Vitamiinit ja mineraalit

Originally posted by Implant
Jollain s¨¨¨¨¨¨ kivikaudella ihmiset soi kivimurskaa ja mammutteja ja olivat paremmassa kunnossa kuin nykyihminen...ilman etta ne olis vetany purkki tolkulla vitskuja :lol2:

Ai oli vai? Joo vahvempia mut kuolivat pikkasen aikasemmin, keski-ikä ehkä 30.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaisiko joku kertoa mikä vitamiini-yhdistelmä saa immuniteetin huippuunsa?

Harmittaa välillä olla kipeänä ja poissa salilta flunssan tms. takia, joten olen nyt alkanut syömään vitamiineja monipuolisemmin kuin ennen.

Vaihtelee aika lailla, miten muistaa ottaa.

1 multitabs
2000-4000g C
100mg E
multi-b strong
sitten pitäis vissiin hakea sitä maa&meri Wrangen tabuja.

Päivittäinen pilleri inventaario näyttää tältä:

C-tabs 2-6 kpl tunteen mukaan eli 1-3 g (kaksi aina aamuisin)
Multitabs 2-3 kpl (kaksi aina aamuisin)
Magnesiumia 700 mg iltaisin
Sinkkiä 15 mg iltaisin

Öljyä (kala, oliivi tai rypsi) sitten vaihtelevia määriä päivässä.

Originally posted by HooEee

2000-4000g C

Aivan pakko käyttää välimerkkiä seksuaalisesti hyväksi. Vetelet kohtuu annoksia. Ei pitäis flunssan vaivata.:D

Ite en ole mitää vitamiineja sun muita otanut erikseen. Eli kuinka oleellisia ne ovat treenatessa? Mikä on varsinainen hyöty. Jos nyt päätysin ottamaan esim. omega-3:sta, niin miten hyödyn siitä? Mitä se moinen pilleri sisältää?

Minä napsin ruokavalion tukena tällä hetkellä vitamiinien&mineraalien osalta:

- SF-Protein VITAMAX-valmiste 5g / päivä
- Bio-Strath (tabletteina) 6x / päivä
- C-vitamiini 1g / päivä, tuppaa vain usein unohtumaan. :(

Originally posted by H0J
Aivan pakko käyttää välimerkkiä seksuaalisesti hyväksi. Vetelet kohtuu annoksia. Ei pitäis flunssan vaivata.:D

Ai kato nythän mä hokasinki, et oon kirjottanu väärin:eek: (no se ei ole mitään uutta ;LOL)

mg tarkoitin tottakai.

Originally posted by Proteos
Osaisiko joku kertoa mikä vitamiini-yhdistelmä saa immuniteetin huippuunsa?

Harmittaa välillä olla kipeänä ja poissa salilta flunssan tms. takia, joten olen nyt alkanut syömään vitamiineja monipuolisemmin kuin ennen.

Huippuunsa? Immunitettiin vaikuttaa varmaan puoli miljoonaa asiaa. Noh, minulla ei niin hirveästi nyt ole energiaa (eikä professuuria) vaahdota asiasta, mutta homman nimenähän tässä aihepiirissä on kehon hyväksikäyttö tahi imeytyvyys, miten vaan. Näin olen "oppinut". Vuosia syötyäni multitabseja sun muita multikompleksivitoja ja voituani yhtä huonosti/hyvin iät ja ajat niiden kanssa tai ilman, päätin etten niihin rahojani lyö. Noh, meni aikaa ja satuin lueskelemaan aikoinaan aiheesta ja löysin mielenkiintoisia juttuja. Samalla ihmettelin miten apteekin pikku vitamiinihöysteiset muovinappulat on puoli-ilmaisia ja jotkut Country Lifen tai Solgarin vitskut maksaa 35-40 euroa purkki... Keksiikö kukaan? Olisiko siihen joku oikein syykin? Kyllä!

Kun on olemassa valmistajia (joiden tuotekehittely ja satsaaminen asioiden selvittämiseksi näkyy hinnassa) jotka ovat mittailleet/tutkineet mitä kropassa tapahtuu kun syöt vitamiinihöysteisen kimble-nappulan joka on "synteettisesti", kemiallisesti väännetty tehtaassa tai vaihtoehtoisesti sellaisella kokonaisista ruoka-aineista puristamalla puristettu kapseli joka sisältää tottakai muutakin kuin vaan jonkun yksittäisen kemiallisen kaavan ja sidosaineen. Mitä eroa siinä voisi olla? Kokeilkaa. Minä kokeilin ja nauran päin naamaa mun tädille kuka ostaa "ravitsevan" muovinappulapurkin (120kpl - 5,90?) joka sisältää sen kaikki tarvitsemat vitamiinit ja mineraalit, johan se on mainos siitä telkkarissakin. Ja kun se on niin halpakin, niitä voi ottaa vaikka kaksikin päivässä, on ne niin edullisia...

Otetaan nyt vaikka Solgar (minä en edusta Solgaria tms.). Perustettu vuonna 1947, eli ilmeisestikin jotain on keritty jo oppia. Yksi harvoista jotka valmistaa tuotteet omissa tuotantolaitoksissaan. Tuotteet ovat jatkuvan tuotekehittelyn alaisia ja niiden imeytymistä ja biologista hyväksikäyttöä tutkitaan huolellisesti (soittakaa vaikka Solgarille ja kysykää lisää, aivan sama). Tuotteet ei sisällä lisäaineita, jotka voivat aiheuttaa allergiaa, kuten vehnää, gluteenia, maissia, laktoosia, soijaa, maitoa, hiivaa, ja sokeria tai keinotekoisia lisä- tai väriaineita. Tuotantoon tulevat raaka-aineet testataan perusteellisesti sekä kemiallisesti että mikrobiologisesti. Lasiset pakkauspurkit on suunniteltu niin, että ne suojaavat tuotetta valolta, lämmöltä ja kosteudelta. Solgarin tuotteet sisältävät 100 prosenttisesti sitä, mitä etiketissä kerrotaan (vielä vihonviimeisenä käyttöpäivänä).

Mitä ne sitten sisältävät??? Satsin toimivia ruoka-aineita puristetussa muodossa. Joku kimble-tehtaalla ajattelee että kun tietyllä määrällä C-vitamiinia ehkäistään sairastumista vaikka keripukkiin, niin väännetään litkuilla se askorbiinihappo siihen nappulaan ja sehän on siinä. Joku toinen taas vaikka Solgarilla funtsii tiimineen kuinka jotkut hedelmät on niin tehokkaita ja terveellisiä, ovat olleet jo kautta aikain... "Miksei tää dl-alfatokoferoli nyt toimi? Mitä vittua? Perkele tässon jotain mätää jätkät... Miksei se skulaa samalla lailla kun d-alfatokoferoli? Eiks se solu reagoikaan samalla tavalla vai? Paskat, puristetaan ne koko saatanan hedelmät yhteen niin sillä ei voi mennä vikaan, tulee väkisinkin parempi kuin kimble-nappula. Ja mitä vielä, kerätään parhaimmissa ja puhtaimmissa olosuhteissa kasvatetut hedelmät/ruoka-aineet mitä järkevällä panostuksella saadaan! Ja lyödään samaan syssyyn vielä sellaista kokonaista ravintokamaa joidenka vuorenvarmasti tiedetään edistävän terveyttä, pistetään sopivissa suhteissa ja mahdollisimman monipuolisesti! Päälle vielä tollanen vahva yrttisekotus että tietää! Sit rokkaa!"

Rakkaat lukijat, niinhän ne rokkaa. Mutta älkää minun naputteluani uskoko, kokeilkaa itse, varsinkin jos ette syö niin monipuolisesti kuin pitäisi. Maailmanmeno menee aina vain hullummaksi, kemialliset ne ja nuo, lisäaineet sun muut yliherkkyyttä aiheuttavat hienot sydeemit joista minkäkin alan teollisuus hyötyy, mutta niin hulluksi minä en tule että sijoittaisin rahani johonkin rasiaan jonka tuotekehittelyyn ei ole tuhlattu kahta ajatusta, sen sijaan että välittäisin itsestäni hieman enemmän ja ostaisin oikeata "puristettua ravintoa" joka saa kropassa edes jonkin reaktion aikaan.

Erilaisia kelatoituja/puskuroituja versioita löytyy... "Special multi-chelate formula providing minerals complexed as amino acid chelates. Albion process patent No. 4,599,152 Chelazomes"
"Unique form of chelated iron (iron bisglycinate) formulated for maximum absorption without gastrointestinal irritation or the constipating effects that often accompany iron supplementation. Albion process patent No. 4,599,152 Chelazomes "

...hifistelyä? Miten sen nyt ottaa. Minä kuuntelen musiikkini kunnon kajareista ja nautin siitä, joku toinen kuuntelee paristoilla toimivaa matkaradiota ja tykkää olla niin vaikka ei huomaisi mitään vaikka patterit loppuisivat. En minä mikään professori ole joten en varmasti ole oikea ihminen pitämään "luentoa" aiheesta, pätevämpiä varmasti löytyy, mutta tämä on kantani tähän asiaan liittyen ja pysyy. Onko 200mg askorbiinihappoa sama kuin söisin saman edestä oikeita hedelmiä..............?
:piis:

Wow!

Kiitos loistavasta vastauksesta. Ja tosiaan kiitos että maltoit kertoa asiasta eikä energia riittänyt kysymykseni virheellisen asettelun (...immuniteetti huippuunsa) piikittelyyn. Termit ja muut alan jutut ei aina ole hallussa, siksi tämäkin kysymys.

Mukava huomata että asiantuntemusta löytyy ja sitä suostutaan jakamaan.

Originally posted by Maza
Mie otan Wrangen Maa & Meri -monimineraalia ja ABCDE-vitamiinia. Mutta eihän niitä aivan joka päivä muista...:)

Samat on mullakin...viikonloppusin unohtaa helpommin...arkena kyllä muistaa!!

Muffyn selostus oli pitkä, mutta kuulostaa yhtä uskottavalta kuin verkostomarkkinoijien jutut. Ainut vitamiinitabletti, johon luotan edes lähes 100%, että siinä on, mitä luvataan, on Multitabs. Miksi näin? Siksi, että se on tietääkseni ainut vitamiini/hivenainevalmiste, joka on lääkkeeksi hyväksytty, eli käynyt läpi samat testit kuin kaikki lääkeaineet. Tietääkseni lääkkeiden suhteen ollaan hemmetin tarkkoja siitä, että niissä on varmasti ne vaikuttavat aineet, mitä etiketissä luvataan. Muiden tuotteiden kohdalla ei voi tietää (eikä lääkkeidenkään suhteen ihan 100% varmaksi tietenkään). Ehkä niissä on luvatut aineet, ehkä ei, joku luottaa myyjän sanaan, minä useimmiten en. (em. juttua voi joku lääkisläinen/lääkäri tarkentaa, jos tarvii)

Mulle on aivan sama, missä keinotekoista vitsku/hivenainetuotetta valmistetaan (kunhan nyt on kyseessä edes länsimainen tunnettu valmistaja, eikä joku pingpong maan halpiskama) eikä mua kiinnosta mitkään pseudotieteelliset höpötykset jonkun kapselin (tai kuorilon, niinkuin esim. GNLD omia tuotteitaan nimittää) luonnonmukaisuudesta. Jos se ei ole kasvanut maassa tai puussa, niin se on keinotekoista ja sillä sipuli (joita syön aika paljon, maistuvat hyvälle, ovat halpoja ja sisältävät flavonoideja, ceetä ja muuta terveellistä). Vain rutkasti kasviksia syömällä (esim. sen puoli kiloa päivässä) voi saada niitä luonnon antimia luonnollisesti annosteltuna, kapseleista ei.

Ja aiheeseen palopuheen jälkeen palatekseni, yleinen päiväannos on mulla tämmönen:
1 Multitabs
1 Bevitabs (hitaasti imeytyvää beetä)
2 Cevitabs (hitaasti imeytyvää ceetä)
4 magnesiumkelaatti tabua (yhteensä 340mg magnesiumia, pirun hankalaa nappailla tosin neljä noita, joskus jää kahteen)
1 sinkkitabu (15mg).

Joskus ei jaksa lerata Niiden Nappien kanssa, joten otan Multitabsin aamulla ja illalla placeboefektiä antamaan ja uskoa luomaan. :D Olen kyllä meinannut siirtyä vain yhteen tuotteeseen, esim. Vitamaxiin tms., kunhan nykyiset napit loppuvat, koska turhan hankalaa noin monien eri tabujen kanssa pelleillä.

Originally posted by iivili
Muffyn selostus oli pitkä, mutta kuulostaa yhtä uskottavalta kuin verkostomarkkinoijien jutut. Ainut vitamiinitabletti, johon luotan edes lähes 100%, että siinä on, mitä luvataan, on Multitabs. Miksi näin? Siksi, että se on tietääkseni ainut vitamiini/hivenainevalmiste, joka on lääkkeeksi hyväksytty, eli käynyt läpi samat testit kuin kaikki lääkeaineet. Tietääkseni lääkkeiden suhteen ollaan hemmetin tarkkoja siitä, että niissä on varmasti ne vaikuttavat aineet, mitä etiketissä luvataan. Muiden tuotteiden kohdalla ei voi tietää (eikä lääkkeidenkään suhteen ihan 100% varmaksi tietenkään). Ehkä niissä on luvatut aineet, ehkä ei, joku luottaa myyjän sanaan, minä useimmiten en. (em. juttua voi joku lääkisläinen/lääkäri tarkentaa, jos tarvii)

Mulle on aivan sama, missä keinotekoista vitsku/hivenainetuotetta valmistetaan (kunhan nyt on kyseessä edes länsimainen tunnettu valmistaja, eikä joku pingpong maan halpiskama) eikä mua kiinnosta mitkään pseudotieteelliset höpötykset jonkun kapselin (tai kuorilon, niinkuin esim. GNLD omia tuotteitaan nimittää) luonnonmukaisuudesta. Jos se ei ole kasvanut maassa tai puussa, niin se on keinotekoista ja sillä sipuli (joita syön aika paljon, maistuvat hyvälle, ovat halpoja ja sisältävät flavonoideja, ceetä ja muuta terveellistä). Vain rutkasti kasviksia syömällä (esim. sen puoli kiloa päivässä) voi saada niitä luonnon antimia luonnollisesti annosteltuna, kapseleista ei.

Ja aiheeseen palopuheen jälkeen palatekseni, yleinen päiväannos on mulla tämmönen:
1 Multitabs
1 Bevitabs (hitaasti imeytyvää beetä)
2 Cevitabs (hitaasti imeytyvää ceetä)
4 magnesiumkelaatti tabua (yhteensä 340mg magnesiumia, pirun hankalaa nappailla tosin neljä noita, joskus jää kahteen)
1 sinkkitabu (15mg).

Joskus ei jaksa lerata Niiden Nappien kanssa, joten otan Multitabsin aamulla ja illalla placeboefektiä antamaan ja uskoa luomaan. :D Olen kyllä meinannut siirtyä vain yhteen tuotteeseen, esim. Vitamaxiin tms., kunhan nykyiset napit loppuvat, koska turhan hankalaa noin monien eri tabujen kanssa pelleillä.

-Mainitsemani Solgar ei ole verkostomarkkinointituote.
-Onko muiden mielestä oikein että monivitamiinivalmistetta/lisäravinnetta myydään lääkkeenä tai lääkkeenomaisena?
-Samoja valmistus-standardeja käyttävät monet muutkin valmistajat.
-Eikö ole mahdollista että muissakin tuotteissa kuin Multitabs olisi sitä mitä etiketissä luvataan?
-Jos kyseessä on "lisäravinnevalmistaja", ei se tarkoita sitä että ne kaikki vain huitaistaan "sinne päin".
-Minäkään en usko pseudotieteisiin.
-En harrasta gnld:tä.
-Minäkin pidän sipuleista.
-Syön todella vähän kasviksia, siksi nautin monivitamiinin tai pari päivässä.

"Vain rutkasti kasviksia syömällä voi saada niitä luonnon antimia luonnollisesti annosteltuna, kapseleista ei." -->miksi syöt niitä kapseleita?

"1 Bevitabs (hitaasti imeytyvää beetä)
2 Cevitabs (hitaasti imeytyvää ceetä)"
--> hyviä tuotteita. Miksi ne ovat hitaasti imeytyviä? ->Koska ne on suunniteltu ja valmistettu siten. Mikä osoittaa jo sen että sitä on ihan oikeasti yritetty miettiä. Mistä näemme juuri sen mistä yritin kertoa, että on tuotteita joita on yritetty viedä vähän pidemmälle. Eli ei varmasti mikään perusversio kyseisistä ravintoaineista. Siksi sinäkin niitä varmasti ostat. ;)

"4 magnesiumkelaatti tabua" -->-kelaatti? Ihan niinkuin mainitsemassani Solgarissa. Miksi? Koska kelatoidun version on todettu toimivan paremmin. Siksi sinäkin noita varmasti ostat. ;)

Kävi miten kävi, minä ostan mitä ostan ja sinä ostat mitä ostat. Ei tästä pääse mihinkään.
:thumbs:

Originally posted by Jep
Ite en ole mitää vitamiineja sun muita otanut erikseen. Eli kuinka oleellisia ne ovat treenatessa? Mikä on varsinainen hyöty. Jos nyt päätysin ottamaan esim. omega-3:sta, niin miten hyödyn siitä? Mitä se moinen pilleri sisältää?

Ovat oleellisia suojaravinteita treenaa tai ei. Ota vaikka perus Multitabsia.
http://www.helsinki.fi/ml/kemia/opettajakoulutus/opetuspaketit/Elintarvikkeet/vitamiinit.htm

Omega 3:sta saat vaikka esim. rypsiöljystä. Noissa kalaöljykapseleisa on myös "valmiina" ns. DHA:ta ja EPA:ta, joita keho pystyy tuottamaan vaikkapa rypsiöljyn alfalinoneelihaposta.

Erikseen mitään vitamiineja en syö. Mutta varmaan ihan tarpeeksi saan kun päivässä vedän suunnilleen 2 litraa sitä Vitalia jossa on 10 vitamiinia lisätty. Käytän tuota myös palautusjuomassa Bull's Recoveryn kanssa.

Originally posted by kekexx

Omega 3:sta saat vaikka esim. rypsiöljystä. Noissa kalaöljykapseleisa on myös "valmiina" ns. DHA:ta ja EPA:ta, joita keho pystyy tuottamaan vaikkapa rypsiöljyn alfalinoneelihaposta.

Tuli tuosta mieleen että konversiosuhde (ALA->EPA/DHA) on huono (muistaakseni muutaman prosentin luokkaa, voin kaivaa lähteen jos joku kaipaa). Eli rypsiöljyn lisäksi kalaöljyä naamaan :thumbs:

Originally posted by astro
Tuli tuosta mieleen että konversiosuhde (ALA->EPA/DHA) on huono (muistaakseni muutaman prosentin luokkaa, voin kaivaa lähteen jos joku kaipaa). Eli rypsiöljyn lisäksi kalaöljyä naamaan :thumbs:

"Conversion of ALA to EPA and DHA. About 15%
of ALA is converted to EPA and about 5% is converted
to DHA in a process that is somewhat slow in
humans."
http://www.flaxcouncil.ca/pdf/meta.pdf

Eli jos vetää 50 grammaa rypsiöljyä, jossa on 5 grammaa alfalinoleenihappoa, josta n. 20% pamahtaa EPA/DHA:ksi niin ei riitä?

Tietysti jos vetää jotain homo-oliiviöljyä, niin... :)

No joo, voihan homman varmistaa kalaöljyllä.

Eli tota nappailen tämmösiä

vitatabs Maxi

Päiväannos (1 tabletti) sisältää:
A-vitamiini 800 mikrog
D3-vitamiini 5 mikrog
E-vitamiini 10 mg
B1-vitamiini 1,4 mg
B2-vitamiini 1,6 mg
B3-vitamiini 18 mg
B5-vitamiini 4 mg
B6-vitamiini 2,2 mg
B12-vitamiini 3 mikrog
Foolihappo 300 mikrog
Biotiini 30 mikrog
C-vitamiini 60 mg
Seleeni 50 mikrog
Kromi 50 mikrog
Sinkki 15 mg
Mangaani 1,5 mg.

Twinlab rauta
rautaa 18mg

Vitatabs mega b

Päiväannos (1 tabletti) sisältää:
B1-vitamiini 1,4 mg
B2-vitamiini 1,6 mg
B3-vitamiini 18,0 mg
B5-vitamiini 4,0 mg
B6-vitamiini 2,2 mg
B12-vitamiini 3,0 mikrog
Foolihappo 180,0 mikrog
Biotiini 30,0 mikrog

C-vitamiinia poretabletteina 1000mg sillai 500 ja 500 kerralla..

eli ois sellasta kysymistä.. että

1. Onko tossa kaikki tarpeelliset vai pitääkö lisätä jotain.

2. Miten noi kannattaisi ottaa: kaikki samaan aikaan ? vai ?

:itku: :whip:

Originally posted by kekexx
"Conversion of ALA to EPA and DHA. About 15%
of ALA is converted to EPA and about 5% is converted
to DHA in a process that is somewhat slow in
humans."
http://www.flaxcouncil.ca/pdf/meta.pdf

Eli jo vetää 50 grammaa rypsiöljyä, jossa on 5 grammaa alfalinoleenihappoa, josta n. 20% pamahtaa EPA/DHA:ksi niin ei riitä?

Tietysti jos vetää jotain homo-oliiviöljyä, niin... :)

No joo, voihan homman varmistaa kalaöljyllä.

"You're right about fish oil being a more readily available source of EPA and DHA than flax, although the numbers are sketchy. Some sources say that only 3-5% of consumed alpha-linolenic acid (ALA) will be converted to EPA or DHA, while others say humans have a 10-15% conversion. These percents also vary in the conversion to EPA versus DHA. Nonetheless, fish oil is a better choice for EPA and DHA, and supplementation of about 10 times the amount of flax may be needed to equal the content in fish oil."

Lähde: <a href="http://www.johnberardi.com/articles/qa/gp/gp_dec62002.htm" target="_blank">Berardin sivut</a>

Tuossa samasa lähteessä ei missään nimessä haukuttu flax oilia mutta mainitsemasi 50g hetero-rypsäriä pamautta vain 1g EPA/DHA kun tarve olisi enemmän eli ei riitä:

"Fish Oils - You have no business NOT taking at least 3g of EPA/DHA per day. I would recommend taking as much as you can afford up to about 9g.
Trust me on this one folks"

Lähde: <a href="http://www.johnberardi.com/updates/apr112003/na_mechadv_2.htm" target="_blank">Berardi</a>

Tuo nyt ei ollut ihan mitä Tomi luokittelisi "oikeaksi tiedoksi" mutta tuo oli vain ensimmäinen mitä löysin. Jos kaipaa viitettä tutkimukseen niin voin yrittää etsiä.
Lukemani perusteella sanoisin että perkeleesti vaan kumpaakin :)

Suositut

Back
Ylös Bottom