POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mä en ton naikkosen tapaista tyyliä näe kyllä missään kisoissa ikinä. Mut siis tarkentavana kysymyksenä, toi on siis upeeta ja hienoa ja kukaan ei laisinkaan siis kato, että nyt mennään kyllä hippasen ronskisti jo pahasti selkää rasittavalla tekniikalla?

Muistan 3 keskustelua samasta aiheesta, joku postas sillon mun ketjuun Kaislan kyykyn ja mä sitten tein sen uutisen siitä Animalin kyykkyvideosta. Viesti on aivan selkeä, jos kritisoi kyykkytekniikkaa, se ottaa samalla porukalla tunteiden päälle rajusti ja ne puolustautuu aggressiivisesti, esim kuten tomppa tossa, ikäänkuin mä olisin dissannut sen äitiä jotenkin rumasti. Miksi?

Se on siis aivan sama miten se tehdään kun nostetaan maksimikuormia? Onko tämä nyt teidän mielestä sitten jotenkin hieno tai tätä ei missään nimessä saa kritisoida? Miksei saa? Miksi suututte niin valtavasti?

View: https://youtu.be/GwPFNs2hqF8

Linkkaamasi video on ehkä huonoin argumentti jos puhumme voimanostostokyykystä. Tuohan ei saisi edes nostolupaa KISASSA ja jos saisi, syvyys ei edes riittäisi. Eli voimanostomielessä todella paska kyykky ja tuossa on räkistä irrotus vaiheessa jo kaikki pielessä. Eli todella huono yritys verrata tätä siihen naisen kyykkyyn joka menisi joka liitossa kyllä läpi :)

Toki jos voimanostokyykkyjä voi kommentoida "vittu ihan hirveää paskaa, tuo tuhoaa itsensä", voi ilmeisesti bodypuolellakin mennä kommentoimaan kisaajan fysiikkaa sanoin, "minusta oli kyllä ihan paska fysiikka, vitun tyhmää käyttää roinaa ja riskeerata terveytensä jos tulos ton tuota tasoa". Molemmissahan tapauksissa kommentoidaan kisaajan visuaalista ulosantia ja suorituksen rasitetta keholle.

voi ilmeisesti bodypuolellakin mennä kommentoimaan kisaajan fysiikkaa sanoin, "minusta oli kyllä ihan paska fysiikka, vitun tyhmää käyttää roinaa ja riskeerata terveytensä jos tulos ton tuota tasoa"
Anteeksi, nyt isken samoilla lääkkeillä takaisin mitä te. Jos ei ymmärrä mitään bodauksesta, ei kannata kommentoida tai katsoa. Bodauksessa ei voi pärjätä naturaalina, siellä lääkkeet on pakollisia, voimanostossa taas ei ole pakollista nostaa rumasti.

Bodauksessa genetiikalla on mieletön merkitys, ei siellä voi vain pakata lihasta miten sattuu ja sitten olettaa että pärjää. Bodauksessa sama asenne ei toimi "ihan sama miten tekee, kunhan tekee". Vertauksesi on todella surkea, mun video tuosta kaverin kyykystä oli kysymys, että ihannoitteko totakin tekniikkaa, ilmeisesti ihannoisitte jos se olis ollut tarpeeksi syvä huolimatta siitä miten kauhean näköistä se on.

Powerhousu vastasi jotenkin ymmärrettävästi, muut otti tuon henkilökohtaisena hyökkäyksenä. En mä siis teitä missään nimessä disannut.

Viimeksi muokattu:
Anteeksi, nyt isken samoilla lääkkeillä takaisin mitä te. Jos ei ymmärrä mitään bodauksesta, ei kannata kommentoida tai katsoa. Bodauksessa ei voi pärjätä naturaalina, siellä lääkkeet on pakollisia, voimanostossa taas ei ole pakollista nostaa rumasti.

Bodauksessa genetiikalla on mieletön merkitys, ei siellä voi vain pakata lihasta miten sattuu ja sitten olettaa että pärjää. Bodauksessa sama asenne ei toimi "ihan sama miten tekee, kunhan tekee". Vertauksesi on todella surkea, mun video tuosta kaverin kyykystä oli kysymys, että ihannoitteko totakin tekniikkaa, ilmeisesti ihannoisitte jos se olis ollut tarpeeksi syvä huolimatta siitä miten kauhean näköistä se on.

Powerhousu vastasi jotenkin ymmärrettävästi, muut otti tuon henkilökohtaisena hyökkäyksenä. En mä siis teitä missään nimessä disannut.

Rumuus asiaan: Meidänhän pitäisi ensin määritellä mikä on ruma kyykky. Sinun mielestä voimanostokyykky: Lowbar, etukeno jne on ruma kyykky. Noh voimanosto mielessä se on suht ideaali tapa MONELLE kyykätä isoimmat raudat. Eli periaatteessa jos tarkoitus on menestyä voimanostossa parhaalla mahdollisella tavalla, on nostajan pakko nostaa rumasti (sinun rumuusmittarilla).

Genetiikka merkkaa myös voimanostossa, se on vaan erillaista. Genetiikka voimailussa on mm sitä, että miten paljon pienestä lihaksesta saadaan voimaa ulos. Jos nämä siun väittämät "tekee miten tekee" pätisi voimailussa, kaikki me oltas maailman mestareita. Jos katsomme huippujen treeniohjelmia, minusta bodareiden ohjelmissa välittyy enemmänkin tämä asenne "tee mitä teet". Mitä itse tutkaillut huippu voimanostajien ohjelmia, ne on huomattavasti tarkemmin suunniteltuja, niissä on enemmän jaksotusta jne jne.

Myös roina on merkittävässä roolissa voimalajeissa. Testaamattomalla puolella varsinkin. Siitä olen kyllä samaa mieltä että roinat on bodauksessa isommassa roolissa kuin voimamostossa.

Ja vielä videosi kyykkyyn: Kukaan ei ihannoi tuota. Kuten sanottu, ei menisi missään liitossa kisoissa läpi: Huono kyykky.

Ja sitten vielä kun otat esille tuon "otitte henkilökohtaisesti"-asian, itse puhut monesti kritiikin antamisesta, niin jos sanot näin:

"Mä en kestä katsoa noita rumia kyykkyjä, enkä pidä niitä edes kyykkyinä. Ne vähän halveksuu hienoa liikettä. Vähän sama kun reteilis superautolla ja luistattais kytkintä ku hullu. Lähinnä siis toi edellinen naikkosen tekemä mikä vitun lie kyykky. Joo joo, kuormia siinä vaan nostellaan, mutta eikö niitä voi nostaa helvetti miehekkäästi reisillä?"

Niin onko ihme että jotkut tuohon tarttuu? Mitä jos itsekkin yrittäisit muotoilla asioita eri tavalla? Vaikka näin:

"Minusta on kyllä aika ikävän näköinen kyykky, toivottavasti ei satuta itseään. Toki itse olen bodyhenkinen joten tuommoinen kyykky ei välttämättä palvele omaa tarkoitustani, mutta ymmärrän sen että tämä tyyppi on voimanostaja joten eipä sillä ole väliä miltä se minusta ulos päin näyttää. Selkä tuossa on kumminkin neutraalina ja kyseessä absoluuttinen maksimi, joten ymmärtäähän sen että ei aivan oppikirjamaisena kyykky pysy."

Jättää vitut pois, muotoilee asiansa siistimmin, niin voisi olla että ei tuommoisten kommenttien jälkeen heittäytyä marttyyriksi?

Mike, kyse on vaan siitä, että sinä et näytä tajuavan tätä lajia. Se mikä on sinun mielestä "ruma" kyykky on täysin subjektiivinen näkemys, eikä objektiivinen totuus. Et näe tuon naikkosen tyylillä kyykkääviä kisoissa ikinä? Höpön höpön, siinä tapauksessa et ole katsonut kisoja. Hoet myös että "rasittaa selkää" - mitä sitten? Se on low-bar kyykky, ei jalkaprässi.

Naurettavaa myös tuo miten et näe omaa negaamistasi, mutta itket sitten aina aivan helvetisti jos muut vaikka sanoo suoraan bodypuolella ettei kestä katsoa noita rumia pallomahoja eikä pidä niitä edes bodareina. Ilmeisesti ihannoisit niitä jos on tarpeeksi lihasta huolimatta siitä miten kauhean näköisia pallomahoja on? Huom. kursivoitu osuus on täysin sinun omia sanoja, käännetty vain lajista toiseen. Tuollaista tekstiä sinulta itseltä tulee.

Et dissannut Thomppaa, Fuxia (tai minua), mutta tulet voimanostovideoita-threadiin kommentoimaan negatiivisesti asiasta mistä et tajua mitään. Tämäkin keskustelu ollaan pakkiksella käyty monesti (avainsana: Layne Norton) ja aina lopputuloksena on se, että sinä et ymmärrä välityksiä kyykyssä. Jos haluat kritisoida kyykyn tekniikoita ilman että saat lokaa niskaan, niin olisi parempi ensiksi vaikka lukea Starting Strength - siinä opastetaan perusjutut.

ps. en edes tiedä miksi viitsin kommentoida, koska en jaksaisi lähteä pidempään väittelyyn mukaan. Tuo nyt vaan on tehokas triggeri kun sinä kommentoit voimapuolella asioita erittäin jyrkästi vaikka selvästikään et niistä ymmärrä (mm. olet muistaakseni sanonut että "ei voi penkata 200kg natuna" tai ainakin epäillyt sitä vahvasti), mutta sitten bodypuolella jos joku tekee samaa niin se on pelkkä negaava ylilaudan jonne.

Ja sitten vielä kun otat esille tuon "otitte henkilökohtaisesti"-asian, itse puhut monesti kritiikin antamisesta, niin jos sanot näin:
Kritiikki joka kohdistuu suoraan kisaajiin tyyliin "lippalakkikauppias" ja muuta täysin asiaanliittymätöntä ei ole sama asia kuin kritisoida tekniikkaa jossain nostossa. Ette te toki tätä tule ymmärtämään ettekä edes halua. Mutta mä olen siinä negaamisessa kokoajan tarttunut siihen, että meillä on monta kisaajaa lopettanut kirjoittamisen koska se keskustelu on mennyt pelkästään henkilökohtaiseksi dissaamiseksi. Se on aivan eri asia kuin kritisoida jotain nostotekniikkaa.

Jos bodareita sanotaan herkkänahkaiseksi, niin kyllä se tällä voimapuolella on aivan samaa. En todellakaan teidän nostoja ollut kritisoimassa enkä edes tekisi niin jos postaisitte videon. Väärin se toki on erotella suomalaiset harrastelijat ja sitten maailman isot nostajat ja dissata vain ison nostajan nostoja. Myönnän, että turhaan varmaan kritisoin, vaikka se vain mielipide olikin.

Ja Aksu, penkistä en tiedä mitään, mutta nostin kuitenkin kisoissa nätisti 217,5kg. Ihan ok tulos kun ei lajista mitään tiedä.

@Mike On se luojan lykky että sinä olet meitä voimanostossa kilpailevia ihmisiä (ja muitakin) täällä auttamassa, mihin me jouduttaisiinkaan ilman sinua.:love:
No lähtökohtaisesti et voisi kirjoittaa tähän ketjuun. Että kiitos vain taas. Ja ole hyvä että tonkin viestin pystyt tänne laittamaan. Ilman tätä forumia sä et olisi voinut tätä äärimmäisen tärkeää viestiä laittaa tänne. En tosin tiedä mitä tää antoi kellekään, mä sentään autan oikeesti antamalla alustan keskustelulle. Mitä sä teet?

Rumuus asiaan: Meidänhän pitäisi ensin määritellä mikä on ruma kyykky. Sinun mielestä voimanostokyykky: Lowbar, etukeno jne on ruma kyykky. Noh voimanosto mielessä se on suht ideaali tapa MONELLE kyykätä isoimmat raudat. Eli periaatteessa jos tarkoitus on menestyä voimanostossa parhaalla mahdollisella tavalla, on nostajan pakko nostaa rumasti (sinun rumuusmittarilla).

Genetiikka merkkaa myös voimanostossa, se on vaan erillaista. Genetiikka voimailussa on mm sitä, että miten paljon pienestä lihaksesta saadaan voimaa ulos. Jos nämä siun väittämät "tekee miten tekee" pätisi voimailussa, kaikki me oltas maailman mestareita. Jos katsomme huippujen treeniohjelmia, minusta bodareiden ohjelmissa välittyy enemmänkin tämä asenne "tee mitä teet". Mitä itse tutkaillut huippu voimanostajien ohjelmia, ne on huomattavasti tarkemmin suunniteltuja, niissä on enemmän jaksotusta jne jne.

Myös roina on merkittävässä roolissa voimalajeissa. Testaamattomalla puolella varsinkin. Siitä olen kyllä samaa mieltä että roinat on bodauksessa isommassa roolissa kuin voimamostossa.

Ja vielä videosi kyykkyyn: Kukaan ei ihannoi tuota. Kuten sanottu, ei menisi missään liitossa kisoissa läpi: Huono kyykky.

"Mä en kestä katsoa noita rumia kyykkyjä, enkä pidä niitä edes kyykkyinä. Ne vähän halveksuu hienoa liikettä. Vähän sama kun reteilis superautolla ja luistattais kytkintä ku hullu. Lähinnä siis toi edellinen naikkosen tekemä mikä vitun lie kyykky. Joo joo, kuormia siinä vaan nostellaan, mutta eikö niitä voi nostaa helvetti miehekkäästi reisillä?"

Niin onko ihme että jotkut tuohon tarttuu? Mitä jos itsekkin yrittäisit muotoilla asioita eri tavalla? Vaikka näin:

"Minusta on kyllä aika ikävän näköinen kyykky, toivottavasti ei satuta itseään. Toki itse olen bodyhenkinen joten tuommoinen kyykky ei välttämättä palvele omaa tarkoitustani, mutta ymmärrän sen että tämä tyyppi on voimanostaja joten eipä sillä ole väliä miltä se minusta ulos päin näyttää. Selkä tuossa on kumminkin neutraalina ja kyseessä absoluuttinen maksimi, joten ymmärtäähän sen että ei aivan oppikirjamaisena kyykky pysy."

Jättää vitut pois, muotoilee asiansa siistimmin, niin voisi olla että ei tuommoisten kommenttien jälkeen heittäytyä marttyyriksi?

Tähän genetiikka offtopiciin sen verran, että tottakai sen merkitys pähkinänkuoressa absoluuttisella huipputasolla on sama lajista riippumatta, eli hyvin keskeinen. Tai ainakin fyysistä maksimaalista suorituskykyä (voimantuotto) tai sitten ulkoisesti fysiikka arvioitaessa (keholajit). Ne parhaat tyypit on erityisen lahjakkaita aina, koska kärkitasolla harjoitellaan järkevästi ja loppu onkin geneettisestä potentiaalista kiinni. Mutta se ero noissa lajeissa on, että voimaa voi kuka tahansa kehittää ja kun sitä suoraan mitataan, niin siellä voi pärjätä monenlaisella ruumiinrakenteella, vaikka tietysti jokaiseen lajiin on biomekaanisesti siinäkin ne optimaaliset mittasuhteet olemassa. Eritoten, kun kilpaillaan painoluokissa. Huipputason nostajia on esimerkiksi pituudeltaan välillä 160-200cm. Kun taas bodauksessa se haarukka on käytännössä 160-180cm. Mutta kyllä se bodauksessa korostuu se genetiikan merkitys siinä mielessä suorituskykyurheiluun verrattuna, että kun se pelkkä lihasmassan kasvattaminen ei riitä vielä mihinkään, vaan siinä pitää olla rakenteelliset tekijät (luuston rakenne ja lihasten malli/kiinnityskohdat) oltava esteettiset, että lopputulos voi olla hyvä lajin kannalta. Se sulkee pois jo suurimman osan ihmisistä eli kyllä hyväksi kehonrakentajaksi tavallaan synnytään. Kun taas voimailussa voi kansalliseen kärkipäähän ainakin nousta kohtuullisilla lahjakkuusominaisuuksilla ja pitkäjänteisellä kovalla työllä. Ja siinä olet kyllä oikeassa, että roinan etu lihasmassan kasvatuksessa on suurempi keskimäärin kuin voimalajeissa. Sen näkee jo siitä kun vertaa testatun ja testaamattoman puolen tulostasoa voimanostossa toisiinsa ja sitten katsoo huippukehonrakentajien ja testattujen fysiikkalajien fysiikoita. Toisessa ero on aikalailla yö ja päivä, mutta voimantuotossa kyllä ne rajat tulee nopeammin vastaan metodeista riippumatta. Minä itse arvostan eniten voimanostosta IPF-kilpailuita jo ihan sääntöjen/tuomaroinnin takia. Lisäksi se on siinä mielessä vakavasti otettavaa kilpaurheilua, että arvokisamitaleita ei helpolla saa ja esim. MM-kisoissa nostajia on kymmenistä eri kansallisuuksista. Se antidopingjärjestelmä ei kyllä tietenkään kykene varsinkaan kansainvälisesti tekemään lajista puhdasta, mutta paljon puhtaampaa varmasti kuin ilman kontrollia. Se on nähtävissä tulostasossa, että 200kg kisapenkki ei ole nykypäivänä harvinaisuus testatulla puolella kansallisestikaan vähän suuremmissa painoluokissa, kun taas ne yli 250kg nostajat on todella harvassa oli testejä tai ei. Maailmalta toki löytyy enempi. Samaten maastavedossa ne yli 350kg tulokset on erittäin harvinaisia liitosta riippumatta. Jossain noilla paikkein tulee sitten se realiteetti vastaan, että on oltava todella poikkeuslahjakkuus geneettisesti päästäkseen tuollaisiin tuloksiin saati eteenpäin. Pienempiä painoluokkia tarkasteltaessa en toki osaa mitään tuollaisia rajoja, mitkä on niitä poikkeuksellisia tuloksia. Näyttää kuitenkin siltä, että lyhkäiset geenifriikit kykenee jo 80-90kg painoissa nostamaan noin 80-90% siitä mitä superraskaan nostajat, vaikka kehonpainoa saattaa olla vain puolet.

Tähän genetiikka offtopiciin sen verran, että tottakai sen merkitys pähkinänkuoressa absoluuttisella huipputasolla on sama lajista riippumatta, eli hyvin keskeinen. Tai ainakin fyysistä maksimaalista suorituskykyä (voimantuotto) tai sitten ulkoisesti fysiikka arvioitaessa (keholajit). Ne parhaat tyypit on erityisen lahjakkaita aina, koska kärkitasolla harjoitellaan järkevästi ja loppu onkin geneettisestä potentiaalista kiinni. Mutta se ero noissa lajeissa on, että voimaa voi kuka tahansa kehittää ja kun sitä suoraan mitataan, niin siellä voi pärjätä monenlaisella ruumiinrakenteella, vaikka tietysti jokaiseen lajiin on biomekaanisesti siinäkin ne optimaaliset mittasuhteet olemassa. Eritoten, kun kilpaillaan painoluokissa. Huipputason nostajia on esimerkiksi pituudeltaan välillä 160-200cm. Kun taas bodauksessa se haarukka on käytännössä 160-180cm. Mutta kyllä se bodauksessa korostuu se genetiikan merkitys siinä mielessä suorituskykyurheiluun verrattuna, että kun se pelkkä lihasmassan kasvattaminen ei riitä vielä mihinkään, vaan siinä pitää olla rakenteelliset tekijät (luuston rakenne ja lihasten malli/kiinnityskohdat) oltava esteettiset, että lopputulos voi olla hyvä lajin kannalta. Se sulkee pois jo suurimman osan ihmisistä eli kyllä hyväksi kehonrakentajaksi tavallaan synnytään. Kun taas voimailussa voi kansalliseen kärkipäähän ainakin nousta kohtuullisilla lahjakkuusominaisuuksilla ja pitkäjänteisellä kovalla työllä. Ja siinä olet kyllä oikeassa, että roinan etu lihasmassan kasvatuksessa on suurempi keskimäärin kuin voimalajeissa. Sen näkee jo siitä kun vertaa testatun ja testaamattoman puolen tulostasoa voimanostossa toisiinsa ja sitten katsoo huippukehonrakentajien ja testattujen fysiikkalajien fysiikoita. Toisessa ero on aikalailla yö ja päivä, mutta voimantuotossa kyllä ne rajat tulee nopeammin vastaan metodeista riippumatta. Minä itse arvostan eniten voimanostosta IPF-kilpailuita jo ihan sääntöjen/tuomaroinnin takia. Lisäksi se on siinä mielessä vakavasti otettavaa kilpaurheilua, että arvokisamitaleita ei helpolla saa ja esim. MM-kisoissa nostajia on kymmenistä eri kansallisuuksista. Se antidopingjärjestelmä ei kyllä tietenkään kykene varsinkaan kansainvälisesti tekemään lajista puhdasta, mutta paljon puhtaampaa varmasti kuin ilman kontrollia. Se on nähtävissä tulostasossa, että 200kg kisapenkki ei ole nykypäivänä harvinaisuus testatulla puolella kansallisestikaan vähän suuremmissa painoluokissa, kun taas ne yli 250kg nostajat on todella harvassa oli testejä tai ei. Maailmalta toki löytyy enempi. Samaten maastavedossa ne yli 350kg tulokset on erittäin harvinaisia liitosta riippumatta. Jossain noilla paikkein tulee sitten se realiteetti vastaan, että on oltava todella poikkeuslahjakkuus geneettisesti päästäkseen tuollaisiin tuloksiin saati eteenpäin. Pienempiä painoluokkia tarkasteltaessa en toki osaa mitään tuollaisia rajoja, mitkä on niitä poikkeuksellisia tuloksia. Näyttää kuitenkin siltä, että lyhkäiset geenifriikit kykenee jo 80-90kg painoissa nostamaan noin 80-90% siitä mitä superraskaan nostajat, vaikka kehonpainoa saattaa olla vain puolet.

Kyllähän voimanostossakin merkkaa lihastenkiinityskohdat, välitykset jne.

Oli laji kun laji, genetiikka merkkaa todella paljon.

Bodauksessa itse nostaisin merkittäväksi genetiikaksi sen, miten kehosi pystyy maksimaalisesti hyödyntämään dopingaineet ja miten kehosi niitä kestää. Voimailussa tuo ei ole niin merkittävässä roolissa koska aineita käytetään varmasti ainakin vähemmän vs kehonrakennus.

Viimeksi muokattu:

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tähän genetiikka offtopiciin sen verran, että tottakai sen merkitys pähkinänkuoressa absoluuttisella huipputasolla on sama lajista riippumatta, eli hyvin keskeinen. Tai ainakin fyysistä maksimaalista suorituskykyä (voimantuotto) tai sitten ulkoisesti fysiikka arvioitaessa (keholajit). Ne parhaat tyypit on erityisen lahjakkaita aina, koska kärkitasolla harjoitellaan järkevästi ja loppu onkin geneettisestä potentiaalista kiinni. Mutta se ero noissa lajeissa on, että voimaa voi kuka tahansa kehittää ja kun sitä suoraan mitataan, niin siellä voi pärjätä monenlaisella ruumiinrakenteella, vaikka tietysti jokaiseen lajiin on biomekaanisesti siinäkin ne optimaaliset mittasuhteet olemassa. Eritoten, kun kilpaillaan painoluokissa. Huipputason nostajia on esimerkiksi pituudeltaan välillä 160-200cm. Kun taas bodauksessa se haarukka on käytännössä 160-180cm. Mutta kyllä se bodauksessa korostuu se genetiikan merkitys siinä mielessä suorituskykyurheiluun verrattuna, että kun se pelkkä lihasmassan kasvattaminen ei riitä vielä mihinkään, vaan siinä pitää olla rakenteelliset tekijät (luuston rakenne ja lihasten malli/kiinnityskohdat) oltava esteettiset, että lopputulos voi olla hyvä lajin kannalta. Se sulkee pois jo suurimman osan ihmisistä eli kyllä hyväksi kehonrakentajaksi tavallaan synnytään. Kun taas voimailussa voi kansalliseen kärkipäähän ainakin nousta kohtuullisilla lahjakkuusominaisuuksilla ja pitkäjänteisellä kovalla työllä. Ja siinä olet kyllä oikeassa, että roinan etu lihasmassan kasvatuksessa on suurempi keskimäärin kuin voimalajeissa. Sen näkee jo siitä kun vertaa testatun ja testaamattoman puolen tulostasoa voimanostossa toisiinsa ja sitten katsoo huippukehonrakentajien ja testattujen fysiikkalajien fysiikoita. Toisessa ero on aikalailla yö ja päivä, mutta voimantuotossa kyllä ne rajat tulee nopeammin vastaan metodeista riippumatta. Minä itse arvostan eniten voimanostosta IPF-kilpailuita jo ihan sääntöjen/tuomaroinnin takia. Lisäksi se on siinä mielessä vakavasti otettavaa kilpaurheilua, että arvokisamitaleita ei helpolla saa ja esim. MM-kisoissa nostajia on kymmenistä eri kansallisuuksista. Se antidopingjärjestelmä ei kyllä tietenkään kykene varsinkaan kansainvälisesti tekemään lajista puhdasta, mutta paljon puhtaampaa varmasti kuin ilman kontrollia. Se on nähtävissä tulostasossa, että 200kg kisapenkki ei ole nykypäivänä harvinaisuus testatulla puolella kansallisestikaan vähän suuremmissa painoluokissa, kun taas ne yli 250kg nostajat on todella harvassa oli testejä tai ei. Maailmalta toki löytyy enempi. Samaten maastavedossa ne yli 350kg tulokset on erittäin harvinaisia liitosta riippumatta. Jossain noilla paikkein tulee sitten se realiteetti vastaan, että on oltava todella poikkeuslahjakkuus geneettisesti päästäkseen tuollaisiin tuloksiin saati eteenpäin.
Juuri näin. Bodausta ei voi verrata voimanostoon genetiikassa ollenkaan. Bodauksessa genetiikan merkitys on moninverroin merkittävämpi kaikilta osin. Tätä jos ei ymmärrä, sitten ollaan eri planeetalla. Bodauksen genetiikka sisältää metabolisen genetiikan, rakenteen, lihassolujen nopeusjakauman, kyvyn varastoida nestettä, yksittäisten lihasryhmien androgeenireseptorien määrä, jne jne jne.

Kyllähän voimanostossakin merkkaa lihastenkiinityskohdat, välitykset jne.
Mitä? Juurihan selitit miten paskat välitykset omaava kyykkää selkä mutkalla koska sillai saa isoimmat kuormat. Ei näytä kamalasti haittaavan huonot välitykset. Mutta meeppä bodaukseen persjalkaisena pitkällä selällä, et paljoa pärjää. Katsos kun voimanostossa voi mukautua välitysten mukaan ja muuttaa nostotekniikkaa, bodauksessa et voi asialle yhtään mitään.

Mitä? Juurihan selitit miten paskat välitykset omaava kyykkää selkä mutkalla koska sillai saa isoimmat kuormat. Ei näytä kamalasti haittaavan huonot välitykset. Mutta meeppä bodaukseen persjalkaisena pitkällä selällä, et paljoa pärjää. Katsos kun voimanostossa voi mukautua välitysten mukaan ja muuttaa nostotekniikkaa, bodauksessa et voi asialle yhtään mitään.

Totta kai välitykset merkkaa voimanostossa, mitä nyt sekoilet? :D

Totta kai esim lyhytkätisellä kaverilla on VÄLITYSTEN PUOLESTA paremmat mahollisuudet penkata kovemmat raudat.

Sitten jos on epäsuotuisat välitykset johonkin lajiin, joutuu noiden tekniikoiden kanssa pelaamaan, eli vaikka kyykkäämään sinun mielestä rumasti.

E: Samalla tavalla voin käyttää voimailua esimerkkinä: Meneppä voimanosto lavalle kun voimantuotto on aivan paskaa, ei sille voimanostossa voi sitten yhtään mitään.

Olen törmännyt myös semmoisiin tyyppeihin, joilla pattia tulee aika hyvin ja paino nousee, mutta voimatulokset ei oikeastaan yhtään. Tuossa on sitten oikein paska esimerkkin ihmistyypistä, joka haluaisi olla menestyvä voimanostaja. Ei tule tapahtumaan.

Viimeksi muokattu:
Olen törmännyt myös semmoisiin tyyppeihin, joilla pattia tulee aika hyvin ja paino nousee, mutta voimatulokset ei oikeastaan yhtään. Tuossa on sitten oikein paska esimerkkin ihmistyypistä, joka haluaisi olla voimanostaja.
Voi kuule, sun kaveri otantana ei merkkaa mitään siinä mikä määrä on huonorakenteisia bodareita. Nyt oikeesti, ei tässä aleta pelleilemään. Genetiikka bodauksessa on niin jumalattoman tärkeää. Sillä ei voimanostossa ole mitään merkitystä onko sun ojentaja lyhyt vai pitkä, onko takaolkapää isompi kuin etuolkapää. Onko reiden pisara alikehittynyt vai ei. Bodauksessa kaikki pienet asiat merkkaa helvetisti. Plus kaikki muu. Jotta nyt lopetetaan tämä, jos mä en ymmärrä mitään voimanostosta, niin vielä vähemmän sä ymmärrät bodauksesta. Ja otetaan nyt huomioon, että mä olen kisannut ja nostanut vuosia penkkiä, että en mä tässä ihan suotta huutele.

Voi kuule, sun kaveri otantana ei merkkaa mitään siinä mikä määrä on huonorakenteisia bodareita. Nyt oikeesti, ei tässä aleta pelleilemään. Genetiikka bodauksessa on niin jumalattoman tärkeää. Sillä ei voimanostossa ole mitään merkitystä onko sun ojentaja lyhyt vai pitkä, onko takaolkapää isompi kuin etuolkapää. Onko reiden pisara alikehittynyt vai ei. Bodauksessa kaikki pienet asiat merkkaa helvetisti. Plus kaikki muu. Jotta nyt lopetetaan tämä, jos mä en ymmärrä mitään voimanostosta, niin vielä vähemmän sä ymmärrät bodauksesta. Ja otetaan nyt huomioon, että mä olen kisannut ja nostanut vuosia penkkiä, että en mä tässä ihan suotta huutele.
Siis tuliko tästä nyt joku kilpailu siitä mikä laji on geneettisesti vaativampi?

Kyllä ne lihaksien pituudet ja kiinnityskohdat merkkaa voimanostossa. Tästäkin on varmasti ihan tieteellisiä tutkimuksia tehty, millainen lihaksen malli on paras voimantuotollisissa tarkoituksissa. Nämä pippelin mittailut mikä laji vaatii eniten, kuka treenaa koviten jne jne ei minua kiinnosta. Sen tiedän että oli laji kun laji, genetiikka merkitsee todella paljon. Toki tämä herkkään menee siihen hiekkalaatikkoleikkiin, että jokainen pitää omaa lajiaan kovimpana ja eniten vaativimpana.

Niin ja minä olen natuna penkannut enemmän kuin sinä ja kisannut enemmän kuin sinä, tarkoittaako tämä sitten että minä tiedän penkkipunnerruksesta enemmmän kuin sinä? Ei tarkoita, vaikka itehän omia tuloksias käytät aina argumentteina kun joka sanoo vastaan tai kyseenalaistaa. "Joo joo enhän määä mitään tiiä penkistä, oon penkannut vaan sen ja sen verran sillon joskus".

Siis tuliko tästä nyt joku kilpailu siitä mikä laji on geneettisesti vaativampi?
Ei siinä ole mitään kilpailua, koska se on päivänselvää. Tässä on perusteellisesti selitetty, joten lukekaa. Jos ette ymmärrä, niin sitten asia on selvä.

Eli käytännössä yksinkertaista. Jos omaat paskat välitykset voimanostossa, voit aina nostaa miten sattuu vaikka kuinka päin helvettiä ja kuormat tulee ylös. Paskat välitykset bodauksessa nostaa tien pystyyn ikuisesti etkä mitään voi. Mä en edes tajua miten tästä keskustellaan. Eka selitetään kovasti miten joku ruma nosto on siksi ruma kun välitykset on huonot. Sittten yhtäkkiä selitetään että ne välitykset merkkaakin samanverran mitä bodauksessa. Ei ne nyt vain merkkaa, vaan voimanostossa on liikkumavaraa tekniikan osalta, bodauksessa ei ole.

Niin ja minä olen natuna penkannut enemmän kuin sinä ja kisannut enemmän kuin sinä, tarkoittaako tämä sitten että minä tiedän penkkipunnerruksesta enemmmän kuin sinä? Ei tarkoita, vaikka itehän omia tuloksias käytät aina argumentteina kun joka sanoo vastaan tai kyseenalaistaa. "Joo joo enhän määä mitään tiiä penkistä, oon penkannut vaan sen ja sen verran sillon joskus".
No pakkohan tässä on jotain sanoa kun väitetään etten lajista mitään tiedä. Mitä mä käytän sitten argumenttina kuin omaa nostouraani? Naapurin auton tehojako? Vaikka mä nostaisin 300kg raakana, niin samat lässytykset täällä tulisi.

Ei siinä ole mitään kilpailua, koska se on päivänselvää. Tässä on perusteellisesti selitetty, joten lukekaa. Jos ette ymmärrä, niin sitten asia on selvä.

Eli käytännössä yksinkertaista. Jos omaat paskat välitykset voimanostossa, voit aina nostaa miten sattuu vaikka kuinka päin helvettiä ja kuormat tulee ylös. Paskat välitykset bodauksessa nostaa tien pystyyn ikuisesti etkä mitään voi. Mä en edes tajua miten tästä keskustellaan. Eka selitetään kovasti miten joku ruma nosto on siksi ruma kun välitykset on huonot. Sittten yhtäkkiä selitetään että ne välitykset merkkaakin samanverran mitä bodauksessa. Ei ne nyt vain merkkaa, vaan voimanostossa on liikkumavaraa tekniikan osalta, bodauksessa ei ole.
Sä taisit ymmärtää JP Fuxin jutut vähän eri tavalla kuin minä. Mä luin niin, että voimanostossa välityksillä ja lihasten kiinnityskohdilla on väliä, niin kuin totta helvetissä onkin, mutta ei siinä verrattu sitä bodaukseen. Ei se ole bodauksesta millään tavalla pois jos niillä asioilla on voimanostossakin väliä.

Jos voimanostossa voikin vähän kompensoida huonoja välityksiä nostotekniikkaa muuttamalla, niin ei sellainen henkilö tule silti olemaan ikinä yhtä vahva kuin sellainen joka ei kompromisseja tarvitse.

Jos voimanostossa voikin vähän kompensoida huonoja välityksiä nostotekniikkaa muuttamalla, niin ei sellainen henkilö tule silti olemaan ikinä yhtä vahva kuin sellainen joka ei kompromisseja tarvitse.
No viimeksi kun mä kritisoin jonkun Animalin videon kamalaa nostotekniikkaa, joka muuttui toisto toistolta rumemmaksi, niin te samat kaverit olitte sanomassa miten se sentään on maailmanmestari. Että kyllä sitä paskoilla välityksillä ja kusisella tekniikallakin mennään voimanostossa aika pitkälle. Bodauksessa et voita edes kansallisella tasolla yhtään mitään, saati maailmanmestaruutta jos omaat edes pikkaisen huonot geenit. Me nyt liikutaan aivan eri sfääreissä genetiikan osalta, eikä siitä tosiaankaan tartte keskustella. Mutta kun JP Fux nyt haluaa tingata, niin koitan sille selittää, mutta ei se halua ymmärtää.

Geneteiikka merkkaa monessa asiassa, se vain on joissain asioissa äärimmäisen kriittistä, kuten nyt vaikka koripallo. Voitte kuvitella sen kääpiön sinne sekaan. Läppänä loppuun, käääpiöt, joiden välitykset on niin perseellään kuin olla voi absoluuttisesti, nostavat kamalia kuormia kyykyssä, koska siinä se on edullista. Kun ääripäähän mennään, niin genetiikasta voi olla voimanostossa jopa ylivoimaista etua, toisin kuin bodaus, ääripään esimerkki on aina viimeinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom