POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimanostovideoita – kyykky, penkki ja veto

Meta description: Voimanostovideoita-ketju: kyykky-, penkki- ja vetoklipit, treenipätkät, kisavideot, PR-yritykset ja tekniikka-analyysit.

Osaatteko kertoa tuosta paidasta jotain, että miksi se ei välttämättä ensimmäisellä kerralla anna hyötyä? Tai miksi toisille taas antaa? En ole ikinä kokeillut, joten hieman ihmetyttää kun vertaan sitä taas helposti slingshotiin, tai oikeastaan Metalin hopeaan catapultiin mikä mulla on, ja se potkaisi heti 30 kg edestä. Tai jos tarkkoja ollaan niin parin kerran jälkeen kun uskalsi kokeilla vähän isompia rautoja.

Osaatteko kertoa tuosta paidasta jotain, että miksi se ei välttämättä ensimmäisellä kerralla anna hyötyä? Tai miksi toisille taas antaa? En ole ikinä kokeillut, joten hieman ihmetyttää kun vertaan sitä taas helposti slingshotiin, tai oikeastaan Metalin hopeaan catapultiin mikä mulla on, ja se potkaisi heti 30 kg edestä. Tai jos tarkkoja ollaan niin parin kerran jälkeen kun uskalsi kokeilla vähän isompia rautoja.

Varmaan kuten niin moni muukin asia, voi kyseessä olla monen eri osatekijän summa:

-Loppuojennuksen/ojentajien harjoittelu ennen paitakokeilua. Toki jokaisella on eri potentiaali loppuojennuksessa, mutta jos toisella se on selkeästi heikko paikka jo raakapunnerruksessa ja/tai ojentajien harjoittelu on ollut pelkkää taljaojentajaa ja dumbell-kickbackiä ym pumppitreeniä niin voi olla, että paitanostot jäävät vajaaksi.
-Yläselkä/olkapäät. Paita vetää käsiä yhteen rintakappaleesta eli edestä. Jos olkapäät ja lapoja yhteen vetävät lihakset eivät ole vielä tilanteen tasalla, voi punnerrusasennosta tulla ns. mahdoton. Mulla tuli tämä vastaan. Olisi ollut kireämpiäkin paitoja olemassa kuin millä nostin, mutta yhtään kireämpi paita toimi vielä 2 tuuman lankulta, mutta tuon pisteen alle laskettaessa nostoasento hajosi.
-Kivunsietokyky. Ei tuo paitanostaminen mitään mukavaa touhua ole.
-Tekniikka. Kaikkien raakapunnerrustekniikka ei suoraan sovellu paitanostamiseen tai ainakaan kokeilun alla olevaan paitaan.
-Asenne. Kuvitellaan, että tuo paitahyöty on automaatio. Aika moni kokeili kerran ja hylkäsi, kun oli ME:t jo mielessä, mutta olisikin pitänyt vähän rikkoa tuttuja kuvioita harjoittelussa. Toi alleviivattu kohta.
-Ranteet. En tiedä menisikö tämä kivunsietokyky vai asenne otsikon alle, mutta jos yht'äkkiä käsillä on 50 kiloa enemmän rautaa kuin koskaan ennen niin se painon tuntu voi viedä uskon touhusta.
-Huono opastus. Tota ei pidä ihan kaveriporukalla kokeilemaan. Eikä välttämättä sellaisen paitakauppiaan kanssa, joka myy sulle paidan jollain xx-kiloa hyötyä mentaliteetilla, jolloin se myy ehkä liian tiukan paidan ja koittaa piiskata susta ekassa treenissä ulos sen xx-kilon hyödyn huolimatta noista em. asioista.

Slingshotti ei kyllä satu mihinkään, jos verrata pitää, mutta varmasti niistä ylikuormista on hyötyä paitanostamiseen. Slingshotin käyttö on mulla jäänyt vähäiseksi, koska tangon irrottaminen telineistä on sen kanssa vittumaista jo sellaisilla alle raakapenkkiraudoilla.

Koin varustenostamisen omakseni, vaikka verrattuna kilpakumppaneihin olin raakapenkissä suhteellisesti parempi. Kun klassinen ei kiinnosta, laji jäi. Harmi, mutta hyvä, että iso popula on tyytyväinen.

Siiman edelliseen 40-60 kg kommenttiin: En ole henkilökohtaisesti nähnyt, että kukaan olisi paidalla ensimmäisellä treenikerralla saanut oleellista, tai edes mitään, hyötyä. (Tarkennuksena: Oma kokemus, eikä tarkoita, ettei Siima olisi nähnyt.)
Järjestetäänkö enää sm-varustekisoja vai onko touhu loppunut kokonaan?

Järjestetäänkö enää sm-varustekisoja vai onko touhu loppunut kokonaan?

Kyllä järjestetään. Tässä ensi vuoden kilpailukalenteri.
SM-kisat 2018

Klassinen voimanosto, nuoret, 26. - 28.1.2018, Kankaanpään Voimailijat (KaVo), Kankaanpää

Varustevoimanosto, kaikki ikäluokat, 10. - 11.2.2018, Tampereen Voimanostajat (TVN), Tampere

Klassinen penkkipunnerrus, kaikki ikäluokat, 23. - 25.2.2018, Lopen Voima ja Kunto Team (LVK-Team) ja Tammelan Ryske (TamRy), Tammela

Klassinen voimanosto, avoin, 16. - 18.3.2018, Ylöjärven Ryhti (YlöR), Ylöjärvi

Klassinen voimanosto, masters, 16. - 18.11.2018, Elimäen Vauhti (EV), Helsingin Atleettiklubi (HAK) ja Laukkosken Taimi (Taimi), Elimäki

Varustepenkkipunnerrus, kaikki ikäluokat, 1. - 2.12.2018, Kuopion Painonnostajat (KP), Kuopio

Nordsi listasi melko kattavasti.

Omista kokemuksista (tekijänä ja näkijänä) voin puhua seuraavasti:
Uskallan väittää, että yleisellä tasolla ensimmäisessä paitatreenissä ei voi tapahtua ihmeitä. Poikkeuksena paitanostoon optimaalisen (lyhyen) nostoasennon omaava vähän pullea henkilö. Jos laiheliini (ihan minkä tahansa painoinen) nostaa ekassa paitatreenissä enemmän kuin kymmenen kiloa yli ennätyksen, on suoritus jäätävän hyvä.

Mielestäni suurin syy tuohon on se, että paidalla nostoasento muuttuu radikaalisti (slingshotilla ei muutu) ja aina huonompaan suuntaan. Jos alkutaipaleella laitetaan kireä ja "runsaasti hyödyttävä" paita päälle, ei nostaminen yksinkertaisesti onnistu. Tanko ei tule oikeaan kohtaan rinnalla (ja kaikki muukin menee melko varmasti perseelleen) eikä ylösnosto onnistu. Jos taas yllä on huokoisempi nuttu, nostaminen _voi_ onnistua, mutta tarjollaoleva kilomääräinen hyöty on pienempi. 10 kg on hyvä.

Paita ei "anna" kiloja, ne täytyy "ottaa", mikä tarkoittaa pitkäkestoista ja oikeanlaista harjoittelua. Lopulliset hyötykilot nähdään vasta myöhemmin. Lyhytkätinen ja pullea hyötyy eniten. Laiheliinit vähiten. Kuten aiemmin sanoin, kilpakumppanini nosti n. 270-280, minä 200. Raakakisassa olisin voittanut. Tästä voi päätellä kumpi oli pullukka ja kumpi laiheliini. :)

Asenne ja pää on oma lukunsa. Niillä on mahdollista ottaa bonareita: Smulterin 400, Lehdon maailmanmestaruus. Isoja enkkoja siinä tilanteessa, kun ne tarvittiin. Vastaavia suorituksia en muista laiheliineilta nähneeni. (Ove toki Freddiä laiheliinimpi tekniikaltaan.)

Edit: Pari tarkennusta

Viimeksi muokattu:
Joo mulla oli täysin sama juttu, eli kun oon ollu hoikka punnertajaksi (pl. ehkä läskimmissä kunnoissa) ja pitkäkätinen, niin otappa siitä paidasta optimihyötyä. Ei ikinä. Ja tosiaan sen kovempaa paitaa voit käyttää mitä lyhempi on nostomatka(tai laskumatka tässä tapauksessa). Raakapenkissä nuo välitykset ja kropan malli ei ole lähellekään yhtä suuressa roolissa. Isoimmat paidasta hyötyjät ovat lyhkäiset ja pulleat kaverit yhdistettynä lyhyisiin raajoihin. Simon Kankkonen oli hyvä esimerkki IPF:ssä (nykyään kai pro-varustenostaja). -93kg sarjan punnertaja alle 160cm varrella. Otti joskus 160-170kg luokan raakatuloksilla noin 300kg IPF-paidalla. Arvokisamitaleita tais tulla IPF:ssäkin kv-kisoista.

Simon Kankkonen oli hyvä esimerkki IPF:ssä (nykyään kai pro-varustenostaja). -93kg sarjan punnertaja alle 160cm varrella. Otti joskus 160-170kg luokan raakatuloksilla noin 300kg IPF-paidalla. Arvokisamitaleita tais tulla IPF:ssäkin kv-kisoista.

Puhumme samasta henkilöstä. En tiennyt, että on siirtynyt pro-tehtaaseen.

Nordsi listasi melko kattavasti.

Omista kokemuksista (tekijänä ja näkijänä) voin puhua seuraavasti:
Uskallan väittää, että yleisellä tasolla ensimmäisessä paitatreenissä ei voi tapahtua ihmeitä. Poikkeuksena paitanostoon optimaalisen (lyhyen) nostoasennon omaava vähän pullea henkilö. Jos laiheliini (ihan minkä tahansa painoinen) nostaa ekassa paitatreenissä enemmän kuin kymmenen kiloa yli ennätyksen, on suoritus jäätävän hyvä.

Mielestäni suurin syy tuohon on se, että paidalla nostoasento muuttuu radikaalisti (slingshotilla ei muutu) ja aina huonompaan suuntaan. Jos alkutaipaleella laitetaan kireä ja "runsaasti hyödyttävä" paita päälle, ei nostaminen yksinkertaisesti onnistu. Tanko ei tule oikeaan kohtaan rinnalla (ja kaikki muukin menee melko varmasti perseelleen) eikä ylösnosto onnistu. Jos taas yllä on huokoisempi nuttu, nostaminen _voi_ onnistua, mutta tarjollaoleva kilomääräinen hyöty on pienempi. 10 kg on hyvä.

Paita ei "anna" kiloja, ne täytyy "ottaa", mikä tarkoittaa pitkäkestoista ja oikeanlaista harjoittelua. Lopulliset hyötykilot nähdään vasta myöhemmin. Lyhytkätinen ja pullea hyötyy eniten. Laiheliinit vähiten. Kuten aiemmin sanoin, kilpakumppanini nosti n. 270-280, minä 200. Raakakisassa olisin voittanut. Tästä voi päätellä kumpi oli pullukka ja kumpi laiheliini. :)
Nämä selitti ihan hyvin miksi paidasta ei välttämättä saa hyötyä. Se siis ei ole yhtä elastinen kuin slingshot, muuttaa asentoa enemmän ja sattuu helvetisti. Tuosta on kyllä pakko sanoa, että kyllä se nostoasento slingshotillakin muuttuu (ellei nosta jo alunperin melkein mahalta) ja siihen yksi sen hyödyistä perustuukin. Se tavallaan opettaa pitämään kädet lähempänä kylkiä, mikä on aina parempi asento täysin avonaiseen punnerrukseen nähden. Raja siinäkin tietysti menee kun jossain vaiheessa se muuttuu huonommaksi.

Munkin on Catapultin kanssa pakko pitää kädet hyvinkin supussa ja ottaa nosto melkein pallealta tai muuten siitä loppuu joustovara ja toinen käsi muljahtaa alta. Se on varsin vittumainen tunne. Tämä riippuu kyllä hyvin pitkälti siitä miten sitä pitää. Jos sen laittaa keskelle kyynärpäitä niin siitä saa suurimman potentiaalisen hyödyn, mutta nosto on teknisesti hankalampi. Jos sen taas vetää ylemmäs enemmän olkavarteen, niin nosto on helpompi. Näin mä sitä yleensä käytänkin koska se ei ole egoilua varten. Samaa kertoo sekin, että käytän sitä mieluiten kun salilla ei ole liikaa silmäpareja.

Tuosta on kyllä pakko sanoa, että kyllä se nostoasento slingshotillakin muuttuu (ellei nosta jo alunperin melkein mahalta)

Toki slingshot "vie" tankoa alemmas. Tarkoitin enemmän kuitenkin sitä, että että varsinainen nostoasento muuttuu, kun paita on tarpeeksi kireä: kaari häviää, paketti hajoaa jne. Paidalla muuttuu siis sekä nostoasento että liikerata. Slingshotilla (omien kokemusteni pohjalta) enemmänkin liikerata (jäykkä ritsa muuttaa toki enemmän kuin löysä). Nostoasento ja liikerata ovat nostamisen kannalta osittain "sama" asia, mutta paita tekee nostosta kokonaisuutena hankalamman. Hankaluus on voitettavissa harjoittelulla, jolloin äijä ohjaa paitaa (mikä auttaa kokonaistuloksessa), eikä päin vastoin. Olen nähnyt tuhansia nostoja, joissa varusta ohjaa miestä. Se on surullista katsottavaa. Syitä on kaksi: liika optimismi ja tyhmyys. Kumpikaan ei nostamisen kannalta johdata mihinkään hyvään. :)

Onpas kiva nahda asiantuntevaa ja asiallista keskutelua penkkipaidoista. Se on hauskaa ja haastavaa touhua ja itse sita jo yli 10v harrastanut (sillon aloitin ei mitaan raw sarjaa ollutkaan).

Paidasta puhutaan aina hyodysta, se on vahan harhaanjohtava termi, Kuten esim korkeushypyn ja seivashypyn ero, itse ainakaan en saisi mitaan 'hyotya' seipaasta, koska seipaalla en paasisi minkaan riman yli kun en sita osaa kayttaa. Sama paidalla, jos on tiukka paita tai edes normaali paita, niin ilman voimaa oikeissa paikoissa ja taitoa ei nostaja pysty nostamaan silla ollenkaan, ei vaan saa tankoa rintaan kun se kaatuu minne sattuu.

Talla hetkella itse rawina saan 200 merkista paivana kuin paivana, 220 enempaa ei edes unelmapaivana tulisi, sen tiedan. Siita yksinkertaisesta syysta etten juuri raakana tee kuin lammot (60kg-140kg asti). Jotain raakavariaatioita, kuten raakasolttua kapealla ja merkista teen ojentajille, siina vitosia 160-180kg liikahtaa. 10+ vuoden paitatreenin jalkeen raakana pitaisi varmaan hyva 6kk treenata ennen kuin saisi oikean maksimin irti, mita se on, sita ei tieda millaan. Paras paitatulos on kisoissa 357.5kg viime vkl. Hyodysta en puhuisi, mutta ero raakapenkin ja paitapenkin valilla itsellani noin 140kg. Se on todella hyva erotus ja mahdollinen oikeanlaisella treenilla ja keskittymisella, ja koska paidalla kisaan olisin ihan mieluusti valmis vaihtamaan sen niin pain etta raakana jaisi 180 rinnalle jos paidalla saisin 400!

View: https://www.youtube.com/watch?v=4lnE0u_ORqk&feature=youtu.be

Itse en paidalla ole nostellut kuin muutaman hassun treenin ja sekin lähes 15v sitten. Titan Fury taisi olla paita. Oli niin saatanan vittumaista touhua pukemisineen ja kainaloista iho verille jne. Silti hyöty jäi 15 kiloon. Nämä eri valmistajien "slingshotit" on polvisidemateriaalia ja näissä on paljon enemmän elastisuutta. Toimivat paljon lähempänä kuminauhoja kuin paita. Näillä saa jopa +40 kg hyötyjä heti. Tosin itse suosin treeneissä löysintä mahdollista ritsaa joka ei muuta paljoakaan tekniikkaa, auttaa vain sen +/- 15 kg, mutta olkapäiden kipuiluun auttaa helvetisti.

Back
Ylös Bottom