Visa Electron ja nettimaksaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Hmm, kun kerran aihe on jo valmiina, niin voinkin kysyä omasta "ongelmasta". RyanAirin kautta lippuja olen yrittäny ostaa ja ainakaa paikallisosuuspankin electronia eivät hyväksy, mutta kaverin sampo kortilla tosiaan onnisti. Mutta tilauksesta on jo aikaa jo parisen viikkoa ja edelleen kaverin tilillä lukee katevaraus ja varsinaisesti rahat eivät ole tainneet vielä lähteä? Onko siis mitään pelkoa että liput jäisivät saamatta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, Sammon Visa Electron on ainut "leikkivisa", joka toimii netissä maksettaessa. Tämä johtuu siitä, että nettikaupat luulevat Sammon Electronia aivan oikeaksi Visaksi. :D
 
Mulla on kanssa tähän asti onnistunu kaikka ostot netistä Nordean electronilla
 
fidi sanoi:
Niin no toimiihan nuo muutkin Electronit joissain paikoissa, mutta Sammon Visa Electron toimii varmuudella kaikkialla missä oikeakin Visa, ilman mitään kikkailuja.

Ja tuosta turvallisuudesta vielä. Eikös tuo Electroni ole oikeaa Visaa turvallisempi nettikäytössä, jos pitää korttiin liitetyllä tilillä aina vain sen verran rahaa, mitä meinaa kuluttaakin. Vaikka kortin numero joutuisikin vääriin käsiin, niin tyhjältä tililtä on aika vaikea mitään varastaa...
 
Arsi sanoi:
Ja tuosta turvallisuudesta vielä. Eikös tuo Electroni ole oikeaa Visaa turvallisempi nettikäytössä, jos pitää korttiin liitetyllä tilillä aina vain sen verran rahaa, mitä meinaa kuluttaakin. Vaikka kortin numero joutuisikin vääriin käsiin, niin tyhjältä tililtä on aika vaikea mitään varastaa...

Ainakin Suomessa on näin sillä se tarkistaa online tilin saldon mutta miten sitten jos sitä vievataan ulkomailla?
 
japa sanoi:
Ainakin Suomessa on näin sillä se tarkistaa online tilin saldon mutta miten sitten jos sitä vievataan ulkomailla?
[mutu]
Samalla tavalla se tilin saldon tarkistaa joka paikassa.
[/mutu]

Edit: Pitihän se sitten kokeilla :D Ainakaan Expektillä tuo saldon ylitys ei onnistunut. Tuli vain joku virheilmoitus, että siirto ei onnistu.
 
Arsi sanoi:
[mutu]
Samalla tavalla se tilin saldon tarkistaa joka paikassa.
[/mutu]

Edit: Pitihän se sitten kokeilla :D Ainakaan Expektillä tuo saldon ylitys ei onnistunut. Tuli vain joku virheilmoitus, että siirto ei onnistu.


Niin ajattelin vaan että saako se varmistus ulkomailla sitä yhteyttä pankkiin kun joskus Suomessakin menee niin pirun kauan. Mutta onhan siinä varmaan joku varmistus oltava sekä jos ei saa yhteyttä niin ei ostojakaan.
Ulkomailta sen verran että Saksassa on maksettu joskus tavallisella visalla hotellimaksu ja sitä ei ole viellä kolmeen vuoteen tullut laskussa. Samoin yksi automaatti nosto Unkarissa tuli laskuun vasta 6kk odottelun jälkeen.
 
Eikös siinä ole joku takaraja, minkä sisällä se maksu pitää tililtä velottaa? Ainakin pankkikortissa tällainen muistaakseni oli. Eli taisi tulla ilmainen hotelliyöpyminen Saksassa ;)
 
Mitäs porukka valittanu Electron toimimattomuudesta? Minä käytän Nordean ja Osuuspankin Electroa ainoana rahana, eli en käytä käteistä kun se vain on mahdollista. Ainoastaan yhden kerran varmistuskeskus ollut jumissa kun olen jo neljä-viisi vuotta Electroa käyttänyt. Ja varmistustiedon jumiminen on johtunut yleensä vioista kuten masiinan johto irti seinästä tai viilaajien kädettömyyden takia masiina on mennyt jumiin tai siirtotie kaupasta on olemattoman kapea.
 
jarhu sanoi:
Mitäs porukka valittanu Electron toimimattomuudesta? Minä käytän Nordean ja Osuuspankin Electroa ainoana rahana, eli en käytä käteistä kun se vain on mahdollista. Ainoastaan yhden kerran varmistuskeskus ollut jumissa kun olen jo neljä-viisi vuotta Electroa käyttänyt. Ja varmistustiedon jumiminen on johtunut yleensä vioista kuten masiinan johto irti seinästä tai viilaajien kädettömyyden takia masiina on mennyt jumiin tai siirtotie kaupasta on olemattoman kapea.

Henkilökohtaisesti valitan sen takia että olen sellaisessa paikassa duunissa jossa parikin järjestelmää käytössä joissa visa electron käy maksuvälineenä.

Tuossa on muuten virhe...? Kerrot että vain yhden kerran on jumissa kohdallasi mutta heti perään puhut että yleensä....jne elikkä monikossa siitä että miksi ei ole järjestelmä toiminut. Ja mistä voit tietää että se johtuu siitä että johto on irti seinästä? Ja epäilen että kädettömiä myyjiä ei paljoakaan ole kassoilla ;) ja mistäpä tiedät taas millainen järjestelmä siellä kaupassa on?
Itse voin kertoa että johto seinästä ei tosiaan voi olla irti ainakaan meillä kun samoilla koneilla pääsee vaikka pakkiselle mutta varmistusjärjestelmä ei vastaa. Samoin meillä kaikkilla firmassa on kädet. Ja verkkoyhteys on ison pääyhtymän kautta että linjaa kyllä riittää. Eniten on juuri ollut ongelmia Sammon ja osuuspankin korteilla. Pari vuotta sitten myös oli muutamia tapauksia joissa oli pankki veloittanut electron ostot jopa kolmeenkin kertaan vaikka meidän järjestelmässä oli vain yksi veloitus.
Sitten jos joudutaan jostain syystä perumaan joku electron osto niin sehän vasta vie aikaa että pankin järjestelmä vastaa siihen.
Mutta kun ollaan pankin niin varmennuksesta kuin esim. yhtiömme luottonhoidon puolelta kyselty että mikä on vikana kun electron ei toimi niin tulee aina sama vastaus pankin järjestelmä jumissa.
Pankkihan alkuun oli jo jakanut jonkun 200 000 tuhatta korttia asiakkailleen ennenkuin alkoi miettiä itse systeemiä. Samoin korttihan oli aluksi suunattu sellaisille joilla oli maksuhäiriöitä tai muuten epäselvyyksiä tuloissa ja maksuissa. Mutta sitten kortti yleistyi kaikille. Samoin korttien saaminen esim. bensiiniautomaatteihin sopiviksi ei ole ihan pikkujuttu. Ilmeisti joillakin asemilla jo se käy automaatteihin mutta ei läheskään kaikille. Ja siinäkin on todella pirun suuri homma jos Suomessa on joku 20 ukkoa jotka niitä päivittävät toimimaan.
Jos tavallinen pankkikortti on magneettinauhastaan vioittunut niin sen pystyy näppäilemään järjestelmään mutta electronia ei pysty. Ja ainakin itse duunissa näen arviolta jonkun 10 kortti per pvä joista nauha on rikki.
 
Juu, on kyllä aika epävarma tuo electronilla maksaminen. Monta kertaa myyjä joutunut moneen kertaan höyläilemään sitä ja monta kertaa myös käynyt, niin että kortti ei ole toiminut ollenkaan, vaikka siihen masiinaan on tullut se teksti "nordea luottokortti" tms, mutta sitä ite kuittia tai jotain ei tule (ilmeisesti juuri sitä varmistusta). Todella hauskaa lähteä kaupan kassalta juoksemaan otolle nostamaan käteistä ja sitten maksamana ostokset. :D

Tästä syystä pidänkin aina jonkin verran käteistä, lompakossa varmuuden vuoksi, jos electroni ei toimi.
 
Electron on tosiaankin epävarma, etenkin jos on jokin kiirepäivä kaupassa, esimerkiksi juhannusaatto. Juurikin kiireimpänä aikana varmennukset menee jumiin ja luottokunta on itsekin myöntänyt, että vika on siellä päässä.
 
Jeps, itsekkin olen tilannut monet kerrat levyjä (12") netistä Nordean Electronilla. Toimii kun junan vessa. Muuhun en tuota electronia ikinä käytäkkään. Pidän käteisestä eniten :)
Varmistan homman aina niin, että siirrän tyhjälle electrontilille tarvittavan summan ja sitten vasta tilaan. Jos joku haksaa niin, eipä saa mitää tai ainakaan paljoa.
 
japa sanoi:
Henkilökohtaisesti valitan sen takia että olen sellaisessa paikassa duunissa jossa parikin järjestelmää käytössä joissa visa electron käy maksuvälineenä.

Tuossa on muuten virhe...? Kerrot että vain yhden kerran on jumissa kohdallasi mutta heti perään puhut että yleensä....jne elikkä monikossa siitä että miksi ei ole järjestelmä toiminut. Ja mistä voit tietää että se johtuu siitä että johto on irti seinästä? Ja epäilen että kädettömiä myyjiä ei paljoakaan ole kassoilla ;)
...
ja mistäpä tiedät taas millainen järjestelmä siellä kaupassa on?
Jos tavallinen pankkikortti on magneettinauhastaan vioittunut niin sen pystyy näppäilemään järjestelmään mutta electronia ei pysty. Ja ainakin itse duunissa näen arviolta jonkun 10 kortti per pvä joista nauha on rikki.

Pahoittelen jos kirjoitin väärin, mutta tarkoitus oli ilmaista että yhden kerran on itse järjestelmä väliltä reikäseinässä -> keskus ollut jumissa ja muuten jos jotain on ollut jumissa niin se syy on löytynyt kaupasta tms. No pari kertaa olen kuullut lauseen: "Oho, johto ei ollu kiinni!" tai sitten se kyseinen viilausverme on mennyt rikki ja muualla toimii ihan hyvin. Lisättäköön että olen itsekin ollut tiskin toisella puolen, tosin vain vähän. Se kortin numeron näppäileminen on muuten vituttavaa hommaa.

Minä olen ilmeisesti vain ollu tuurihaukka, sillä korttia olen tyytyväisesti monta vuotta höyläillyt. Korttini magneettinauha on ollut hyvässä kunnossa enkä ole sitä saanut hajoitettua. Muun muassa nämä seikat saivat minut epäilemään syyn olevan kortin käyttäjissä eikä itse varmistuspalvelussa. Anteeksi jos olin väärässä.
 
Kerrotaan tähän nyt vielä yksi omakohtainen kokemus Electronilla maksamisesta. Varmistusjärjestelmä oli jotenkin taas jumissa (ollut Sammolla kuulemma koko päivän) ja yritin Electronilla maksaa. Kassakone ei korttia hyväksynyt, joten kassa soitti jonnekkin tukipalveluun. Hetken päästä kassa kertoi tuon varmistusjärjestelmän olevan tiltissä ja tukipalvelun ohjeiden mukaan ohitti varmistuksen ja höyläsi Electronin ilmeisesti jotenkin "oikeana" Visana!

Ei varmaankaa kauhean luvallista puuhaa, sillä kun menin kotona nettipankista katsomaan, niin osto ei ollut mennyt ollenkaan "varauksiin", vaan tililtä oli nostettavissa aivan yhtä paljon kuin ennen ostoakin. Ts. tilin olisi tuolloin saanut Electronilla miinukselle. :D ("Visa Electron - Tunne rajasi")
 
Arsi sanoi:
Ei varmaankaa kauhean luvallista puuhaa, sillä kun menin kotona nettipankista katsomaan, niin osto ei ollut mennyt ollenkaan "varauksiin", vaan tililtä oli nostettavissa aivan yhtä paljon kuin ennen ostoakin. Ts. tilin olisi tuolloin saanut Electronilla miinukselle. :D ("Visa Electron - Tunne rajasi")
Itse asiassa on, varmennuksen saa ohittaa jos varmistusjärjestelmän tietoliikenne on jumissa. Ihan vain sen takia, että niitä jumeja on ollut niin paljon ja sillä saadaan joustavuutta näihin tilanteisiin. Mutta sitä ei saa käyttää muiden virheiden ollessa kyseessä.
 
OmppuO sanoi:
Itse asiassa on, varmennuksen saa ohittaa jos varmistusjärjestelmän tietoliikenne on jumissa. Ihan vain sen takia, että niitä jumeja on ollut niin paljon ja sillä saadaan joustavuutta näihin tilanteisiin. Mutta sitä ei saa käyttää muiden virheiden ollessa kyseessä.

Kerro miten tuo ohitus tehdään? Ainakaan meillä ei ole mitään konstia ohittaa tuota varmennusta. Joskus alkuun sen pystyi ohittamaan juuri sillä että näppäili kortin numeron mutta nykyään ei enää onnistu siten.
 
Ihan vain antamalla sovittu varmennustunnus. Tosin en ole varma onko luottokunta sopinut kaikkien kanssa tästä menettelystä. Luulisi kuitenkin että isommilla kauppaketjuilla ainakin olisi käytössä.
 
Itseasiassa normaalilla visalla ja pankkikortilla menee siihen soitettavaan varmennukseen vaikka 1,2,3,4,5 varmennustunnukseksi. Mutta jos järjestelmä lähtee yrittämään varmennuksen pankista niin sen voi blokata ja laittaa mitä ikinä haluaa mutta elctronilla ei ole meillä sitä mahdollisuutta. Eli electron on vain ja ainoastaan pankkiyhteyden varassa ja mitään manuaalista mahdollisuutta siihen ei ole. Samoin olen soittanut luottokunnan varmennusnumeroon ja siellä on sanottu että he eivät voi antaa mitään varmennusta sieltäkään koska electron toimii vain ja ainoastaan verkkoyhteydellä toimivalla varmennuksella. Ja en ole koskaan aikaisemmin kuullut tuosta ohittamisesta eli nyt kyllä vähän epäilen OmppuO sinun väitöstä.
 
Back
Ylös Bottom