Voihan helevetti...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tuohon koululiikunta tähtää. Koululiikunta on täyttänyt tehtävänsä, jos se saa ihmiset liikkumaan ja syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Tavoitteena on mielummin monta tervettä ihmistä kuin muutama huippu-urheilija. Siinä vaiheessa, kun jotain nuorta alkaa kiinnostamaan menestyminen jossain lajissa ja hän alkaa muodostaa sen suhteen tavoitteita, niin häntä todennäköisesti alkaa kiinnostaamaan myös kaikki ravintoon liittyvät asiat ja hakee niistä tietoa. Enemmän olisin huolissani, jos jokaisella salibandyilijalla ja sauvakävelijällä olisi proteiinipurkillinen heraa kainalossa.

:offtopic: Olen hieman eri mieltä asiasta. Omakohtaisella kokemuksella olen edelleenkin hieman "katkera" siitä etten koulussa saanut ohjausta eteenpäin minkään urheilulajin pariin. Itse harrastin yksilölajeja ja intoa riitti treenaamiseen vaikka 7 päivänä viikossa, mutta tietoa ei ollut sen koommin ravintoasioista tai oikeasta treenaamisesta. Vanhemmilla ei ole mitään urheilutaustaa, joten koulu olisi ollut ainoa tie eteenpäin. Yläastelainen, jos lukiolainenkaan, ei kyllä itse ilman ohjausta osaa välttämättä hakeutua omin päin valmennukseen, joten liikunnanopettajalla olisi suuri rooli havaita riittävä innostus ja ottaa asiakseen ohjata nuorta eteenpäin.
Muuten käy helposti niinkuin itsellä, innostuksesta huolimatta tietyssä vaiheessa treenaaminen alkaa puutua paikoilleen, ja sitten vain lajit vaihtuvat vaikka halu päästä eteenpäin kilpailemiseen asti olisi kova. Eikä lopulta pääse selvittämään missään lajissa mihin rahkeet olisivat oikeasti riittäneet.

Ei ole tarkoitus mitenkään yleisesti arvostella liikunnanopettajia, mutta kiinnittää kuitenkin huomiota asiaan joka mielestäni tärkeä... yksilölliseen havainnointiin ja ohjaamiseen! Joka tietenkin joissain kouluissa toimiikin kiitettävästi.

Ja mistä ne terveet, liikkuvat, monipuolista terveellistä ruokaa syövät ihmiset pitkälti saavat esimerkkinsä...?
Eivätköhän ne muutamat huippu-urheilijat toimi hyvinä innoituksen lähteinä yleensäkin kiinnostua koko urheilusta, ja sitä kautta myös ravinnosta yms.
Jostainhan sen alkukipinän ja tiedonjanon pitää lähteä...

Itse huomaan nyt muutaman vuoden jälkeen huiman eron kun aloin jälleen kiinnittää huomiota ravintoon, enemmän proteiinia ja jätin suurimmaksi osaksi sokeripitoiset sekä vaaleat viljatuotteet pois. Proteiinilisillä korvaan niistä aiheutuneen tyhjiön.
Nyt huomaan taas miten energisempi olo voi olla, jopa pimeään syysaikaan.
En missään nimessä vaihtaisi tätä oloani takaisin vähäisemmän proteiinisaannin aikaan, vaikka sitten munuaiset jollain ilveellä tekisivät jossain vaiheessa tenän... ennemmin laatuelämää vähän lyhyempään kuin väsähtäneenä pitempään, jos noista pitää valita :thumbs:

Hyviä pointteja j.uhikselta. Itse lisäisin tuohon vielä sen valitettavan tosiasian. että pahimmassa tapauksessa huono liikunnanopettaja saattaa tappaa innostuksen liikuntaa kohtaan täysin...

Btw., itse olisin kyllä huomattavasti huolestuneempi six-packeista ja sipsipusseista näiden säbäjannujen (ja muidenkin) kätösissä, kuin proteiinipussukoista.

Yläastelainen, jos lukiolainenkaan, ei kyllä itse ilman ohjausta osaa välttämättä hakeutua omin päin valmennukseen, joten liikunnanopettajalla olisi suuri rooli havaita riittävä innostus ja ottaa asiakseen ohjata nuorta eteenpäin.

En sanonutkaan, ettei liikunnanopettaja saisi ohjata oppilaita eteenpäin. Minun mielestä hyvä liikunnanopettaja tietää koulun lähialueiden urheiluseuroista ja niiden toiminnasta ja tiedottaa niistä oppilaille. Voisi jopa aika ajoin kysellä oppilailta, mitkä lajit heitä kiinnostavat. Urheiluseurojen tehtävä on antaa lisää tietoa ja jalostaa nuoria pidemmälle urheilussa.

Äläkä yleistä! 14-vuotiaana aloin itsenäisesti treenaamaan punttia ja 16-17-vuotiaana olin perustamassa voimanostoseuraa, koska paikkakunnalla ei sellaista vielä ollut. Toki seuran perustamisessa oli aikuisia mukana, mutta idea lähti meiltä muutamalta junnulta.

Hyviä pointteja j.uhikselta. Itse lisäisin tuohon vielä sen valitettavan tosiasian. että pahimmassa tapauksessa huono liikunnanopettaja saattaa tappaa innostuksen liikuntaa kohtaan täysin...

Tappaako innostuksen helpommin opettaja, joka toki kannustaa oppilaita parempaan, mutta hyväksyy oppilaiden liikkumisen heidän omalla tasollaan, vai opettaja, joka vertaa kaikkia oppilaita siihen lahjakkaimpaan, joka urheilee jo aktiivisesti kilpaillen. Tuskin opettaja, joka opastaa oppilaat jauhohyllylle, motivoi oppilaitaan parhaalla tavalla.

Btw., itse olisin kyllä huomattavasti huolestuneempi six-packeista ja sipsipusseista näiden säbäjannujen (ja muidenkin) kätösissä, kuin proteiinipussukoista.

Edelleenkään "Normaalilla ruolla pärjää ilman lisäproteiinia" ei ole sama kuin "vetäkää kaljaa ja sipsiä!"

Itse huomaan nyt muutaman vuoden jälkeen huiman eron kun aloin jälleen kiinnittää huomiota ravintoon, enemmän proteiinia ja jätin suurimmaksi osaksi sokeripitoiset sekä vaaleat viljatuotteet pois. Proteiinilisillä korvaan niistä aiheutuneen tyhjiön.
Nyt huomaan taas miten energisempi olo voi olla, jopa pimeään syysaikaan.
En missään nimessä vaihtaisi tätä oloani takaisin vähäisemmän proteiinisaannin aikaan, vaikka sitten munuaiset jollain ilveellä tekisivät jossain vaiheessa tenän... ennemmin laatuelämää vähän lyhyempään kuin väsähtäneenä pitempään, jos noista pitää valita

Eikö todellakaan ole minkäänlaista vaihtoehtoa välillä sokeri+vaaleaviljapohjainen ravinto tai 3 g proteiinia /painokilo heraproteiinipussista? Opettajahan puhui vain, että ruoasta on mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Ei sitä tyhjiötä ole pakko täyttää lisäravinneproteiinilla. Siihen käy raejuusto, kananrinta, lohifile tms.

N.O.Kummonen sanoi:
Tappaako innostuksen helpommin opettaja, joka toki kannustaa oppilaita parempaan, mutta hyväksyy oppilaiden liikkumisen heidän omalla tasollaan, vai opettaja, joka vertaa kaikkia oppilaita siihen lahjakkaimpaan, joka urheilee jo aktiivisesti kilpaillen. Tuskin opettaja, joka opastaa oppilaat jauhohyllylle, motivoi oppilaitaan parhaalla tavalla.

En niin väittänytkään, tuo oma kommenttini jonka quottasit ei viitannut lisäravinteisiin millään lailla. Tarkoitin tällä "huonolla opettajalla" nimenomaan niitä, jotka suosivat liikunnallisesti lahjakkaita/kilpaurheilijoita ja saavat ei-niin-liikunnalliset tuntemaan itsensä vieläkin huonommiksi. Tällaisiakin opettajia kun on, valitettavasti.

N.O.Kummonen sanoi:
Edelleenkään "Normaalilla ruolla pärjää ilman lisäproteiinia" ei ole sama kuin "vetäkää kaljaa ja sipsiä!"

Ei tietenkään ole. Mutta itse en vain osaa pitää kovin pahana sitä, jos vaikka nuoret proteiinivalmisteita käyttäisivätkin. En siis edes yritä väittää, että ne olisivat välttämättömiä tai edes tarpeellisia, mutta mitään haittaa niistä tuskin kuitenkaan on... toisin kuin sipseistä, roskaruoasta yms. joita nuoret(kin) kiskovat varsin kiitettävällä tahdilla kitaansa nykyään.

N.O.Kummonen sanoi:
Eikö todellakaan ole minkäänlaista vaihtoehtoa välillä sokeri+vaaleaviljapohjainen ravinto tai 3 g proteiinia /painokilo heraproteiinipussista? Opettajahan puhui vain, että ruoasta on mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Ei sitä tyhjiötä ole pakko täyttää lisäravinneproteiinilla. Siihen käy raejuusto, kananrinta, lohifile tms.

Tietenkin on, ja eiköhän se kultainen keskitie olekin tässä se kaikkein sopivin monelle. Mutta minulle ainakin tuli tuosta Nitskun alkuperäisestä postista sellainen olo, että tämä ko. opettaja oli tyrmännyt lisäravinteiden käytön AINA täysin turhaksi, ja sitä väitettä en kyllä parhaalla tahdollanikaan pysty allekirjoittamaan.

N.O.Kummonen sanoi:
Tarvitseeko voimailija vielä lisää proteiinia? Jos helppouden tai hinnan takia korvaat jonkin ateriasta saatavilla olevan proteiinin protskusheikillä, niin otatko tällöin lisäproteiinia vai lisäravinneproteiinia ruoan sijasta?

Miten on sitten sen kuuluisan palautusjuoman kanssa. Mikä tavallinen ruoka-aine on yhtä hyvä palautumisen kannalta kuin laadukas nopeasti imeytyvä ja oikean aminohappo koostumuksen omaava lisäravinne proteeini?

(niin ja tarkoitus oli puhua vain lisäproteiinista, tosin tämän opettajan mielestä muutkin lisäravinteet ovat varmaan turhia?)

Chd sanoi:
Ennenkuin menee mahottomaksi liikunnanohjaajien moittimiseks ni pakko todeta että mulla oli nyt lukiossa todella pätevä kaveri ohjaamassa. Sama mies pitää muuten myös terveystiedon tunteja, joilla joskus sen kanssa juttelinkin pitkään lisäravinteista. Ei se niitä muistaakseni sillon yhtään moittinu, taisipa jopa todeta että aktiivisille urheilijoille ovat ihan hyvästä. Selitti sitten mm. miten kreatiinimonohydraatti ja puryvaatti eroavat toisistaan ja kertoi mitä ne tekee, miksi ne tekee ja minkä takia ne toimivat.

Taitaa kyllä mennä tuon opettajan lisäravinnetietous sen piikkiin että on varmasti kolistellu rautoja itsekkin, melkonen korsto se on :). Niin ja pitäähän se sitä punttisali kurssiakin siellä halukkaille.

Näin meillä Porvoossa, jos joku vahingossa tunnistaa itsensä tosta tekstistä niin :kippis1:

Meillä taas on hiton hyvä Kemian opettaja lukiossa (täysin päinvastoin ku liikunnanopettaja, joka on täys *******)... Sillä on perhanan pitkä urheilutausta (joskin hiihdossa, suunnistuksessa, mut kuiteski!) joten se on sekä harrastuksensa puolesta että työnsä puolesta tutustunut kemiallisiin reaktioihin ihmisen kehossa... Se kerto tosi yksityiskohtasesti solutasolla mitä esim. krea tekee solulle...

Niin että on niitä opettajia hyviäkin... Tai siis voi opettaja olla hyvä vaik ei lisäravinteist mitää tietäskää, huono siitä tulee vast kun se puhuu shittiä julkisesti ja pitää sitä totena! :arvi:

Chd sanoi:
Selitti sitten mm. miten kreatiinimonohydraatti ja puryvaatti eroavat toisistaan ja kertoi mitä ne tekee, miksi ne tekee ja minkä takia ne toimivat.

Mitä eroa muuten monohydraatin ja puryvaatin vaikutuksissa on?

Chd sanoi:
Ennenkuin menee mahottomaksi liikunnanohjaajien moittimiseks ni pakko todeta että mulla oli nyt lukiossa todella pätevä kaveri ohjaamassa.

Kuin myös, liikunnanopettajani oli nimeltään Henrik Johansen, tunnetaan tennispeluri Jarkko Niemisen ex-valmentajana.
Hän tuurasi koulussamme viran varsinaista haltijaa, kiekkovalmentaja Juhani Tammista joka hänkin oli työpaikallaa muutaman kuukauden mun lukioaikana ja veti parit ihan särmät treenit :D

Force sanoi:
Mitä eroa muuten monohydraatin ja puryvaatin vaikutuksissa on?

Eipä paljon mitään, paitsi että pyruvaatti on vaan joku typerä markkinointikikka, se ei vaikuta yhtään sen paremmin kuin monohydraattikaan, itseasiassa itselläni pyryvaatti/sitraatti ei toiminut ollenkaan, vain monohydraatti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom