Voimaa jalkoihin!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Liittynyt
15.9.2008
Viestejä
13
Terve

Nyt tarvittaisiin voimaa jalkoihin. Lajina on maastopyöräily missä kisojen kestot kestävät yleensä 1.5h-3h. Täytyisi saada voimaa eikä niinkään lihasmassaa. Kannattaako lähteä liikkeelle millaisilla sarjoilla ja toistoilla? Mitenkä kannattaa voimailua muuttaa kisakauden lähestyessä? Jokainen ylimääräinen kilo hidastaa aika paljon Alpeilla ja siksi ylimääräistä massaa ei huvittaisi kerätä. Kehittääkö paremmin jalkavoimia jos tekee salilla vain jalat ja sitten eripäivinä kotona muun kropan lihaskuntopiirinomaisesti? Mitä liikkeitä suosittelette nimenomaa pyöräilijälle? Paljon eriliikkeitä vai muutamaan perusliikkeeseen keskittyminen? :dance:
 
Mistään mitään tietämättä, sanoisin että suorin jaloin maastavedot takareisille ja kyykyt etureisille tanko ylhäällä. Lyhyitä sarjoja vaikka 3 toistoa vaan jos pohkeet haluat treenata niin vaikka siinä jalkaprässissä, mutta joku 10-15 toistoa.
 
Terve

Nyt tarvittaisiin voimaa jalkoihin. Lajina on maastopyöräily missä kisojen kestot kestävät yleensä 1.5h-3h. Täytyisi saada voimaa eikä niinkään lihasmassaa. Kannattaako lähteä liikkeelle millaisilla sarjoilla ja toistoilla? Mitenkä kannattaa voimailua muuttaa kisakauden lähestyessä? Jokainen ylimääräinen kilo hidastaa aika paljon Alpeilla ja siksi ylimääräistä massaa ei huvittaisi kerätä. Kehittääkö paremmin jalkavoimia jos tekee salilla vain jalat ja sitten eripäivinä kotona muun kropan lihaskuntopiirinomaisesti? Mitä liikkeitä suosittelette nimenomaa pyöräilijälle? Paljon eriliikkeitä vai muutamaan perusliikkeeseen keskittyminen? :dance:

painoa ei tule jos ei syö yli kulutuksen vaikka miten treenaisit.
 
Jep, painoo ei tuu jos et syö yli sen kulutuksen. Sä tarviit perus aerobisen shitin (mitä sun pitäs tehä aivan vitusti )lisäks todennäkösesti maitohappokestävyyttä nousuihin, kiriin yms. Siihen hommaan parhaiten toimii superit ja giant setit. Vedät vaikka 20xReiden ojennus + 20xTakakyykky + 20xJalkaprässi ilman breikkiä peräkkäin ja sen jälkeen 2min tauko. Tän teet 4x. Koko homman jälkee 5min tauko ja sit vedät perään 20xReiden koukistus + 20xSJMV + 20xAskelkyykky samalla tavalla kaikki putkeen ja niiden jälkeen 2min tauko ja tää setti kans 4x. Jokaseen liikkeeseen niin paljon painoo et tuntuu pahalta viimiset sarjat ja sit ku oot niin piipussa ettet jaksa mitään niin teet pari vielä väkisin päälle. Jos ei okseta treenin jälkeen niin enskerralla kovempi intensiteetti.

Lyhytkestosta maksimivoimaa sun on turha hakee koska sillä sä et tee mitään 1.5 - 3h kisassa. Lyhyitä sarjoja voit tehä välillä vaihteluks mutta niihin ei kannata keskittyä. Aerobista ja maitohappokestävyyttä.
 
Pyöräilyssä tarvii vain etureisien voimaa, joten kerrankin esimerkki jossa vaijaiden kyykkyjen tekeminen voisi olla perustelua, mutta en siltikään suostu suosittelemaan niitä :) Eli normaalia kyykkyä ja reisin ojennuksia. Yhden jalat versiot yleensä mahdollistavat suuremman polvikulman ja liike menee taka-aksellille. Tämä ei tarkoita että takareisia ja persettä ei pitäisi treenata mutta pääpaino etureisillä, erilaiset pidemmät prässihapottelut varmaan omiaan jotain ylämäki/irtiotto polkemista treenaaman.
 
Esitän eriävän mielipiteeni koskien sitä, että pyöräilyssä tarvittaisiin vain etureisien voimaa. Lukkopolkimilla pyörittäessä kuollutta kulmaa on sen verran vähän, että kyllä siinä takareidetkin tekevät töitä kuten myös takamus.
 
Juu, lukkopolkimilla todellakin saa rekrytoitua takareidet työhön. Mie lähtisin puntilta hakemaan jalkoihin voimaa, enkä kikkailemaan millään ihme hapottelusarjoilla. Perusvoiman kautta voimakestävyyteen lajitreeneissä. Eli raskaat kyykyt, maastavedot, rinnallevedot, tempaukset ja glute bridge treeniohjelmaan.
 
Mä oon samaa mieltä wilmon kanssa. Kestävyys haetaan polkemalla ja suurin hyöty punttitreenistä on perusvoima ja se, että nivelet sekä nivelsiteet vahvistuu (sillä oletuksella ettei omaa tyhmyyttään niitä salilla hajota :D). Maastopyöräilyssäkin kuitenki sattuu ja tapahtuu :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sen lisäksi, että lukoilla saa rekrytoitua takareidet, niin polkemistekniikkaa muuttamalla on mahdollista siirtää rasitus valtaosin pakaralle ja takareidelle. Ite ainakin usein lepuuttelen näin etureisiä vähän aikaa esim. jyrkän mäen jälkeen. Maastossa ajaessa tulee eteen kaikenlaisia tilanteita ja koskaan ei tiedä poltteleeko seuraavan kivikon jälkeen etu- vai takareisissä. Siksi on hyödyllistä osata antaa maitohappojen poistua helpoilla pätkillä ajamalla vähän eri tavalla. Myös ihan avopolkimilla ajaessa, niin kuin naapurin Sirpa polkee Siwaan, aktivoituu takareidet vaikka toki etureisissähän se suurin polte on.

Kestävyyslajissa punttaamisen edut on aika rajoitetut, mutta ei niistä kyykyistä ja muista suositelluista mitään haittaa ole, varsinkaan jos et anna massan kasvaa. Parhaita on kuitenkin ihan lajivoimavedot eli fillarilla yli-isolla vaihteella (max 60rpm) jyrkkään mäkeen esim. minuutin mittasia vetoja, sekä satulasta että putkelta. Tai spinning-pyörällä. Älä tee näitä metsässä, koska kaikki focus pitää olla hyvässä pyörityksessä ja maitohappojen sietämisessä.
 
Nyt löytyi aika pitkälti omaa alaa oleva aihe-alue. Maasto- ja bmx-pyöräilyä löytyy taustalta melkein vuosikymmenen verran ja treenikuvioita siihen liittyen on tullut mietittyä luonnollisesti suhteellisen paljon.

Jos ja kun lisääntyneelle lihasmassalle ei ole tarvetta, niin ruokalautasen koon kurissa pitäminen auttaa arvatenkin siihen. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Samaten suhteellisten lyhyiden sarjojen tekeminen palvelee jossain määrin tätä puolta. Korkeammalla intensiteetillä harjoiteltaessa harjoitusvaikutus on osaltaan hermostollinen. Elimistö tulee siis tehokkaammaksi käskyttämään lihaksia ja säätelemään lihasryhmien välistä yhteispeliä. Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin sanoa, että harvoin on maastopyörälenkillä tullut vastaan liian lihaksikasta kuljettajaa. Loukkaantumisriskin laskemisen ja ihan yleisen terveyden puolesta terve määrä lihasmassaa on enemmän kuin suositeltavaa.

Totta, etureisillä on oma tehtävänsä kun poljetaan niin satulasta kuin putkelta. Kuitenkin mikä usein unohdetaan on voimakkaan lonkanojennuksen tärkeys. Mekaniikka on lopulta saman tapainen kuin juoksussakin. Lonkanojennusta ajatellen parhaita liikkeitä ovat etuheilautukset (oikein tehtynä!) ja maastavedot yhdellä ja kahdella jalalla tehtynä.

Muista alavartaloon painottuvista liikkeistä erilaiset yhden jalan kyykyn variaatiot kuten askelkyykky ja bulgarialainen askelkyykky ovat erinomaisia liikkeitä. Myöhemmin myös etukyykyn tekeminen hyödyllistä. Mielestäni se toimii takakyykkyä paremmin jalkojen ja keskivartalon voiman kehittäjänä ja mittarina.

Maastopyöräily on lajina huomattavasti enemmän anaerobinen mitä maantiepyöräily. Myös polkemisen RPM:t ovat paljon matalammat. Maantiepyöräilyä käytetään edelleenkin mielestäni liian paljon maastopyöräilyn harjoittelumuotona. Kyllähän pidemmät maantielenkit kantavat jossakin määrin siihen, mutta parempaakin ajankäyttöä keksii mielestäni hyvin nopeasti. Esimerkiksi voimakestävyyttä kehittävät harjoitukset kuntosalilla ja intervallit pyörän päällä kantavat polulle oman kokemuksen mukaan huomattavasti paremmin.

Lukkopolkimien käytössä olen valtavirran käsitystä vastaan. Saako niillä aikaan tasaisemman pyörityksen? Mahdollisesti kyllä, mutta polulla ajettaessa (verrattuna maantiehen) sillä ei ole niin paljoa merkitystä. Maastossa ajettaessa on kyse voimakkaasta lonkan ja polven ojennuksesta. Jos yrittää keskittyä samanaikaisesti vetämään takajalalla toista poljinta ylös, niin se vie usein vain voimaa etujalan ojennukselta. Tuloksena polkeminen ei olekaan sitten yhtään voimakkaampaa. Mielenkiintoista on, että ennätysteho, reilut 2kW, pyörän päällä on poljettu avopolkimilla.

Täällä on monta sivua hyvää keskustelua aiheesta.

Kahvakuula.fi - Kilpapyöräilijän kahvakuulatreeniä
 
Lukkopolkimien käytössä olen valtavirran käsitystä vastaan. Saako niillä aikaan tasaisemman pyörityksen? Mahdollisesti kyllä, mutta polulla ajettaessa (verrattuna maantiehen) sillä ei ole niin paljoa merkitystä. Maastossa ajettaessa on kyse voimakkaasta lonkan ja polven ojennuksesta. Jos yrittää keskittyä samanaikaisesti vetämään takajalalla toista poljinta ylös, niin se vie usein vain voimaa etujalan ojennukselta. Tuloksena polkeminen ei olekaan sitten yhtään voimakkaampaa. Mielenkiintoista on, että ennätysteho, reilut 2kW, pyörän päällä on poljettu avopolkimilla.
En nyt tiedä pitääkö tästä ymmärtää, että mielestäsi on parempi ajaa avopolkimilla kuin lukoilla, vai onko lukot vaan vähemmän hyödylliset kuin valtavirta käsittää. Jos olet sitä mieltä, että avot on paremmat, niin senhän kumoaa jo sillä, että lukoista ei ainakaan ole haittaa missään tilanteessa. Sen lisäksi pyörän hallinta on helpompaa, kun voi jaloilla nostaa eikä lipsahda kurakelilläkään polkimelta. Nykyradoissa tuppaa myös olemaan pitkät pätkät helppoa baanaa kuten pururataa, joissa nimenomaan on paljon merkitystä tasaisella pyörityksellä ja kuormituksen jaolla, varsinkin kisojen pidentyessä.

Ei mun mielestä maastossa ajaessa ole mitenkään enemmän kyse lonkan ojennuksesta kuin maantiellä. Se on molemmissa tietysti tärkeä homma, mutta kyllä niitä kampia pitää pyörittää eikä polkea myös siellä polulla. Toki tulee tilanteita, joissa se on mahdotonta, mutta tulee myös tilanteita, joissa takareidellä saa välitettyä enemmän voimaa kuin etureidellä. Jos takajalalla nostamiseen joutuu keskittymään, niin ei ole harjoitellut tarpeeksi. Se pitää tulla selkäytimestä ihan samalla tavalla kuin alaspäin runttaaminenkin.

On totta, ettei maastopyöräilijän tarvitse treenata maantiellä välttämättä ollenkaan, mutta kyllä maantiepyörällä aina saa paremman treenin kuin kuntosalilla jos maastokisoja ajattelee. Ei tarvitse aina ajaa hiljaa ja pitkään vaikka ajaa maantiellä. Ihan jokaikistä vaadittavaa ominaisuutta voi maantiepyörällä treenata paitsi tietysti sitä polkutekniikkaa, mutta salilla ei kehity se pyörityskään. Voi kuitenkin olla totta, että salilla on helpompi poistua siltä mukavuusalueelta kuin pyörän päällä jos on vielä monta kymmentä kilsaa kotiin. Toisaalta kisassa pitää kuitenkin osata sietää nimenomaan sitä polkemisen tuottamaa maitohappoa ja silti vielä pystyä hallitsemaan hankalatkin tekniset paikat.
 
En nyt tiedä pitääkö tästä ymmärtää, että mielestäsi on parempi ajaa avopolkimilla kuin lukoilla, vai onko lukot vaan vähemmän hyödylliset kuin valtavirta käsittää. Jos olet sitä mieltä, että avot on paremmat, niin senhän kumoaa jo sillä, että lukoista ei ainakaan ole haittaa missään tilanteessa. Sen lisäksi pyörän hallinta on helpompaa, kun voi jaloilla nostaa eikä lipsahda kurakelilläkään polkimelta. Nykyradoissa tuppaa myös olemaan pitkät pätkät helppoa baanaa kuten pururataa, joissa nimenomaan on paljon merkitystä tasaisella pyörityksellä ja kuormituksen jaolla, varsinkin kisojen pidentyessä.

Ei mun mielestä maastossa ajaessa ole mitenkään enemmän kyse lonkan ojennuksesta kuin maantiellä. Se on molemmissa tietysti tärkeä homma, mutta kyllä niitä kampia pitää pyörittää eikä polkea myös siellä polulla. Toki tulee tilanteita, joissa se on mahdotonta, mutta tulee myös tilanteita, joissa takareidellä saa välitettyä enemmän voimaa kuin etureidellä. Jos takajalalla nostamiseen joutuu keskittymään, niin ei ole harjoitellut tarpeeksi. Se pitää tulla selkäytimestä ihan samalla tavalla kuin alaspäin runttaaminenkin.

On totta, ettei maastopyöräilijän tarvitse treenata maantiellä välttämättä ollenkaan, mutta kyllä maantiepyörällä aina saa paremman treenin kuin kuntosalilla jos maastokisoja ajattelee. Ei tarvitse aina ajaa hiljaa ja pitkään vaikka ajaa maantiellä. Ihan jokaikistä vaadittavaa ominaisuutta voi maantiepyörällä treenata paitsi tietysti sitä polkutekniikkaa, mutta salilla ei kehity se pyörityskään. Voi kuitenkin olla totta, että salilla on helpompi poistua siltä mukavuusalueelta kuin pyörän päällä jos on vielä monta kymmentä kilsaa kotiin. Toisaalta kisassa pitää kuitenkin osata sietää nimenomaan sitä polkemisen tuottamaa maitohappoa ja silti vielä pystyä hallitsemaan hankalatkin tekniset paikat.

Alkuun selvennös, että puhutaanko maastopyöräilynä nyt cross-countrysta, endurosta, alamäkiajosta vai jostakin muusta alalajista? Joka hommalla on kuitenkin omat vaatimuksensa. Kun mainitsit pehmeät radat niin oletan, että cross-country on nyt kyseessä?

Mielestäni suurin osa ajasta tulisi ajaa avopolkimilla. Kärjsitettyä ehkä, mutta se on oma näkemykseni. Mielestäni on häiritsevää, että lukot nähdään ikään kuin selviönä tai peruasetuksena. "Totta kai laitat lukkopolkimet, jos lähdet maastopyöräilemään!" En ole vielä keksinyt mitään järkeen käypää perustetta sille, muuta kuin, että niin vain tehdään jostakin tottumuksesta.

Lukoista voi mielestäni olla haittaa. Ne ovat vaarallisemmat mitä avopolkimet. Pyörästä ei pääse irti niin nopeasti kuin haluaa, tai ei pahimmassa tapauksessa ollenkaan. Yksi kaveri repäisi kierukkansa tällaisessa tapauksessa. Kyllähän lukoista pääsee irti nopeasti, mutta eivät ne ikinä avopolkimien tasolle ole siinä mielessä. Jos jalat lipsuu polkimilta, niin polkimet ja kengät on hyvä tarkistaa. Monet kokeilee avopolkimia, joka tarkoittaa lenkkareita ja jotain halpispolkimia. Niitä sitten verrataan lukkopolkimiin ja kenkiin, joiden yhteishinta on 200-300€. No ei jää arvattavaksi, että kumman hyödyksi vaaka kallistuu.

Mikä tärkeintä, niin nopeasti lukkoihin siirtyessä ajotekniikka nojaa melkein poikkeuksetta niiden ominaisuuksiin! Tätä näkee aivan järjestäen. Edes bunny hopin tapaiset perustaidot ei onnistu, ellei jalat ole kiinni polkimissa. Lukoista voi saada myöhemmin hyötyä pyörän käsittelyyn yms, mutta vielä parempaan tulokseen päästäisiin, jos alla olisi oikea ja vahva perusta.

En ole varsinaisesti lukkopolkimia vastaan. Kuitenkin hyvin vahvasti avopolkimien puolesta.

"Flats for fun. Clip in to win."

Sitten takaisin asiaan, eli voiman kehittämiseen. Yhtä lailla lonkan ojennus on tärkeä niin maastossa kuin maantiellä. Lonkan (tai lantion) ojennus on voimakkain liike, jonka ihmiskeho saa aikaan. Sen vuoksi siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Vaikka jalan nostaminen tulisi selkäytimestä, niin mikä on sen suuruusluokka verrattuna jalan alas painamiseen? Jokunen prosentti, ehkä? Sen vuoksi sanoisin, että kaikki voima mikä saadaan suunnattua alaspäin matkaavaan polkimeen on kotiin päin. Jos tehtäisiin kone, jonka tarkoitus olisi pyörittää kampia, niin totta kai se vetäisi ja työntäisi samanaikaisesti. Ihmisen biomekaniikka vain ei toimi aivan tuolla tavalla. Lisäksi polkimen nostaminen voi johtaa ylikireisiin lonkankoukistajiin, jotka ovat nykypäivänä muutenkin vitsaus. Se nyt on tosin yksi lajin ominaisuus ja haittapuoli, mutta ehdoin tahdoin sitä ei mielestäni kannata pahentaa.

Jos ajetaan pidempiä cross-country kisoja, niin totta kai suorituksen omaisia lenkkejä/harjoituksia tulee tehdä. Lajinomaisuus tulee tulla mukaan harjoitteluun jossakin vaiheessa kautta. Hyvästä voimatasosta ei ole kuitenkaan ikinä haittaa - päinvastoin! Jos jokaisella polkaisulla saa edes muutaman prosentin enemmän tehoa takapyörälle, niin kisasuorituksen aikana kertaantunut ero on aika merkittävä.

Lyhyempiin suorituksiin, kuten alamäkiajo, bmx-racing, enduro yms. voimaharjoittelu kantaa erittäin hyvin. Itse olen saanut parhaan hyödyn maastolenkkien ajamiseen kahvakuulilla tehdyistä komplekseista ja yleisestä voimatason nostosta. En todellakaan ole mikään ilmiömäinen kiituri polulla, mutta varmaankin keskivertokuskia nopeampi. En epäile hetkeäkään, etteikö maantiepyörällä tehdyillä intervalleilla saisi hyötyä aikaan. Kuitenkin kun puhutaan maantiepyöräilystä, niin usein se tarkoittaa 2-4h lenkkejä. Näin ainakin täällä päin. Niiden vaikutus johonkin lyhyempään ja kovatehoisempaan suoritukseen ei pohjan rakentamisen jälkeen ole mielestäni kovin häävi. Tuossa olet oikeassa, että salilla saa usein poistuttua paremmin mukavuusalueelta. Se onnistuu tosin kyllä mäkivedoillakin, jos on vain kanttia painaa menemään. Kuitenkin jotkut ominaisuudet jäävät pyörän päällä paitsioon ja ne eivät kehity tiettyä tasoa pidemmälle vain pyörää ajamalla. Sen jälkeen oheisharjoittelu on hyödyllistä. Ei kuulantyöntäjätkään harjoittele pelkästään kuulaa heittämällä tai luistelijat rataa ympäri ravaten.

Jos pyöräilyn treenipuoli kiinnostaa aiheena enemmän, niin suosittelen katsomaan
James Wilsonin sivut läpi. Hän on pioneeri, mitä maastopyöräilyyn sovellettavaan voimaharjoitteluun tulee. Olen käynyt kolmesti hänen salillaan Coloradossa katsomassa, että miten hän toteuttaa harjoittelua käytännössä. Joka kerta on jäänyt paljon juttuja haaviin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom