Vitamiinit ja mineraalit

epitaph9 sanoi:
kohta on turha ostella mitään vitamiineja ku pitosuudet rupee oleen mitättömiä:curs:

Taitaa olla D-vitamiini ainoa, josta voi esiintyä puutosta. Ellei ruokavalio sitten koostu ainoastaan erilaisista proteiineista..

Terska-Arska sanoi:
Niin, onneks tuota tuli tilattua 8 purkkia varastoon :rolleyes:

vainii, popsit noita sit seuraavat 3 vuotta :D

Mä otin vaan 1,5 vuoden annoksen(5g/päivä) :) Eipä tuota mulla tule ihan joka päivä edes käytettyä eli aika pitkäksi aikaa vitamiinit varastossa :D

Päivämäärä menee umpeen joskus 2008 loppupuolella mulla että eipä kiirettä.. Ja eipä nuo kuulemma edes miksikään myrkyksi muutu sen jälkeenkään vaan pitoisuudet vaan rupee pienenemään.

epitaph9 sanoi:
mun muistaakseni tuotteen tekoa ei lopeteta vaan pitoisuudet pienennetään!kohta on turha ostella mitään vitamiineja ku pitosuudet rupee oleen mitättömiä:curs:

Eli siis pysyy jauheena ja pitää sitten vaan ottaa enemmän että saa samat vitskut kuin aikaisemmin? Jopas on taas fiksua...

Milloin ois optimaalisinta tabut vejellä?
Itse vejän kaiken illalla, olenko siis outolintu joka ei kehity koskaan? :o

-Marchi- sanoi:
Milloin ois optimaalisinta tabut vejellä?
Itse vejän kaiken illalla, olenko siis outolintu joka ei kehity koskaan? :o

Luultavasti ne kannattaisi vetää ennemmin aamulla/päivällä koska muutamat vitskut saattavat häiritä yöunia.

Menin sit ostamaan Xylisweet ACEROLA purkin minkä myyjä tyrkytti protsku ostoksen yhteydessä!!!

Tabussa on purkin mukaan c-vitamiinia 60 mg (joka vastaa päivän annoksen, ei saa kuulemma ylittää) :)

Paljonkohan sitä loppujen lopuks voi vetää c-vitskuja päivässä ??
Jos vetää liikaa nii tuleeko noutaja vai..... :D

Jos kiinnostaa mineraalit ja vitamiinit, niin kirja nimeltä Sports Nutrition Guide: Minerals, Vitamins & Antioxidants for Athletes (Michael Colgan) on todella kattava. Kaveri osti kyseisen opuksen ja on kyllä loistava! Itsekin voisi poistaa kunhan selviän parista muusta kirjasta ensin. Maksaa 21,10€, eli eipä ole edes kallis...

0969527284_1.jpg

EDIT: Näyttäs löytyvän jopa suomalaisesta kirjakaupasta halvemmalla, 18,50.

kallionkunkku sanoi:
Tabussa on purkin mukaan c-vitamiinia 60 mg (joka vastaa päivän annoksen, ei saa kuulemma ylittää) :)

Paljonkohan sitä loppujen lopuks voi vetää c-vitskuja päivässä ??
Jos vetää liikaa nii tuleeko noutaja vai..... :D
Tuossa kirjassa ainakin suositellaan jotain 1000-4000mg annosta. Siis tuo 60mg on se vähimmäis annos mitä tarvitaan ettei tule keripukki (c-vitamiinin puutostila), eli kuten voit arvata on nuo suositukset ihan vituillaan jos ajatellaan urheilijoiden tarvetta.

http://www.vitaminstohealth.com/vitamin-overdose.html
"C vitamin overdose:
Taking megadoses for too long may lead to scurvy when megadoses are discontinued, kidney stones, hot flashes, headache, insommnia and tiredness.
"

(scurvy = keripukki)

En tiedä tuon lähteen luotettavuudesta, mutta ilmeisesti noinkin voi käydä, veikkaisin että keho tottuu jatkuvaan suureen annokseen eikä sitten osaa tulla toimeen ilman sitä jos ei saakkaan.

Mä en tiedä olenko nyt missannut jotain todella pahasti mutta muistan että kesällä oli paljon haloota siitä kuinka kaikki vahvemmat vitamiinit suomessa kielletään? Ja tuossa toissa viikolla kun kävin kaupassa ja apteekissa niin ainakin vahvaa c-tä ja e-tä näytti olevan hyllyissä ihan entiseen malliin. Kysyin asiaa apteekkarilta ja hän ei ollut moisista eu säännöksistä kuullutkaan. Eli mites tämä nyt sitten menikään? ja mites nyt kun niitä ei ilmeisesti kiellettykkään niin tuleeko niitä takas pakkikselle vai?
Tossa vielä linkki : http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=31041&highlight=vitamiinit+banniin

Millanen olisi normaali vitamiinien yms. "hyödyllisten lisäaineiden" tarve ihmisellä? Treenaan noin 3 krt viikossa, en aivan sata lasissa. Toistaiseksi vedän proteiinilisää 30-60g päivässä, magnesiumia 350mg, c-vitamiinia 200mg(ihan yleiseen pirteyteen), omega3-rasvahappoja ohje-annoksen(syön kalaa harvoin) ja ajattelin alkaa nappaamaan sinkkiä 15 tai 30mg päivässä.

Proteiinijauhe sisältää useita aminohappoja joten tuskin niitä tähän tilanteeseen tarvitsen lisää. Myös ruokavalio on normaalin vaihteleva. Onko jotain mitä kannattaisi harkita ottaa mukaan tai korvata?

Paljon vedät kokonaisuudessaan hyviä proteiineja (ei kai tuo 30-60g jauhetta ole ainoa hyvä lähde)? Kaloreita tarpeeksi? Ja jos haluat enemmän tuloksia, niin treenaa sata lasissa.

Magnesiumia voit syödä enemmänkin (500mg), myös c-vitamiinia (500-1000mg), sinkkiä 15-25mg on yleensä riittävä annos. Tiedot pohjautuvat tähän teokseen. (Joka muuten kannattaa hankkia jos kiinnostaa urheilijan vitamiini ja hivenaine tarpeet.)

Lapo sanoi:
Magnesiumia voit syödä enemmänkin (500mg), myös c-vitamiinia (500-1000mg), sinkkiä 15-25mg on yleensä riittävä annos. Tiedot pohjautuvat tähän teokseen. (Joka muuten kannattaa hankkia jos kiinnostaa urheilijan vitamiini ja hivenaine tarpeet.)

Hjyvä kirja, näyttää siis hyvältä. Tilasitko sen tuolta ja tuli perille?

Threadin aloittajalle:
Sinkkiä saa yleensä 30 mg tabletteina, joten se on hyvä annostus.

Kaikille:
Onko muuten totta, että C-vitamiini edistää sinkin imeytymistä?

Doggoned sanoi:
Hjyvä kirja, näyttää siis hyvältä. Tilasitko sen tuolta ja tuli perille?
Itse en kyllä tuota kirjaa omista, vaan kaverilla on. Täytyy kyllä itsekin hankkia tuo.

Kaveri taisi tilata bookplussasta, mutta löytyy Suomalaisestakin.

Ja jos löydät oikein kiinnostavan kirjan esim. amazon.comista, niin kannattaa ensin tsekata löytyykö amazon.co.uk:sta (siis olettaen että ensin tsekkaat bookplussan ja suomalaisen). Jos ei löydy kuin ulkomailta niin se on kyllä periaatteessa aivan sama mistä sen tilaa. Itse olen tilannut varmaan tuhannella eurolla tavaraa (levyjä, vaatteita, tässä viimesen 6v aikana) pelkästään jenkeistä ja sitten faija on tilaillut kirjoja niin jenkeistä kuin enklannistakin niin ei ole kertaakaan tullut ongelmia. Varsinkin noiden suurien yhtiöiden kuin amazon kanssa ostosten tekeminen on todella helppoa. Saattaa tulla nuo ulkomaalaiset kirjat nopeamminkin esim. amazon.co.uk:sta kuin jos tilaat suomalaisen kautta.

Olen tässä jo 3vkoa odotellut tätä suomalaisen kautta tilattuna... Olisi varmaan tullut nopsemmin bookplussasta tai amazon.co.uk:sta.

EDIT: En kyllä tiedä mitä tuo kirja sisältää, jossain luki että tekijä laittaisi syömään suuria määriä hiilihydraatteja, mutta katellaan kun se tulee... "Written by a consultant to the NBA, NFL, and world-class bodybuilders" että pitäisi kuitenkin olla ammattitaitoa tekstin takana.

Doggoned sanoi:
Kaikille:
Onko muuten totta, että C-vitamiini edistää sinkin imeytymistä?
Kyllä ja se edistää myös muidenkin aineiden imeytymistä.

Tuosta c-vitamiinista vielä... C-vitamiini on kyllä vesiliukoinen vitamiini, eikä varastoidu elimistöön. Kuitenkin suurina määrinä pidempään käytettynä voi aiheuttaa virtsakiviä. En ainakaan itse popsisi mitään useamman gramman päiväannoksia vapaaehtoisesti.

Yleisesti, kun luin tätä threadia, niin tuli mieleen tämä vanha toteamus, että hivenaine- ja vitamiineja ostavat eniten ne, jotka niitä vähiten tarvitsevat. Yleensä tällainen urheilullinen porukka on aika hyvin perillä terveellisestä ruokavaliosta ja aika monet sellaista taitavat jopa noudattaa. Tällöin ei vitamiineja ja hivenaineita välttämättä enää purkista tarvitse ottaa. Eniten näitä "lisiä" tarvitsevat alkoholistit ja vanhukset ja yksipuolista ruokavaliota nauttivat ihmiset. Heillä on siis ihan puutostiloja.

Ja ettei ihan mene ohi otsikon, niin itse käytän sitä paljon parjattua Multi-tabsia (, joka muuten on lääke) 1 tabletin päivässä ja Lysin omega-3 fortea 1-2 kapselia päivässä. Myös Bevi-tabsia tulee joskus otettua 1 tabu päivässä.

Niin ja kommentoisin vielä aloituspostia, joka kyllä taisi olla muutaman vuoden takaa:nolo: ... Tuo raudan määrä eli 200mg/vrk tuntuu aika hurjalta. Rautaa ei ikinä, varsinkaan miesten, tulisi käyttää vain varmuuden vuoksi, vaan todellinen tarve tulisi määrittää verikokeella. Rauta varastoituu elimistöön ja muistaakseni päivän saantisuositus on 10-20mg/vrk.

Sunny80 sanoi:
Yleisesti, kun luin tätä threadia, niin tuli mieleen tämä vanha toteamus, että hivenaine- ja vitamiineja ostavat eniten ne, jotka niitä vähiten tarvitsevat. Yleensä tällainen urheilullinen porukka on aika hyvin perillä terveellisestä ruokavaliosta ja aika monet sellaista taitavat jopa noudattaa. Tällöin ei vitamiineja ja hivenaineita välttämättä enää purkista tarvitse ottaa. Eniten näitä "lisiä" tarvitsevat alkoholistit ja vanhukset ja yksipuolista ruokavaliota nauttivat ihmiset. Heillä on siis ihan puutostiloja.
Mutta urheilijoilla nuo vitamiinien ja hivenaineiden tarpeet voivat suurentua ja suurentuvatkin. Että ehkä sama määrä mikä "tavallisessa pulliaisessa" riittää pitämään puutostilan poissa ei riitä kovaa urheilevalle. En sitten tiedä miten paljon todella loppuun asti hiotusta ruokavaliosta saa noita vitamiineja yms. kuten sanoit.

Lapo sanoi:
Mutta urheilijoilla nuo vitamiinien ja hivenaineiden tarpeet voivat suurentua ja suurentuvatkin. Että ehkä sama määrä mikä "tavallisessa pulliaisessa" riittää pitämään puutostilan poissa ei riitä kovaa urheilevalle. En sitten tiedä miten paljon todella loppuun asti hiotusta ruokavaliosta saa noita vitamiineja yms. kuten sanoit.

Kyllä varmasti jää miltei väkisin jostakin vitamiinista tai mineraalista puutetta, oli sitten ruokavalio miten hifi tahansa. Hyvänä esimerkkinä C-vitamiini. Joutuu kyllä syömään melko satsin esim. appelsiinia ennen kuin on jo se 500 mg saatuna. Tämmöinen karkea esimerkki. Toinen on sitten rauta, josta voi kestävyysurheilijalla olla helpostikin puutetta.

Joo, toki vitamiineja ja hivenaineita kannattaa käyttää, kun treenaa kovaa tai vaikka vähemmänkin kovaa. Niillä voi varmistaa, että saa riittävästi ko.aineita. Ja totta se tosiaan on, että treenatessa tarvitsee enemmän vitamiineja ja hivenaineita, kuin mitä "ei treenaava" tarvitsee. Pointti on kuitenkin ne määrät mitä käyttää. Esim. c-vitamiinia 1 g /vrk on ok, mutta oisko 4 g jo vähän turhaa/liikaa...

Sunny80 sanoi:
Tuosta c-vitamiinista vielä... C-vitamiini on kyllä vesiliukoinen vitamiini, eikä varastoidu elimistöön. Kuitenkin suurina määrinä pidempään käytettynä voi aiheuttaa virtsakiviä

yli vuoden oon popsinu 3g/päivä eikä mitään kiviä missään.

Back
Ylös Bottom