Vuotuinen ajoneuvovero sidotaan päästöihin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamppax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun mielestä tossa taas kuuluis ottaa huomioon myös se auton käyttö.
Eli kun 5 henkinen perhe ei siihen Starlettiin mahdu niin ei automaattisesti rankaista.

Vähän kilometrejä vuodessa = vähän päästöjä vuodessa.
 
Miksei rahoja autoverorahoja vaadita ajettujen kilometrien mukaan? Jokavuotisessa katsauksessahan vuoden kilometrithän katotaan kuitenkin, niin miksi ei veroa voisi laskea sen mukaan paljonko ajat vuodessa. Mun mielestä on typerää että minä joka ajan noin 5000km vuodessa maksan saman verran autoveroa kuin 20000km vuodessa ajavaa vaikka meillä olis sama auto alla. Eihän se päästö tai tien kuluvuus ole ollenkaan samaa luokkaa mulla kun edellisellä esimerkillä.
 
Mutta ei sekään ole oikeen että työn takia joudut ajamaan omalla autollasi sanotaan vaikka jopa 60 000 km vuodessa ja maksat veroa ihan vitusti. Kaikki ei kuitenkaan saa/halua työsuhde autoja. Tai sitten tuosta verotuksesta vaan pitää tehä tosi monimutkanen asia. Tuo päästöihin perustuva on siinä mielessä parempi, että jos omistat auton niin maksat myös siitä, ajoit tai et.
 
Mutta ei sekään ole oikeen että työn takia joudut ajamaan omalla autollasi sanotaan vaikka jopa 60 000 km vuodessa ja maksat veroa ihan vitusti. Kaikki ei kuitenkaan saa/halua työsuhde autoja. Tai sitten tuosta verotuksesta vaan pitää tehä tosi monimutkanen asia. Tuo päästöihin perustuva on siinä mielessä parempi, että jos omistat auton niin maksat myös siitä, ajoit tai et.

juuri näin.. ajan itse noin 60 000 km vuodessa josta noin 50 000 työajoa.
 
Työajossa joko sun firma maksais ne verot tai sit se otettais muuten huomioon.

Mutta Mäcgaiverin kanssa samoilla linjoilla. Ei se auto tallissa saastuta vaikka olis minkälainen hirviö.
 
No eikö se paljon autoileva jo maksa älytöntä raippaveroa bensiiniveron muodossa? Eiköhän se riitä jo.
joo käytön mukaan rankaistaan bensaverossa. onhan toi hyvä kädenojennus sille että halvempaa ajaa vähäpäästöisellä autolla enemmän kuin korkeapäästöisellä. toisaalta mitä enemmän ajaa, sitä pienempi ero on. vaikeita kysymyksiä.


e: myös itseä lämmittää ihan kympillä toi veronalennus. vähän päälle 10k tulee autoiltua vuoteen niin veron laskiessa melkein puoleen autoilun kustannukset pienenee. nyt ei kannattaisi ajaa tuon 10k alle koska autovero tekisi vähemmistä kilometreistä kalliimpia jos olen oikein laskenut.
 
Yleensä se vähäpäästöisyys näkyy poltoainelaskussakin, eikä sen takia työkseen ajavilla paljoa näe (auton kokoon suhteutettuna) isoja bensakoneita.
 
Eipähän tämä ainakaan itseäni uudempaa autoa ostamaan aja.. taitaa muuttua suunnitelmat hommata 2000-mallinen iso auto, alunperin piti hommata vähän uudempi, mutta veroista säästää n.200€.

Omat ajokilometrit jää alle 15.000km vuodessa, niin autolla ei oikein ole merkitystä, paitsi sen tarvii olla iso :D


Suomessa kymmenen vuoden päästä myydään vain Fiat puntoja :D
 
Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämä on nyt taas näitä hallituksen "kukkahattu"-päätöksiä, eli pidetään viherpiipertäjät tyytyväisenä vaikka asialla ei ole mitään vaikutusta todellisuuteen.
Vaihdoin juuri A3 1.4T:n pois ja tilalle tuli A4 1.8T quattro, vero nousee huimat 8 € / kk:rolleyes:
Eli 154 g/km:stä nousee 223 g/km.

Tollako nyt pitäisi saada ohjattua ihmisiä vihreämpiin autoihin, jep jep.
 
Ei pysty enään editoimaan niin laitetaan toinen perään...

Lisäyksenä vielä, että dieselveron jättäminen ennalleen se vasta hölmöä onkin. Jos tavoitteena on tosiaan alentaa Suomen liikenteestä syntyviä päästöjä niin oikea keino olisi ollut painottaa auton hankintaverossa vielä enemmän päästöjä, poistaa dieselvero ja kasvattaa vuotuista veroa päästöistä riippuen. Eli verohaitaria isommaksi päästöjen perusteella.
 
Vaihdoin juuri A3 1.4T:n pois ja tilalle tuli A4 1.8T quattro, vero nousee huimat 8 € / kk:rolleyes:
Eli 154 g/km:stä nousee 223 g/km.

Tollako nyt pitäisi saada ohjattua ihmisiä vihreämpiin autoihin, jep jep.
Onhan toi jo satasen vuodessa. Mä ainakin olen niin saatanan pihi jätkä, mitä tällaisiin asioihin tulee, että kyllä toikin jo kirpaisisi.
 
No onhan satanenkin rahaa, sitä ei voi kieltää.

Mutta mieluummin jätän ainakin itse käymättä sen 1-2 kertaa baarissa ja ajan autolla josta tykkään.
Suunta verotuksessa on hyvä, mutta ei riittävä että saadaan ihmisiä ohjattua vähäpäästöisempiin autoihin.
 
Tämä on nyt taas näitä hallituksen "kukkahattu"-päätöksiä, eli pidetään viherpiipertäjät tyytyväisenä vaikka asialla ei ole mitään vaikutusta todellisuuteen.
Vaihdoin juuri A3 1.4T:n pois ja tilalle tuli A4 1.8T quattro, vero nousee huimat 8 € / kk:rolleyes:
Eli 154 g/km:stä nousee 223 g/km.

Tollako nyt pitäisi saada ohjattua ihmisiä vihreämpiin autoihin, jep jep.
mietihän nyt järjelläsi. jos nykyinen ajoneuvovero on 130e ja tuo hintaero on 96 euroa niin miltä tuo "vaan 8e/kk" sit kuullostaa? taitaa uusi autosi mennä sen ylärajan yli jonka jälkeen vero ei enää nouse.

ja jos itellä tulee maksamaan muistaakseni 70e 140g/km eli vanhan autosi tuleva hinta olisi tuota luokkaa niin huhhuijaa. 70-80e vs 170-180e....

Ei pysty enään editoimaan niin laitetaan toinen perään...

Lisäyksenä vielä, että dieselveron jättäminen ennalleen se vasta hölmöä onkin. Jos tavoitteena on tosiaan alentaa Suomen liikenteestä syntyviä päästöjä niin oikea keino olisi ollut painottaa auton hankintaverossa vielä enemmän päästöjä, poistaa dieselvero ja kasvattaa vuotuista veroa päästöistä riippuen. Eli verohaitaria isommaksi päästöjen perusteella.
niinkö meinaat että kaikissa dieselautoissa on vakiona erittäin hyvä pienhiukkassuodatus? hiilidioksidi taitaa olla melko puhtoinen pulmunen jos vertaa kiisselin sylkemään paskaan jos sitä ei erikseen suodateta.
 
Eikös tuo nyt ole vielä aika turhaa mussutusta jauhaa noista hiilidioksidipäästöistä. Jostain taisin lukea että ihmisten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt on luokkaa 3% :jahas: Ja kuinkahan paljon näistä on sitten autojen?

Tosin eikai se nyt pahaa tee ohjata ihmiset ostamaan niitä vähäkulutuksisia autoja.
 
No onhan satanenkin rahaa, sitä ei voi kieltää.

Mutta mieluummin jätän ainakin itse käymättä sen 1-2 kertaa baarissa ja ajan autolla josta tykkään.
Suunta verotuksessa on hyvä, mutta ei riittävä että saadaan ihmisiä ohjattua vähäpäästöisempiin autoihin.
:offtopic:
Tää sama pätee melkein kaikkiin haittaveroihin, joita on nyt viime vuosina hilailtu ylöspäin. Esim. tupakkaveron korotukset ovat olleet aivan liian pieniä, jotta niillä olisi todellinen vaikutus tupakan kysyntään. Itsekin tupakoitsijana voin sanoa, että joku 10 prosenttia lisää askin hintaan ei vaikuta ostopäätökseen millään tavalla. Jos kertarysäyksellä nostettaisiin hinta vaikka kaksinkertaiseksi, niin johan alkaisi löytyä motivaatiota tupakoinnin lopettamiseen. Pienillä perättäisillä korotuksilla vaan totutetaan tupakoitsijat siihen nousseeseen hintatasoon, ja missään vaiheessa ei saada aikaiseksi sellaista psykologista vaikutusta, että perkele kun on kallista, en polta enää. Viinaveron hinaaminen edestakaisin on ollut vielä typerämpää. Veroa laskemalla aina lisätään kulutusta, mutta samansuuruinen veron nostaminen ei vähennä sitä samassa mitassa.

Tietysti asiat ei oikeasti ole näin yksinkertaisia, koska pitää ottaa huomioon myös naapurimaiden hintataso yms.
 
No mulla kyl prkl nousee toi vero ihan kiitettävästi, ens vuoden alusta 251g/km, 66,8/päivä, 243,82€/vuosi!!! Kohta kaikki ajaa litrasilla Microilla, siihen ainakin hallitus näköjään pyrkii. :curs:
 
No mulla kyl prkl nousee toi vero ihan kiitettävästi, ens vuoden alusta 251g/km, 66,8/päivä, 243,82€/vuosi!!! Kohta kaikki ajaa litrasilla Microilla, siihen ainakin hallitus näköjään pyrkii. :curs:
no vitut. 1.349l reippaat 80 heppaa ja bout 70e vuosi. hajoa siihen että pitää saada painavaa koria liikuteltua....
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom