Kraftwerk n sanoi:Noh, eivätkös he edusta juuri sitä koulumenestyjien parasta luokkaa?
Vaikea mennä sanomaan. Kun esim. juttelin fuksina silloin kurssitovereiden kanssa TKK:lla, niin tosi monet pitivät yo-papereita WC-paperin arvoisena. Syynä yksinkertaisesti se, että lukiossa opittava asia on vielä niin älyttömän helppoa, että älykäs ihminen saa helposti kaikista aineista sen L:n. Se ei siis vaadi muuta kuin työntekoa.
Se ero älykkäiden ja tosiälykkäiden välillä tuli mun mielestä vasta esiin TKK:lla, kun opittavat asiat olivat yhtäkkiä reippaasti vaikeampia ja jotkut eivät vain tajunneet, vaikka lukivat paljon. Kuitenkin kyseessä saattoi esim. olla sellainen aine, kuin matematiikka ja tämä siis joukon sisällä, josta lähes kaikki oli kirjoittanut siitä L:n (laaja matikka TKK:lla).
Eli lukion L ei tosiaan vaadi kovinkaan suurta panostusta, kunhan vain on siunaantunut keskivertoa enemmän älynlahjoja. Kurssikavereiden joukossa oli tosiaan monia värisuoran kirjoittaneita eivätkä he olleet todellakaan ne parhaiten opinnoissa menestyvät. Oikeastaan yksi heistä masentui selvästi, kun oli yhtäkkiä vain porukan keskitasoa, mutta oli tottunut olemaan koulun paras (tämä oli aika lukutoukan stereotyyppi muuten ;)). He siis olivat vain tehneet paljon työtä lukiossa. Paremmin melkein menestyivät ne, jotka olivat kirjoittaneet lähes värisuoran, mutta eivät olleet jaksaneet panostaa kouluun tippaakaan ja heräsivät sitten TKK:lla.
Mielestäni voisi mieluiten katsoa esim. parhaiten yliopistoissa menestyneiden uramenestystä. Sanotaanko, että parhaiten menestyvät TKK:lta saavat ainakin 100%:sen varmasti hyvän aloitustyöpaikan. Menestystä voi sitten taas mitata monilla eri tavoilla. Moni ei välttämättä elämältä vaadi muuta, kuin sen pienen työhuoneen, jossa voivat miettiä jotain heitä kiinnostavaa asiaa. Kiinnostavaa olisi kyllä tietää miten nämä kaikkein parhaiten opinnoissa menestyneet, jotka siirtyvät teollisuuteen, pärjäävät. Pärjäämisellä en tarkoita mitään menestystä, vaan pikemminkin sitä mitä he tekevät ja miten työnkuva muuttuu, koska moni ei edes halua sitä mitä monet pitävät menestyksenä (päästä pomoksi ja tienata paljon).
ps. mun uusi tyttö kirjoitti 6 L:ää ja yhden E:n, mutta ei mielestäni tajua matikasta mitään, vaikka kirjoittikin siitä L:n. Lisäksi hänelle tuotti vaikeuksia päästä läpi kurssista, jolla itse olin ollut assistenttina ja pitänyt sitä helppona. Mutta mä taas olen paska kielissä ja hän hyvä.