Voimaa

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Yritätkö nyt vielä sanoa, että latseista voi kasvattaa jotain tiettyjä osia eri kulmista tehdyillä liikkeillä?

En ole sanonut (tai ainakaan yrittänyt :D) tai tarkoittanut mitään muuta kuin mitä noissa referaateissa on tullut ilmi ja se mitä Dorian ja Ronnie on sanonut. Sieltä se on tullut.

One-Arm Motorcycle Rowing

This has become my favorite "bodybuilding" back exercise. It's simply unparalleled when it comes to the focused development of the latissimus dorsi, with a special emphasis on the lower portion of the lats

http://www.t-nation.com/free_online...ng_performance/7_exercises_from_thibs_toolbox

No tuossa on sitten voimavalmentajalta.

Myös Chris Aceto mainitsee erikseen esim. latsien alaosan treenamisen Championship Bodybuilding-kirjassaan

Tuo ei itseasiassa ole totta. Hitaat lihassolut (tyyppi I) aktivoituva AINA ENSIN ja sitten nopeammat ( IIa) ja vasta viimeisenä nopeimmat (IIb tai IIx). Eli aina treeneissä teki mitä teki niin hitaat aktivoituvat.

Puhuinkin siitä että hitaat lihassolut aktivoituvat heikommin lyhyissä sarjoissa. Eikä nämä lihassolut liity mitenkään yksittäisen lihaksen lihaksen supistumiseen. Se joko supistuu tai ei. Ihan sama mitä Dorian on sanonut. Vaikka tuntisit eri liikkeet latsin eri kohdassa, ei se silti kehity/kasva mitenkään eri tavalla. Joko kasvaa tai ei kasva.

Mitä tää nyt tarkoittaa? Miten tuo vaikuttaa lihaksen kasvuun?

Sillä tuntumalla ei ole vittuakaan väliä, lihas kasvaa kuitenkin vain kokoa.

Siis tuossahan sanotaan, että koska ote on kapea niin lihassolut latsien alaosassa rekryotidaan. Vähän sama mitä Thibaudeau sanoo tuolla aikaisemmassa postissani 'This has become my favorite "bodybuilding" back exercise. It's simply unparalleled when it comes to the focused development of the latissimus dorsi, with a special emphasis on the lower portion of the lats'. Näillä kavereilla ainakin on sitä tietoa treenauksesta, kun ovat olympia-urheiljoita valmentaneet, Poliquin taitaa olla valmentanut monia olympiamitalisteja. Ben Johnson on myös ollut hänen treenautettavanaan. Siis jos nuo Dorianin ja Colemanin jutut ei kelpaa.

Edelleenkin, mitä sitten? Kasvaako se alaosa enemmän? Vastaa nyt edes tuohon kysymykseen omin sanoin, äläkä lainaa koko ajan jonkun bodarin tekstiä.

Jonkun bodarin vai :D? Heh on tuo kaveri kyllä vähän muuta. Ja tänikäisellä harvoin on omaa kokemusta asioista niin jostain se tieto on pitänyt hankkia - tässä tapauksessa 'joltain bodarilta'. Tuon paremmin en osaa vastata tähän.

Aluksi pyysit että mainitsisin jonkun, joka vahvistaisi sen mitä olen yrittänyt sanoa - sitten kuin annan neljä niin ei kelpaa. Että vähän turha tästä on väitellä mene Thibsille ja Poliquinille huutamaan sekä noille bodareille, joilta nämä jutut on tullut :). No offence, mutta ovat luotettavampia tietolähteitä.

No laita tähän sitten tekstiä noilta ko. henkilöiltä, että miten se vaikuttaa leveän selkälihaksen kasvuun, jos tuntuma on sen alaosassa?

No laita tähän sitten tekstiä noilta ko. henkilöiltä, että miten se vaikuttaa leveän selkälihaksen kasvuun, jos tuntuma on sen alaosassa?

En tiedä onko sitä ja jos onkin niin enpä jaksa etsiä. Mitä jos olisi sun vuoro, että laittaisit jotain juttua, missä todistat, että miksi esim. latsien yläosaa ei voisi kehittää enemmän suhteessa sisäosiin tai miksi esim. vaakasuoraan tapahtuvilla vedoilla on usein enemmän selkää paksuntava vaikutus kun pystysuoraan tapahtuvilla vedoilla on leventävä vaikutus :D... No ei vitsi, vitsi, eiköhän tätä aihetta ole jo puitu ihan tarpeeksi :).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites onko sulla ysikymppinen jotain autenttisia omaan kokemukseen perustuvia havaintoja näitten siipilihasten kasvattamisesta? Ootko saanu hirveet massat pakattua selkään ja leveyttä löytyy ladonoven verran?

Mites onko sulla ysikymppinen jotain autenttisia omaan kokemukseen perustuvia havaintoja näitten siipilihasten kasvattamisesta? Ootko saanu hirveet massat pakattua selkään ja leveyttä löytyy ladonoven verran?

En. 'Siivet' mahtuu jääteötikun taakse... No ei sentään :). Eihän noita treenivuosiakaan ole hirveästi takana, enkä mitään hirveitä massoja yritäkään kasvattaa. Se voisi olla yksi tekosyy :). Eli sen suhteen kokemusta ei paljoa ole. Vaikka selkä parhaita lihasryhmiä näin bodausta ajatellen onkin, niin enpä voisi sanoa sitä massiiviseksi. En tosin olekaan väittänyt, että omiin kokemuksiin tämä juttu mistä tässä on puhuttu, perustuisi. Olen senkin jo muutamaan kertaan maininnut, että mistä nämä väitteet on tullut.

En. 'Siivet' mahtuu jääteötikun taakse... No ei sentään :). Eihän noita treenivuosiakaan ole hirveästi takana, enkä mitään hirveitä massoja yritäkään kasvattaa. Se voisi olla yksi tekosyy :). Eli sen suhteen kokemusta ei paljoa ole. Vaikka selkä parhaita lihasryhmiä näin bodausta ajatellen onkin, niin enpä voisi sanoa sitä massiiviseksi. En tosin olekaan väittänyt, että omiin kokemuksiin tämä juttu mistä tässä on puhuttu, perustuisi. Olen senkin jo muutamaan kertaan maininnut, että mistä nämä väitteet on tullut.

Juu, sen ymmärrän että lähteiden maininta tuo uskottavuutta, mutta miksi sitten väännnät kättä jos jollain muulla saattaa löytyä ihan kokemukseen perustuvaa tietoa jota voidaan pitää arvokkaampana kuin joidenkin "huippukoutsien" artikkeleita? Älä ota sitten tätä postia liian tosissas, kunhan vähän neuvon että kannattaa omata sitä nöyryyttäkin joskus. :D Itekin voisin lyödä tiskiin samoja artikkeleita sillä olen ne itsekin lukenut, mutta en kehtaa tingata jonkun kanssa ketä omaa pidemmän treenitaustan kuin itse.

Olipas typerä kysymys. Tuolla asialla nyt ei ole mitään merkitystä, enkä laittas minkään pro-bodarien sanomisillekaan paljoakaan arvoa. Tuntuu että monet pro:t ei varsinaisesti tiedä hirveästi treenitieteestä ja anatomiasta. Kyllä nämä ysikymppisen siteeraamat urheilutiedemiehet ja huippuvalmentajat tietää parhaiten nämä asiat.

Ja itse aiheeseen, noiden siteerattujen juttujen perusteella tuntuisi siltä että latsien eri osia olisi mahdollista aktivoida ei liikkeillä eri teholla, mutta ei sitä taideta suoraan sanoa missään kohdassa. Aivan sama ainakin meikälle, leuanveto eri otteilla ja kulmasoutu riittää selkätreeniksi.

'This has become my favorite "bodybuilding" back exercise. It's simply unparalleled when it comes to the focused development of the latissimus dorsi, with a special emphasis on the lower portion of the lats'. -Thibaudeau

''Since the grip is narrow, the inferior fibers of the latissimus are hugely recruited.'' - Charles Poliquin.

:offtopic: Täällä nyt on nuorten jannujen vaikea puhua muutenkaan kun aina ikä otetaan esiin, vaikka ysikymppinen kertoisikin omasta kokemuksesta niin joku tulisi ja sanoisi "vittu mä oon treenannu 20vuotta ennen sun syntymääs, ime paskaa".

Juu, sen ymmärrän että lähteiden maininta tuo uskottavuutta, mutta miksi sitten väännnät kättä jos jollain muulla saattaa löytyä ihan kokemukseen perustuvaa tietoa jota voidaan pitää arvokkaampana kuin joidenkin "huippukoutsien" artikkeleita? Älä ota sitten tätä postia liian tosissas, kunhan vähän neuvon että kannattaa omata sitä nöyryyttäkin joskus. :D Itekin voisin lyödä tiskiin samoja artikkeleita sillä olen ne itsekin lukenut, mutta en kehtaa tingata jonkun kanssa ketä omaa pidemmän treenitaustan kuin itse.

Aivan väärä asenne. Sillä minkä kokoinen tai miten vahva joku on tai miten kauan hän on treenannut, ei välttämättä ole mitään yhteyttä siihen miten paljon henkilö tietää treenamisesta. Viimeksi tänään tuo tuli mieleen kun katoin youtubesta pätkän missä pro-bodari Johnnie Jackson suosittelee penkin apuliikkeeksi kickbackkejä! WTF? Täysin hyödytön liike mihinkään tarkoitukseen vaikka Johnnie penkkaakin jotain 250. Kokemukseen perustuva "tieto" voi olla ihan päin persettä. Esim. joku kova penkkaaja luulee että hänen kehitys johtuu ojentajien vitunmoisesta rääkkäämisestä erilaisilla ojennusliikkeillä, vaikka tosiasiassa kehitys on tullut raskaista punnerruksista. Toinen perinteinen juttu on että dropittaja treenailee miten treenailee ja kehittyy hyvin, ja sitten ylistää jotain treenimetodia vaikka tosiasiassa kehitys ei johtunut sen metodin erinomaisuudesta. Eli ei tiedetä mikä asia vaikutti minkäkin verran kehitykseen.

Juu siis mun kokemus tuskin vaikuttaa siihen, että voiko joku liike keskittyä esim. enemmän latsien ulkosyrjän kehittämiseen vai ei. Ja noi 'huippukoutsit' nyt sattuu vaan tietämään näistä asioista enemmän kuin kukaan muu. Kokemuksen perusteella voi yleensä päätellä miten itse on päässyt huipulle tai mihin ikinä on päässytkään - se ei välttämättä toimi kenellekkään muulle. Valmentajat taas treenaa monia erilaisia yksilöitä ja usein Trial-and-errorin kautta. Ennemmin minä sellaisiin luottaisin. Esim. jto ei välttämättä itse ole parempi kuin ne joita hän neuvoo. Mutta silti vaan sen neuvoja kuunnellaan. Sama Simmonsin, Taten ja Zatsiorskyn kanssa jne. Se, että ei olisi hyvä vaikkapa nyt punttihommissa tai tenyt kovia tuloksia ei tarkokita sitä ettei tietäisi. Ja noista ainakin Jtolla, Simmonsilla ja Tatella löytyy myös kovia tuloksia. Simmonsin 920 paunan kyykky 52-vuotiaana ei ole mikään huono suoritus. Eikä liioin maailman kovin maastavetotulos yli 60-vuotiaalle joka kaverilla on hallussan ja tehnyt myös Top-10 tuloksia kolmena vuosikymmenenä.

Ok, pahoittelen ysikymppinen huonoa suhtautumistani suhun. Eihän se mitään tarkoita etteikö jotain treenaamisesta tietäsi vaikkei ole kokemusta vielä kertynyt. Unohtakaa edellinen kommenttini, kunhan nyt vain kyseenalaistin hieman. Oma pointtini pohjimmiltaan on se ettei istu aina lukemassa miten latseista saa leveämmät ja sitä ja sitä sen muotoiseksi. Lähinnä sitä että treenaa ensin ja sitten neuvoo. Pahoittelen jos en vieläkään saa pointtiani tarpeeksi selvästi, olen huono kirjoittamaan. Ei mitään henkilökohtaista.:)

Ok, pahoittelen ysikymppinen huonoa suhtautumistani suhun. Eihän se mitään tarkoita etteikö jotain treenaamisesta tietäsi vaikkei ole kokemusta vielä kertynyt. Unohtakaa edellinen kommenttini, kunhan nyt vain kyseenalaistin hieman. Oma pointtini pohjimmiltaan on se ettei istu aina lukemassa miten latseista saa leveämmät ja sitä ja sitä sen muotoiseksi. Lähinnä sitä että treenaa ensin ja sitten neuvoo. Pahoittelen jos en vieläkään saa pointtiani tarpeeksi selvästi, olen huono kirjoittamaan. Ei mitään henkilökohtaista.:)

Non taken :). Hyvin ymmärsin nyt kun tulee selitykset päälle :).

En tiedä onko sitä ja jos onkin niin enpä jaksa etsiä.

Yllätys.

Mitä jos olisi sun vuoro, että laittaisit jotain juttua, missä todistat, että miksi esim. latsien yläosaa ei voisi kehittää enemmän suhteessa sisäosiin tai miksi esim. vaakasuoraan tapahtuvilla vedoilla on usein enemmän selkää paksuntava vaikutus kun pystysuoraan tapahtuvilla vedoilla on leventävä vaikutus :D...

Perustelen väittämäni sillä, että leveä selkälihas on yksi iso lihas, joka supistuu kauttaaltaan kun sitä rasitetaan. Yläosaa tai mitään muutakaan ei voi kehittää suhteessa enemmän sisäosiin, koska ei ole mitään ylä- tai sisäosia. Usko jo. Se on yksi lihas. Vaikka se liike tuntuisi jossain lihaksen tietyssä kohdassa, niin se ei tarkoita että se kohta painottuu lihaskasvussa. Geenit määräävät minkä mallinen lihaksesta tulee kun se kasvaa. Jos näin ei ole, niin sitten tähän vaan faktaa joltain tietävältä urheiluvalmentajalta tms.

Vaakasuorat vedot ovat parempia paksuntavia liikkeitä, koska ne aktivoivat enemmän trapseja kuin latseja. Paksuuteen vaikuttaa paljon myös selän ojentajien koko (erector spinae).

Suositut

Back
Ylös Bottom