Ag+ puhuu asiaa, eli kyllä voimaharjoittelua tehdään lajissa kuin lajissa, treenit täytyy vain suunnitella/tehdä niin että ne palvelee omaa lajia. Esimerkiksi kamppailulajeissa on painoluokat, joissa ottelija pyrkii pysymään, voimaharjoittelussa on myös tämä huomioitava eli voimaa (ja vieläpä tietynlaista voimaa) on hankittava, mutta kehon massa ei saa nousta. Toki jotkut kaverit on nostaneet omaa painoaan reippaasti ja menneet monta sarjaa ylöskin päin. Tosin tässä voi tulla ongelmia, kun pituus/paino suhde ei enää olekaan kohillaan.
Minä kun en enää kilpaile niin voin treenailla punteilla ihan niin kuin haluan, ei tarvi enää välittää siitä että hidastuuko, tuleeko liikaa lihasmassaa (päinvastoin nyt se on enemmän kuin tervetullutta). Nyt ku oon treenaillu bodaustyyppisesti, olen huomannu että kun lyön säkkiä, niin lyönnit on pirun kankean ja hitaan tuntosia. Lisäksi tuntuu että aerobinen kestävyys ei ole sitä luokkaa ku aiemmin, mikä nyt on päivänselvää ku en oo treenaillu aerobista vähään aikaan, ja lisääntynyt lihasmassa syö enemmän happea. Mutta ei haittaa, nyt on tavoite saada lisää forcea ja massaakin, kyllä se nopeus ja iskuherkkyys palautuu sitten ku taas satsaa enemmän boxailuun ja vaikka muuttaa punttiohjelmaa.
Mun mielestä bodaustyyppinenkin harjoittelu parantaa esim. kamppailulaji ominaisuuksia, mutta ei ole järkevää kilpailijalle. Esim. muistan vuosia sitten otin painimatsia yhden kutakuinkin kokoiseni kaverin kanssa ja heittelin kaveria mieleni mukaan, no jossakin vaiheessa tämä kaveri alko bodaileen ja kehittyi kolmessa vuodessa h..sti. Painokin tais noussa n. 15 kg, oli jöyssi. No, otettiin sitten taas painimatsia matolla, ja osat oli vaihtunut totaalisesti toisinpäin: kaveri heitteli minua kuin vanhaa sukkaa, mulla ei ollut jakoja. Ja ainoa muutos oli vain se, että kaverin voima/painotaso oli muuttunu 3:ssa vuodessa aivan h..sti. Punttiharjoittelu vois jopa melkein laskea kamppailulajien joukkoon, ainakin siinä mielessä että kyllä se parantaa kamppailuominaisuuksia. No, minä höpötän tässä aika ykspuoleiselta kantilta (siis kamppailulajien näkökulmasta), mutta eri lajeissa voimaharjoittelun merkitys vaihtelee. Että tämmöstä jorinaa tällä kertaa. :kippis1: