Vitamiinit ja mineraalit

erkjetter sanoi:
yli vuoden oon popsinu 3g/päivä eikä mitään kiviä missään.

No jos vaikka magnesiumia syöt mukana niin riski virtsakivien saantiin laskee jne. Ei kannata mennä uhittelemaan tämmöisissä asioissa, vaan kannattaa ennemmin kehottaa siti varovaisuuteen, vaikka itsellä ei vaivoja olisikaan.

rautaahan ei suositella miehille oikestaan jos on hemoglopiini hyvässä mallissa mutta naisille sitä suositellaan aina. Onko tällä raudalla jotain haittaa jos sitä saa jostain vitamiineista/mineraaleista? mitä haittaa on jos sitä saa enemmän kuin itse tarvitsee?

Mysterrio sanoi:
rautaahan ei suositella miehille oikestaan jos on hemoglopiini hyvässä mallissa mutta naisille sitä suositellaan aina. Onko tällä raudalla jotain haittaa jos sitä saa jostain vitamiineista/mineraaleista? mitä haittaa on jos sitä saa enemmän kuin itse tarvitsee?

Rauta on metalli ja se kerääntyy elimistöön suhteellisen helposti verrattuna esim. vitamiineihin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed
Tuossa on tutkimuksia liittyen raudan yliannostukseen. Kannattaa tsekata.

Members Mark Multi performance multi vitskuu.. sit fish oil concentratee, ja sit c vitamiini pore tabuj.

Hei, voisko joku vähän jelppiä?

Kun syön joka aamu ruokalusikallisen sanasol-monivitamiiniliuosta sekä möllerin kalanmaksaöljyä. Ja nyt huomasin että siinä kalanmaksaöljyssä lukee, ettei saa käyttää muiden vitamiinivalmisteiden kanssa, jotka sisältävät D- ja A-vitamiineja. Pitääkö minun siis vaihtaa tuo kalanmaksaöljy johonkin toiseen rasvaan etten saa liikaa noita vitamiineja?

Meah sanoi:
Hei, voisko joku vähän jelppiä?

Kun syön joka aamu ruokalusikallisen sanasol-monivitamiiniliuosta sekä möllerin kalanmaksaöljyä. Ja nyt huomasin että siinä kalanmaksaöljyssä lukee, ettei saa käyttää muiden vitamiinivalmisteiden kanssa, jotka sisältävät D- ja A-vitamiineja. Pitääkö minun siis vaihtaa tuo kalanmaksaöljy johonkin toiseen rasvaan etten saa liikaa noita vitamiineja?

D-vitamiininpuutteesta suomalaiset tuskin kärsivät pitkän talvikauden takia, mutta A-vitamiinin kanssa saa olla tarkempi, sillä se mielletään myrkyllisimmäksi vitamiiniksi. Saantisuositus A-vitamiinille on 800 mikrogrammaa naisille ja 900 miehille. Laske paljonko tulee A-vitamiini yhteensä ja vertaa sitä taulukoihin, joita löydät luultavasti lukemattomia googlettamalla.

15-40 mg A-vitamiinia pitkäaikaisella käytöllä voi johtaa krooniseen myrkytystilaan, joten sinulla tuskin on huolta mikäli purkeissa olevat määrät ovat mikrogrammoina. A-vitamiinin puoliintumisaika elimistössä on 6-10 kuukautta, joten silläkin voi vaikuttaa saantiinsa.

D-vitamiinia tarvitaan kymmenkertaiset annokset RDA:n (recommended daily intake) suosituksiin nähden, jotta toksiset ominaisuudet ilmenevät.

Toivottavasti auttoi:)

Joo, kiitos kyllä selventi:) Kun mä en vaan kauheesti ymmärrä noista. Mutta jos suosiolla vaihan sen johonkin toiseen rasvaan joka ei sisällä noita vitamiineja niin mitä suosittelisitte?

:)

Meah sanoi:
Joo, kiitos kyllä selventi:) Kun mä en vaan kauheesti ymmärrä noista. Mutta jos suosiolla vaihan sen johonkin toiseen rasvaan joka ei sisällä noita vitamiineja niin mitä suosittelisitte?

:)

Aika ristiriitaisesti sanottu:lol2:
Itse suosittelen lämpimästi Triomegaa. Siinä ei ole vitamiineja.

EDIT: Triomegan hinta on jotain 12,90 ja Oulussa ainakin Prismasta saa halvimmalla. Voin tietty olla väärässä ja siellä missä asut saattaa olla eri hintahaitari.

Doggoned, siis en ymmärrä noista määristä, mutta ymmärsin kyllä mitä minun pitäisi tehdä, että ymmärtäisin mikä on liikaa ja mikä ei:D;)

Meah sanoi:
Doggoned, siis en ymmärrä noista määristä, mutta ymmärsin kyllä mitä minun pitäisi tehdä, että ymmärtäisin mikä on liikaa ja mikä ei:D;)

Okei:D Nyt minäkin ymmärsin.
Mitä öljyä muuten käytät? Ei sitä kannata vaihtaa pois, mikäli määrät eivät ole lähelläkään riskirajaa. Kerro paljonko siinä on A:ta ja D:tä ja paljonko siinä monivitamiinivalmisteessa on, niin saisin minäkin vähän vertailupohjaa:)

Laitetaanpa linkki halukkaille vaikka tänne, kun on kyseessä suhteellisen informatiivinen vitskuthreadi kuitenkin. Linkin katsaus käsittelee siis C-vitamiinin spekuloituja anti-inflammatorisia vaikutuksia ja mahdollisten vaikutusten biomarkkereiden väärin tulkintoja, liittyen hiljattain julkaistuun dataan jonka osa ehkä onkin bongannut.

AJCN, EDITORIAL

Is vitamin C an antiinflammatory agent?
Ishwarlal Jialal and Uma Singh

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/83/3/525
:kippis1:

Jason82 sanoi:
Laitetaanpa linkki halukkaille vaikka tänne, kun on kyseessä suhteellisen informatiivinen vitskuthreadi kuitenkin. Linkin katsaus käsittelee siis C-vitamiinin spekuloituja anti-inflammatorisia vaikutuksia ja mahdollisten vaikutusten biomarkkereiden väärin tulkintoja, liittyen hiljattain julkaistuun dataan jonka osa ehkä onkin bongannut.

AJCN, EDITORIAL

Is vitamin C an antiinflammatory agent?
Ishwarlal Jialal and Uma Singh

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/83/3/525
:kippis1:

In conclusion, whereas the study by Wannamethee et al is provocative with respect to the antiinflammatory effects of vitamin C, it does not allow the drawing of any valid conclusions. Much further research in a dose-response structure is required to ascertain whether oral vitamin C supplementation is antiinflammatory and whether it improves endothelial dysfunction.

Ei välttämättä:)
Mitä inflammatorinen edes tarkoittaa? Hauskaa saada selvää onko C-vitamiini sitä vastaan tietämättä edes mitä se tarkoittaa:D

onko tämä vitamax 1 nappi päivässä tarpeeksi? viisaammat ja vahvemmat kertokaa jos täytyynen lisätä jotain? kalaöljyt?

Kauan teillä jotka tätä on käyttäny ni kesti alussa se 'uus kukinto' aika? Eli se kun tuo lääke alussa puskee kaiken paskan pois sieltä ja tulee uusia finnejä. Ja pystyykö tämän kuurin aikana ottamaan aurinkoa ollenkaan (rusketusmielessä)?

Fabien sanoi:
Mulla menossa 4kk ja mitään en ole jättänyt pois, paitsi finnit. Ne lähti. 2kk vielä jäljellä.
Mul on kans menos kuuri, kestäny 1.5kk. Millon sult katos kaikki finnit, kauan olit käyttäny, entä paheniko aknesi alussa. Monta tabuu otat päivässä? Mul ei oo näkyny juurikaan vielä parannusta.....:itku:

miQ sanoi:
Kauan teillä jotka tätä on käyttäny ni kesti alussa se 'uus kukinto' aika? Eli se kun tuo lääke alussa puskee kaiken paskan pois sieltä ja tulee uusia finnejä. Ja pystyykö tämän kuurin aikana ottamaan aurinkoa ollenkaan (rusketusmielessä)?
Mä alotin noin 1.5 kk sitten, ja nytten vedän toista pakettia joka loppuu juuri kesän kynnyksellä. Sitten ajattelin lopettaa ja antaa auringon hoitaa loput. Jos ei tepsi niin sitten jatkan kesän jälkeen. Itselläni kesän lopulla etelän matka joten kyllä aurinkoa tulee. Joten suosittelen kesän taukoa ja sitten tarvittaessa jatkat sen jälkeen. On sanottu että aurinko on paras lääke akneen. Mä huomasin sen viime kesänä, harmi vaan että kesä oli niin lyhyt. Ei kannata ottaa riskiä ja maata auringon alla kuurin aikana, mulla on jo nyt tullut siitä niin ohut ja heikko iho, että melkein kosketuksesta menee iho haavoille... käsissä on aika paljon viiltoja...... Mut joo, käytä kesäkuuhun asti ja sitten makaa auringossa kesä, ja tarvittaessa jatka sitten vasta lääkitystä.
Jos tolla uudella kukinnolla meinaat sitä aknen tilapäistä pahenemista kuurin alussa, niin mulla ei ole ainakaan tullut vielä mitään pahenemista, mutta eipä vielä suurta hyötyäkään. Mulla ei ole ollut ikinä mitään hullun pahaa ihoa, vaan sellasta "arpikudosta" ihon alla, joka ei hirveästi nouise pintaan, vaan punoittaa ihävästi pinnan alla. Oon koittanut kaikki maholliset kaupan tuotteet ja lääkärin antibiootit sekä ihohoidot, jossa pinseteillä nypitään mustapäät vittuun, elämäni kivuliain kokemus, kävin siellä kerran ja se riitti... Nytten siis roacuttain on ikään kuin viiminen mahdollisuus, mutta ainakin veljellä se on toiminut, vaikka sillä oli pahempi iho, mutta luulisi että saman perheen ihmisillä toimisi yhtä tehokkaasti....

MrIks sanoi:
On sanottu että aurinko on paras lääke akneen.

Joillain (kuten esim. minulla) aurinko pahentaa aknea, joten kannattaa olla varovainen aluksi ja katsella miten oma iho reagoi.

Auringonottoa ei Roaccutan-kuurin aikana eikä heti sen jälkeenkään suositella, iho palaa herkemmin. Muutenkin pitäisi suojata ihonsa hyvin, jo tässä vaiheessa vuotta.

Itselläni "uusi kukinto"-aika kesti kaksi viikkoa kuukauden päästä kuurin aloittamisesta. Sen jälkeen finnit on vähentyneet tasaiseen tahtiin. Heinäkuuksi pitäisi kuurini olla vihdoin loppu, vuoden alusta olen syönyt.

Aurelle sanoi:
Joillain (kuten esim. minulla) aurinko pahentaa aknea, joten kannattaa olla varovainen aluksi ja katsella miten oma iho reagoi.

Auringonottoa ei Roaccutan-kuurin aikana eikä heti sen jälkeenkään suositella, iho palaa herkemmin. Muutenkin pitäisi suojata ihonsa hyvin, jo tässä vaiheessa vuotta.

Itselläni "uusi kukinto"-aika kesti kaksi viikkoa kuukauden päästä kuurin aloittamisesta. Sen jälkeen finnit on vähentyneet tasaiseen tahtiin. Heinäkuuksi pitäisi kuurini olla vihdoin loppu, vuoden alusta olen syönyt.
No joo, en sitten tiiä että miten se toimii kuurin mukana, mutta ainakin jos lopetan popsimisen kesäkuun alussa, niin ainakin heinäkuun lopulla oleva etelän matka voi olla hyväksi. Viime kessällä juuri otin aurinkoa sekä kotosuomessa että etelässä, jolloin aurinko auttoi asiaa huomattavasti. Sama kävi veljelläni; iho parani loistavasti kun otti päivässä puoltuntia aurinkoa. Mä alotin kuurin helmikun puolenvälin jälkeen, eikä pahenemista oo juurikaan ilmennyt, muttei paranemistakaan. Mitä veikkaat iskeekö minuun vielä se paheneminen, vai onko sen aika jo ohi, eihän se nimittäin kaikille tule+:nolo:

MrIks sanoi:
No joo, en sitten tiiä että miten se toimii kuurin mukana, mutta ainakin jos lopetan popsimisen kesäkuun alussa, niin ainakin heinäkuun lopulla oleva etelän matka voi olla hyväksi. Viime kessällä juuri otin aurinkoa sekä kotosuomessa että etelässä, jolloin aurinko auttoi asiaa huomattavasti. Sama kävi veljelläni; iho parani loistavasti kun otti päivässä puoltuntia aurinkoa.

Kannattaa sitten olla varovainen, Roaccutan kun vaikuttaa kehossa aika kauankin kuurin loppumisen jälkeen. Kunnon suojakertoimet peliin, ettet pala. :)

Mä alotin kuurin helmikun puolenvälin jälkeen, eikä pahenemista oo juurikaan ilmennyt, muttei paranemistakaan. Mitä veikkaat iskeekö minuun vielä se paheneminen, vai onko sen aika jo ohi, eihän se nimittäin kaikille tule+:nolo:

Yleensä pahenemisvaihe taitaa tulla ekan kuukauden-parin aikana, eli voit hyvinkin välttyä siltä. Roaccutan on muutenkin aika hidas vaikuttamaan, eiköhän se paraneminenkin siitä lähde käyntiin... Jos ei lähde, kannattaa pyytää suurempaa annostusta.

Mriks, joo mullaki on lähinnä tota punottavaa arpikudosta ;I onkse roacuttan auttanu siihe vai voiko siihen ees auttaa mikään?

Back
Ylös Bottom