Vitamiini B5 aknea vastaan

Ikä
43
Olen käyttänyt vitamiini B5:tä aknea vastaan. Kannattaa oikeasti kokeilla, tehoaa hyvin. Sitä tarvitsee ottaa isoja määriä, esim. gramma päivässä, tosin. Sen takia jauhemainen edullinen muoto on hyvä hankinta. Ei kannata IMO läträillä haitallisila lääkkeillä kuten Roaccutane, jos ei kokeile tätä vaihtoehtoja ensin.

Kellään muulla hyviä kokemuksia B5:stä aknetta vastaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen käyttänyt vitamiini B5:tä aknea vastaan. Kannattaa oikeasti kokeilla, tehoaa hyvin. Sitä tarvitsee ottaa isoja määriä, esim. gramma päivässä, tosin. Sen takia jauhemainen edullinen muoto on hyvä hankinta. Ei kannata IMO läträillä haitallisila lääkkeillä kuten Roaccutane, jos ei kokeile tätä vaihtoehtoja ensin.

Kellään muulla hyviä kokemuksia B5:stä aknetta vastaan?

Ei ole B5:sta kokemusta siis oikein erikseen syötynä. Roaccuttanin tapaista lääkettä, isotretinoinia käytän tällä hetkellä, mut siinäkin tuntuu olevan ongelmana se, että kasvojen iho kuivuu älyttömästi, mutta ei tepsi selän akneen.. Toisaalta olen käyttänyt vasta 2kk, joten ehkä vielä jotain voi tapahtua. Miten pitkän ajan tota B5:ttä kannattais syödä jotta vois nähdä tuottaako tulosta?

Viimeksi muokattu:
Mä huomasin muutoksia aknen laadussa melko nopeasti. Vaikein akne selässä pysyi vielä viikkojen ja kuukausien ajan kuitenkin. Mutta siis, B5:n käyttö poistaa aknen mulla täysin kunhan tarpeeksi kauan syö. Kun taas lopetan B5 ottamisen, akne tuntuu aina hiipivän takaisin.

Se voi olla, että B5 on yksi tärkeimpiä ihon vitamiineja. Toisaalta E-vitamiinin ja sinkin saanti kannattanee myös olla kunnossa (mutta niiden käyttö ei kyllä aknea poista ainakaan mulla)

EDIT: Tässä on myös hieman tutkimushypoteesia anekdoottiani myötäillen:

Pantothenic Acid in the Treatment of Acne Vulgaris "A Medical Hypothesis"

Ite noin vuoden roaccutania syöneenä, ja pitkän ajan kaikkea muuta naamaan tunkeneena, niin voiteena kuin pillereinä täytyy sanoa että vähän kyyninen. Vissiin seitsemää vai kahdeksaa troppia tuli käytettyä ennen roakuuria joka sitten poisti kaiken, mutta noin puolen vuoden jälkeen tulivat sitten talvella takaisin. Ei kuitenkaan yhtä pahana kuin ennen, mutta kuitenkin liian pahana. Pantothenia yms tuli kanssa sitten kokeiltua mutta eihän noi auttanut. Aattelin roan aloittaa keväällä kun ei oo niin kylmä ja kuiva ilma enää mutta ny voisi eka ottaa testiin tuon B5-setin (vitskut tulee kyl päivittäin vedettyä, myös yks B-vitamiinitabu mut ei taida sitten olla riittävästi) On meinaan sivuvaikutukset roassa aika helvetilliset.

Nytkun ravinto-osiossa ollaan niin yks mitä kannattaa tsekkailla on maidon vetäminen. Ite join joskus kolmekin litraa maitoa päivässä ja paikat kukki aika hyvin, nykysin tulee juotua se alle puol litraa, en tiedä suoraan vaikuttaako se mitään mutta eipä oo niin paha kuin ennen ja lekuri oli sitä mieltä et maitoa vain max. puol litraa päiväs.

Edit: Viittiskö joku joka nyt tota beevitosta vetelee jauheena kertoa miltä valmistajalta/minkälainen purkki kyseessä ja mistä sen hommannut?

Kokeile jauheena B5:ttä teelusikkamitan verran (5 ml) aamulla ja illalla. Netistä noita jauheita löytyy, ulkomailta ainakin. B5 powder googleen.

Jos käyttää pitkään yhtä vitamiinia isoilla annoksilla yksinään niin voi syntyä puutetta muista B-vitamiineista, koska ne toimii parhaiten synkassa.

Daiina, todistusaineistoa toteamuksellesi? Kysyn siksi etten ole ennen törmännyt moiseen tietoon. Sen hyväksyn kyllä, että jokaista B-luokan vitamiinia on syytä saada runsaasti, mutta siitä en ole kuullutkaan että ne toimisivat tiiviillä, toisiaan hyödyntävällä tavalla yhdessä, milloin yhden saanti toisia enemmän aiheuttaisi kriittisellä tavalla lisäyksen muiden B-luokan vitamiinien tarpeisiin.

Huomautus: Kaikkia B-luokan vitamiineja kannattanee ottaa siis runsaita määriä, varsinkin jos treenaa. Kuitenkin esim. B6 kannattaa pitää kurissa, sillä sen yliannostus voi aiheuttaa hermovaurioita. Kannattaa muutenkin aina tarkistaa yliannostusriskit ennen kuin ottaa mitään ravinteita uusia määriä kehoonsa.

---

Lisäys: Lisäisin myös sellaisen mutu-suosituksen että kun akne alkaa helpottaa (jos siis tästä on apua vaivaan), kannattanee siirtää B5:n saanti ylläpitoannokselle mikä selvinnee kokeilemalla kun laskee annostusta alaspäin vähitellen.

EDIT: viestiä editoitu.

Löysinkin asiantuntijalausuman, mikä tukee tuota b-vitamiinibalanssiväittämää:

"Supplementation by unbalanced excesses of the B-group vitamins can actually lead to a B-group vitamin deficiency.", Dr. Warwick D. Raymont, Ph.D. sanomana.

Lähde: http://www.stolair.com/professionalpapers/thevitaminmyth.html

Mielenkiintonen artikkeli vitamiinien synergiasta, mikä pistää miettimään.

Totuus on toki, että melko luonnotontahan tämä vitamiinien jne. kanssa leikkiminen on loppupeleissä sinänsä, se kannatta muistaa kun näillä läträä.

Suosittelisin suosiolla syömään kuurin Roaccuttania. Itse vedin sitä 6kk joskus 17-vuotiaana ja eipä ole finnit sen jälkeen vaivanneet kuin satunnaisesti "yksi siellä toinen täällä". Vaikka iho kuivaakin sen aikana paljon niin on se sen arvoista! Tällä hetkellä mulle tulee lähinnä satunnaisia finnejä hyvin rasvaisesta ruokavaliosta, et sitä kun välttää niin naama on sileä kuin mikä. Systeri tässä joulun aikana justiinsa valitteli kun mulla on niin hyvä iho ja sillä ei :D

Jotkut väittävät että rasvaton maito aiheuttaa aknea. Ainakin itsellä se auttoi kun vaihdoin täysmaitoon. Aloin myös pesemään kasvoja pelkästään vedellä. 10 vuotta kärsin tästä vaivasta, mutta nyt tulee enään harvemmin mitään näppyjä. Kaiken mailman voiteet ja pillerit tuli kokeiltua tuloksetta. Itse ainakin uskon että akne johtuu ainoastaan siitä mitä syö ja juo, toki jollain tulee herkemmin kuin toisilla.

Mä käytän juuri mantelimaitoa. Ja mustanakin opettelin juomaan. Piparimauste sopii myös törkeen hyvin plöröön.
Kannattaa sit olla tiukasti ruokavaliolla ainakin pari kuukautta, jotta näkee vaikutukset.

Onkohan tuo maitojuttu niin, että pitää (ainakin lähes) kokonaan jättää maito pois jotta jotain vaikutuksia saisi aikaan? En ole koskaan moisesta kuullut, mutta voipi olla kokeilemisen arvoinen juttu kun maitoakin tulee vedettyä oikeastaan joka aterialla ja nyt toinen isotretinoin-kuuri menossa palanneeseen akneen.

Vitut kyllä heitä maitoa pois. Tulis sen verta hankalaa proteiinin saannista. Muutenkin kuulostaa niin urban legendiltä että korkeintaan jotain kevyttä placeboo varmaan sais tolla.

On useita tutkimuksia, joissa on todettu, että synteettinen B-vitamiini purkista otettuna aiheuttaa pahojakin iho-oireita. Acne ehkä tyypillisin, mutta esim. Beroccan käyttö ja ruusufinnin puhkeaminen on jopa ihotautilääkäreiden tiedossa ja siitä löytyy useita artikkeleitakin.

Syökää luonnollista B-vitamiinia.

Ravinto vaikuttaa siihen, mille hikesi haisee. Esimerkiksi synteettiset vitamiinipillerit tuovat hikeesi pahan sivuhajun, siksi vitamiinipillerit kannattaa jättää syömättä.

http://www.iherb.com/MegaFood-DailyFoods-Balanced-B-Complex-90-Tablets/3992

http://www.valioravinto.fi/tri-mullerin-oluthiivatabletti

Maitotuotteilla ja aknella on kyllä yhteys joidenkin kohdalla, ei suinkaan kaikilla. Kannattaa kokeilla maitotuotteiden poisjättämistä tai vähentämistä vähäksi aikaa.

Roaccutan ei itselläni auttanut kuin kuurin ajan ja pari kuukautta sen jälkeen. Useamman kuurin olen syönyt 20-30-vuotiaana.

Olisi mielenkiintoista kuulla lisää tuosta B5:stä.

Eiks joskus käytetty lääkkeenä A-vitamiinia?

Se taitaa olla liian halpaa nykyään.

Kannattaa ainakin kokeilla luonnollista A-vitamiinia kalanmakasöljystä. Sitä on möllerillä nestemäisenä ja kapseleina.

A-vitamiini on muutenkin tärkeä vitamiini.

"Funktionaalisen lääketieteeseen perehtyneet lääkärit ja asiantuntijat tietävät, että A-vitamiini on merkityksellinen vastustuskyvyn, näön, sukupuoli- ja stressihormonien muodostumisen ja elinvoimaisuuden kannalta. Margariinit heikentävät rasvaliukoisten vitamiinien, kuten A- D- ja E -vitamiinin imeytymistä. Beetakaroteeni on A -vitamiinin esiaste eli ns. pro-vitamiini, jonka teho on n 6 kertaa A-vitamiinia heikompi. Parhaita ja turvallisimpia A-vitamiinin lähteitä ovat rasvainen kala ja voi, sekä kalanmaksaöljy, jossa A-vitamiini on luonnollisessa muodossa.

Suomalaisissa ravintosuosituksissa kehotetaan käyttämään margariineja. Valitettavasti nämä margariineja suosittavat viralliset ravitsemusohjeet ovat aiheuttaneet monille suomalaisille mm. selvän D-vitamiinin puutostilan, mikä on ollut havaittavissa yli 90 %:lla klinikkamme potilaista. D-vitamiinin puute lisää mm. diabetesriskiä, sekä alttiutta sairastua myös muihin kroonisiin tulehdussairauksiin. Margariinien sijaan suosittelemme suomalaisille voita, josta saadaan näitä tulehdusta vähentäviä rasvaliukoisia vitamiineja. Lisäksi voi parantaa rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä."
http://www.amplia.fi/blogi/?x119991=143653

Pari linkkiä aknen hoidosta ravinnolla:

http://www.nujerraakne.fi/

Mutta tuota A-vitamiinivalmisteita ei ohjeiden mukaan saa käyttää samaan aikaan ainakaan isotretinoin-kuurin kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom