voiko ihmisellä olla lahjoja???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
voiko ihmisellä olla lahjoja (jossain lajissa, asiassa)???
kyllä, ei, mitä lahjakkuus on???
perusteluja.

(jättäkää joululahjat ja muut sinne omaan kaappiin)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös se nyt oo aika selvä asia, eli kyllä voi, esim. fyysiset ominaisuudet.

Kyllähän tuo ainakin taiteellisella puolella näkyy aivan selvästi. Esim.
itse en osaa lainkaa piirtää, kun taas musiikki on juttuni. Tyttöystävälläni päinvastoin.
Eräs ystäväni on kummassakin aivan käsittämättömän toivoton, mutta häneltä
löytyy kyllä roppakaupalla muita ominaisuuksia, joista itse voin vain haaveilla.

No, jos toiset soittavat pianoa 6 vuotiaana paremmin kuin toiset 6 vuoden harjoittelun jälkeen, niin eikö se ole ihan selvää, että jotkut osaavat joitain asioita paremmin kuin toiset?

Njaah, kyllähän se niin on että jotkut oppii joitain asioita paremmin kuin toiset, mutta minäpäs ajattelenkin Roope Ankan tavoin. (Lue sigu...)

Useinhan lahjakkuus on ennemminkin kykyä innostua ja omistautua jonkin asian harjoittelemiseen ahkerasti ja pitkäjänteisesti. "Lahjattomat" eivät jsitten jaksa puuhastella yhden asian kanssa kovin kauaa vaan häiläävät ees taas.

Ja jos vielä inostuksen lisäksi on otollinen perimä (ja sosiaalinen ympäristö jne.), niin vain taivas on rajana.

Lahjoja...jaa en osaa sanoa kun olen kerta insinööri :lol2:

No kyllä se on niin että todella lahjakkaita ihmisiä on harvassa, mutta tavallisesta tallaajasta lahjakkailta ihmisiltä vaikuttaa sellaiset ihmiset, jotka ovat AHKERIA ja todella perehtyvät siihen omaan juttuunsa ja puurtavat sen parissa vimmaisena. Harvat mestariteokset (ihan mitkä tahansa) syntyvät tosta vaan, suuren lahjakkuuden synnyttäminä, vaan niidenkin parissa on kulunut paljon aikaa ja tupakkia.

emex sanoi:
Useinhan lahjakkuus on ennemminkin kykyä innostua ja omistautua jonkin asian harjoittelemiseen ahkerasti ja pitkäjänteisesti. "Lahjattomat" eivät jsitten jaksa puuhastella yhden asian kanssa kovin kauaa vaan häiläävät ees taas.

Ja jos vielä inostuksen lisäksi on otollinen perimä (ja sosiaalinen ympäristö jne.), niin vain taivas on rajana.

Hyvin sanottu!

Mites se joku fiksu lausahdus menikään, että nerous on 1% lahjakkuutta ja 99% työtä..

Itse ajattelen sillä tavalla, että on toki ihmisiä, joilla on edellytyksiä (=lahjoja) johonkin, mutta siitä ei kehity mitään suurempaa ilman työtä. Jos Mozart ei olisi soittanut pianoa, me emme tietäisi kuka hän oli.

emex sanoi:

Mä en usko tuollaiseen ajatteluun ollenkaan. Innostuneisuus ja omistautuminen menee mun käsityskyvyn mukaan motivoituneisuuden piikkiin.

Motivaatio on erittäin tärkeä tekijä siinä, että ihminen saa siitä lahjakkuudesta (=taito/kyky/edellytys) jotain irti.

Ympäristöllä on myös iso vaikutus.

Itse näin salihommissa (n.1984-1986)muutaman uskomattoman hepun,jotka muutaman vuoden treenillä pystyivät aivan uskomattomiin suorituksiin,joten uskon lahjoilla(geeniperimällä)olevan erittäin suuri vaikutus ainakin fyysisellä puolella.Jostain muistan lukeneeni,että tuolla perimällä olisi jopa lähes 50% vaikutusta "tuloksiin".

Mniska sanoi:
voiko ihmisellä olla lahjoja (jossain lajissa, asiassa)???
kyllä, ei, mitä lahjakkuus on???
perusteluja.

Toiset ihmiset ovat taitavampia/lahjakkaampia joissain asioissa kuin toiset. Kovalla työllä voi joissain asioissa jonkin verran kompensoida lahjojen puuttumista.

Mulle lahjakkuus merkitsee sitä, että lahjakkaan ihmisen on keskivertoihmistä helpompi suoriutua joistain asioista.

Itseni katsoisin esim. kielellisesti ja matemaattisesti lahjakkaaksi. Mulle koulunkäynti ja opiskelu oli tosi helppoa, kun ei tarvinnut tehdä läksyjä eikä lukea kokeisiin, kun pärjäsi muutenkin. Jotkut toiset taas lukivat kokeisiin tai ylioppilaskirjoituksiin tunti- tai päiväkausia, eivätkä silti päässeet kiitettäviin arvosanoihin.

Täysin lahjaton olen sitten esim. jossain tanssimisessa. Kun ei ole rytmitajua niin ei ole :rolleyes: .

Uusimpien teorioiden mukaan "lahjakkuudesta" 20% on perimää ja 80% tulee ympäristöstä. Esimerkkinä tutkimuksessa oli juuri että akateemisesti koulutettujen lapsista tulee yleensä akateemisesti koulutettuja ja taas toisaalta duunariperheista tulee helposti duunareita.

Mutta kun tulee ruumiinominaisuuksiin/urheiluun genetiikan osuus on suurempi, väheksymättä kovaa työtä mutta esimerkiksi Houston Texansins strength coach Dan Rileya, joka on parinkymmenen vuoden NFL-urallaan nähnyt vissiin aika monta jenkkifutaria, että ylivoimaisesti tärkein urheilijan ruumiinrakenteeseen ja suorituskykyyn vaikuttava tekijä ovat perintötekijät. Toisena tulee se, miten kovaa ja intensiivisesti treenaa. Kaukana näiden takana tulee se, mitä liikkeitä ja minkälaisia sarjoja se treenaus pitää sisällään.
Jos jotain kiinnostaa miten Jefun pelaajat treenaavat suuressa maailmassa niin katsokaa linkki www.houstontexans.com ja sieltä fitness-osió. Fitnessmanual on mielestäni aika kattava epos punttitreenia varten

Asten sanoi:
Uusimpien teorioiden mukaan "lahjakkuudesta" 20% on perimää ja 80% tulee ympäristöstä. Esimerkkinä tutkimuksessa oli juuri että akateemisesti koulutettujen lapsista tulee yleensä akateemisesti koulutettuja ja taas toisaalta duunariperheista tulee helposti duunareita.

Tai sitten se on vähän niinkin että lapset perii vanhempiensa geenit mutta tää taitaa olla taas näitä "ei noin saa sanoa" juttuja.

"Tai sitten se on vähän niinkin että lapset perii vanhempiensa geenit mutta tää taitaa olla taas näitä "ei noin saa sanoa" juttuja."

Sinänsä varmaankin totta, olin itsekkin suurin piirtein samaa mieltä. kuspäistä tulee kuspäitamukuloita....
Mutta Kyseisessä dokumentissä otettiin esille adoptio tapauksia, ja yksi kakson tapaus, jossa kumpikin oli adoptoitu täysin erilaiseen perheeseen. Tulos oli että kumpikin kaksosista oli täysin erilainen.

Asian on mielestäni niin että me kaikki pystymme oppimaan samat asiat(ääripään tapakset poissulkien) mutta toisille se on vain nopeampaa ja helpompaa. Niin minä määrittelisin lahjakkuuden.

Asten sanoi:
Asian on mielestäni niin että me kaikki pystymme oppimaan samat asiat(ääripään tapakset poissulkien) mutta toisille se on vain nopeampaa ja helpompaa. Niin minä määrittelisin lahjakkuuden.

...ja toisen elinikä ei riitä oppimaan sitä minkä joku toinen oppii viikossa. ?

Kyllähän ihmisellä voi olla lahjoja.

Esimerkkinä voisin mainita Juhana Helmenkalastajan, joku on huomattavasti lahjakkaampi, kuin kukaan.

Zener sanoi:

Esimerkkinä voisin mainita Juhana Helmenkalastajan, joku on huomattavasti lahjakkaampi, kuin kukaan.

Mitäs tää on suomeksi?

Zener sanoi:

Sarkasmia?

Se jätkä tuntuu ainakin olevan helvetin lahjakas pätemisessä ja ärsyttävänä olemisessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom