Originally posted by Proteos
Osaisiko joku kertoa mikä vitamiini-yhdistelmä saa immuniteetin huippuunsa?
Harmittaa välillä olla kipeänä ja poissa salilta flunssan tms. takia, joten olen nyt alkanut syömään vitamiineja monipuolisemmin kuin ennen.
Huippuunsa? Immunitettiin vaikuttaa varmaan puoli miljoonaa asiaa. Noh, minulla ei niin hirveästi nyt ole energiaa (eikä professuuria) vaahdota asiasta, mutta homman nimenähän tässä aihepiirissä on kehon hyväksikäyttö tahi imeytyvyys, miten vaan. Näin olen "oppinut". Vuosia syötyäni multitabseja sun muita multikompleksivitoja ja voituani yhtä huonosti/hyvin iät ja ajat niiden kanssa tai ilman, päätin etten niihin rahojani lyö. Noh, meni aikaa ja satuin lueskelemaan aikoinaan aiheesta ja löysin mielenkiintoisia juttuja. Samalla ihmettelin miten apteekin pikku vitamiinihöysteiset muovinappulat on puoli-ilmaisia ja jotkut Country Lifen tai Solgarin vitskut maksaa 35-40 euroa purkki... Keksiikö kukaan? Olisiko siihen joku oikein syykin? Kyllä!
Kun on olemassa valmistajia (joiden tuotekehittely ja satsaaminen asioiden selvittämiseksi näkyy hinnassa) jotka ovat mittailleet/tutkineet mitä kropassa tapahtuu kun syöt vitamiinihöysteisen kimble-nappulan joka on "synteettisesti", kemiallisesti väännetty tehtaassa tai vaihtoehtoisesti sellaisella kokonaisista ruoka-aineista puristamalla puristettu kapseli joka sisältää tottakai muutakin kuin vaan jonkun yksittäisen kemiallisen kaavan ja sidosaineen. Mitä eroa siinä voisi olla? Kokeilkaa. Minä kokeilin ja nauran päin naamaa mun tädille kuka ostaa "ravitsevan" muovinappulapurkin (120kpl - 5,90?) joka sisältää sen kaikki tarvitsemat vitamiinit ja mineraalit, johan se on mainos siitä telkkarissakin. Ja kun se on niin halpakin, niitä voi ottaa vaikka kaksikin päivässä, on ne niin edullisia...
Otetaan nyt vaikka Solgar (minä en edusta Solgaria tms.). Perustettu vuonna 1947, eli ilmeisestikin jotain on keritty jo oppia. Yksi harvoista jotka valmistaa tuotteet omissa tuotantolaitoksissaan. Tuotteet ovat jatkuvan tuotekehittelyn alaisia ja niiden imeytymistä ja biologista hyväksikäyttöä tutkitaan huolellisesti (soittakaa vaikka Solgarille ja kysykää lisää, aivan sama). Tuotteet ei sisällä lisäaineita, jotka voivat aiheuttaa allergiaa, kuten vehnää, gluteenia, maissia, laktoosia, soijaa, maitoa, hiivaa, ja sokeria tai keinotekoisia lisä- tai väriaineita. Tuotantoon tulevat raaka-aineet testataan perusteellisesti sekä kemiallisesti että mikrobiologisesti. Lasiset pakkauspurkit on suunniteltu niin, että ne suojaavat tuotetta valolta, lämmöltä ja kosteudelta. Solgarin tuotteet sisältävät 100 prosenttisesti sitä, mitä etiketissä kerrotaan (vielä vihonviimeisenä käyttöpäivänä).
Mitä ne sitten sisältävät??? Satsin toimivia ruoka-aineita puristetussa muodossa. Joku kimble-tehtaalla ajattelee että kun tietyllä määrällä C-vitamiinia ehkäistään sairastumista vaikka keripukkiin, niin väännetään litkuilla se askorbiinihappo siihen nappulaan ja sehän on siinä. Joku toinen taas vaikka Solgarilla funtsii tiimineen kuinka jotkut hedelmät on niin tehokkaita ja terveellisiä, ovat olleet jo kautta aikain... "Miksei tää dl-alfatokoferoli nyt toimi? Mitä vittua? Perkele tässon jotain mätää jätkät... Miksei se skulaa samalla lailla kun d-alfatokoferoli? Eiks se solu reagoikaan samalla tavalla vai? Paskat, puristetaan ne koko saatanan hedelmät yhteen niin sillä ei voi mennä vikaan, tulee väkisinkin parempi kuin kimble-nappula. Ja mitä vielä, kerätään parhaimmissa ja puhtaimmissa olosuhteissa kasvatetut hedelmät/ruoka-aineet mitä järkevällä panostuksella saadaan! Ja lyödään samaan syssyyn vielä sellaista kokonaista ravintokamaa joidenka vuorenvarmasti tiedetään edistävän terveyttä, pistetään sopivissa suhteissa ja mahdollisimman monipuolisesti! Päälle vielä tollanen vahva yrttisekotus että tietää! Sit rokkaa!"
Rakkaat lukijat, niinhän ne rokkaa. Mutta älkää minun naputteluani uskoko, kokeilkaa itse, varsinkin jos ette syö niin monipuolisesti kuin pitäisi. Maailmanmeno menee aina vain hullummaksi, kemialliset ne ja nuo, lisäaineet sun muut yliherkkyyttä aiheuttavat hienot sydeemit joista minkäkin alan teollisuus hyötyy, mutta niin hulluksi minä en tule että sijoittaisin rahani johonkin rasiaan jonka tuotekehittelyyn ei ole tuhlattu kahta ajatusta, sen sijaan että välittäisin itsestäni hieman enemmän ja ostaisin oikeata "puristettua ravintoa" joka saa kropassa edes jonkin reaktion aikaan.
Erilaisia kelatoituja/puskuroituja versioita löytyy... "Special multi-chelate formula providing minerals complexed as amino acid chelates. Albion process patent No. 4,599,152 Chelazomes"
"Unique form of chelated iron (iron bisglycinate) formulated for maximum absorption without gastrointestinal irritation or the constipating effects that often accompany iron supplementation. Albion process patent No. 4,599,152 Chelazomes "
...hifistelyä? Miten sen nyt ottaa. Minä kuuntelen musiikkini kunnon kajareista ja nautin siitä, joku toinen kuuntelee paristoilla toimivaa matkaradiota ja tykkää olla niin vaikka ei huomaisi mitään vaikka patterit loppuisivat. En minä mikään professori ole joten en varmasti ole oikea ihminen pitämään "luentoa" aiheesta, pätevämpiä varmasti löytyy, mutta tämä on kantani tähän asiaan liittyen ja pysyy. Onko 200mg askorbiinihappoa sama kuin söisin saman edestä oikeita hedelmiä..............?
:piis: