Voimamassa

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Nonne, eli kun meitsillä ei ole tavoitteena Mr. Universe -titteli, vaan ihan terveyden ja ehkä vähän ulkonäön takia nostelen. Tarkoituksena olisi myös saavuttaa lihakset, jotka kestäisivät läpi elämän. Meinaan, että treenaan koko elämäni, mutta sitten kun olen 75v heppu niin voisin pysyä aikas hyvin omassa kodissani, koska lihaksisto ei olisi niin surkastunut. Tarkoitus on myös hankkia hyvät luut, hapenotto, tasapaino, rasvaprosentti jne.

Tietääkseni nostellessa bodailu -eikä voimamielessä, treenauksen loputtua lihakset surkastuvat nopeasti. Haluan siis kestävät lihakset. Haluan kuitenkin lihaksille myös kokoa.

Voinko siis pitää sarjoina esim. 12, 10, 8, 6, jotta sekä voima että massa kasvaisivat? Vai onko tuo täysin päätöntä?

Siis hä?
Kyllä ne lihat katoavat kun niitä kehittänyt/ylläpitänyt harjoittelu loppuu, riippumatta sarjapituudesta, sarjojen määristä tai vaikka kuun asennosta suhteessa maahan.

Mutta harjoittelemalla sinne 75-vuotiaaksi, pystyt kyllä säilyttämään jopa uskomattoman paljon siitä lihasmassasta mitä olet vuosien varrella hankkinut. Hyvänä todisteena hyvän kunnon säilyttämisestä harjoittelun jatkuessa "vanhoille päivillekkin" esimerkkinä vaikkapa ex-nopeuslaskija Häkkinen. Kovassa kunnossa oli ukko vielä pitkästi yli 70-V:nä.

Jos lihaksia ei tarvita, ne surkastuu. Sitä faktaa ei voi välttää..

onko toi voimamassa jotain teoreettistä fysiikkaa vai mitä ihmettä?

Kyllä mä ainakin muistan lukeneeni, että paremmin hermotettu lihas säilyy paremmin kuin semmonen vaikka jollain "fiksulla" abcde vai mikä olikaan bulkilla saatu lihas.

...mutta siinä ootte kieltämättä oikeessa, että treenaaminen vanhemmallakin iällä kannattaa.

Siis luin jostaa bodysivulta, että voimanostajan voimat säilyvät kauan, kun taas bodarin lihakset surkastuu. Sit ne miesmallit käyttää tota että vähän massaa ja sit voimaa...

Kyllä mä ainakin muistan lukeneeni, että paremmin hermotettu lihas säilyy paremmin kuin semmonen vaikka jollain "fiksulla" abcde vai mikä olikaan bulkilla saatu lihas.

öööh... mitäs eroa noilla kahdella on? hermotukset kyllä häviää monta kertaa nopeammin kuin itse lihakset jos lopettaa harrastamisen..

Siis luin jostaa bodysivulta, että voimanostajan voimat säilyvät kauan, kun taas bodarin lihakset surkastuu. Sit ne miesmallit käyttää tota että vähän massaa ja sit voimaa...

:anssi: potenssiin miljardi...

määrittelehän nyt tuo sana "kauan".

ja nyt puhut kahdesta ihan eri asiasta samassa yhteydessä.

voima = hermotus * lihaksen poikkipinta-ala

bodarin lihakset = lihaksen poikkipinta-ala

unoha saman tien tuollaiset paskapuheet.

e: ja ite oon siis törmännyt semmoseen väitteeseen että 2kk treenin tulokset nollaantuu hermostossa 1 kuukaudessa ja lihaksiset palaa edeltävälle tasolle 2 kuukaudessa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Silvermass

"Siis luin jostaa bodysivulta, että voimanostajan voimat säilyvät kauan, kun taas bodarin lihakset surkastuu. Sit ne miesmallit käyttää tota että vähän massaa ja sit voimaa..."

<----- tää melkeinpä väittää että voimanostajilla ei ole lihaksia joten ne ei surkastu ja että bodareilla ei ole voimaa :zzzz:

Joo, eli siis lyhyet kovat sarjat aiheuttavat enemmän sarkomeerista, eli lihassolun seinämän paksuuntumista. Pidemmät sarjat taas tuottavat enemmän sarkoplastista kasvua, eli siis enemmän nestettä lihaksiin. Tästä on varmaan vedetty johtopäätös et voimanostajien lihat kestää kauemmin ja oon kyl samaa mieltä että lyhyillä kovilla sarjoilla hankittu liha on "tiukempaa" Esimerkkinä vaikka kattokaa mis kunnos Bill Kazmaier on nyt.

Omakohtaiseen kokemukseen perustuen sanon
5-6 toiston sarjoilla lihasten kasvavan hitaammin mutta myöskin pitkällä tauolla surkastuvan hitaammin,näin tullut lihas myös tuntuu jotenkin kiinteämmältä kun pitkällä sarjalla kasvatettu, ilmeisesti ei kerää niin paljon nestettä lihaan.
Tiedä muista,ainakin itsellä näin.

Suositut

Back
Ylös Bottom