Samoilla linjoilla itsekin nykyään. Onhan se coolia dissata isoa pahaa mikkisoftaa ja käyttää open source softaa mutta miksi vaihtaa mersu skodaan (flamea/vitsi, ei herneitä). Itsekin olin tuossa syksyllä Ubuntu friikki muutaman kuukauden mutta palasin sitten winukkaan. Tässä omat perustelut:
Vakaus: molemmat yhtä vakaita, ei ole ollut kummankaan kanssa kaatumatauteja.
Virustorjunta/palomuuri: Windowsissa käytössä norton internet security, helppokäyttöinen enkä mä ole huomannut minkäänlaista hidastumista verrattuna esim. avast + winukan oma palomuuri yhdistelmillä. Kummallakin on kone pysynyt aina siistinä, tosin mulla onkin peruskäyttäjää enemmän tietoa noista.
Reboot päivitysten jälkeen: En tavoittele koneella up time enkkoja, tulee sitä sammuteltua muutenkin silloin tällöin joten missä vaiva? Sitäpaitti päivityksetkin tulevat vain kerran kuukaudessa.
Ulkonäkö, windows näyttää paremmalta. Esim. Ubuntussa nuo taskbarit ovat tylsän harmaita. Joo värit saa vaihettua tai tehtyä niistä läpinäkyviä mutta silti sinne jää noita harmaita välipalkkeja (gnome). KDE on taas täynnä kaikkea turhaa roinaa jonka siivoomiseen menee aikaa.
MEdiatuki: on Mplayer, VLC, xine jne. VLC ja media player näyttää hirveiltä. VLC:tä vaaditaan DVD menujen tukeen ja mplayeria striimauksiin. Perusvideoihin on sitten oma siistin näköinen ohjelma. Musiikkipuoli, amarok ja se toinen ovat ihan ok soittimia mutta itse olen enemmän winamp ihmisiä. Noh, ainoa linukan winamp klooni on ruma kuin mikä.
CD-imagien mounttaukset: Daemon tools, point and click. Linux: iso-imaget komentotulkin kautta, nrg, bin, img eivät toimi kuin kikkailemalla.
Hiiri: ubuntun puolella sain pitkän säätämisen jälkeen toimimaan sivunäppäimet. Tosin KDE:ssä eivät toimineet samalla ohjeella. Winukassa suoraan ilman mitään ajureita.
Rautatuki: Laaja mutta välillä ongelmallinen. Esim. ostin uuden näyttiksen, geforce 6800le. Asensin linukan uudelleen. X ei käynnisty. Vesa mode päälle jonka jälkeen imuttamaan nvidian omat ajurit ja sitten takaisin komentotulkkitilaan niitä puukottamaan että saisi kiihdytetyn grafiikan. Winukka, kiihdytystä ei ole mutta sentään kuva suoraan.
Printteri, toimihan se lopulta, printtaili vaan välillä vähän miten sattui noita kuvia.
Ohjelmien asennus, Synaptic ja debian paketit olivat helppohoitaa. Kuitenkin softaa on vielä paljon liikenteessä itsekäännettävässä muodossa. Ei hauskaa aloittelijoille mutta siitäkin selviää tutkimalla ja komentotulkin kanssa leikkimällä.
Office: Openoffice on kohtuullinen mutta ei vielä riittävän hyvä vakavaan käyttöön. Epävakaa, ei tue kunnolla kaikkia dokumentteja ja osa toimintatavoista on hieman outoja. Lisäksi hidas.
Yhteenveto: linux on kehittynyt paljon, Ubuntu on oikeasti hyvä distro jolla on loistava käyttäjäkunta. Peruskäyttäjälle on kuitenkin luvassa vielä ongelmia. Itse pidän ubuntua edelleen leikkikaluna mutta työpöytäkäyttöön ei linuxia vielä hetkeen minulle tule.
Omaa kokemusta on ubuntu hoarystä, breezystä, dapperista, Opensuse 10, Supersusesta, RHEL3 ja RHEL4ES sekä FC4.