkosia ottaessa, joskus kolmosissakin. Perusvoimaa treenatessa ja painojen pysyessä alle 90% maksimista en käytä vyötä koskaan.

Vyö käytössä kyykyssä ja maastavedossa 100kg:n yli menevissä sarjoissa. Kyykkysiteiden käyttö ja niiden sitominen kannattaa opetella ennen H-hetkeä. Itse teen siteillä vain ykköset.

Käytän vyötä kyykys sillonku painoa enempi ku 120kg. mavessa en koe saavani siitä hyötyä mut lyhyihin sarjoihin sen laitan eli esim jos painoa n.160kg tai enemmän. muute en

Itse käytän vyötä aina mavessa vaikka painoni ovat mitättömät... en halua näin nuorena selkää rikkoa, teen todella puhtaasti, pienillä painoilla ja vyöllä... mutta toisaalta, ehkä tuo "millä painoilla laitat vyön" riippuu vähän omasta painosta, koska eipä tuo selkä ehkä napsahda niin helposti jos siinä on massaa ympärillä 100kg ja tangossa vain saman verran...

TomBombadil sanoi:
Itse käytän vyötä aina mavessa vaikka painoni ovat mitättömät... en halua näin nuorena selkää rikkoa, teen todella puhtaasti, pienillä painoilla ja vyöllä... mutta toisaalta, ehkä tuo "millä painoilla laitat vyön" riippuu vähän omasta painosta, koska eipä tuo selkä ehkä napsahda niin helposti jos siinä on massaa ympärillä 100kg ja tangossa vain saman verran...

Vyö ei suojaa loukkaantumiselta. Jos se alaselkä pyöristyy, niin se pyöristyy vaikka vyö olisikin kehissä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Force sanoi:
Vyö ei suojaa loukkaantumiselta. Jos se alaselkä pyöristyy, niin se pyöristyy vaikka vyö olisikin kehissä.

Sitävarten mainitsin "kevyet painot ja puhtaan tekniikan"... vyö on henkistä tukea :D...

Mä laitan vyön kyykyssä nykyään sen jälkeen kun on lämmitelly 120 ja sitä kevyemmillä raudoilla ilman. Vyön kanssa sitten vielä muutama kevyt sarja painoja sarja sarjalta lisätessä.

Siteet oon vasta ostanut, enkä oo kyykyssä tehnyt tähän saakka kun 5-10 toiston sarjoja, nyt alan sitten varmaan kokeilla 1-3sia. Eli vyö on jo aikasemmin mutta siteet vasta siinä 180-200kg paikkeilla. Saa nähä nyt vielä miten siteet työ lisää tulosta..

Maastavedossa lämmittelen ekaks 100kilolla, sitte 140 kilolla, sitte vyö päälle ja vielä muutama lämmittelysarja painoja lisäten.

vyöt hiiteen ja voimaa kroppaan. oikeestikin se kyllä toimii noin, vaikkei noin radikaalisti tartte sanoo. sanon silti. fiksuus on tietenkin mahtavaa, mutta ellei alaselkä pyöristy, saa rautaa kasata lisää.

sellanen vääränlainen turvallisuuden tuntu on aiheuttanut yllättävän paljon vammoja. yks syy niihin on "vyön kaikki kestävä tuki". kun oppii käyttään vatsaa (sitä oikeaa tukea), pitää selkänsä kunnossa ja nostaa paljon ja turvallisesti. vyöhän ei oikeesti tue selkää, vaan vatsaa.

ite tapasin laittaa vyön vedossa 90-95%:ssa ja kyykyssä 70-80%:ssa. vedossa tuntu joskus jopa, että saa paremman tuntuman isoon rautaan ilman vyötä. kyykyssä taas ala-asennossa sai keskikroppa kaipaamaansa tukea alemmilla raudoilla jo ja anto jämäkkyyttä nostoihin.

Käyttääkö kukaan täällä penkissä vyötä? Onko siitä mitään hyötyä? Esim. maksimeissa?

Käytän vyötä penkissä. En usko saavani siitä mitään tuloksellista hyötyä. Pidän itseäni kaaripenkkaajana ja vyö on rajoittamassa tätä kaarta. Ilman vyötä tuntuu, että voisin yliojentaa kaaren alaselästä (notkoselkä). Samalla vyö estää alaselän kramppeja. Käytän erittäin tukevaa voimanosto vyötä.

Niin ja vyö pitää penkkipaidan paikoillaan. :D

Vedossa ja kyykyssä minulla ei ole mitään sääntöä vyön käytölle. Joskus en käytä sitä edes maksimeissa ja joskus laitan sen jo suunnilleen puolessa välissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom