POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kumpi se nyt sitten on:
1) voimanosto on todella yksinkertaista – 2x6 ja kotiin eli "ihan sama miten tekee, kunhan tekee" – tällä saavutetaan lähes maksimipotentiaali (eli kisoissa pärjääminen on lähinnä kiinni genetiikasta), vai
2) genetiikka ei ole voimanostossa niin isossa roolissa, jolloin voimanosto vaatii enemmän järkevää treeniä kuin bodaus, koska ei voi ratsastaa pelkillä geeneillä (eli bodauksessa on ihan sama miten tekee, kunhan tekee)

:unsure:

No genetiikka merkitsee bodauksessa kaikista eniten, sille on mahdoton tehdä mitään jos geneettisesti on esim rakenne huono. Toki geneettisesti huonosti kasvavaa lihasryhmää voi parantaa, mutta ultimaailsesti genetiikka on se jossa määritellään mestarit. Huippugeenit omaava kehonrakentaja omaa täydelliset kiinnityskohdat, kyvyn varastoida nestettä lihaksiin, äärimmäisen kestävät sisuskalut, hyvän vasteen anaboleihin, kovan pään, jne jne. Ja semmoinen menee pitkälle jos tekee. Mutta koska näitä aivan huippugeneettisiä on kovin vähän edes huipputasolla, siis puhutaan alle 10 yksilöstä aktiiveista, niin se ei päde sitten niin valtavasti normaaliin tallaajaan. Normitallaaja joutuu taistelemaan kilojen saamiseksi melkoilailla samalla tasolla mitä heikkogeenisempi ja heikkogeeninen voi saavuttaa hyvägeenisen kovalla työllä oletuksena että se supergeeninen tekee jotain vain.

Ja pahoittelut vielä jos joku mielensä pahoitti että kritisoin jonkun ulkomaalaisen nostoja. Se ei missään nimessä tarkoita, että olisin missään kohtaa väheksynyt teidän nostoja. Sikäli vähän ihmettelen aina niitä henkilökohtaisia hyökkäyksiä ja väheksyntää mitä sitten itse saa. Ei ehkä sillai tarpeellista jos asia koskee jotain ulkomaalaisen instapostin tekniikkaa.

Kumpi se nyt sitten on:
1) voimanosto on todella yksinkertaista – 2x6 ja kotiin eli "ihan sama miten tekee, kunhan tekee" – tällä saavutetaan lähes maksimipotentiaali (eli kisoissa pärjääminen on lähinnä kiinni genetiikasta), vai
2) genetiikka ei ole voimanostossa niin isossa roolissa, jolloin voimanosto vaatii enemmän järkevää treeniä kuin bodaus, koska ei voi ratsastaa pelkillä geeneillä (eli bodauksessa on ihan sama miten tekee, kunhan tekee)

:unsure:

Eikö tossa teoriassa oo mahollista että toinen laji vaatii sekä reenaamisessa ja genetiikassa enemmän, jos laji on esim paljon harrastetumpi?

Eikö tossa teoriassa oo mahollista että toinen laji vaatii sekä reenaamisessa ja genetiikassa enemmän, jos laji on esim paljon harrastetumpi?
Toi on tosi vaikea määritellä kun suurimmalla osalla harrastajista on aika hybridiä se treeni, voimaa ja bodausta. Ehkä pitäis kilpailevia suhteuttaa.

Toi on tosi vaikea määritellä kun suurimmalla osalla harrastajista on aika hybridiä se treeni, voimaa ja bodausta. Ehkä pitäis kilpailevia suhteuttaa.

Eikö molemmat lajit ihan huipullakin oo vähän molempia myös?

Tai antanu itteni ymmärtää että voimanostossa kandee kasvattaa ihan massaakin nostojen kannalta ratkaseviin lihaksiin. Ja bodauksessa myös pyritään kasvattamaan reenikuormia?

Kyllä, "pärjääminen kisoissa" oli vähän väärä termi, tuo maksimipotentiaali on se pointti siinä. Eli paljonko funktiossa painaa genetiikka, ja paljonko muut muuttujat.

Ja Mike... koeta nyt ymmärtää, ettei kukaan ole luullut että hyökkäisit meitä kohtaan, eikä kukaan pahoittanut mieltä siitä. Ymmärrä myös se, että "henkilökohtaiset hyökkäykset ja väheksyntä" mitä itse saat ei aina ole muiden vika. Kommentoit vaan jotain joka on muiden mielestä (usein loogisestikin) typerää, jolloin sitten tulee kylmä kylpy takaisin. Tässä tapauksessa vielä kommentoit todella hyökkäävään/negatiiviseen sävyyn (kts. Fuxin aiempi esimerkki miten voisi kommentoida vähän kohteliaammin), vaikka itse aina paasaat siitä miten netissä ei nykyään osata käyttäytyä. Tällaisesta tekopyhyydestä tulee sitten aivan varmasti sitä henkilökohtaisempaa vasta-argumenttia. Niin metsä vastaa...

Peace ✌

Ymmärrä myös se, että "henkilökohtaiset hyökkäykset ja väheksyntä" mitä itse saat ei aina ole muiden vika.
Asia selvä. Thompan tapaista kommenttia ei kuitenkaan kaivata, vai onko se sitten vain ”miten metsään huutaa”

Mikella on toki kärkäs tapa kommentoida mikä ymmärrettävästi ärsyttää joitain mutta onhan toi (alkuperäinen) kritiikki ihan ymmärrettävää. Itse olen varmaan 90% treeniurastani keskittynyt voimaan ja seuraan aika paljon voimailua eri muodoissa, bodausta en seuraa oikeastaan ollenkaan lukuunottamatta joidenkin "hybridiukkojen", jotka siis treenaavat kumpaakin, satunnaista seuraamista.

....Kuitenkin olen täysin samaa mieltä siitä, että kyykky oli helvetin ruma. Ymmärrän sen rumuuden koska voimanostossa ei tyylipisteitä jaeta mutta ei se siitä yhtään vähemmän rumaa tee. Itselläni on todella paskat välitykset kyykkyyn: pitkä selkä suhteessa jalkoihin, tooodella pitkä reisi suhteessa sääreen ja fyssarin mukaan huonosti voimailuun soveltuva lantio. Mun kisatyylinen kyykky on siis sekamelska jossa tanko korkealla niskassa, jalat leveällä ja jalkaterät reilusti ulospäin käännetty. Näyttää rumalta ja sattuu nivusiin mutta ainoa tapa minulle päästä kisasyvyyteen. Vahvempi oon kapeammalla asennolla mutta silloin buttwinkiä tulee niin reilusti etten uskalla niin kyykätä enää loukattuani selkäni.

Genetiikka on tärkeää kaikissa lajeissa, tietenkin. Jos on suhteessa paljon hitaita lihassoluja niin et pärjää pikajuoksussa etkä voimanostossa. Jos sulla on vielä vähänkin epäsuotaisampi lantion rakenne kuin minulla et edes kilpaile voimanostossa koska et pääse kyykyssä vaadittavaan syvyteen. Ei auta venytellä kun luut hinkkaa vastaan vaikka varmasti joku nettiguru on erimieltä siitäkin.

No lähtökohtaisesti et voisi kirjoittaa tähän ketjuun. Että kiitos vain taas. Ja ole hyvä että tonkin viestin pystyt tänne laittamaan. Ilman tätä forumia sä et olisi voinut tätä äärimmäisen tärkeää viestiä laittaa tänne. En tosin tiedä mitä tää antoi kellekään, mä sentään autan oikeesti antamalla alustan keskustelulle. Mitä sä teet?

Tämä on aivan totta, tämä on sinun foorumi ja sinä määrittelet säännöt täällä. Mutta totta on sekin, että sinä olet yrittäjä ja teet tätä työksesi ja jos aiot potkia täältä joka ainoan joka on kanssasi erimieltä niin se tuskin on kovin kannattavaa sinullekaan.

Et ole tyhmä, enkä usko hetkeäkään että kirjoitat täysin tosissasi koska nämä samat asiat on käyty täällä läpi moneen kertaan ja ihan alan ammattilaisetkin ovat tänne kirjoitelleet. Nämä ammattilaiset ovat kyllä valitettavasti täältä pääosin lähteneet ja muutama hassu täällä enää jaksaa kirjoitella. Tämän foorumin kohtalo on sinun käsissä eikä kenenkään muun.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tämä on aivan totta, tämä on sinun foorumi ja sinä määrittelet säännöt täällä. Mutta totta on sekin, että sinä olet yrittäjä ja teet tätä työksesi ja jos aiot potkia täältä joka ainoan joka on kanssasi erimieltä niin se tuskin on kovin kannattavaa sinullekaan.

Et ole tyhmä, enkä usko hetkeäkään että kirjoitat täysin tosissasi koska nämä samat asiat on käyty täällä läpi moneen kertaan ja ihan alan ammattilaisetkin ovat tänne kirjoitelleet. Nämä ammattilaiset ovat kyllä valitettavasti täältä pääosin lähteneet ja muutama hassu täällä enää jaksaa kirjoitella. Tämän foorumin kohtalo on sinun käsissä eikä kenenkään muun.
Älä ole huolissasi ennenkuin minä päätän lähteä pois, siihen saakka panostan tähän forumiin ja jos joku ei kestä mun kommentteja, niin mun puolesta aivan sama. Ja jos joku lähtee pois jos on eri mieltä, niin heippa vaan ja onnea elämään. Siinä on vastoinkäymiset haastavia jos yksi poikittainen sana saa veneen kaatumaan. Ja ketä täällä on potkittu pois tästäkin keskustelusta, ei ketään, joten lopeta paskanjauhanta sen osalta.

Kyllähän voimanostossakin merkkaa lihastenkiinityskohdat, välitykset jne.

Oli laji kun laji, genetiikka merkkaa todella paljon.

Bodauksessa itse nostaisin merkittäväksi genetiikaksi sen, miten kehosi pystyy maksimaalisesti hyödyntämään dopingaineet ja miten kehosi niitä kestää. Voimailussa tuo ei ole niin merkittävässä roolissa koska aineita käytetään varmasti ainakin vähemmän vs kehonrakennus.

Tottakai merkkaa ja sanoinkin, että se optimaali tyyppi löytyy voimanostoonkin, jos mekaniikkaa/välityksiä + genetiikkaa muuten tarkastellaan. Mutta se rooli ei missään nimessä ole sama kuin kehonrakennuksessa. Voimanostossa riittää se, että harjoittelee oikein ja omaa hyvän kyvyn tuottaa voimaa. Luuston ja lihasten rakenne ei siinä mielessä ole keskeisimmässä roolissa, että hyvin monentyyppisellä ruumiinrakenteella voi menestyä. Voimanostossa vielä kolme lajia, jotka tasoittaa asiaa. Se pullakka ja lyhytkätinen huippupenkkaaja tuskin vetää maasta huippurautoja.

Tuosta taas täysin eri mieltä mikä lähtökohtaisesti on keskeisin tekijä genetiikan osalta kehonrakennuksesta. Voi yleistää, että 90% semmosistakin yksilöistä voisi treenata ja roinata itsensä hautaan, joilla on geneettinen lahja kasvattaa lihasmassaa, silti ikinä menestymättä edes kansallisella huipulla lajissa. Niitä yksilöitä joilla on rakenteelliset edellytykset (+kyky kasvattaa riittävästi lihasmassaa on ihan hemmetin harvassa. Saati, että sellainen henkilö eksyy lajin pariin ja alkaa panostaa siihen täysillä. Kuinkahan monta oikeasti ihan maailmanluokan fysiikkaa Suomesta on tullut koskaan? En ihan älyttömästi lajia seuraa, mutta jonkin verran kuitenkin. Tulee äkkisistään mieleen vain Savolainen ja Sihvonen. Kummankin anatomista rakennetta ja lihasmallia katsellessa kyllä selviää heti heidän poikkeuksellisuus suomalaiseksi mieheksi. Pyöreät täyteläiset näyttävästi kiinnittyvät symmetriset lihakset, oikeat mittasuhteet raajoissa ja torsossa sekä ampiaisvyötärö. Make oli vielä ehtinyt kasata kärkilevelin lihasmassan siihen rakenteen kärsimättä. Huippuvuotenaan. Joten tuota dopingin käyttöä ja kestämistä hankala ymmärtää, jos sen nostaa merkittävämmäksi tekijäksi. Voihan ladankin ahtaa, mutta ei siitä ferraria tule. Ei tietenkään täysin lahjaton tyyppi pärjää edes kansallisella tasolla oli laji mikä hyvänsä, mutta kehonrakennuksessa tuo genetiikan rooli on erittäin moniulotteinen. Jos on jaettu väärät kortit vaikka muuten olisi lihaksikas ja atleettinenkin tyyppi, niin menestyvää kehonrakentajaa ei voi tulla. Eli periaatteessa tätä samaa mitä Mike kirjoitti ja selvensi täällä.

No pakkohan tässä on jotain sanoa kun väitetään etten lajista mitään tiedä. Mitä mä käytän sitten argumenttina kuin omaa nostouraani? Naapurin auton tehojako? Vaikka mä nostaisin 300kg raakana, niin samat lässytykset täällä tulisi.
Sinulla ei ole voimanostouraa. Sinulla on kokemusta penkkipunnerruskisasta tai kaiketi kahdesta kisasta. Voimanostossa on kolme eri kilpailulajia ja jotkut jopa sanovat, että voimanosto alkaa oikeasti vasta sitten, kun tanko laitetaan lattialle.

Tekstiesi perusteella tiedät voimanostosta yhtä paljon kuin keskimäärin voimanostaja tietää bodauksesta. Et yhtään enempää etkä yhtään vähempää.

Itselläni on todella paskat välitykset kyykkyyn: pitkä selkä suhteessa jalkoihin, tooodella pitkä reisi suhteessa sääreen
Kröhöm... Pitkä selkä ja lyhyet jalat on itse asiassa oikein kyykkääjän prototyyppi. Ei missään nimessä huono asia, vaan ihan päinvastoin. Sen sijaan pitkä reisi suhteessa sääreen tasoittaa vähän tilannetta. Se tosiaan on huono homma kyykyn kannalta.

Kröhöm... Pitkä selkä ja lyhyet jalat on itse asiassa oikein kyykkääjän prototyyppi. Ei missään nimessä huono asia, vaan ihan päinvastoin. Sen sijaan pitkä reisi suhteessa sääreen tasoittaa vähän tilannetta. Se tosiaan on huono homma kyykyn kannalta.

Niin sitä sanotaan joo, mutta käytännössä näin ei minun tapauksessa ole, varmasti johtuen juuri femur-tibia suhteesta. Minun on pysyttävä hyvinkin pystysuorassa tai painopiste karkaa niin, että tanko on 5cm varpaiden edessä, ei kovin hyvä kulma voimantuottoa ajatellen. Suurin ongelma minulla kuitenkin lienee tuo lantion rakenne...ja heikkous tietenkin :)

Jos voimanostossa voikin vähän kompensoida huonoja välityksiä nostotekniikkaa muuttamalla, niin ei sellainen henkilö tule silti olemaan ikinä yhtä vahva kuin sellainen joka ei kompromisseja tarvitse.

Mitä huonompi tekniikka sitä enemmän saman massan siirtäminen vaatii voimaa.

Geneteiikka merkkaa monessa asiassa, se vain on joissain asioissa äärimmäisen kriittistä, kuten nyt vaikka koripallo.

Jos kääpiö pärjää, hän on normaalimittaista parempi. NBA:ssa 6' on "kääpiö". Jotkin heistä ovat menestyneet.

Takaisin videoihin ? Buettnerista sanoisin vaan että vitun kova mimmi on.

Dan Green alkaa olla taas iskussa, tässä näkyy minusta hyvin se kun reisissäkin on sitä jerkkua:

View: https://www.instagram.com/p/B2y3piBhUbf/

Näkee miten sitä jerkkua on, komeita on kyykyt. Ja kun hidastuu, niin tekniikka pysyy ja ylös tulee silti. Eihän noi kauneuskilpailu ole, mutta kaikki varmaan tajuaa mitä minäkin aina tarkoitan noilla tekniikkajutuilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom