mun systeemit ei perustu mun omiin treeneihin tai anatomiaan vaan treenaamisesta kirjotan täällä ihan yleisellä tasolla. kaikki mun jutut pystyn aina perustelemaan. en harrasta mutuilua, koska se yleensä ei vie kovin pitkälle. pohdinta on tietenkin asia erikseen.
aloittelijalla ei yleensä aikaakaan ole mahdottomia, mutta ei se penkki 3 krt/vko mikään kaameus ole. yleensä kuitenkin sellanen totaalinen omistautuminen punttihommiin kannattaa tehdä vasta niiden alkuvuosien jälkeen ja tehdä kunnolla pohjaa ihan yleisesti. tää tarkottaa, että puntin lisäksi tekis muutakin treeniä. siksipäs joku kaksjakonen toimii vallan mukavasti eli 2-4 punttia viikkoon on mun ehdotus ihan aloittelijalle. toimii kyllä kokeneillekin, ei sillä. kaikkihan on kuitenkin kiinni siitä kyvystä antaa keholle riittäviä ärsykkeitä kehitykseen.
esimerkkinä määrästä: velipoika teki ihan alkuaikoinaan penkkiä lähes joka päivä ja joskus pariin kolmeenkin otteeseen per päivä. parissa vuodessa kehitys oli n. 40 -> 180 kg ja kyllä kyllä, ainoo lisäravinne oli soijajauho ja se kyllä kuului ja haisi... pelkkää pyramidia ylös ja yleensä myös alas. ei juuri pariin kolmeen ekaan vuoteen muuta tehnyt kuin penkkiä, ehkä hauista

eli tietoa sillä ei ollut yhtään mistään, kunhan meni tunteella ja innolla. myöhemmin muissa lajeissa kehitys oli hyvää myös. lahjakas ukkeli siis.
treenaamisen tiheys ei varsinaisesti ole se juttu, vaikka yleensä tiuhemmin harjoittelulla saadaan hermosto paremmin töihin. tää on niin suhteellista vaan. aina. oon kuitenkin tehnyt ohjelmia ihan laidasta laitaan ton frekvenssinkin suhteen. ääripäät taitaa penkissä olla 1 treeni/2 vkoa ja toisessa päässä pitkin päivää treenaaminen.
jälkimmäisessä kyseinen herra sai alkutestissä muistaakseni 6*80% tai vähän päälle ja toiseen sarjaan ei oikein paukkuja enää ollut. siirrettyään penkin keittiöönsä (poikamies) saatiin sarjakestävyys sille tasolle, että sillä vanhalla 80%:lla teki yks päivä about 30*5 sarjat. tää oli kokenut nostaja siis, ei aloittelija.
tieteen suhteen kannattaa muistaa, että ne tutkimukset perustuu oikeilla ihmisillä tehtyihin juttuihin ja niiden ylenkatsominen on tietämättömyyttä. asioiden soveltaminen käytäntöön on sitten eri asia.
powderilta kysyisin, mitä nimenomaisesti "raiskauksella" tarkoittaa? usein kun treenataan, ei paukuteta peräsuoli pitkällä oikeestaan koskaan ja tää ei ole voiman kehityksen kannalta edes tarpeellista. ei pidä sokeesti tuijottaa treenipäivien lukumäärää tai tiheyttä. pitää nähdä se koko kuva.