Voimailusta/ voimanostosta kiinnostuneet mimmit!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Niitä "pikku"kisoja ei kylläkään juuri ole, ellei joku kuntosali järkkää ihan omille joitakin kisoja.

Siinäpä kysymys kaikille täällä ramppaaville mimmeille: Onko teidän salinne koskaan järkännyt esim. penkkikisoja tai laajempia voimakisoja pienelle piirille? Voimakisoilla tarkoitan nyt muitakin voimainkoitoksia kuin voimanostoa vaikka sekin tietysti sisältyy termiin. Toinen yhtä tärkeä kysymys: Onko niissä ollut naisosanottajia?

Takaisin asiaan. Silloin kun mie suunnittelin kisoihin menemistä, kaikki ajateltavissa olevat, mistä ylipäänsä sain tietoa, olivat ihan kansallisia tapahtumia jossakin isohkossa kaupungissa. Mutta en antanut sen pelottaa. Miun eka kisat olivat Tampereen Nääshallissa, ainoana naispenkkaajana, yksi toinen nainen oli voimanoston puolella.

Sillä reissulla en jutellut juurikaan muiden nostajien kanssa. ::ujo:: Jatkossa sekin korjaantui, ja huomasin, että lähes kaikki voimakarjut olivat jättekivaa, avuliasta porukkaa, joilta kehtasi jopa pyytää apua tai kommentteja äskeisestä suorituksesta.

Esta, rohkeasti vaan joukkoon tummaan! Ja kaikki muutkin mimmit, jotka kursailevat vielä, että ehämmie kun en niin paljon ees nosta, tai kun jännittää niin että mokaan tms. Mie olen ollut vaatimattomallakin kunnolla mukana ja epäonnistunut monessakin nostossa. Eivät ne maata kaada. Tuleepahan arvokasta kokemusta, ja myöhemmin on tyytyväinen että edes lähti mukaan, voitti itsensä. Komppaan assista: Joskus se kisaaminen on aloitettava.

Ja punttimimmejä kaivataan kisoihin mukaan! :itku: :puntti: :whip:

HEP! Täällä on myös yksi voimailusta kiinnostunut aloittelija :) Oma miehekkeeni toimii hyvänä kannustajana ja teki myös punttiohjelman minulle :) Olen käynny punttisalilla vasta vaivaiset 2kk ja loppua ei näy, niin on vienyt mukanaan :) :D

HEP! Täällä on myös yksi voimailusta kiinnostunut aloittelija :)
Tervetuloa joukkoon iloiseen ja tsemiä voimatasojen monipuoliseen kehittämiseen sekä pohjatyöhön :)!

Toivottavasti tämä tulee nyt oikeaan ketjuun; en viitsinyt aloittaa omaa aihetta...Eli siis homman nimi on se, että kamppailulajiharrastukseni joutui nyt pitkähkölle tauolle ja salilla olisi taas alettava käydä mutta jostain syystä en vaan löydä sitä kipinää. Kävin aktiivisesti salilla kolmisen vuotta sitten ja tein tuolloin 3-jakoisella ohjelmalla melkoisen hyvää tulosta. Nyt tuo "päämäärätön" vääntäminen ei kuitenkaan enää jaksa innostaa ja olenkin miettinyt uskaltaisinko lähteä toteuttamaan pitkäaikaista haavettani voimanaiseilusta (pahoittelut kömpelöstä ilmaisusta). Eli en ole niinkään kiinnostunut voimanostosta, mutta vahvamies/naiskisoja olen aina tykännyt seurata ja haaveissa on tosiaan ollut päästä joskus itsekin treenaamaan jotain vastaavaa.

Mistä siis aloittaa? Missä lajia treenataan ja mitä kautta voisi löytää treeniporukkaa ja salia? Asun Vaasassa ja kaupunki on vielä aika tuntematon, joten paikallisia tuttuja ei ole vielä kauheasti kertynyt. Jos joku osaa antaa vinkkejä ihmisistä/paikoista, joista apua kannattaa lähteä kyselemään, niin olen kovin kiitollinen. Jos tämä viesti tuli ihan totaalisen väärään paikkaan, niin pahoittelut ketjun sotkemisesta :)

olen ehdottomasti enemmän voimailija kuin podaaja. ykkäsestä kutoseen toiston sarjat namia. viimonen vuosi vaan hiukka repsahtanu, ku paikat jumii. . tehny viimoseks semmosii kympin sarjoja (musta pitkiä).

jossain kisoissa käyny kisaamassa..

mave ehdoton ykkössuosikki, sit kyykky ja penkki. olis tosi siistii päästä niissä joskus tosissaan vetämmään. :)

ongelmana voimalajeissa tulee vaan tylyn äkisti valmennuksen/'vahtijan' puute. paikat menee jumiin ja kipeiksi. tekniikka päin persettä, ku ei sitä tarkkaan tiiä ja ennen kaikkee et kukaan ei oo kattomas taikka kuvaamas millee tekee. ni siks on kallistunu tolle lihasten kasvatus puolelle... lihas kasvaa helposti ja nopeesti ihan lukemalla ammennetulla tiedolla ja maalaisjärjellä ynnä sisulla. Mutta voimailupuoli mulle ainut tosi in ön. :kuola:

ongelmana voimalajeissa tulee vaan tylyn äkisti valmennuksen/'vahtijan' puute. paikat menee jumiin ja kipeiksi. tekniikka päin persettä, ku ei sitä tarkkaan tiiä ja ennen kaikkee et kukaan ei oo kattomas taikka kuvaamas millee tekee. ni siks on kallistunu tolle lihasten kasvatus puolelle... lihas kasvaa helposti ja nopeesti ihan lukemalla ammennetulla tiedolla ja maalaisjärjellä ynnä sisulla. Mutta voimailupuoli mulle ainut tosi in ön. :kuola:

Missä kaupungissa asustelet? Jos voimanosto kiinnostaa, etsiydy jonnekin voimailusalille ja mee nykimään niitä (miehiä) hihasta. En oo kuullut, että kukaan kieltäytyisi auttamasta neitiä hädässä. ;) Ja toki kisoissa tapaa paljon omanhenkisiä ihmisiä, lavalla ja yleisössä. Rohkeesti vaan juttelemaan!

Missä kaupungissa asustelet? Jos voimanosto kiinnostaa, etsiydy jonnekin voimailusalille ja mee nykimään niitä (miehiä) hihasta. En oo kuullut, että kukaan kieltäytyisi auttamasta neitiä hädässä. ;) Ja toki kisoissa tapaa paljon omanhenkisiä ihmisiä, lavalla ja yleisössä. Rohkeesti vaan juttelemaan!

olen jostain turku-pori-tre väliltä elikkä ei missään kaupungilta... kait ne neuvoiski ja tolla munki salilla tosi moni kilpaileeki taikka harrastaa voimailua. mut ku olen niin ujo etten oikeen uskalla ja sillee... kyl ne mieluusti neuvooki ja ku ne tietää et olen innokas ja sisukas ja sillee. yks oikeestaan ehdottikin toki pientä maksua vastaan jopa valmennusta mut se jäi sit ku olin jo jumissa mut oon aatellu et ku täst pääsee taas salille ni voisin kysästä siltä. Mut siks ku oon ujo ja nii, ni vähemmän tulee kommunikoituun... ei niitä tarttis ku kattoo päin ;)

Nosto, pikkusen samaa ongelmaa miullakin. Asun pienellä paikkakunnalla, joskin yhen kunnan takana oisi joitakuita voimanostajia. Ei vaan ikänä olla samalla salilla. Miulla lisätopin tekee sekin, että en ole "puhdas" voimailija, vaan miulla asettaa yleisurheilu reunaehtoja. Olen ottanut sen verran selvää, että teen ite ohjelmani. Toinen lisätoppi tulee siitä, että olen vakaumuksellinen RAW-nostaja ja ne e.m. tyypit ovat varustenostajia. Mutta Pakkiksen Voimailuosasto, siellä kundi nimeltä jto ovat olleet suuremmoinen apu. Kopasepa sielläkin.

... Eli en ole niinkään kiinnostunut voimanostosta, mutta vahvamies/naiskisoja olen aina tykännyt seurata ja haaveissa on tosiaan ollut päästä joskus itsekin treenaamaan jotain vastaavaa.

Mistä siis aloittaa? Missä lajia treenataan ja mitä kautta voisi löytää treeniporukkaa ja salia? Asun Vaasassa ja kaupunki on vielä aika tuntematon, joten paikallisia tuttuja ei ole vielä kauheasti kertynyt. Jos joku osaa antaa vinkkejä ihmisistä/paikoista, joista apua kannattaa lähteä kyselemään, niin olen kovin kiitollinen. Jos tämä viesti tuli ihan totaalisen väärään paikkaan, niin pahoittelut ketjun sotkemisesta :)
Vaasasta en osaa sanoa, mutta käsittääkseni ainakin Turussa, Hämeenlinnassa ja pääkaupunkiseudulla voi reenata lajinomaisia liikkeitä. Perusvinkkinä on suositeltavaa etsiä koko kaupungin karuin kuntosali ja alkaa siellä rohkeasti kyselemään asiaa kaikkein isoimmilta möröiltä. Kandee googletella Suomen kärkinimiä ko. skaboista, etsiä kontaktitietoja ja lähestyä asiallisesti vaikka FB:ssä. Jos ei omat kisat paina pahasti päälle niin eiköhän sieltä jtn vastauksia tule lajia aloittelevalle. Alkuun kuitenkin pääset tavoitteellisella salireenillä, jossa pystypunnerrusta, kapeeta penkkiä, kyykyn eri variaatioita, mavea, vatsoja jne. Laji vaatii kovan pohjan sekä voimatasoissa että kestävyydessä, ettei ala paikat hajoilla kisoissa ja jaksaa jtn nostaakin. Tosin kestävyyden kehittämisen luulisi olevan hallussa, jos kerran olet pitkään kamppaillut :). Ohessa yksi linkki, jonne voi myös mennä itse rohkeasti huutelemaan ja luomaan kontakteja (esim. Kati1 & Mape naisista ja lajissa kisaavia/sitä reenaavia miehiä löytyy paljon). Samoin voi Pakkiksella mennä kyselemään Voimailulajit- tai vaikkapa Vaasa-osioon. Kyseessä kuitenkin on miesvaltainen laji eli harrastajia ja yleistä infoa löytynee sieltä suunnalta enemmän kuin Punttimimmien-puolelta. Itse kisaan voimanostossa eli en valitettavasti osaa tämän enempää auttaa.

Viikonloppuna olisi tarkoitus mennä katsomaan kisoja ensimmäistä kertaa "livenä" Juvalle, onkos täältä kukaan lähdössä sinne kisaamaan? :)

mitkäs kisat sielä Juvalla taas on? *ihan pihalla*

Ois aika lähettyvillä, ois varmaan tuttuja kisaamassa. Itse en vielä nostolavalle uskaltaudu..

Nyt on mukavasti kisoja täällä "etelässä" kun SM-kisat Äänekoskella, Junnujen PM-kisat Tampereella, Penkin SM-kisat Riihimäellä jne.

Nostolle: Mä löysin itseni salilta ekan kerran 7000 ihmisen salilla missä joka toinen salityyppi oli kisannut voimanostossa :D eli kyllä pieneltä paikkakunnaltakin löytyy. MUTTA muutama vinkki:

1. Täällä foorumilla tulee hyvin paljon aivan käsittämättömän paskoja ohjeita - joten ei kannata luottaa kaikkeen mitä lukee.

2. Katso vaikka www.voimanostoliitto.fi mistä löytyy lähin voimanostoseura (siellä listattuna kaikki seurat jossain) ja soitat suoraan PJ:lle ja irmotat " tässä pirkko moi, haluan kisaamaan ja reeniohjelman tietkö ketään joka osais auttaa" ja lyön vetoa, että voimailuseuran jäsenet tappelevat keskenään kuka saa alkaa valmentamaan - naisnostajat ovat aika harvassa.

3. Se valmentaja on hyvä siinä, että tiedät oppivasi oikeat tekniikat ainakin joskus. Yksin on vaikeaa nähdä - edes videolta - missä menee pieneen ja toisekseen mistä se johtuu. Lisäksi yksin sitä alkaa reenaamaan liian kovaa ja käyttämään ihme virityksiä sen sijaan, että panostaisi oleelliseen eli toistoihin ja itse pääliikkeitten opettelemiseen :) Ihan perusreenillä pääsee kuitenkin pitkälle - varsinkin aloitteleva voimailija.

4. Kun käyt ekat kisat tai ekoja kisoja, tutustut aivan varmaan muihin naisnostajiin ja valmentajiin ja loppujen lopuksi huomaat käyväsi kimppareeneissä ja koriin tarttuu paljon uutta tietoa :) mitä aikaisemmin menee kilpailuihin sitä nopeammin oppii tuntemaan lajia ja ihmisiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom