Voiko lihasmassaa kasvattaa dietin aikana?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli jos yrittää polttaa ylinmääräistä läskiä pois, niin voiko samalla kasvattaa lihasmassaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
TukkaBodari sanoi:
Eli jos yrittää polttaa ylinmääräistä läskiä pois, niin voiko samalla kasvattaa lihasmassaa?
Lihas tarvitsee kasvamiseen energiaa, eli sinun on syötävä/saatava ravintona enemmän energiaa kuin mitä kulutat esim. päivän aikana jotta lihaksella olisi kasvumateriaalia.

Läski tarvitsee palamista varten energiavajetta, eli sinun on syötävä/saatava ravintona vähemmän energiaa kuin mitä kulutat, jotta elimistö alkaisi polttaa läskiä.

Huomaatko ristidiidan? Ei voi samaan syödä enemmän eenrgiaa kuin mitä tarvitsee ja vähemmän energiaa, kuin mitä tarvitsee.

Lääkkeitä (steroideja yms) käyttämällä on mahdollista polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta samaan aikaan, ainakin jossain määrin. Mutta jos ei lääkkeitä käytä, niin tehtävä on lähes mahdoton - ainoa tapa on joko laihduttaa ensin ja sitten yrittää hankkia lihasta, tai yrittää ensin hankkia lihasta ja laihduttaa sitten.

Jos on aivan aloittelija, niin lihakset tosin kasvavat paljon helpommin kuin kauan treenanneella, jolloin dieetillä on mahdollista jopa miinuskaloreilla saada aikaan jonkinlaista kasvua, ainakin näennäisesti - nimittäin jo olemassa olevat lihakset tulevat paremmin esiin, kun läskiä alkaa palamaan pois.

Zone-sarja -42%
Mixu sanoi:
Lihas tarvitsee kasvamiseen energiaa, eli sinun on syötävä/saatava ravintona enemmän energiaa kuin mitä kulutat esim. päivän aikana jotta lihaksella olisi kasvumateriaalia.

Läski tarvitsee palamista varten energiavajetta, eli sinun on syötävä/saatava ravintona vähemmän energiaa kuin mitä kulutat, jotta elimistö alkaisi polttaa läskiä.

Huomaatko ristidiidan? Ei voi samaan syödä enemmän eenrgiaa kuin mitä tarvitsee ja vähemmän energiaa, kuin mitä tarvitsee.

Lääkkeitä (steroideja yms) käyttämällä on mahdollista polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta samaan aikaan, ainakin jossain määrin. Mutta jos ei lääkkeitä käytä, niin tehtävä on lähes mahdoton - ainoa tapa on joko laihduttaa ensin ja sitten yrittää hankkia lihasta, tai yrittää ensin hankkia lihasta ja laihduttaa sitten.

Jos on aivan aloittelija, niin lihakset tosin kasvavat paljon helpommin kuin kauan treenanneella, jolloin dieetillä on mahdollista jopa miinuskaloreilla saada aikaan jonkinlaista kasvua, ainakin näennäisesti - nimittäin jo olemassa olevat lihakset tulevat paremmin esiin, kun läskiä alkaa palamaan pois.

Jees. Näin mä aattelinkin, aattelin vielä vaan kysästä.
Oon mä reenannut jo 5v, josta 2 vuotta tosissaan, jossa on myös ravintoasiat suht kunnossa.
Mä oon tehnytkin sillä periaatteella, että eka kasvatetaan lihasta ja sen jälkeen läskit pois.

Mutta onko totta että on helpompi kasvattaa lihaksia silloin kun on vähän "ylimääräistä", jos vertaa että rasvaprosentti ois aika pieni?

TukkaBodari sanoi:
Mutta onko totta että on helpompi kasvattaa lihaksia silloin kun on vähän "ylimääräistä", jos vertaa että rasvaprosentti ois aika pieni?
Ainakin jos tuo "ylimääräinen" johtuu suuremmasta energian saannista suuhtessa kulutukseen.

TukkaBodari sanoi:

Ei. Pikemminkin päinvastoin. Kun dietin jälkeen rasvaprosentti on pienentynyt, on lihasten insuliiniresistanssi myös laskenut dietin johdosta. Tämä taas saa aikaan sen, että lihakset "imevät" itseensä tehokkaammin rakennusaineita ja siten kasvavat paremmin. Kun olet pitkään ollut massakaudella, lihasten insuliiniresistanssi kohoaa. Lihakset siis reagoivat heikommin insuliiniin ja entistä suurempi osa ylimääräisistä kaloreista varastoituu rasvaksi.

Tuli vähän selitettyä epätieteellisesti, mutta eiköhän se idea tuosta selviä.

Ja työn tulos näkyy paremmin kun ei oo hirveissä rasvoissa :D

TukkaBodari sanoi:

Tietysti riippuu hiukan lähtökohdista ... kuten tossa yllä jo moneen kertaan mainittiin ei miinuskaloreilla paljon lihaksia rakennella. Mutta jos puhutaankin optisesta illusiosta, niin periaatteessa on mahdollista kasvattaa lihaksia ja pienentää näkyvää fläbää. Oletetaan vaikka että kyseessä on 70kg/180cm kaveri jolla on rasvat siinä 12-15% mutta kaikki näkyvä on tossa vatsalla/jenkoissa. Kyllähän se peilistä pahasti silmään käy. Noh, kaveri hankkii 5-6 kiloa lihasmassaa salilta strategisiin paikkohin, niin yht'äkkiä ei se 12-15% rasva näytäkkään ollenkaan niin pahalta.

Vähän kyllä askarruttaa. Eikö tosiaan riitä että hankkii kaloreita peruskulutus + liikuntakulutus ja pitää huolen suuresta proteiiniosuudesta? Onko todella pakko mennä pluskaloreille? Eikö se vedä väkisin läskeiksi?

Itse asiassa kysymys onkin: paljonko pitää olla pluskaloreita (siis yli peruskulutus+liikuntakulutus) päivässä keskimäärin, että turvaa lihaskasvun, mutta ei ala vetämään läskiksi?

Tällä hetkellä puristelen juuri läskejä pois ja tarkoituksena on sitten aloittaa lihashankinta. En haluaisi sen menevän läskiksi, kun näistä viimeisistä kiloista on niin pirun vaikea päästä eroon. Neuvot asiassa siis tulevat tarpeeseen.

Itse samassa tilanteessa kuin luumu, eli viimeiset fläsät vielä jäljellä ja samalla tullut kasvatettua lihaksia, mutta epäilen että olisin saanut samassa ajassa paremman tuloksen jos olisin ensin yrittänyt polttaa kaikki läskit pois ja vasta sitten alkanut keskittymään lihaksiin ja syömällä kunnolla. Nyt päättänyt yrittää lisätä aerobista ja samalla tehdä hieman punttitreeniä ettei nuo jo saadut lihakset katoaisi samalla, ja painon ollessa asettamassani tavoitteessa keskityn enemmän lihaksiin. Ei tosiaan taida olla vaiva/hyöty-suhde kondiksessa kun koittaa samalla sekä pudottaa painoa että saada lihaksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen yrittänyt kysellä täällä useaan otteeseen miten kapeaksi menee jätkillä senteissä vyötärö navan kohdalta ennen kun vatsalihakset näkyvät. Pistäkää jotain lukuja (ja miten mitattu: vetää vatsaa sisään / joku välimuoto / antaa repsottaa).

Niistä vyötärönmitoista. Toki asia on yksilöllinen, mutta itse mittasin rasvaprosenttia (pihdeillä) ja vyötärönympärystä nauhalla lantioluiden yläpuolelta jännittämättä vatsaa. Sain tällaisia tuloksia.

Rasvat: 12%, Vyötärö 77 cm (4 ylintä vatsalihasta näkyvissä)
Rasvat: 15%, Vyötärö 82 cm (2 ylintä vatsalihasta näkyvissä)

Arvioisin, että saan 6-päkin näkyviin 10%:ssä. Ensi kesäksi! :hyper:

Kiitos Omskakas.

Nuo luvut voi olla mun kohdalla aika samat, luulisin. Pituus/paino?

Mitenkäs muilla?

Tämä voi olla muuten aika hyödyllinen aihe. Porukka voi vähän hahmottaa kuinka kaukana se sikspäkin esiintulo on.

Omskakas sanoi:
Niistä vyötärönmitoista. Toki asia on yksilöllinen, mutta itse mittasin rasvaprosenttia (pihdeillä) ja vyötärönympärystä nauhalla lantioluiden yläpuolelta jännittämättä vatsaa. Sain tällaisia tuloksia.

Rasvat: 12%, Vyötärö 77 cm (4 ylintä vatsalihasta näkyvissä)
Rasvat: 15%, Vyötärö 82 cm (2 ylintä vatsalihasta näkyvissä)

Arvioisin, että saan 6-päkin näkyviin 10%:ssä. Ensi kesäksi! :hyper:

Itsellä aika samanlain, vaikka en ole mittaillut. Rasvat on kuitenkin hyvin lähelle tuota 12%:aa. Kohta alkaa näkymään ne "kuopat" siinä lantion ja keskimahan välissä.

Tarkistusta tulleepi, kun seuraavan kerran tilailen protskut ja mittarin.

rocky6 sanoi:
Itse samassa tilanteessa kuin luumu, eli viimeiset fläsät vielä jäljellä ja samalla tullut kasvatettua lihaksia, mutta epäilen että olisin saanut samassa ajassa paremman tuloksen jos olisin ensin yrittänyt polttaa kaikki läskit pois ja vasta sitten alkanut keskittymään lihaksiin ja syömällä kunnolla.
Toi "syömällä kunnolla" näyttää oikeasti olevan tärkeintä. Mun voimataso on kasvanut dietillä paremmin kun ennen sitä, todennäköisesti siksi etten saanut tasaisesti proteiinia ennen. Tuskin maltan odottaa nähdä mitä tapahtuu plussakaloreilla.

Kannattaa lukaista opus Massaa! Voimaa! Sieltäpä löytyy ohjeet tämänkin näennäisen mahdottoman yhtälön toteuttamiseen. Vaan itsekuria se pirusti vaatii, syödä vuoroin kaksi viikkoa kunnolla ja kaksi viikkoa liian vähän...viimeiset kaksi kunnon syömisen viikkoani ovat kestäneet jo toista kuukautta...täti haluaa vain olla iso ja se siitä. Sixpack siis häämöttää jossain kaukaisessa tulevaisuudessa: kunhan vatsalihakset vain kasvavat tarpeeksi, ne ehkä näkyvätkin helpommin???

Natuna on kyllä mahdollista sulattaa läskiä pois ja saada lisää lihasta. Vaikeaahan se toki on mutta se on mahdollista kun tekee asiat huolella. Tarpeeksi proteiinia ja ylimääräiset paskaruuat pois. Ja ruokavalio kohdilleen. Aamu lenkit saa läskin tirisemään pois ja salille iltaisin ja kasvaa lihat. Itsekuria homma vaatii!

Siis en puhu mihinkään sikakireään kuntoon pääsemisestä.

kyllä ainakin salitreenaamisen alkupuolella (6-12kk aloittamisesta?) pystyy laihtumaan ja saamaan lihaa yhtä aikaa, ilman mitään ruokasyklejä
IM A LIVING PROOF

en tiedä living prooffeista;) mutta yleensä illuusio johtuu siitä, että lihaksia tulee aluks huomattavasti nopeammin kuin läskiä (ja ne myös paisuvat heti ensimmäisinä viikkoina jos niitä ei olla ennen treenattu). joten jos vaikka olet 180/60 alussa ja 3 kk:n jälkeen 180/70, niin olet varmaankin tiukemman näköinen vaikka rasvat olisivatkin jopa hieman kasvaneet (tämä siis jos treeni ja ruokavalio ovat olleet heti alussa kunnossa).

Kovaa hommaa

TukkaBodari sanoi:
Ei oikeastaan voi... LÄSKI on voimaa tietyssä määrin , mutta se pitää poltta pois ja sitten vasta hankia lihaksia...! Miksi sitten bodarit kasvattaa ensin läskiä ja sitten vasta tiivistää ja kasvattaa lihasmassa...?? ei natsaaa eli salilla nähdään:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom