Virusturva / Palomuurit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putka
  • Aloitettu Aloitettu
Mniska sanoi:
mulla on antivir PE, ja nyt se päivitti itsensä 7:ksi, ja saatana, toi 6:nen oli toimiva ja hyvä, mutta nyt se yrittää päivittää itseään joka päivä, vaikka jo yritin säätää että päivittää 2vko välein. ja tuo päivitys ei ole onnistunut muutamaan päivään. vituttaa kun tekevät uusia juttuja (yleensäkin kaikissa) ja tekevät niistä monitmutkaisia ja toimimattomia, mikä siinä on ettei voi tehdä sitä simple versiota jota mummutkin osais käyttää.

jos jollain on vinkkejä kuinka saada toi päivitys harvemmaksi olisin kiitollinen tai jos olis joku hyvä ilmainen ja kevyt turva ohjelma!!!!

Justiisa tuon takia vaihoin antivirin avastiin. Antivirin päivitys takkuaa tuossa ilmaisversiossa ihan homona!!

Avasti löysi heti kolme troijalaista koneesta ekassa scannauksessa ton antivirin jälkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tattista vaan, heitin tehtävät roskiin, päivitän sitten kun itseä huvittaa. toivotaan nyt ettei se ala taas huomenna klo 12 päivittelemään tai yrittämään.

HTH sanoi:
Minä suosittelisin tämmöiseen koneeseen (ja muihinkin) Linuxia. Ei tarvi huolehtia viruksista ym. haittaohjelmista.
Paitsi että pitää päivitellä ja konffailla sitä sitten työkseen jos haluaa ettei siellä sun koneella ole koko maailman hakkerit.

Joo mikäs siinä Linuxia olis käyttäessä mutta viittiskö joku koodata noi kaikki PC-pelit vaikka Linuxille ja muutamat muut softat niin aletaan katsella.

D.Yates sanoi:
Paitsi että pitää päivitellä ja konffailla sitä sitten työkseen jos haluaa ettei siellä sun koneella ole koko maailman hakkerit.
:anssi:

Oletuksena useimmissa työpöytäkäyttöön tarkoitetuissa Linux-jakeluissa ei ole käynnissä mitään ulospäin näkyviä palveluita, eli periaattessa ei tarvitse edes palomuuria. Ja vaikka joku pääsisikin käyttämään konettasi, ei hänellä ole oletuksena järjestelmänvalvojan oikeuksia kuten windowsissa. Viruksista ei Linuxissa tarvitse huolehtia ollenkaan.
Tietoturvapäivitykset tietenkin pitää asentaa (kuten kaikkiin muihinkin käyttiksiin), mutta tämäkin on nykyään helpompaa kuin windowsissa ja Linuxia ei tarvitse käynnistää uudelleen jokaisen päivityksen/ohjelman asennuksen jälkeen.
Kokeile niin yllätyt.

Pelejä varten on konsolit, mutta osan windows-pelistä saa toimimaan Linuxeissa winellä ja/tai Cedegalla.

Tuntuu että linuxia tuetaan vaan sen takia koska winkkarin dissaaminen on in. :rolleyes:

Mä en ainakaan jaksa miettiä et miten saan minki ohjelman toimimaan vai saanko ollenkaan. Enkä enää pahemmin usko siihen että winkkari kaatuilis yhtään sen enempää tai vähempää kuin Linux, varsinkaan jos jaksaa asentaa sen virus- ja palomuuriohjelman. Vakaudellahan sitä aikanaan "myytiin".

"tyhmänä" palvelimena sitä voiskin käyttää, esim sähköpostipalvelimena tai tiedostopalvelimena, mut en kotikoneeksi Linuxia laittais. Ehkä sitten kun KAIKKI tarpeelliset ohjelmat siinä toimii. Ja pelit.

Samoilla linjoilla itsekin nykyään. Onhan se coolia dissata isoa pahaa mikkisoftaa ja käyttää open source softaa mutta miksi vaihtaa mersu skodaan (flamea/vitsi, ei herneitä). Itsekin olin tuossa syksyllä Ubuntu friikki muutaman kuukauden mutta palasin sitten winukkaan. Tässä omat perustelut:

Vakaus: molemmat yhtä vakaita, ei ole ollut kummankaan kanssa kaatumatauteja.

Virustorjunta/palomuuri: Windowsissa käytössä norton internet security, helppokäyttöinen enkä mä ole huomannut minkäänlaista hidastumista verrattuna esim. avast + winukan oma palomuuri yhdistelmillä. Kummallakin on kone pysynyt aina siistinä, tosin mulla onkin peruskäyttäjää enemmän tietoa noista.

Reboot päivitysten jälkeen: En tavoittele koneella up time enkkoja, tulee sitä sammuteltua muutenkin silloin tällöin joten missä vaiva? Sitäpaitti päivityksetkin tulevat vain kerran kuukaudessa.

Ulkonäkö, windows näyttää paremmalta. Esim. Ubuntussa nuo taskbarit ovat tylsän harmaita. Joo värit saa vaihettua tai tehtyä niistä läpinäkyviä mutta silti sinne jää noita harmaita välipalkkeja (gnome). KDE on taas täynnä kaikkea turhaa roinaa jonka siivoomiseen menee aikaa.

MEdiatuki: on Mplayer, VLC, xine jne. VLC ja media player näyttää hirveiltä. VLC:tä vaaditaan DVD menujen tukeen ja mplayeria striimauksiin. Perusvideoihin on sitten oma siistin näköinen ohjelma. Musiikkipuoli, amarok ja se toinen ovat ihan ok soittimia mutta itse olen enemmän winamp ihmisiä. Noh, ainoa linukan winamp klooni on ruma kuin mikä.

CD-imagien mounttaukset: Daemon tools, point and click. Linux: iso-imaget komentotulkin kautta, nrg, bin, img eivät toimi kuin kikkailemalla.

Hiiri: ubuntun puolella sain pitkän säätämisen jälkeen toimimaan sivunäppäimet. Tosin KDE:ssä eivät toimineet samalla ohjeella. Winukassa suoraan ilman mitään ajureita.

Rautatuki: Laaja mutta välillä ongelmallinen. Esim. ostin uuden näyttiksen, geforce 6800le. Asensin linukan uudelleen. X ei käynnisty. Vesa mode päälle jonka jälkeen imuttamaan nvidian omat ajurit ja sitten takaisin komentotulkkitilaan niitä puukottamaan että saisi kiihdytetyn grafiikan. Winukka, kiihdytystä ei ole mutta sentään kuva suoraan.

Printteri, toimihan se lopulta, printtaili vaan välillä vähän miten sattui noita kuvia.

Ohjelmien asennus, Synaptic ja debian paketit olivat helppohoitaa. Kuitenkin softaa on vielä paljon liikenteessä itsekäännettävässä muodossa. Ei hauskaa aloittelijoille mutta siitäkin selviää tutkimalla ja komentotulkin kanssa leikkimällä.

Office: Openoffice on kohtuullinen mutta ei vielä riittävän hyvä vakavaan käyttöön. Epävakaa, ei tue kunnolla kaikkia dokumentteja ja osa toimintatavoista on hieman outoja. Lisäksi hidas.

Yhteenveto: linux on kehittynyt paljon, Ubuntu on oikeasti hyvä distro jolla on loistava käyttäjäkunta. Peruskäyttäjälle on kuitenkin luvassa vielä ongelmia. Itse pidän ubuntua edelleen leikkikaluna mutta työpöytäkäyttöön ei linuxia vielä hetkeen minulle tule.

Omaa kokemusta on ubuntu hoarystä, breezystä, dapperista, Opensuse 10, Supersusesta, RHEL3 ja RHEL4ES sekä FC4.

HTH sanoi:
Pelejä varten on konsolit, mutta osan windows-pelistä saa toimimaan Linuxeissa winellä ja/tai Cedegalla.

Eri pelit ne on konsolille ja PC:lle ja toiseksi tuo "osan peleistä saa toimimaan" ei riitä minulle. Näin se tilanne nyt vaan tällä hetkellä on, muuten käyttäisin linuxia kotonakin.

Entäs mitkä on havaittu hyviksi spyware ohjelmiksi? Ad-aware ja spy-bot taitaa olla melkein joka koneessa, mutta parikin kertaa olen kokeillut asentaa jonkun muun ohjelman ja ajanut sen lävitse niin aina on jotain löytynyt mitä nuo 2 mainittua eivät ole löytäneet. Olen tenhyt viellä niin että ensin nuo kaksi käyttänyt ja vasta sitten tuon uuden.
Tuolta download.comistahan löytyy aika hyvä liuta ohjelmia, mutta olisiko jotain muuta linkkiä tarjota?

japa sanoi:
Entäs mitkä on havaittu hyviksi spyware ohjelmiksi? Ad-aware ja spy-bot taitaa olla melkein joka koneessa, mutta parikin kertaa olen kokeillut asentaa jonkun muun ohjelman ja ajanut sen lävitse niin aina on jotain löytynyt mitä nuo 2 mainittua eivät ole löytäneet. Olen tenhyt viellä niin että ensin nuo kaksi käyttänyt ja vasta sitten tuon uuden.
Tuolta download.comistahan löytyy aika hyvä liuta ohjelmia, mutta olisiko jotain muuta linkkiä tarjota?

mites tämmönen:
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1879982,00.asp
Spy Sweeper 4.5

Vaihdoin F-securen internet securityn pois ja tilalle pistin virusturvaksi NOD32 ja palomuuriksi OutPost Firewall Pro:n..
Kaynnissä olevien prosessien määrä väheni F-securen 15-16 prosessista NODin (2kpl) ja Outpostin (1 kpl) 3:n prosessiin.
Ja muutenkin pikku tahmailut tuntuisi kadonneen.
Ja noiden lisäksi koneessa on myös MS:n beta2 Windows defender ja Javacoolin SpywareBlaster.
Muuten vaan olen laittanut Peerguardian 2:sen kun se ei vie juurikaan tehoja. Oli siitä sitten hyötyä tai ei.

Spongebob sanoi:
Jatkuuko muuten tuo Outpost pro kokeiluajan jälkeen jollain free versiolla?

En ole varma loppuukos sen toiminta tai herjaileekos se jotain rekisteröitymistä kun ostin tuon täysversion netistä Agnitumilta..

Mutta on siitä ilmainenkin versio:
http://www.majorgeeks.com/download1056.html

Toinen ilmainen:
Sygate:
http://fin.dawnload.net/verkko_ohjelmat/palomuurit/sygate_personal_firewall.cfm
Sygate ohje:
http://www.kotiposti.net/string/SPF_fin/SygateOhje.html

Timba79 sanoi:
Mulla on Fujitsu-Siemensin läppäri ja jo pari vuotta ollut tuo Normanin muuri ja torjuntaohjelma. Firefox ei sen kanssa pelitä, mutta Opera toimii ongelmitta, eli käytän sitä selaimena.

Ei mulla mitään onhelmia ole tän Normanin kanssa ollut, hyvi on pelittänyt ja paskat pysyneet loitolla ihan kuten muillakin ohjelmilla.

Täytyy vähän pyörtään vanhoja puheitani. Eli jouduin winkkarin tiltin jälkeen formatoimaan kovon ja asentaan kaikki uudelleen. En alkanut säätämään totan Normania enää kun olisi pitänyt ne vitun koodit ja kaikkia pyytää jostakin. Pistin sitten ZoneAlarmin ja Avastin koneelle. Täytyy sanoa, että tuo Zone Alarm hakkaa palomuurina tuon Normanin vähintään 6-0, Norman ei sitten näköjään blokannut juuri mitään spypaskoja kuten näyttäisi ZA tekevän. En tiedä onko tämä paras yhdistelmä ja että kaipaisiko tämä vielä jotain erillistä Spyohjelmaa kaverikseen? Mutte ehkä te joku tiedätte ja kerrotte minullekin... :D

Timba79 sanoi:
Täytyy vähän pyörtään vanhoja puheitani. Eli jouduin winkkarin tiltin jälkeen formatoimaan kovon ja asentaan kaikki uudelleen. En alkanut säätämään totan Normania enää kun olisi pitänyt ne vitun koodit ja kaikkia pyytää jostakin. Pistin sitten ZoneAlarmin ja Avastin koneelle. Täytyy sanoa, että tuo Zone Alarm hakkaa palomuurina tuon Normanin vähintään 6-0, Norman ei sitten näköjään blokannut juuri mitään spypaskoja kuten näyttäisi ZA tekevän. En tiedä onko tämä paras yhdistelmä ja että kaipaisiko tämä vielä jotain erillistä Spyohjelmaa kaverikseen? Mutte ehkä te joku tiedätte ja kerrotte minullekin... :D

ad-awarea kannattaa ainakin välillä ajella läpi löytyy -> http://www.download.com/Ad-Aware-SE...045910.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5

Itsekkin vaihdoin f-securen virustorjunta ja palomuuri ohjelman avastiin ja zone alarmiin ja vaikuttaa kyllä hyvältä, konekkin tuntuu nyt paljon "jouhevammalta" käyttää, kun ei ole niin raskas ohjelma kuin tuo f-secure.
Ja mikä parasta niin nämä ei maksa mitään toisin kun f-secure.

Spy Sweeper on kai tällähetkellä kovin ase spywareja vastaan.

Itse laitoin Avast 4:n eilen koneeseen täytyy testailla kuinka toimii. Aikaisemmin käytin AntiViriä. Hyvin toimi sekin, mutta vaihtelu virkistää.

Kova sana virustorjunnassa on BitDefendef.

antivir ja zonealar on kova yhdistelmä ja molemmat ilamasia ja antiviriin tulee ainakin päivityksiä kokoajan.

Tuon Normanin kanssa ei ollut kuin vaikeuksia, poistin sen paskan koneelta ja käytössä on nyt ollut parin kuukauden ajan windowsin oma palomuuri ja Antivirin ilmainen virustorjunta eikä mitään vaikeuksia ole ollut.

Jos haluaa kokeilla niin Comodon palomuuri on ilmainen ja sellaiseksi laadukas.. Läpäisee vissiin kaikki leak-testit.
Ladattaessa tarvitsee vain antaa e-mail osoite johon saa aktivointi koodin.. Laittaa siihen vaikka sellaisen meilin mitä ei liiemmin käyttele.. Itse ainakin annan tuollaisissa tilanteissa mailin jota en muuten tarvitse..

http://www.personalfirewall.comodo.com/

Ja AOL tarjoaa ilmaisen virus ohjelman joka on periaatteessa Kasperskyn myytävä antivirus miinus pari ominaisuutta.. Sama juttu kuin Comodossa että ladattaessa annetaan e-maili johon saa aktivointi koodin.
Asennattaessa kannattaa ottaa vain täpän pois kohdasta jossa kysytään että asennetaanko AOLin IE toolbar..

http://www.activevirusshield.com/antivirus/freeav/index.adp

Käyttelen kumpaakin toisessa kotikoneessa ja ovat toimineet kuten pitääkin ja vievät vähän muistia..

Kummastakin on juttua wilders security forumilla jos haluaa katsoa mitä niistä puhellaan..

http://www.wilderssecurity.com/

Liitteet

• Active-Virus-Shield_1.jpg
    Active-Virus-Shield_1.jpg
    145,3 KB · Katsottu: 199
  • comodofw.jpg
    comodofw.jpg
    194 KB · Katsottu: 188

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom