Dodanoin, jos takas alkuperäseen aiheeseen hetkeks.
Jos pistän tänne ensin ton viestin, mitä sfnet.urheilu.voimailuun:
"Omaan silmään EI kannata luottaa. Silloin kun aloitettiin treenaus ja painoa oli saanut pari kiloa lisää jonnekin 70kg tienoille, oli kuin naurutalon peilisalissa olisi töllistellyt; Lihasta koko äijä. Joo, niin varmaan. Sitten kun paino oli ekan kerran siellä 85kg tienoilla ja oli jo vähän ymmärrystä punttitouhuista, niin peili näytti taas sellaista kukkakeppiä, että.
Motivaatiomontussa lopetin punttitreenin ja aloitin krav magan. Arvaa vituttiko, kun puoli vuotta viimeisimmän salireissun jälkeen katsoi peiliin. Tuntui siltä, että jos kääntyy sivuttain, niin ei koko miestä peilistä edes näy.
Puolitoista vuotta km:ää ehdinkin veivata ennenkuin tajusin, etten ole kiinnostunut itsepuolustuksesta, vaan pikemminkin lähitaistelusta. Vaihdoin potkunyrkkeilyyn. Olin tässä välissä ehtinyt aloittaa salitreeninkin, tällä hetkellä 3krt/vko raskaita perusliikkeitä vapailla painoilla (veto-kyykky-soutu-penkki-hauiskääntö tangolla-jne.) ja rupesin vetämään taas 3 kertaa päivässä semmoisen about 800kcal lisun heraa, maltoa ja maitokaakaota 0,5L maidon kanssa. Tuntuis tepsineen,
kun eilen ekaa kertaa vuoteen uskaltauduin puntarille. Pidin sormet ja varpaat ristissä, että näyttäis edes 78kg. Näytti 85kg.
"
Ja tosiaan eilen kävin puntarilla ekaa kertaa vuoteen ihan siitä syystä, kun potkunyrkkeilytreenissä oli jotenkin turhan tukkonen olo. Ajattelin, että ei vtussa alle 80kg kukkakeppi voi väsyä perustreenissä näin pahasti... eli omien kokemusten perusteella sanoisin, että voimaharjoittelusta on sekä hyötyä että haittaa. Tietysti olisin voinut treenata niin, että painoa olis 10kg vähemmän ja rasvat jossain viidessä pinnassa, mutta silloin kun saa hyvän lyönnin tai potkun sisään niin että siinä on paino mukana, niin siinä isompikin mies siirtyy metrin se tyyny sylissä. :D
Vähän (paljon, itse asiassa) kiinnostais kiivetä joku päivä vielä narukehäänkin ottamaan miehestä mittaa, mutta sieltä tulee päätä pidempiä jätkiä vastustajiksi. Minkäs teet, 90kg on tavoite <13% rasvoilla ja punttia en pois jätä. Mutta tää on vaan mun mielipide, oikeesti 175cm potkunyrkkeilijän kannattais olla varmaan -71kg sarjassa...
- JjP