voimaharjoittelun vaikutus muihin lajeihin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
57
Jou! Olen vuosien varrella urheillu sitä sun tätä, mutta voimaharjoittelupuoli on aina ollu vähän niin ja näin. Paitsi nyt on heränny pirunmoinen into punttien kolisteluun, mutta parempi myöhään ku ei milloinkaan. Minua kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia voimaharjoittelun eduista tai vaikkapa haitoista suhteessa johonkin toiseen urheilulajiin. Nuorempana tuli mm. nyrkkeiltyä ja kisakehässäkin tuli pyörähdettyä pariin otteeseen. Muistan ku nyrkkeilyvalmentaja aina saarnas että "niihin puntteihin ei kosketa, ettei jäykisty ja blaa blaa..". Toki silloin tehtiin kuntopiirejä oman kropan painolla ja lajivoimaharjoitteita, mutta ei esim. kyykkyä tai penkkiä. Jees, mutta naputelkaahan että miten ootte kokeneet punttitreenin vaikutuksen johonkin toiseen urheilumuotoon (ihan sama, vaikka curlingiin..).

Punttitreenin vaikutus muihin lajeihin on erittäin negatiivinen!

Nimittäin aika usein käy niin, että muut lajit jäävät pikkuhiljaa pois, kun punttitreeni alkaa kiinnostaa yhä enemmän... :D

Jep. Tuskin esim. nyrkkeilyn kannalta kova punttitreeni suurilla painoilla on eduksi. Olet varmaan nähnyt kuinka sairaan nopea Tony Halme on.:D No eihän se mikään nyrkkeiijä ookaan mutta kumminkin. Keihäsvalmentajani sanoi kun olin nuorempi, että jos punttia treenaat niin älä ainakaan penkkiä, ku susta tulee niin hidas eikä se keihäs lennä mihinkään. No näinhän siinä juuri kävi. Punttitreeni korvasi sitten keihäänheiton kokonaan.

omasta kokemuksesta voin sanoa, että aerobinen kunto laskee aivan vitusti. vieläpä jos harrastaa jääkiekkoa, missä anaerobinen kunto on pääosassa, ei esim. 800 metrin juoksusta tule yhtään mitään. jos punttia harrastaa tosissaan, ei voi lenkkeillä kun lihas palaa. se on ainakin mulla yksi hyvä syy jättää juoksematta. toki jalkapallo on asia erikseen...

hmm

Vaikuttavat kyllä aikalailla lonkaltavedolta nämä vastaukset.

Tony halme ei ole oikein voimaharjoittelijalta minusta vaikuttanut? Bodaritaustaiset ovat yleensä liian isoja ollakseen nopeita koska voimia ei ole tarpeeksi massaan nähden. Taisi pistää Halme 1 leuan perse ruvella ammoin televisiossa että eiköhän se osoita mitä luokkaa hänellä on voimat ruhoon nähden.

Kyllä asiantunteva lihasharjoittelu (punttisalilla) auttaa lähes mihin tahansa urheilulajiin. Kunhan vain harjoitteluintensiteetti ja kehon paino pysyy hallinnassa niin tuskimpa nopeus paljon kärsii. Lieneekö räjähtävää nopeutta parempi treenata missään muualla?

Useasti olen kuullut väitteitä että huippupainonnostajat pistäisivät esim ensimmäiset 40 metriä radalla huippujuoksijoiden tahtiin ellei nopeamminkin.

Maurice Green tuskin kellottaisi kauhean hyvää aikaa 10000:lla että kyllä sitä vähän pitää miettiä myös mitä varten treenaa. Nopeutta ja voimaa voi saada salilta mutta kestävyyttä on haettava muualta.

Punttitreenillä voi hyvin tukea, ja näin tehdänkin, muita lajeja. Kun punttitreenia tehdään, tulee muistaa että se tehdään päälajin ehdoillla ja lajinomaisesti. Jos nopeus on tärkeeä päälajissa, tulisi myös punttitreenissä hakea räjähtävää nopeutta, jne. Jos harrastaa jotain lajia, niin eikun rohkeesti kysymään lajin valmentajalta, että mitä voi tehdä salilla ja miten.

Tohveli mainitsi että hänelle oli sanottu, ettei keihäs lennä punttitreenin jälkeen :p . Mutta sieltä saliltahan ne keihäänheittäjätkin löytää, lajinomaisia voimaharjoituksia tekemästä (joo joo, tekee ne muutakin kuin vain painoja nostelee).

Ag+ puhuu asiaa, eli kyllä voimaharjoittelua tehdään lajissa kuin lajissa, treenit täytyy vain suunnitella/tehdä niin että ne palvelee omaa lajia. Esimerkiksi kamppailulajeissa on painoluokat, joissa ottelija pyrkii pysymään, voimaharjoittelussa on myös tämä huomioitava eli voimaa (ja vieläpä tietynlaista voimaa) on hankittava, mutta kehon massa ei saa nousta. Toki jotkut kaverit on nostaneet omaa painoaan reippaasti ja menneet monta sarjaa ylöskin päin. Tosin tässä voi tulla ongelmia, kun pituus/paino suhde ei enää olekaan kohillaan.
Minä kun en enää kilpaile niin voin treenailla punteilla ihan niin kuin haluan, ei tarvi enää välittää siitä että hidastuuko, tuleeko liikaa lihasmassaa (päinvastoin nyt se on enemmän kuin tervetullutta). Nyt ku oon treenaillu bodaustyyppisesti, olen huomannu että kun lyön säkkiä, niin lyönnit on pirun kankean ja hitaan tuntosia. Lisäksi tuntuu että aerobinen kestävyys ei ole sitä luokkaa ku aiemmin, mikä nyt on päivänselvää ku en oo treenaillu aerobista vähään aikaan, ja lisääntynyt lihasmassa syö enemmän happea. Mutta ei haittaa, nyt on tavoite saada lisää forcea ja massaakin, kyllä se nopeus ja iskuherkkyys palautuu sitten ku taas satsaa enemmän boxailuun ja vaikka muuttaa punttiohjelmaa.
Mun mielestä bodaustyyppinenkin harjoittelu parantaa esim. kamppailulaji ominaisuuksia, mutta ei ole järkevää kilpailijalle. Esim. muistan vuosia sitten otin painimatsia yhden kutakuinkin kokoiseni kaverin kanssa ja heittelin kaveria mieleni mukaan, no jossakin vaiheessa tämä kaveri alko bodaileen ja kehittyi kolmessa vuodessa h..sti. Painokin tais noussa n. 15 kg, oli jöyssi. No, otettiin sitten taas painimatsia matolla, ja osat oli vaihtunut totaalisesti toisinpäin: kaveri heitteli minua kuin vanhaa sukkaa, mulla ei ollut jakoja. Ja ainoa muutos oli vain se, että kaverin voima/painotaso oli muuttunu 3:ssa vuodessa aivan h..sti. Punttiharjoittelu vois jopa melkein laskea kamppailulajien joukkoon, ainakin siinä mielessä että kyllä se parantaa kamppailuominaisuuksia. No, minä höpötän tässä aika ykspuoleiselta kantilta (siis kamppailulajien näkökulmasta), mutta eri lajeissa voimaharjoittelun merkitys vaihtelee. Että tämmöstä jorinaa tällä kertaa. :kippis1:

kyllä se punttitreeni on hyvä apu lajiin kuin lajiin. se treenin tyyli vaan pitää olla niin erilainen haettaessa kestävyyttä/ räjähtävyyttä, kuten täällä jo on mainittu.

esim. kuulantyöntö vaatii eniten räjähtävää voimaa (vrt. teho)kaikista lajeista ja taitaa ne hieman punttiakin tehdä. jos on suuret maksivoima-arvot, on paljon paremmat mahdollisuudet rakentaa niistä suuret räjähtävyysarvot, kuin pienemmistä maksimitasoista.

ns. bodytreeni hidastaa ja tekee kankeaksi ehkä parista syystä pääasiassa:
- tehdään liikaa sarjoja loppuun asti --> tekniikka ja nopeus kärsii.
-ei tehdä nopeus- eikä koordinaatiotreenejä sitä omaa muuta lajia varten

teholajien urheilijat eivät tarvitse maitohappoja punttitreeneissään. ne haittaavat tehoja ja tekniikkaa.

joku jääkiekosta puhui ja sanoi, että puntti vei kestävyyden. periaatteessa tottakin. toisaalta voiman lisäys lisää kestävyyttä, muttei päinvastoin. kiekkoilijan tulisi mielestäni olla mieluummin kova kyykkääjä, kuin kova lenkkeilijä. tarpeeksi kovat voima-arvot voidaan oikean lajivoima ja -kestävyysharjoittelun kautta jalostaa siihen anaerobiseen suuntaan. janeckykin kyykkäsi ihan kohtuudella aikanaan... lisäksi suuremmasta voimasta saa suurempaa nopeutta.

tää ei tietenkään ole tulkittavissa kaavalla enemmän voimaa --> parempi kiekkoilija. gretzky aikanaan sanoi, että aloittaa punttitreenin heti kun näkee levytangon tekevän maalin:)

Itse olen reenannut salilla toistakymmentä vuotta tosi epäsäännöllisesti ja harrastanut samalla Salibandya (ala-sarjoissa) ja Puulaaki-Futista.
Nytten olen käynyt reilun vuoden säännöllisesti salilla 3-4krt/vk ja samalla ruvennut vähän myös katselee noita ravinto-asioita.
Sen alkaa nyt kyllä huomaa et nämä lajit syö kyllä toisiaan.
Eli juoksentelet liikaa, niin se syö voimaa/massaa ja reenaat salilla kunnolla saat massaa ja kangistut pelikentillä sekä loukkaantumis-riskit kasvaa myös.

Itse olen tullut siihen johtopäätökseen et pitänee lopettaa ainakin nuo salibandy-sarjapelit pelaamatta ja keskittyä enemmän sali-hommiin. Kävis vaan 1-2 krt/vk rennosti jätkien sähly-/fudis-reeneissä rasvaa polttaa.

Eli oma johtopäätös, jos jossain lajissa haluaa kunnolla kehittyä, niin toiset on kyllä pakko jättää vähän vähemmälle, muuten ei kehitystä tule ja paikatkaan ei tahdo kestää.

Originally posted by jto
joku jääkiekosta puhui ja sanoi, että puntti vei kestävyyden. periaatteessa tottakin. toisaalta voiman lisäys lisää kestävyyttä, muttei päinvastoin. kiekkoilijan tulisi mielestäni olla mieluummin kova kyykkääjä, kuin kova lenkkeilijä. tarpeeksi kovat voima-arvot voidaan oikean lajivoima ja -kestävyysharjoittelun kautta jalostaa siihen anaerobiseen suuntaan. janeckykin kyykkäsi ihan kohtuudella aikanaan... lisäksi suuremmasta voimasta saa suurempaa nopeutta.

tää ei tietenkään ole tulkittavissa kaavalla enemmän voimaa --> parempi kiekkoilija. gretzky aikanaan sanoi, että aloittaa punttitreenin heti kun näkee levytangon tekevän maalin:)
toki jääkiekkoilijakin tarvitsee vitusti lihasmassaa, mutta nopeus ja tietynlainen kestävyys täytyy silti säilyä. otetaan esimerkiksi ville nieminen. kaveri painaa muistaakseni 94kg rasvojen ollessa alle 10. ja nyt puhutaan huipputason kiekkoilijasta.

toisaalta gretzky on narunvarjo ja kaikkien aikojen paras:confused:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yleisesti ottaen, vahvempi urheilija=parempi urheilija. Olettaen että lajikohtaisia vaatimuksia harjoitetaan tai ainakin pidetään "taidollisesti" samalla tasolla kuin aikaisemminkin.

Mulla jäi melkeen kymmenvuotinen salibandyura puntin takia. Sellanen vaikutus. Rauta nappas enemmän ku reikäpallo.

vähän offtopiccia: meillä oli tänään lätkäpeli vuotta nuorempia vastaan. taklata ei saanut. arvatkaa välitinkö? no kyllä, mutta sitten vähän hipaisin yhtä pikkukaveria niin eikös tämä lennä jäätä pitkin laitaan. helvetti, 2+10 tuli että napsahti. pieniä kavereita nuo 13-14-vuotiaat

Ei sovi ainakaan dartsin kanssa yhteen, sinne jäi myös kymmenvuotinen peliura. Damn. Toisaalta nyt on drinkin otto vähän kurinalaisempaa. Absolutismista ei tosin puhuta.

Elikkäs voisiko joku kertoa suoraa, mitä uskallan tehdä ja mitä tulisi välttää jos haluan salibandyn pelailun ohella tehdä punttitreeniä. Tarkoitus olisi pysyä suht notkeana ja nopeana, tai ei ainakaan kangistua ja hidastua. :confused:

Originally posted by RivFader
Elikkäs voisiko joku kertoa suoraa, mitä uskallan tehdä ja mitä tulisi välttää jos haluan salibandyn pelailun ohella tehdä punttitreeniä. Tarkoitus olisi pysyä suht notkeana ja nopeana, tai ei ainakaan kangistua ja hidastua. :confused:

No tee nopeusvoimaa. Tempaus, rinnalleveto yms. nopeet liikkeet vois olla hyviä. Niin ja tietty kesällä pikajuoksureeni, hyppyreeni ja sitten kuntopallolla keskivartaloon kiertovoimaa. Ihan perusmeininki kyykkäämisineen ja maastanostoineenkin voisi mennä, ainakin harj.kaudella, kunhan pidät sen VOIMAreeninä, ei mitään rauhallista pumppailua. Paljon kiloja, vähän toistoja, paljon sarjoja -> eli samaan tyyliin kuin painonnostajat tai voimanostajat. Mutta enimmäkseen kannattaisi nopeusvoimaa reenata -> vähemmän kiloja (n.50-55% maksimista), vähän toistoja (mutta NOPEITA! ehkä kolmosia tai kakkosia) ja paljon sarjoja (esim. 6-10).

Kilpailukaudella (jos pelaat kilpaa) punttireeni saisi olla ehkä enemmän palauttelevaa eli esim. rauhallista kyykkyä tms., ei mitään rankkaa reeniä kovilla painoilla. Tähän sopii tietty myös nopeusreeni. Tod. hyvä kirja voimareenin soveltamisesta eri lajeihin:
Voimaharjoittelu: perusteet ja käytännön toteutus, Viitasalo Jukka, 1985.

Lainaa kirjastosta ja lue huolella läpi! Tod. asiallinen teos.

Esim. tuosta kirjasta löytyvä jalkapalloilijan tai ehkä jääkiekkoilijan voimareeniohjelma voisi sopia salibandyn pelaajallekin.

Kun nyt muistat panostaa kunnolla venyttelyyn, niin tuskin hirveästi haittaa saat aikaiseksi.

Ohjeita saa heittää jotkut viisaammat ja kokeneemmat...

Originally posted by beginner
toki jääkiekkoilijakin tarvitsee vitusti lihasmassaa, mutta nopeus ja tietynlainen kestävyys täytyy silti säilyä. otetaan esimerkiksi ville nieminen. kaveri painaa muistaakseni 94kg rasvojen ollessa alle 10. ja nyt puhutaan huipputason kiekkoilijasta.

toisaalta gretzky on narunvarjo ja kaikkien aikojen paras:confused:

Onhan se Nieminen pitkäkin, joten ei toi nyt kummoinen massa ole. Siitähän oli kuviakin lehdessä jokin aika sitten. Ihan hyväkuntoinen off-season-fitnessmies.

Enpä sanoisi "vitusti lihasmassaa" Niemisestä.

joo ei kiekkoilija ihan vitusti massaa tarvi, koska kyseessä on kuitenkin intervallilaji. liika massa kuluttaa liika nopeesti happea. massaa toki jonkin verran tarvitaan kamppailutilanteisiin, ettei ihan helposta kumoon lentele.

Minkäs mittaisia vaihtoja ne nykykiekossa keskimäärin vetää? Mun käsittääkseni se olis jossain 30-60 sekunnin välillä...

Jos oon oikeassa, niin ei tuohon aikaan ihan järkyttävää kuntoa tarvii. Justiinsa sellaista kuntoa, että jaksaa painaa jonkin aikaa täysillä, vähän niinkuin 400m juoksija... :confused:

Back
Ylös Bottom