voima ei kehity

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fen
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Fen

Oon tässä nyt kohta 3 kuukautta harrastanut salilla käyntiä 3-4 kertaa viikossa , eikä ole kauheesti vastukset nousseet tossa ajassa. Ainoa muuten mitä oon huomannut on se , että paino on tippunut pari kiloa ja lihakset ( lähinnä vatsa ja hauis) erottuvat paremmin kuin ennen. Ruokahalu on kans kasvanut , mikä on ruvennut vähän jo ihmetyttämään , kun jo 2 tunnin päästä ruuasta on jo kova nälkä. Paino oli tänään kun mittasin 61.5 kg ja pituutta tommoset 180 cm. Ja ikää löytyy 17.

esim. penkkipunnerruksessa en aluksi laittanut tankoon kuin 2 viiden kilon painoa , nyt 2 10 kilon. Ja kun kattelee millasilla painoilla muut harjoittelee , niin ei ole vaikea päätellä , että surkeat on voimat. Oon 15 kg:n painoillakin kokeillut , meni pari toistoa ja sitten rinnalle jäi. :david: Isoimmat painot millä oon reenaillut on ollut 70 kg jossai jalkalaitteessa..hmm oisko jalkaprässi , en ole varma nimestä. Muissa sitten paljon pienempiä esim. rintaprässissä 40-45 lbs , kehitystä ehkä 15 lbs ja hauiskoneessa 30 lbs. (eiköhän ne paunoissa ole)

Vapailla painoilla en ole kauheesti tehnyt , lähinnä hauiskääntöä enkä ole siinäkään saanut painoja nostettua , kun koettaa astetta isommalla painolla niin saa ehkä 6 toistoa , mut sit seuraavassa sarjassa feilaa jo viidenteen. Ja sitä seuraavassa menee ehkä 3 jos sitäkään. En tiedä pitäisikö pitää enemmän breikkiä sarjojen välissä. Teen aina jokaista liikettä 3-5 sarjaa. yhdessä sarjassa 8-10 toistoa ja koko kroppaa oon treenannut.

harjoitusohjelma on ollut mulla vähän erikoinen..vähänniinku kaksijakoinen

1.päivä : vatsa , rinta , jalat

2 lepo

3. päivä: hauis , selkä , vatsa

4.lepo

5. päivä: vatsa , rinta , jalat

6. lepo

7. päivä : hauis , selkä , jalat

Lepoa pitäisi olla riittävästi. Nukun vähintään 6 h öisin. Salin lisäksi tulee kävelylenkkejä heitettyä ja pöyrällä melkein joka paikkaan meen. Ruokapuoli pitäis olla kans kondiksessa. Tässä esimerkki:

aamupala : puuroa 1 dl + rasvatonta maitoa ja muutama ruokalusikallinen raejuustoa , banaani , vitamiinipilleri , lasi vettä , 2 ruisleipää joissa päällä 2 palaa kalkkunaleikette, viipale juustoa ja muutama kurkkuviipale , kahvi maidolla

Lounas : Kanaa ja valkosipuliperunoita , raejuustoa , puolikas porkkana raastettuna + loraus oliiviöljyä, 2 lasia gefilus hera-juomaa + 2 leipää / hedelmä tai kananmuna

Välipala : ehrmann + 1 dl mysliä ja reilusti banaanijugurttia , 2 ruisleipää , 1-2 lasia vettä tai maitoa

Illallinen : samaa mitä lounaaksi ilman öljyä ja tällä kertaa salaatinlehdillä. Pari leipää ja 1-2 lasia vettä tai maitoa

Tuskinpa ainakaan oon plussakaloreilla näillä eväillä , kun ei ole paino nousussa. Jännä juttu , kun toisaalla väitetään , että se olisi välttämätöntä lihaskasvun kannalta ja toisaalla taas toista.

plussakaloreille et massaa kertyy, proteiinia +2g/painokilo per päivä. kokeile hakea joku ohjelma tuolta alottelijoiden osiosta. Ruoat näyttää iha ok:lta, mut unta pyri lisäämään. Unessahan sitä kasvetaan. Ota ehottomasti 7-8h alarajaks.

Ei kannata katella millä painoilla muut tekee vaan tekee ihan omaa reeniään ja omilla tavotteilla. Varmaan 2-3 sarjaa/liike vois riittää jos liikkeitä on tarpeeks. En tuossa sen tarkemmin alkanu lukemaan kun on vähän hoppu tässä, mutta noin tarkalla selvityksellä varmaan saat kyllä apuja, niinkun jo tuossa yllä auteltiinkin.

Tosiaan sen sanon vaan, että keskity omaan kehityksees, eläkä muiden. Jos sama tahti jatkuu penkissä niin nouseehan sun penkkitulos 40kg vuodessa. Mulla on noussu sarjapainot penkissä 3 vuodessa sen verran :) Ojentajat ja olkapäät taitaa puuttua tuolta ohjelmasta? Ja jalkoja ja vatsaa teit 3 kertaa viikossa, varmaan se 2 kertaakin piisais? No tosiaan nyt pitää mennä, niin joku muu voi jatkaa.

Ota ehottomasti 7-8h alarajaks.

no siis toi 6 h on ihan siis minimi. Tykkään vaan viikonloppuisinki herätä aikaseen :)

oon tossa ohjelmassa painottanut vatsalihaksia niinku näkyy , siksi siis 3 treenikertaa kahden sijasta. Vaikeahan noita lihaksia on täydellisesti eristää..liikkeissä meinaan. Kun esim ylätaljaa , kun vedän niin sehän tietääkseni treenaa samalla myös näitä ojentajia?

no siis toi 6 h on ihan siis minimi. Tykkään vaan viikonloppuisinki herätä aikaseen :)

oon tossa ohjelmassa painottanut vatsalihaksia niinku näkyy , siksi siis 3 treenikertaa kahden sijasta. Vaikeahan noita lihaksia on täydellisesti eristää..liikkeissä meinaan. Kun esim ylätaljaa , kun vedän niin sehän tietääkseni treenaa samalla myös näitä ojentajia?

no ei se ylätalja kyl ota yhtää ojentajii..

ota vaikka tuolta joku toimiva valmis ohjelma
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Monta liikettä teet millekin lihakselle? Et kai tee sarjoja failureen asti?

Ja tosiaan, kannattaa suosia lähinnä niitä perusliikkeitä ja vapaita painoja, varsinkin 2-jakoisella kun teet. Ja kyllä tulee varmasti tekniikankin hioutumisen myötä lisää painoa penkkiinkin.

Ja ei kannata panostaa vatsoihin tekemällä niitä liian usein, hst-treeni sit erikseen. Nekin on ihan normaaleja lihaksia, mitä kannattaa treenata iha normaaliin tahtiin, antaen niille hyvin lepo/palautumis/kasvuaikaa, ja ravintoa. Ja ei kannata myöskään mitään eristysliikkeitä tehä, perusliikkeitä, jättäen pari toistoa "varalle" joka sarjassa. Painoja lisäile tasaiseen tahtiin, kasvu on taattua. :)

Monta liikettä teet millekin lihakselle? Et kai tee sarjoja failureen asti?

pikaisen laskutoimituksen perusteella:

Rinnalle 3 liikettä , vatsalle 5 , selälle 4 , hauikselle vain 2

Oon lukenut paljon tosta failuresta , enkä ole ehkä oikein ymmärtänyt mitä se niinku tarkalleen ottaen tarkottaa. Onks se niinku niin että jos mä päätän tehdä vaikka 6 hauiskääntöä ja mä saan tehtyä vaikka 5 , mutta kuudennella toistolla liike tyssää puolväliin eikä liiku mihinkään. siis pysähtyy kirjaimellisesti seinään. Jos tää on sitä failaamista niin on mulle hyvn yleistä. Käsittääkseni penkkipunnerruksessa tangon jääminen rinnalle on failure ? Tätäkin on siis sattunut jo useamman kerran :D eikä ollut ketään varmistamassa.

onneksi ei ole ollut paljon yleisöä paikalla :lol2:

En minä nyt kolmen kuukauden harjoittelun jälkeen vielä tuota kummempia tuloksia edes odottaisi. Ja saisit mahdollisesti jo oman painosi nostettua penkistä kohtapuoleen, jos 50kg:llä menee muutama, mikä ei ole ollenkaan huono aloittelijalle.

Eipä se nyt ihme ole ettei voima kehity jos on alipainoinen, tekee vain hypertrofiaan tähtääviä sarjoja ja nukkuukin vielä melko vähän.

Eli rupeat syömään reilusti enemmän, teet myös 3-7 toiston sarjoja isoissa pääliikkeissä (toki myös noita 8+ toiston sarjoja voi ja kannattaa varsinkin aloittelijan tehdä) ja koitat nukkua enemmän.

Ja kerroit pyöräileväsi melkein joka paikkaan, se voi olla joko hyvä tai huono asia, mutta jos pyöräilyä tulee paljon (sanotaan nyt vaikka yli 100 km viikossa) ja/tai ajat kovaa niin se kyllä hidastaa kehitystä.

Tärkeintä sulle olisi saada paino nyt aluksi 70 kilon (ja myöhemmin 80 kilon) yli niin voisi alkaa voimat kehittyä. Ruokaa tuskin voit syödä tuon ikäisenä ja painoisena liian paljoa, kunhan jätät karkit, limut ja sipsit muille (ei tosin yksi karkkipäivä viikossa noin hoikkaa kaveria haittaa).

Etsi täältä joku ohjelma jossa treenataan tasapuolisesti koko ruhoa ja rupea veivaamaan sitä. Suosittelen että ohjelma olisi sellainen että sillä tulisi treenattua kaikki lihakset kahdesti viikossa tai viikossa läpi, vaikka koko kroppa kerralla kolme kertaa viikossa.

Opettele loukkaantumisalttiit liikkeet ERITTÄIN HUOLELLA ja mieluiten jonkun kokeneen opastamana ennen kuin kokeilet tehdä lähellekään maksimipainoilla. Näitä liikkeitä ovat ainakin penkki (olkapäät hajoo jos ei osaa), kyykky ja maastaveto (selkä menee äkkiä juntturaan huonolla tekniikalla). Netistä löytyy paljon hyvää tietoa näistä liikkeistä.

Ota tavoitteeksi että vuoden päästä painat vaikkapa 10-20 kiloa enemmän josta suurin osa lihasta, ja että penkistä nousee oma paino ja syväkyykystä 1.25 kertaa oma paino tai mieluummin 1.5x tai yli. Pitäisi olla ihan realistisia tavoitteita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pikaisen laskutoimituksen perusteella:

Rinnalle 3 liikettä , vatsalle 5 , selälle 4 , hauikselle vain 2

Oon lukenut paljon tosta failuresta , enkä ole ehkä oikein ymmärtänyt mitä se niinku tarkalleen ottaen tarkottaa. Onks se niinku niin että jos mä päätän tehdä vaikka 6 hauiskääntöä ja mä saan tehtyä vaikka 5 , mutta kuudennella toistolla liike tyssää puolväliin eikä liiku mihinkään. siis pysähtyy kirjaimellisesti seinään. Jos tää on sitä failaamista niin on mulle hyvn yleistä. Käsittääkseni penkkipunnerruksessa tangon jääminen rinnalle on failure ? Tätäkin on siis sattunut jo useamman kerran :D eikä ollut ketään varmistamassa.

onneksi ei ole ollut paljon yleisöä paikalla :lol2:

Jep se on feilure jos vedät sen sarjan siihen asti ettei enää yhtä mene. Eli pyri jättämään mieluummin 1 toisto vaikka varastoon sarjoissa. Jos maximeja kokeilet (jaksat 1 toiston tehdä) niin sen kaltainen feilure ei haittaa, kunhan sitä et jokapäivä kokeile vaan vaikka parin viikon välein tjsp.
Ite kyllä sanoisin että sillä karkin syönnillä jne ei välttämättä ole niin suurta merkitystä jos olet noin laiha, koska tiedän kokemuksesta että itselläni on valtavia ongelmia tuon elopainon nostamisen kanssa vaikka mätän niinpaljo kuin kykenen(ruokaa pääosin). Lisäksi nyt sanottakoon vielä jos nyt joku ei jo maininnut, että sillä omanpainon nostamisellakin on aika suuri merkitys sarjapainojen, maximin ja lihasten kasvuun. Älä myöskään häpeä sitä jos nostelet pienillä painoilla, koska jostain se on kaikkien aloitettava. Älä tee liian egopainoilla(eli et jaksa tehdä kuin sen pari toistoa huonolla tekniikalla. liike näyttää hirveältä räpellykseltä ja on myös sitä) vaan keskity mieluummin oikeisiin suoritustekniikoihin ja ylipäätänsä omaan suoritukseesi. Tsemppiä vaan salille ja kyllä ne treenipainot ajanmyötä kasvaa :)
Jos nyt tätä ei ole vielä mainittu niin lue eka postaus ensin läpi! siellä on hyviä vinkkejä ja treeniohjelmia --> http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Tossa painon nostamisessa on vaan se probleema , kun ei huvittais turhaa läskiä ruveta keräämään. lapsuudessa mulla oli jonkin verran ylipainoa johtuen lähes päivittäisestä herkuttelusta. Siitä sitten jäänyt jonkinasteinen kammo lihomista ja myöskin painonnousemista kohtaan. Kun on kerran melko tiukkaan kuntoon päässyt niin ei sitä mielellään menis ylensyömisellä pilaamaan , varsinkin jos lihasta on mahdollista kasvattaa ja voimaa saada normaalilla syömisellä . Toisaalta jos vähän plussakaloreita ottaisi vaikka kaurahiutaleista ja ruisleivästä niin tuskimpa sita paljon läskiä alkaisi kertymään.

Paljonko sulla sitten on paino ja pituus ollu läskeimmilläsi? Nykyinen paino kun on alipainon puolella ihan painoindeksin mukaan. Sulla on vielä about 20-25 kiloa siihen että tarvitsisi huolehtia edes lievästä ylipainoisuudesta, joten don't wöri, be pöpi.

Pyri syömään n. 3 tunnin välein sen verran että maha täyttyy eikä koskaan ole varsinaisesti nälkä. Pyri syömään joka aterialla jotain missä on proteiinia (lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita, munia), jotain missä on hiilihydraattia (leipää, perunaa, riisiä, pastaa) ja jotain kasvikunnan tuotteita. Rasvaa pitää myös syödä ja esim. salaattiin voi hyvin laittaa kastiketta tai öljyä. Lisäksi voit käyttää kalaöljyvalmistetta (edesauttaa yleistä terveyttä monin tavoin) ja siemailla joskus oliivi- tai rypsiöljyä vaikka suoraan pullosta.

edit:

Jos lapsuuden ylipainosi kerran oli herkuttelusta johtuvaa, etkä silloin juuri liikkunut(?), niin eihän ole mitään syytä olettaa että jos syöt nyt muuta kuin pelkkää roskaa ja liikut, lihoisit? Lisäksi olet vielä sellaisessa iässä että lihasta ja voimaa tarttuu helposti kun pitää peruasiat kunnossa :)

Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos vähän plussakaloreita ottaisi vaikka kaurahiutaleista ja ruisleivästä niin tuskimpa sita paljon läskiä alkaisi kertymään.

Plussakalori on plussakalori. Kannattaa pitää hh/p/r -suhde sopivana, eikä ajatella, että syö kulutuksen päälle pelkkää hiilaria. Lihottaahan sekin siinä missä rasva tai proteiinikin, jos sitä syö yli kulutuksen. Jos lihomista pelkäät, niin syklitä bulkkia ja diettiä. Silloin ei rasvaprosentti pääse nousemaan turhan korkeaksi.

Plussakalori on plussakalori. Kannattaa pitää hh/p/r -suhde sopivana, eikä ajatella, että syö kulutuksen päälle pelkkää hiilaria. Lihottaahan sekin siinä missä rasva tai proteiinikin, jos sitä syö yli kulutuksen. Jos lihomista pelkäät, niin syklitä bulkkia ja diettiä. Silloin ei rasvaprosentti pääse nousemaan turhan korkeaksi.

Ei kysyjän kyllä pitäisi joutua dieettaamaan vielä ainakaan vuoteen. Rasvaprosenttia ei tietenkään kannata päästää karkaamaan, mutta kyse on lähinnä siitä että ei rupea syömään heti mitään 10 000 kcal sikarasvabulkkia vaan pitää huolen että syö sen verran ja sen verran laadukkaasti että pala kasvaa mutta läskiä ei tule liikaa.

Paljonko sulla sitten on paino ja pituus ollu läskeimmilläsi? :)

vaikee sanoo kun olin tuolloin ala-asteella elikkä tosta on aikaa varmaan jotain 5 vuotta. Joskus viidennen tai kuudennen luokan aikana suli suurimmat läskit hyvin pois kiitos pituuskasvun ja liikunnan. En tosiaan pahemmin liikkunut ja kaikki mahdollinen roskaruoka maistui noihin aikoihin.

Tälhetkel kyl on ruokajutut kunnossa niinku esimerkistä näkyy.

Syö maltillisesti yli kulutuksen, eli sen verran että paino lähtee hitaaseen nousuun. Ihan vaakaa säännöllisesti seuraamalla pysyy hyvin kärryillä.
Lihasten kasvatus vaatii kuitenkin tuon kaloriylijäämän, joten ei sitä rasvan kertymistä pidä liikaa pelätä.

Millekkään sikabulkille (=syöt todella suuria määriä yli kulutuksen) ei tosiaan kannata lähteä, turha sitä ylimääräistä rasvaa on kerätä ylenmäärin. Hieman pluskaloreilla, ja lisäät kaloreita jos paino ei tunnu lähtevän nousuun.

Hyviä treenejä! :thumbs:

Ei kysyjän kyllä pitäisi joutua dieettaamaan vielä ainakaan vuoteen. Rasvaprosenttia ei tietenkään kannata päästää karkaamaan, mutta kyse on lähinnä siitä että ei rupea syömään heti mitään 10 000 kcal sikarasvabulkkia vaan pitää huolen että syö sen verran ja sen verran laadukkaasti että pala kasvaa mutta läskiä ei tule liikaa.

Ei pitäisikään dieetata. Pointti olikin lähinnä se, ettei ole hirveästi väliä syökö plussakaloreita rasvasta, hiilareista vai proteiineista. Rasvaa kertyy joka tapauksessa.
Fen: Toisaalta jos vähän plussakaloreita ottaisi vaikka kaurahiutaleista ja ruisleivästä niin tuskimpa sita paljon läskiä alkaisi kertymään.
Kysyjän tapauksessa pienestä rasvan kertymisestä lihaskasvun ohella ei todellakaan ole haittaa. Eikä sitä rasvan kertymistä kannata pelätä. Rasvan saa kuitenkin dieetattua pois nopeammin, kuin missä ajassa se on kertynyt.

Eli ruokaa ja reeniä vaan kehiin. :thumbs:

kiitoksia vain neuvoista.

käsittääkseni dieettaaminen on vieläpä paljon nopeampaa kun on enempi lihasmassaa. Jolloin peruskulutuskin on suurempi. Täytyy nyt varmaan ruveta välttämään tota " failureen vetämistä" , vaikka luulis , että siitä olisi lihasten kehitysten kannalta hyötyä kun se rasittaa sen verran paljon. ( myöskin hermostoa , mikä kait huono juttu)

käsittääkseni dieettaaminen on vieläpä paljon nopeampaa kun on enempi lihasmassaa. Jolloin peruskulutuskin on suurempi. Täytyy nyt varmaan ruveta välttämään tota " failureen vetämistä" , vaikka luulis , että siitä olisi lihasten kehitysten kannalta hyötyä kun se rasittaa sen verran paljon. ( myöskin hermostoa , mikä kait huono juttu)
Olet oikeassa, suurempi lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita. Ei silti kannata yrittää dietata sen nopeampaa. Helpottaa se kenties siinä mielessä että saa sitten dietillä syödä vähän enemmän ;)

Lihasten kasvatuksen näkökulmasta tuo failuren välttäminen perustuu mm. siihen, että sen viimeisen toiston vääntäminen hampaat irvessä loppuun asti ei enää lisää suhteessa niin paljoa lihaskudoksen kokemaa rasitusta. Sen sijaan hermosto rasittuu noista vikoista tiukoista toistoista enemmän. Hermoston palautuminen vie pidemmän ajan kuin lihaskudoksen palautuminen. Välttämällä se failure voidaan lihaksille antaa lähes yhtä voimakas kasvuärsyke useammin. Ja sama pätee tuolla voimailunkin puolella, aika harvoin tehdään failureen. Siellä kenties eri syistä.

Jotenkin sitä on helppo ajatella että "kovempaa" olisi aina parempi.

Suositut

Back
Ylös Bottom