Voimaharjoittelun kirjallisuus

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olen todella alussa mitä tulee kuntosaliharjoitteluun. Tammikuussa tein päätöksen nostaa itseni suosta ja pahin ”rämeikkö” on takana.

106 kg --> 80 kg

Tottakai, lihasta paloi samalla. Tämä oli kuitenkin pakollista meikäläiselle jotta pystyin aloittamaan voimaharjoittelun.

Rekisteröin itteni sivustolle koska törmäsin juuri täällä neuvoon tutustua Timo Erämetsän tuotantoon.

Ostin kirjat :
- Pysyvästi kuntoon

- Massaa ! Voimaa !

Ensimmäinen on ollut ”raamattuni” jo jonkin aikaa ja voin suositella.
Jälkimmäistä lueskelen vielä ja tuntuu helmeltä sekin.

Kysymys :
Vaikka oletan että nämä kirjat ovat ajan hammasta kestäneet, niin onko teille tullut vastaan uudempia / parempia kirjoja voimaharjoittelusta ? Ja sen aloittamisesta ?

Sen verran tiedän jo siitä miten paljon voidaan harjoitella päin veetä, että lueskelen mielelläni alan huippujen tuotoksia. Itse ehdin jo rikkoa polveni alun "huumassa" kun en tiennyt harjoittelusta juuri mitään...

Herrasen kirjat tuntuvat lähinnä diivailulta. Joka toinen sivu ja äijä on kuvassa.... :david:

Starting Strength: Basic Barbell Training (Mark Rippetoe & Lon Kilgore)
Practical Programming for Strength Training (Mark Rippetoe & Lon Kilgore)

Komppaan edellistä. :) Ainakin tuo Starting Strength kannattaa ehdottomasti omistaa, siinä on just kaikki tärkeät perusteet selitetty monipuolisesti ja yksinkertaisesti. Täyttä asiaa koko opus.

Niin ja tosiaan mitään bullshit ylitieteellistä roskaa ei tuossa ole, vaan käytännössä kymmenien vuosien aikana todettuja "totuuksia". Tekniikat jokaiseen tärkeään liikkeeseen on selitetty tarkasti kuvien kanssa ja lopussa on vähän asiaa treeniohjelman suunnittelusta ja käytännön treeniasioista.

edit: Joo ja vaikka aina sanotaankin että mitään pyhiä totuuksia ei treenissä ole (pitää paikkansa), niin on ihan 100% varmaa että tuolla ei VOI mennä metsään treeneissä. Rippetoen ohjelma vaan toimii (ainakin aloittelijalla) ihan jumalattoman hyvin.

Suurkiitokset vastauksista !

Tutustun näihin suosituksiinne!

Mukava saada nopeita vastauksia alan 'äijiltä'.

Tässä touhussa voidaan uskoakseni ajaa niin lujaa mettään ettei kukaan usko. Suurinosa 'peruspunttaajista' ei todennäköisesti lue mitään...

Puuhun törmääminen on vissiin yleistä. Tosiaan en mitään vielä tiedä ja mulle paras tapa on lukea. Ehkä auttaa, ehkä ei. Ainakin teoriassa jotain opin :)

Saa nähdä. Timpan kirjoilla olen jo alkuun näkyvästi päässyt. :worship:

Rippetoen kirjoissa on kyllä välillä aika paljon semmosta terminologiaa mihin en ole ennen törmännyt, vaikka englanninkielisiä kirjoja ja muuta materiaalia tulee luettua jonkin verran. Starting Strength on nyt ollut hyllyssä jotain puoli vuotta, tuon Practical Programming -kirjan laitoin itse asiassa juuri tilaukseen viime viikolla amazonista.

Massaa ja voimaa kirja oli joskus lainassa, mutta en ehtinyt lukea loppuun. Olen vähän harkinnut senkin ostamista kun adlibris.comissa vain 16,70e. Sakari Selkäinahon "penkkipunnerrus" on ollut nyt myös lainassa kohta kuukauden. Jotenkin niin helvetisti tota asiaa, että pitäis varmaan melkein omistaa jotta saisi suurimman hyödyn... kirja on vaan aivan järkyttävän kallis! Varsinaiset tekniikkaneuvot ovat kuitenkin mielestäni paremmin Rippetoen "startin strenght" -kirjassa, Selkäinahon kirjassa niihin ei ole keskitytty juuri ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom