Vuotuinen ajoneuvovero sidotaan päästöihin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamppax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mietihän nyt järjelläsi. jos nykyinen ajoneuvovero on 130e ja tuo hintaero on 96 euroa niin miltä tuo "vaan 8e/kk" sit kuullostaa? taitaa uusi autosi mennä sen ylärajan yli jonka jälkeen vero ei enää nouse.


Kannattaa lukea taulukko kunnolla ennenkuin alkaa laukomaan "terävyyksiä";
- Nykyinen autovero n. 130 €
- Jos olisin pitänyt A3:n, niin vero olisi ollut 94,90 € / vuosi.
- A4:n vero on vuodessa 193,82 €

Erotus siis 98,82 € / 12 = 8,24 € / kk. Ei tuo nyt kauhea ero ole...

Että mun piti ajatella järjellä...heh...

niinkö meinaat että kaikissa dieselautoissa on vakiona erittäin hyvä pienhiukkassuodatus? hiilidioksidi taitaa olla melko puhtoinen pulmunen jos vertaa kiisselin sylkemään paskaan jos sitä ei erikseen suodateta.

Kirjoitin ehkä turhan ajatuksissani ja nopeasti sen lisäyksen, dieselveron voisi poistaa autosta jossa on juuri tämä edellä mainittu hiukkassuodatin.
Tiedän että Dieselin valmistaminen on haitallisempaa kuin perus bensiinin ja kuten mainitsit niin pienhiukkas-päästöt ilman hiukkassuodatinta ovat varsin karuja.

Etu ympäristölle dieselistä suodattimella verrattuna bensiiniautoon tulee (yleensä) selvästi pienemmästä kulutuksesta ja suodattimen ansiosta (monella merkillä ja mallilla) puhtaampaa päästönä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
no vitut. 1.349l reippaat 80 heppaa ja bout 70e vuosi. hajoa siihen että pitää saada painavaa koria liikuteltua....

??? Niinpä, pirun halpaahan tuo sulla on verrattuna mun kärryyn, mitä sä tolla kommentilla ajoit takaa? Ja ei tuo nyt mikään hirmu painava auto ole, tehoa vaan jonku verran.
 
Maksan mielelläni siitä ilosta, että saan ajaa tehokkaammalla autolla. Toisille ajaminen on vielä nautinto, eikä vain se loppuun kulunut fraasi siirtymisestä A:sta paikkaan B.

Toki tuo uudistus harmittaa niitä, joilla ei esim ole varaa ostaa uudempaa autoa, mutta auto on esim perheen takia pakko kuitenkin olla. Vanhemmat autothan järjestäen ovat vähemmän "ekoa".
 
Etu ympäristölle dieselistä suodattimella verrattuna bensiiniautoon tulee (yleensä) selvästi pienemmästä kulutuksesta ja suodattimen ansiosta (monella merkillä ja mallilla) puhtaampaa päästönä.

Eikös tuossa vähän vaikuta sekin että per litra dieselistä tulee jonkin verran enemmän päästöjä kuin bensiinistä per litra, diesel sisältää suhteessa enemmän hiiltä kuin bensiini ja siksi se myös hieman painavampaa.

Ja eikös jossain tutkittu että ne hiukkassuodattimet suodattaa siitä pakokaasusta pois ne isommat kokkareet, mutta ei pienimpiä jotka imeytyvät suoraan keuhkoista verenkiertoon. No onpahan kaikki ituhipit tyytyväisiä kun vetävät cityliikenteessä pitkiä henkosia fillarilla liikkuessaan, eikä sitä mustaa pilveä tule enää dieselauton putkesta.

PS.
Onneksi noissa vanhemmissa autoissa pitäydytään "järkevissä" painorajoissa. Esim vero alle 1800kg:n kokonaispainoiseen Corvetteen on ihan suht. "mukavissa" lukemissa.
 
no vitut. 1.349l reippaat 80 heppaa ja bout 70e vuosi. hajoa siihen että pitää saada painavaa koria liikuteltua....


80 heppaa, LOL.


Eipä vaikuta tää mitään meikäläisen autovalintoihin, puolisolle ostin alkuvuonna ison bensakoneisen mersun tila-auton ja itse ajelen muutaman vuoden vanhalla kolmelitraisella diisseli bemarilla jossa päästöt on kai jotain +200g/km. Autoilusta ei ole tarvetta säästää koska mulle se on muutakin kuin välttämätöntä liikkumista paikasta toiseen.
 
Toki tuo uudistus harmittaa niitä, joilla ei esim ole varaa ostaa uudempaa autoa, mutta auto on esim perheen takia pakko kuitenkin olla. Vanhemmat autothan järjestäen ovat vähemmän "ekoa".

90-luvun autoja on vielä paljon liikenteessä ja sen ikäisten perusperheautojen kokonaismassa on usein alle 1800 kiloa, jolla vero on nykyistä vastaava 137 euroa. 2000-luvun alkuvuosien veekutosille voi sitten tulla satanenkin lisää, mutta se on aika pikkurahaa jos autoa lähtisi vaihtamaan.

Mulla muuten on -99 mallinen auto jonka vero olisi päästöjen perusteella 163 euroa, mutta nyt kun se menee painon mukaan niin joudun maksamaan 75,92 euroa:hyvä:. Kolmen auton kokonaissumma tippuu näköjään reilun kolme kymppiä per vuosi.
 
Zone-sarja -42%
Ihmekös kun nettiautossa rupes löytymään kaikkea kiinnostavaa suht halvalla. Pitäs lukea/katsoa uutisia useammin ;)

En muista edes mitä ajoneuvovero on vuodessa. Nykyinen auto co2 270
 
Jos täällä tosiaan haluttais pienentää päästöjä ni tuettais autokannan vaihtoa uudempaan ja samalla vähäpäästöisempään. Liian moni ajaa liian vanhalla autolla. Saattais liikenneturvallisuuskin parantua jos autokanta uusiutuis.
 
Jos täällä tosiaan haluttais pienentää päästöjä ni tuettais autokannan vaihtoa uudempaan ja samalla vähäpäästöisempään. Liian moni ajaa liian vanhalla autolla. Saattais liikenneturvallisuuskin parantua jos autokanta uusiutuis.
Minä kun taas olen ymmärtänyt, että näillä viime aikojen verotusmuutoksilla pyritään vain ja ainoastaan kannustamaan ihmisiä autoa vaihtaessaan valitsemaan vähäpäästöisen version. Jos verotus olisi kaikkien kannalta tasapuolista, niin kaikki kukkahattuverot maksettaisiin polttoaineen hninnassa, mutta siitä tulisi liian suuri rasite paljon ajaville.
 
Onko jollain tietoa, kuinka verotus menee siinä tapauksessa, jos rekisteriotteessa ei lue CO2-päästöä? Auto on kuitenkin vm 2002 ja CO2 päästöt on ilmoitettu auton ohjekirjassa, mutta jostain syystä niitä ei lue rekisteriotteessa? Onneksi olkoon vaan kaikille vanhemman pakettiauton omistajille, saattaa hyvinkin vanha käyttömaksu tuplaantua.. Sama koskee tietysti kaikki suuremman kokonaismassan omaavia autoja
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom