POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimanostovideoita – kyykky, penkki ja veto

Meta description: Voimanostovideoita-ketju: kyykky-, penkki- ja vetoklipit, treenipätkät, kisavideot, PR-yritykset ja tekniikka-analyysit.

Ongelmahan tossa deadlift barissa on, että neljänsadan raudoilla todella hyvän tekniikan omaava sumovetäjä väistää täysin sen vaikeimman osan suorituksesta ja lopputulos on about sama kuin jäykällä tangolla 5-10 sentin pukeilta. En usko, että Belkin, Nasonov ja kumppanit pääsevät ollenkaan tuohon täydelliseen irroitusasentoon jäykällä tangolla ja sen seurauksena raudat tippuu aika reilusti. Ihan järjettömän kovia vetäjiähän noi on ja täydellinen tekniikka, mutta silti arvostan kyllä Wierbiczkiä ylivoimaisesti eniten.
Tekis mieli sanoa että Belkin ja kumppanit huijaa, kun toi vetäminen on niin naurettavan näköistä, mutta eipä siihen ole paljoa sanomista jos säännöt sallii ja tyylipisteitähän ei jaeta. Sama juttu kuin joillakin penkkaajilla joilla on lyhyet kädet, helvetin leveä ote ja niin kamala kaari ettei nostomatkaa ole kuin viisi senttiä. Tulos on tulos ja sillä selvä, mutta tuntuu huijaamiselta. Penkkipunnerruksen säännöille lienee vaikea tehdä mitään, mutta sumovedon voisi muuttaa kielletyksi, niin mulla olisi edes vähän parempi mieli.

Toinen mutinan aihe on sitten tuo mistä oli mainittukin jo, kun koko voimanosto tuntuu olevan hajallaan ja ympäriinsä järjestetään kaikenlaisia kisoja eri säännöillä. Koita tässä nyt pysyä kärryillä mitä sääntöjä ja varusteita missäkin on käytetty ja miten ne on vertailukelpoisia.

Sadan metrin juoksussa maailmanennätystä pitää nimissään Usain Bolt ja sillä sipuli. Ei ole mitään muita "liittoja" missä yhdessä saa käyttää kengurukenkiä, ja toisessa katapulttia millä juoksija ammutaan matkaan. Ei ole mitään epäselvyyttä siitä kuka on "oikeasti" maailman nopein.

Kuka mahtaa olla IPF nostajista kovin (eli suurimmat raudat), joka vetää perinteisellä tyylillä? Kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti lämmitti (ja lämmittää edelleen) esim. hautalan nostot, joissa perinteinen tyyli ja kilometrin nostomatka, silti kauheat raudat.
Kiitos. Ray Williams 392.5kg.

Jos sumo olisi kaikille paras vahvin tapa, kyllä sillä vetäisi jokainen tosissaan kisaava mutta kun ei ole. 110kg luokassa on useita kapean 400kg vetäjiä kuten Tom Martin ja Pete Rubish. Wierbiczki on sumo vetäjäksi siinä harvinainen että irroitus maasta on hiton vahva, mutta faili tulee tuolla polven kohdalla(400 tämän vuoden ipf classic worlds:eissa). Sumo on ikuinen itkun aihe eikä se siitä tule muuttumaan, mutta aina sitä kritisoi vain ne ketkä on kapeammalla vahvempia :whistle:
Belkinillä on instassa vanhoja pätkiä jäykällä tangolla 3x400kg vetoa ja kapealla ilman vyötä kevyt 3x350, kova vetäjä on millä vaan tangolla ja kummallakin tyylillä.

Tuonhan tämä liittojen runsaus aiheuttaa että all time wr:t on ehkä vertailukelpoisin, mutta kaukana tasapuolisesta eri liitoissa tehtyjen nostojen suhteen. Joka liitolla omat säännöt ja kovasti varianssia on etenkin kyykkyjen tuomaroinnissa. Kunkin liiton sisällä sitten omat ennätykset, mutta niissäkään mikään liitto ei ole edes lähelläkään "hallitsevaa" asemaa.

Eipä se tällaista sunnuntaiharrastelijaa henkilökohtaisesti liikutakaan, varsinkaan sen jälkeen kun omat intressit puhtaaseen voimanostoharrastukseen hävisi (osittaisena syynä nuudelitangot, levyjen paksuuksien kanssa kikkailu, kymmenien eri liittojen sisällä vallitsevat sadat erilaiset säädökset mm. varusteista ja lajin yleinen hajanaisuus, joka tekee siitä vaikeastilähestyttävän).

Kiva sitä on silti katsella kun vahvat miehet ja naiset nostaa rautaa kunhan muistaa sen, että on turha edes yrittää reilusti vertailla esimerkiksi venäläisten omissa kisoissa vedettyä maastavetoa IPF:n suorituksiin.

Joo ja minäkun luulin, että maastaveto olisi vielä yksi oikea voimanmittari ns. kuningaslaji. Kun ei kikkailla puolen metrin kaarilla, pallealaskuilla ja töpökäsillä tai kyykyn syvyydellä. Mutta onhan tuossakin nuo omat juttunsa. Sanotaanko, että ihan eniten sirkuslaji mielestäni nykyisillä voimanostosäännöillä on kyykky. Tuo syvyyskriteeri on naurettava, jos on hyvät välitykset omaava joka kyykkää maksimileveältä sääri pystyssä. Kyse on pyllistyksestä, eikä kyykystä. Maalaisjärkikin sanoo että kyykyssä nimensä mukaisesti käydään kyykyssä ja noustaan ylös. Ei pyllistetä. Ja IPF:ssäkin tuo syvyystuomarointi on lipsunut siihen, että rajatapauksia menee läpi. Katsokaa vaikka erään nyt otiskoissa olleen suomalaisen IPF-nostajan "kyykkyjä".

Ainahan näitä voi selitellä että heikot ulisee, mutta en todellakaan ymmärrä mitä tekemistä noilla on kyykkyjen kanssa. Jalka-asennon leveyttä pitäisi ehdottomasti rajata, jos syvyyskriteeri on tuossa tai sitten selkeesti punaista noille rajatapauksille. Tuomas Hautala oli/on jumala minun mielestä moniin näihin kikkailijoihin nähden. Siellä käytiin oikeasti kyykyssä ja vedettiin ipf-tangolla raa'alla voimalla pitkällä liikeradalla.

Toki nuo eivät ole nostajien häpeä, mutta säännöt pilaavat tuon lajin. Enää IPF:kään ei ole tae kunnon kyykyistä.

Sumo on ikuinen itkun aihe eikä se siitä tule muuttumaan, mutta aina sitä kritisoi vain ne ketkä on kapeammalla vahvempia :whistle:
Ei kai se mikään ihme ole jos sumovetäjät ei sitä kritisoi? Kuka nyt omiin muroihinsa kusisi? Sit taas muhunkaan ei päde toi vaikka sumoa kritisoinkin, koska mä en ole kummallakaan "vahvempi". Toisella olen vain vähän vähemmän heikko.

Sanotaanko, että ihan eniten sirkuslaji mielestäni nykyisillä voimanostosäännöillä on kyykky.
Katso pari videota varustepelleilyjä, niin raw-kyykyt missään liitossa ei tunnu enää yhtään niin pahalta.
Kelasin tuossa muuten itse asiassa eilen, että miten varustekyykyn ME 575 kg voi olla suhteessa niin vähän, kun ottaa huomioon, että ne kyykkypuvut potkaisee varmaan ihan vitusti ja syvyyskin on puolet siitä mitä Vlad Alhazovin pelkillä siteillä otettu 500 kg, Ray Williamsin lämppäreillä nostetusta 477.5 kilosta puhumattakaan.

Sumo vedoissa dl-tangolla on aika rajua liioittelua rom:n ja tangon taipumisen suhteen. Nasonov 400 vs Wierzbicki 408,5, vedetty viiva käsistä tangon päähän näyttämään kuinka paljon tanko taipuu (en löytänyt suoraan edestä kuvaa nasonovin vedosta). Kyllä ipf-tankokin taipuu ihan hyvin kun rautaa riittävästi ja kyllä tuo nasonovilla irti maasta on. Tässä näkyy myös miten pienempi nostaja mahtuu levittämään jalat loivempaan kulmaan, vetotangossa lisäksi hihojen väli noin 9cm isompi niin siitäkin hieman tilaa lisää jos lonkat sopivan malliset.

Kyllä tuo, että tanko on lopetusasennossa lähempänä polvia kuin munia kertoo vaan yleensä aika hyvin siitä kellä ne välitykset on vetoon kohdallaan. Toi eri tankojen kanssa touhuilu on taas minusta vähän pelleilyä. Musta oli hyvä pointti tuo hihojen leveys eikä pelkästään tangon notkeus. Samoin kuin remmeillä veto.

Joo ja minäkun luulin, että maastaveto olisi vielä yksi oikea voimanmittari ns. kuningaslaji. Kun ei kikkailla puolen metrin kaarilla, pallealaskuilla ja töpökäsillä tai kyykyn syvyydellä. Mutta onhan tuossakin nuo omat juttunsa. Sanotaanko, että ihan eniten sirkuslaji mielestäni nykyisillä voimanostosäännöillä on kyykky. Tuo syvyyskriteeri on naurettava, jos on hyvät välitykset omaava joka kyykkää maksimileveältä sääri pystyssä. Kyse on pyllistyksestä, eikä kyykystä. Maalaisjärkikin sanoo että kyykyssä nimensä mukaisesti käydään kyykyssä ja noustaan ylös. Ei pyllistetä. Ja IPF:ssäkin tuo syvyystuomarointi on lipsunut siihen, että rajatapauksia menee läpi. Katsokaa vaikka erään nyt otiskoissa olleen suomalaisen IPF-nostajan "kyykkyjä".

Ainahan näitä voi selitellä että heikot ulisee, mutta en todellakaan ymmärrä mitä tekemistä noilla on kyykkyjen kanssa. Jalka-asennon leveyttä pitäisi ehdottomasti rajata, jos syvyyskriteeri on tuossa tai sitten selkeesti punaista noille rajatapauksille. Tuomas Hautala oli/on jumala minun mielestä moniin näihin kikkailijoihin nähden. Siellä käytiin oikeasti kyykyssä ja vedettiin ipf-tangolla raa'alla voimalla pitkällä liikeradalla.

Toki nuo eivät ole nostajien häpeä, mutta säännöt pilaavat tuon lajin. Enää IPF:kään ei ole tae kunnon kyykyistä.

Eri tekniikat, jotka suosii eri välityksisiä kavereita on minusta ihan ok. Sanon ihan sillä, kun oma idolini, Jarmo Virtanen, kyykkäsi ja veti leveällä ja oli hionut nostotekniikat itselleen huippuunsa. Niin sen pitääkin olla.

Uusimmat varusteet mahdollistavat tuon leveyden hyödyntämisen maksimoinnin vielä enemmän, mutta jos raakana voi kyykätä leveältä ja sääri pystyssä jollain rakenteella niin minusta tuo pitää sallia. Ja ei en pidä Virtasta raakanostajana. Noista ajoista IPF-varusteetkin ovat kehittyneet valovuosia.

Mutta kovasti menee nuo raakakyykytkin eteenpäin ja ihan oheisnostot myös. Kyllähän se jotain kertoo, jos 10 vuotta sitten oltiin tuskin kuultu 300 kilon etukyykystä ja hetki sitten nähtiin 400 kilon suoritus.

Katso pari videota varustepelleilyjä, niin raw-kyykyt missään liitossa ei tunnu enää yhtään niin pahalta.
Kelasin tuossa muuten itse asiassa eilen, että miten varustekyykyn ME 575 kg voi olla suhteessa niin vähän, kun ottaa huomioon, että ne kyykkypuvut potkaisee varmaan ihan vitusti ja syvyyskin on puolet siitä mitä Vlad Alhazovin pelkillä siteillä otettu 500 kg, Ray Williamsin lämppäreillä nostetusta 477.5 kilosta puhumattakaan.

Tuo voi hyvinkin olla, että siitä selässä pitämisestä ja ranteista tulee se kehitystä rajoittava tekijä.

Sanotaanko, että ihan eniten sirkuslaji mielestäni nykyisillä voimanostosäännöillä on kyykky. Tuo syvyyskriteeri on naurettava, jos on hyvät välitykset omaava joka kyykkää maksimileveältä sääri pystyssä. Kyse on pyllistyksestä, eikä kyykystä. Maalaisjärkikin sanoo että kyykyssä nimensä mukaisesti käydään kyykyssä ja noustaan ylös. Ei pyllistetä.
Täysin samaa mieltä.

Sen kummemmin enempää sorkkimatta herkkää aihetta vaikka mieli tekisi, henk. koht. lämmittää kaikkein eniten kovat high bar-kyykyt oly-tyyliin:

Tossa Belkin jäykähköllä tangolla.

Tua jäykähkö on juurikin se oikia termi tuasta vireon maastavetotangosta ei oo sukuakaa tualle Kyröön naapurisalin ruattalaaselle kangelle ja lisäksi nua mavetangot maharollistaa yli leviän sumon ku levyjen välis oleva tila on kasvatettu nuan 130 sentistä sinne 150 senttihin. Onhan nua vapaan liiton ukot vaffoja mutta voisivat kyllä vetää aiva hyvin oikeilla miästen tangoolla niin ei menisi pelleelyksi.

Joskus kuullut että vetotanko olisi kehitetty nostajien hyväksi sillä ajatuksella että välin nosto 51,5"->56" (142cm) antaa sumo-nostajien pitää varpaansa ja taipuvuus suojaa kapean vetäjien selkää kun irroitus maasta on asteittain nouseva.

Ja jotta ei mee pelkäksi höpinäksi Nikulin 360kg@82,5 kyykky tuolta WRPF:sta, tästä tuli punaista vissiin syvyyden takia sivutuomareilta:

View: https://www.youtube.com/watch?v=ZY2wRW8stDE

Kun vertaa vaikka all time listan Amit Sapir:n pyllistyksiin niin aika tiukka linja tuolla oli syvyydessä.

Joskus kuullut että vetotanko olisi kehitetty nostajien hyväksi sillä ajatuksella että välin nosto 51,5"->56" (142cm) antaa sumo-nostajien pitää varpaansa ja taipuvuus suojaa kapean vetäjien selkää kun irroitus maasta on asteittain nouseva.
Mäkin olen kuullut, että penkkipaita on kehitetty suojaamaan nostajan olkapäitä. Kuulostaa vain nopeasti keksityltä hätävalheelta, eli ei mene läpi.

Mäkin olen kuullut, että penkkipaita on kehitetty suojaamaan nostajan olkapäitä. Kuulostaa vain nopeasti keksityltä hätävalheelta, eli ei mene läpi.
Nostajan suojaksihan se kehitettiin alunperin ja auttoi 5-10kg, tuotekehitys vaan meni sitten suojauksesta noston avustamiseen. Kun kyse on kilpailutoiminnasta, usein vaan unohtuu tuo ihmisen näppäryys asian käyttöön eri tarkoitukseen kuin alunperin oli tarkoitus

Joo, kyllä siinä vaiheessa alkaa olla olkapäiden terveys aika toisarvoista kun alle 200kg raakanostajat ottavat paidalla 350kg ja alle 300kg:n raakanostajat 400+kg penkistä...

Joo, kyllä siinä vaiheessa alkaa olla olkapäiden terveys aika toisarvoista kun alle 200kg raakanostajat ottavat paidalla 350kg ja alle 300kg:n raakanostajat 400+kg penkistä...

Joo ja mielenkiintonen laji, kun sitten jos on pitkä nostomatka ja heikko loppuojennus niin ei saa paidasta paljoakaan. Ne saa joilla lyhyt nostomatka ja vahva loppu, että paita potkii ylös asti ja mitä lyhempi laskumatka niin sen kovempia paitoja voit käyttää. Melko mukava oli ennen 2012 vuotta IPF:ssä nostella pitkäkätisenä ja heikolla loppuojennuksella kun ei ollut käytännössä vielä muutakuin varustekisoja. Paitoihin meni satoja euroja ja hävisit kymmeniä kiloja keskiverron saman raw-tason nostajille, joilla "penkkaajan välitykset". Mun salienkat paidalla tiukka 215kg (viimesen kerran 2012 niillä treenasin/kisasin) ja raw kevyt 228kg. Nyt olis hyvänä päivänä 230-240kg välimaastossa raw-penkki ja paidalla vois saada ehkä 260-270, jos sitä harrastas. Original slingshotilla tulee kolmonen-nelonen raw-maksimilla. Tosin eipä tuo maksimivoimailu sovi enää muutenkaan kun taustalla paha ylikuntotila ja rintavamma 2015 vuodelta. Mutta junttibodauksellakin näköjään hitaasti nousee perusvoimatsot ja sitä kautta myös maksimit.

Klassinen voimanosto ja penkkipunnerrus pelasti lajin ipf:ssä aikanaan. Enäähän nuo varustepelleilyt ole onneksi kuin marginaalilaji.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo ja mielenkiintonen laji, kun sitten jos on pitkä nostomatka ja heikko loppuojennus niin ei saa paidasta paljoakaan. Ne saa joilla lyhyt nostomatka ja vahva loppu, että paita potkii ylös asti ja mitä lyhempi laskumatka niin sen kovempia paitoja voit käyttää. Melko mukava oli ennen 2012 vuotta IPF:ssä nostella pitkäkätisenä ja heikolla loppuojennuksella kun ei ollut käytännössä vielä muutakuin varustekisoja. Paitoihin meni satoja euroja ja hävisit kymmeniä kiloja keskiverron saman raw-tason nostajille, joilla "penkkaajan välitykset". Mun salienkat paidalla tiukka 215kg (viimesen kerran 2012 niillä treenasin/kisasin) ja raw kevyt 228kg. Nyt olis hyvänä päivänä 230-240kg välimaastossa raw-penkki ja paidalla vois saada ehkä 260-270, jos sitä harrastas. Original slingshotilla tulee kolmonen-nelonen raw-maksimilla. Tosin eipä tuo maksimivoimailu sovi enää muutenkaan kun taustalla paha ylikuntotila ja rintavamma 2015 vuodelta. Mutta junttibodauksellakin näköjään hitaasti nousee perusvoimatsot ja sitä kautta myös maksimit.

Klassinen voimanosto ja penkkipunnerrus pelasti lajin ipf:ssä aikanaan. Enäähän nuo varustepelleilyt ole onneksi kuin marginaalilaji.

Itse tuli omaa penkkaajan uraa jatkettua juuri paitapenkkiin keskittymällä. Olkapäävammoja ja mitä lie hauiksen pitkän pään tulehduksia pystyi välttämään kiitettävästi, kun käytti harjoituksissakin aika paljon penkkipaitaa, teki osanostoja ja ehkä vain 1/4:ssa treeneistä oli raakapenkkiä. Rintalihasten revähdykset tuli mukaan vasta varsinaisen kilpailemisen jälkeen raakapenkissä, kun en enää nähnyt mielekkääksi treenata paitapenkkiä varten. Työnsin IPF-paidalla vähän reilut 200 kiloa kisassa 2000-luvun alkupuolella. Oman kokemuksen mukaan nuo slingshotit, paitatreenaaminen ja erilaiset kuminauhaviritykset, missä pääsee vähän helpommalla siellä noston alaosassa kyllä ehkäisevät vammoja ihan oikeasti. Toisaalta ylikuormittaminen näkyy aina lopulta jossain ja kuormittaa henkisesti.

Mutta siinä mielessä oon vähän eri mieltä, tuosta hyödyn "saamisesta", että aika harva tuota hyötyä noin vaan "saa". Aika saatanasti se vaati spesifistä harjoittelua, josta mun mielestä kertoo se, että ehkä 1/4 osuus treeneistä sisälsi raakapenkkiä. Ei se tarkoita sitä, että 3/4 jätetään treeneistä pois vaan silloin mentiin eri keinoilla kovempaan kuormaan kuin mitä raakapenkissä pääsi. Ei ojentajaa treenata ranskalaisella punnerruksella tai taljaojentajalla siihen kuntoon, että se käsi suoristuu, kun kuormaa on vaikkapa 50 kiloa yli oman raakapenkkienkan. Kaiken kaikkiaan se hyödyn maksimointi oli mulla 4-5 vuoden projekti ja jos alkukunto oli suunnilleen niin, että se minkä pystyi ottamaan raakana siististi salipenkissä niin kisassa sen sai paidalla merkistä tai niin, että alussa oli 170 lankkupenkki ja lopussa oli omilla käsillä jo 230 kiloa.

Mutta vähän vuosituhannen vaihteen jälkeen, tuntui, että tuo varustekehitys lähti käsistä kunnes sitten tuli tuo nykyinen raw-suuntaus, mistä olen iloinen, vaikken siihen itse pysty osallistumaankaan.

Jeps. Ihan hyviä näkemyksiä.

Joo itse en ole koskaan millään metodilla saanut loppuojennusta kovin vahvaksi ja ojentajat on myös lihasmassallisesti aina olleet heikompi osa-alue olkavarresta kuin hauikset. Tämä siis melko outoa kun entisen punnertajan/voimailutaustan omaan. Matalahkosta lankusta nostan aina vähemmän kuin rinnasta asti, oli pysäytys tai ei. Eli räjähtävään lähtöön perustuu ja sitten ojentajat jaksaa mitä jaksaa. Huonot välitykset ei tuossa hommassa kyllä jeesaa ainakaan yhtään. Kuitenkin kaikki tuli aikanaan siihen kokeiltua: hangbarit, vastuskumit alhaalta, lankut, lattiapunnerrukset jne. Treeniuran alkuvuosina tuo hyytyminen loppuojennukseen oli totaalista, myöhemmässä vaiheessa ojentajissa oli voimaa sen verran, että se ei ollut mitenkään merkittävää, mutta jos sarjan teki loppuun asti niin loppuojennukseen se viimeinen feilannut toisto jäi aina. Jää edelleen, mutta uskosin että jos penkkiin haluaisi vielä tosissaan keskittyä niin noilla erilaisilla voimailuvariaatioilla tuota sais edelleen ainakin vähän kehitettyä. Kyllä mä tiedän kavereita, jotka on ensimmisen kerran paidan pukiessaan hyötynyt jo 40-60kg siitä.

Minäkin otin 202,5 paidalla junnuna kisoissa ja 192,5 raw. Mutta muistelisin raw-penkin olleen 170kg luokkaa tuon 202,5 aikoihin. Lähtötaso oli mullakin 1:1 suurinpiirtein. Neljänä vuotena paidalla kisasin. Eka kisatulos oli 120kg mitä paidalla sain hyväksytysti ylös :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Koin varustenostamisen omakseni, vaikka verrattuna kilpakumppaneihin olin raakapenkissä suhteellisesti parempi. Kun klassinen ei kiinnosta, laji jäi. Harmi, mutta hyvä, että iso popula on tyytyväinen.

Siiman edelliseen 40-60 kg kommenttiin: En ole henkilökohtaisesti nähnyt, että kukaan olisi paidalla ensimmäisellä treenikerralla saanut oleellista, tai edes mitään, hyötyä. (Tarkennuksena: Oma kokemus, eikä tarkoita, ettei Siima olisi nähnyt.)

Joo yksi tuollainen kaveri ottikin sitten sen n. 100kg ipf-paidasta hyötyjä muutaman vuoden hiomisen jälkeen.

Jepu, olen todistanut 150 kiloa kilpapunnertajani nostaneen varustekisassa 270. Raakana olisi hävinnyt mulle mennen tullen, mutta toisessa kategoriassa voitti enemmän kuin heittämällä. En pitänyt hänen paremmuuttaan millään aspektilla vääränä lajissa, missä kilpailimme.

100 kilon "hyöty" on jo melko poikkeuksellinen, vaikka olisi punnerruksen kannalta optimaalinen vartalo, kaari, nostotekniikka ja -matkakin. 50 kiloa jo hyvän puolelle kallistuva. Mulla vuosien harjoittelun jälkeen plussasaldoksi jäi 35 kiloa.

Back
Ylös Bottom