POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kyllä kesän MM -kisojen sairastelu voi vielä vaikuttaa, varsinkin kun painoakin lähti MM -kisojen aikaan olleen bakteerin vuoksi.

Helposti nuo ottaa aikansa palautua, eikä MM:sitä ole kuin nelisen kuukautta. Ja lisäksi jos valmistautumisessa oli ollut hankaluuksia, niin varmasti vaikuttaa.

Ensi MM:issä varmasti jo eri iskussa.

Layneltä hienoja nostoja ja hyvä comeback - hyvin oli päässyt kuntoon.

Bryce Lewis oli todella kova, hurjassa kunnossa.

Eikös tuolla ole perheenlisäystäkin tulossa, niin varmaan on intressit suurimmaksi osaksi muualla kuin voimanostossa. Instassa taisi mainita että tosi huono kisapreppi myös takana. Eiköhän tuo tuolta taas ponnista. Selkeesti kyllä MM-kisojen epäonnistuminen vaivas ja pitkään. Henkisellä puolella siis.

Vaikuttaako se huippu-urheilijalla oikeasti?

Mutta mistä hyvästä toi yksi punainen tuli? Siellä on jollain tuomarilla ihan omat säännöt ja laittaa punaista kun tanko melkein pysähtyy 0.2 sekunnin ajaksi.

Keskivaiheilla tanko ei pysähdy, vaan heijaa taakse. Tuomarin mielestä oletettavasti samalla dippasi.

Voimatasoissa liki 20 prosentin pudotus on oikeasti ihan hitosti.

Tuollainen pudotus tavallisella jantterilla tarkoittaa, että saa saman tuloksen, vaikka puolen vuotta juo pina coladaa.

Keskivaiheilla tanko ei pysähdy, vaan heijaa taakse. Tuomarin mielestä oletettavasti samalla dippasi.
Tätä mä vähän niin kuin tarkoitin. Ei se pysähdy, eikä todellakaan lähde alaspäin, joten jollain tuomarilla on ihan omat säännöt jos se punainen tuosta tuli.

Katsoin muuten joskus yhden videon missä ipf-tuomarin kanssa demonstroitiin miten syvä kyykyn pitää oikeasti olla. Tämä kyseinen tuomari oli kyllä lukenut sääntökirjaa vähän toisin kuin minä tai tarvitsee silmälasit. Hänen vaatimuksensa nimittäin oli niin syvä kyykky etten ole kenenkään nähnyt sellaista tekevän. Ei ollut hänen säännöissään, että reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalla on alempana kuin polven yläpinta, vaan demonstraation mukaan jotain tyyliin alempana kuin polvinivelen oletettu keskikohta. Ei ole varmaan kovin tavoiteltava asia, että tuomareilla ei ole yhtenäistä linjaa, vaan jotkut on kunnon natseja ja toiset taas päästää minkä vain pyllistyksen läpi.

Tätä mä vähän niin kuin tarkoitin. Ei se pysähdy, eikä todellakaan lähde alaspäin, joten jollain tuomarilla on ihan omat säännöt jos se punainen tuosta tuli.

En ole ihan varma, kertooko video aina "totuuden". Ymmärrän, että tämä kuulostaa oudolta, joten perustelen, mihin päätelmä perustuu.

Eräässä kisassa kaverini nosti äärimmäisen tiukan maastanoston, jota pidin yhtenä rumimmista koskaan näkemistäni nostoista. Se oli hidas, rupinen ja vapiseva suoritus, mutta ennen kaikkea sanoinkuvaamattoman ruma.

Illalla hän postasi videon nettiin ja siinä tanko nousi nätisti ylös ilman minkäänlaista rykimistä. Oletan, että videon pakkaus voi vaikuttaa lopputulokseen, ja tehdä siitä "todellisuudesta" poikkeavan.

En tiedä, onko tuossa penkissä samasta kysymys, mutta sekin on outoa, että tuomari näkee virheen, jota ei ole. Melkein yhtä outoa on, jos tuomari ei osaa sääntöjä, mutta se on oletettavampaa kuin tahallinen väärä tuomio.

Katsoin muuten joskus yhden videon missä ipf-tuomarin kanssa demonstroitiin miten syvä kyykyn pitää oikeasti olla. Tämä kyseinen tuomari oli kyllä lukenut sääntökirjaa vähän toisin kuin minä tai tarvitsee silmälasit. Hänen vaatimuksensa nimittäin oli niin syvä kyykky etten ole kenenkään nähnyt sellaista tekevän. Ei ollut hänen säännöissään, että reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalla on alempana kuin polven yläpinta, vaan demonstraation mukaan jotain tyyliin alempana kuin polvinivelen oletettu keskikohta. Ei ole varmaan kovin tavoiteltava asia, että tuomareilla ei ole yhtenäistä linjaa, vaan jotkut on kunnon natseja ja toiset taas päästää minkä vain pyllistyksen läpi.

Tuomarihommissa on melkoisen huonoa, mikäli tuomari ei osaa sääntöjä. Vielä ikävämpää on, jos tuomari ei noudata sääntöjä. Olen huomannut joidenkin tuomareiden toimivan puolueellisesti kansainvälisissä kisoissa, mutta on myös tuomareita, jotka "kostavat" tai antavat muulla vastaavalla perusteella väärän tuomion. Näitä tapauksia varten on arvokisoissa jury, mutta ani harvoin olen nähnyt heidän puuttuvan tuomarin toimintaan, enkä koskaan ole nähnyt, että tuomari olisi vaihdettu, mikä tietenkin pitäisi tehdä, jos tuomari on varoituksen jälkeen edelleen puolueellinen.

Varoituksena, penkissä hakee todella pahasti olkapäille kun nosto lähtee kaatumaan. Nyt pikapikaa älä tee tota, vaan pudota kuormia ja ala tekemään liike rinnalla, lopeta heti jos se kaatuu. Tossa on edessä olkapääremontti kun kuormat kasvaa. Tässä nyt hyvä esimerkki mistä olen puhunut, sarjan aikana tekniikkaa muutetaan kun päähihas ei jaksa ja kuormaa siirretään apulihaksille sen sijaan, että rutiinilla vedettäis samalla tekniikalla ja kehitettäis rinnan voimaa. Kiität itseäsi kuukausien päästä kun teet saman sarjan noston kaatumatta. Joo mä tiedän, että mun sana ei täällä paina vittuakaan, mutta josko sä uskoisit.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Joo ei ihan tolta näytä normaalisti. Tältä näytti 170 ykkönen about kuukaus takaperin.

View: https://youtu.be/eRkrIRsaauo

Toi on hyvä, samalla tekniikalla vain kaikki sarjat, niin siinä tulee voimaa sitten rintaan ja myös ajan saatossa helpompi hallita raskaampia nostoja. Penkki pitäis aina tuntua siltä, että punnertaisi alaviistoon, ei yläviistoon.

Entäpä nämä sitten:

lataus.jpg

bench.jpg

Toi on hyvä, samalla tekniikalla vain kaikki sarjat, niin siinä tulee voimaa sitten rintaan ja myös ajan saatossa helpompi hallita raskaampia nostoja. Penkki pitäis aina tuntua siltä, että punnertaisi alaviistoon, ei yläviistoon.

Sinä kun nostat Mike niin tangon reitti on (ainakin mun silmään) aika suora. Monihan on sitä mieltä, että voimantuoton kannalta J-mallinen nosto olisi tehokkaampi niin mikä sun näkemys asiasta?

Sinä kun nostat Mike niin tangon reitti on (ainakin mun silmään) aika suora. Monihan on sitä mieltä, että voimantuoton kannalta J-mallinen nosto olisi tehokkaampi niin mikä sun näkemys asiasta?
Mä nostin kisoissa aina maksimileveellä ja vein vatsalle ja sieltä sitten ylös, se ei tarkoita, että kyynärpäät käännetään ulos ja täten rasitusta olkapäille. Nosto ei kaadu missään vaiheessa. Että te ette nyt taida ymmärtää mitä tarkoitan, se, että se tuodaan viistosti, ei tarkoita että se tuodaan olkapäille kääntämällä.

View: https://youtu.be/BOeRI6MDyns?t=60

Mä nostin kisoissa aina maksimileveellä ja vein vatsalle ja sieltä sitten ylös, se ei tarkoita, että kyynärpäät käännetään ulos ja täten rasitusta olkapäille. Nosto ei kaadu missään vaiheessa. Että te ette nyt taida ymmärtää mitä tarkoitan, se, että se tuodaan viistosti, ei tarkoita että se tuodaan olkapäille kääntämällä.

View: https://youtu.be/BOeRI6MDyns?t=60

All right, luulen että ymmärsin mitä tarkoitit nyt...

All right, luulen että ymmärsin mitä tarkoitit nyt...
Vahvin tapa nostaa on useimmille ehkä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kyynärpäät kylkiä kohti, tanko vatsaa kohti ja sieltä samaa rataa ylös mitä se alas vietiin. Siinä rintalihas on voimantuotollisesti edullisessa asemassa, riskit repiä se irti pienemmät ja ojentajille saadaan parempi paine. Sitten kun se nosto jää syystä X keskelle, on virhe kääntää ne kyynärpäät auki, viedä tanko kasvojen kohdalle ja kammeta sitä sieltä ylös. Siinä liikutetaan isoa kuormaa väärään suuntaan väärillä lihaksilla ja se on altis tilanne loukkaantumisille. Esim kiertäjäkalvosimet ovat siinä kovilla. Itse lopetin aina sarjan siihen kun se tanko ei enää liikkunut sen sijaan, että olisin avannut kyynärpäät.

Sitten taas viimeisimmät vuodet kun penkkasin, penkkasin bodaustyylisesti, joka isoilla kuormilla on erittäin, siis erittäin riskialtista. Venyttää eniten rintalihasta, joka on tarkoituskin, mutta kuormien kasvaessa voi käydä kuten mulla, lihas ei yksinkertaisesti enää kestä kuormaa.

Ne hartiat saattaa nousta monilla nostajilla, mutta se ei ole laisinkaan niin paha kuin että avaisi kyynärpäät ja siirtäisi kuormaa olkapäille. Noita jos tekee, niin harvoin mahdollisissa maksiminostoissa jos pakko on, mutta treeneissä ei missään nimessä, vaan vahvistetaan sitä rintaa treeneissä.

Jestas mikä kyykkykone ja vielä naurettavan helposti. Penkissä täydellinen tekniikka. Just puhuin tossa tuosta penkin tekniikasta että ei sais kaataa sitä nostoa. Katsokaa tuon mimmin failurea penkissä, se jättää sen siihen kun rinta ei jaksa, juuri noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom