Sitäpaitsi nykyään jos joku tekee abortin on se tuttavapiireissä ihan normaali asia, ei siitä puhuta salamyhkäisesti tai haukuta sen tehnyttä...
![Offtopic :offtopic: :offtopic:](/smilies/offtopic.gif)
Ihan hyvä, jos 15 -vuotiaan tuttavapiirissä keskustellaan nykyään ihan avoimesti abortista...
No esimerkiksi. Onhan siinä pieni ristiriita kun kirjanoppinut mutta käytännössä asiasta mitään tietämätön ihminen tulee kertomaan totuuksia ihmiselle/ihmisille jotka käyttävät ravinteita päivittäin ja kokevat saaneensa niistä selkeää hyötyä ilman epätoivottuja sivuvaikutuksia.
Mistä normaali proteiinijauhojen popsija tietää mitä siellä munuaisissa tapahtuu. Se että ei ole selässä nyt mustelmaa munuaisten kohdalla, koska munuaiset ovat siitä kohtaa yrittäneet paeta liian suuria määriä proteiinia, ei tarkoita sitä etteivätkö munuaiset saattaisi käydä ylikierroksilla ja tämän vuoksi olla alttiita tulevaisuudessa vaivoille. Miten
käytännössä seurataan munuaisten toimintaa? Tutkimukset ovat osoittaneet, että munuaiset eivät välttämättä vahingoitu niillä proteiinimäärillä joita voimailijat käyttävät joten tuo
käytännön kokemus perustuu aika vahvasti siihen painettuun tekstiin. Sitä vaan ajan takaa, että asetelma ei ole niin kovin "kirjanoppinut vs. käytännöntietäjä" kuin "kirjanoppinut vs. toisen kirjan oppinut".
Oppilaat tuskin käyttävät lisäravinteita päivittäin?
Olen sitä mieltä, että niin kauan, kun tavoitteena on hyvä olo liikkumisesta eikä mitään tavoitteita missään lajissa, niin kotiruoalla pärjää aivan mainiosti. Tuohon koululiikunta tähtää. Koululiikunta on täyttänyt tehtävänsä, jos se saa ihmiset liikkumaan ja syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Tavoitteena on mielummin monta tervettä ihmistä kuin muutama huippu-urheilija. Siinä vaiheessa, kun jotain nuorta alkaa kiinnostamaan menestyminen jossain lajissa ja hän alkaa muodostaa sen suhteen tavoitteita, niin häntä todennäköisesti alkaa kiinnostaamaan myös kaikki ravintoon liittyvät asiat ja hakee niistä tietoa. Enemmän olisin huolissani, jos jokaisella salibandyilijalla ja sauvakävelijällä olisi proteiinipurkillinen heraa kainalossa.
Mitä proteiinin saantiin tulee, niin kyseinen opettaja ei näiden tietojen valossa antanut mitään enimmäismäärää päivittäiselle proteiinin saannille. Hän ei myöskään kehottanut välttämään proteiinilähteitä ravinnossa. Laskekaa aseet, sillä kyseessä tuskin oli hiilarivallankumouksen kätyri.
Nämä keskustelut menevät aina linjalle "Ei-punttaava-ei-pakkista-lukeva-henkilö väitti sitä ja tätä, vaikka minä tiedän että se on näin ja ettekö olekin kaikki täällä kanssani samaa mieltä. Minä olin siis Pakkiksen yhteisellä päätöksellä fiksumpi" Sitten ollaan niin huolissaan muiden tietämyksestä.
Oli asia mikä hyvänsä, niin aina sopii näpäyttää uskontoa/uskovaisia :jahas: