Virossa järkevä verotus!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryti
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.11.2006
Viestejä
439
Viro on hyvä paikka yrittäjälle ja duunarille. Siellä ei ole yritysveroa ollenkaan vaan yrityksen voittorahat voi käyttää työpaikkojen luomiseen ja investointeihin. Ei siis ihme, että Virossa on täystyöllisyys ja nyt jo Puolasta asti tullaan sinne työhön. Palkat nousevat 10-30% vuosivauhtia ja kun verotus on kaikilla 23%, jää rahaa myös käteen.

Miksi suomalaiset poliitikot eivät älyä käyttää tätä mallia? Suomen todellinen työttömyys on jo ainakin 15% kun piilotyöttömät lasketaan mukaan. Lisäksi Suomessa rankaistaan ahkeraa ja koulutettua ihmistä ankaralla nousevalla veroprosentilla. Ei ole tasa-arvoista toimintaa se!

Virossa ei muuten voi jakaa verovapaita osinkoja tai optioita johtajille (Suomessa voi) vaan niistä verotetaan aina. Reilua sekin, kaikki palkansaajat ovat naapurissamme samalla viivalla!

Sano Ryti!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vain Suomessa on mahdollista, että valtio saa enemmän kuin työntekijä. Ei voi tajuta jotain 50+ veroprossaa.
Valtio saa paljon enemmän kuin 50% jos lasketaan kaikki työnantajan maksamat veroluontoiset maksut ja työntekijän maksamat verot sekä loppujen lopuksi kulutuksesta maksettava alv + vielä kovemmat maksut kuten polttoainevero ja autovero. Netto-osuudeksi saadaan hädin tuskin 30% alkuperäisestä summasta mitä työnantajalla pitää olla että maksaa palkkaa.
 
Suomessa ollaan niin helvetin altruisteja, että halutaan elättää spurguja, tehdä vankiloista hotelleja ja ylläpitää "ilmaista terveydenhuoltoa" (=ota ilmainen väärä diagnoosi ja ramppaa sen jälkeen yksityisillä selvittämässä oikeaa diagnoosia / kuole jonossa). Muualla ymmärretään, että on järkevämpä, että ihmiset saavat tehdä työtä ja ansaita itse elantonsa ja käyttää saamansa rahat niihin palveluihin, joita he itse haluavat ostaa. Sitten vielä ihmetellään, miksi yritykset siirtävät toimintaansa ulkomaille...
 
Mikä on sitten Viron tilanne sosiaaliturvan, julkisen terveydenhuollon, työolosuhteiden ja työttömyysturvan suhteen? Jos se on sama tai parempi kuin Suomessa, niin ilman muuta tuo on hyvä malli.
 
Vain Suomessa on mahdollista, että valtio saa enemmän kuin työntekijä. Ei voi tajuta jotain 50+ veroprossaa.

Jep, yrittäjän todellinen veroprosentti nousee usein yli 70:nen, kun lasketaan mukaan kaikki verot (arvonlisävero, tulovero, osinkovero, yritysvero, autovero, bensavero, sähkövero, valmistevero, käyttömaksut jne).

Järjettömyys jatkuu jos jäljellä jäävällä rahalla esimerkiksi rakennat talon. Uuden talon hinnassa on noin 40% veroja.

Suomi on lähellä sosialismia jo. Meillä ei ole otettu valtion haltuun tuotantovälineitä kuten Neuvostoliitossa tehtiin vaan meillä valtio on sosialisoinut yrittävät ja koulutetut ihmiset täysin epäinhimillisellä verotuksella.

Kaikki tämä hyvinvointivaltion nimissä. Todellisuudessa hyvinvointia voisi pyörittää 20% pienemmällä verotuksella, kuten EU-maissa keskimäärin tehdään.
 
Suomi on lähellä sosialismia jo. Meillä ei ole otettu valtion haltuun tuotantovälineitä kuten Neuvostoliitossa tehtiin vaan meillä valtio on sosialisoinut yrittävät ja koulutetut ihmiset täysin epäinhimillisellä verotuksella.

Kaikki tämä hyvinvointivaltion nimissä. Todellisuudessa hyvinvointia voisi pyörittää 20% pienemmällä verotuksella, kuten EU-maissa keskimäärin tehdään.

Voi kun muutkin tämän tajuaisivat! Suomessahan pyörii sosialismi voimakkaammin kuin NL:ssa koskaan. Täällä kun yritetään tyrkyttää tätä "hyvinointia" kaikille, NL:ssa sentään piti tehdä töitäkin rahojensa eteen.
 
Miksi suomalaiset poliitikot eivät älyä käyttää tätä mallia? Suomen todellinen työttömyys on jo ainakin 15% kun piilotyöttömät lasketaan mukaan. Lisäksi Suomessa rankaistaan ahkeraa ja koulutettua ihmistä ankaralla nousevalla veroprosentilla. Ei ole tasa-arvoista toimintaa se!

SDP:n "sosiaalista oikeudenmukaisuutta". Pistää välillä oikein vihaksi kun katselee noita kusipäitä, ja kansa maksaa mielissään kun SDP välillä muistuttaa että "rikkailta" otetaan vielä enemmän.

Uskomatonta sinänsä että käytännössä miltei joka hallituksen päähallituspuolue käytännössä taistelee yrittäjyyttä ja yksityisen sektorin työnantajia vastaan.
 
Viro on hyvä paikka yrittäjälle ja duunarille. Siellä ei ole yritysveroa ollenkaan vaan yrityksen voittorahat voi käyttää työpaikkojen luomiseen ja investointeihin.
On Virossa yritysverotus, mutta sitä ei sovelleta yhtiöön jätettyihin voittovaroihin.

Virossa ei muuten voi jakaa verovapaita osinkoja tai optioita johtajille (Suomessa voi)
Ei voi.
 
Mikä on sitten Viron tilanne sosiaaliturvan, julkisen terveydenhuollon, työolosuhteiden ja työttömyysturvan suhteen? Jos se on sama tai parempi kuin Suomessa, niin ilman muuta tuo on hyvä malli.

Viron tilanne on tunnetusti huonompi sosiaaliturvan osalta, mutta se ei johdu yritysverosta tai tuloverosta. Viron ongelma on eläkeläisten alhainen ostovoima. Suomessa yli 70% kulutukseen käytetystä rahasta tulee yli 50-vuotiailta. Virossa ei vanhemmilla kansalaisilla vielä ole perusvarallisuutta, syynhän tiedämme.

Kuten Suomen Pankin johtaja Erkki Liikanen sanoi, Suomen talouskasvu on täysin vanhempien ikäluokkien varassa. Heillä asunnot on maksettu ja lapset maailmalla. On siis rahaa mitä kuluttaa.

Toisaalta Viron alhainen sosiaaliturva laittaa yrittämään, mutta totuuden nimissä sitä kyllä pitäisi kohentaa. Nyt siellä maksetaan jo pientä lapsilisääkin, hyvä enne sekin.

Terveydenhuolto ja koulutus toimivat Virossa jo melko hyvin, mutta eläkkeet ovat surkeita. Vanhusten ja sairaiden asiat menevät aina sosialismissa huonoimpaan jamaan. Siitä on oireita jo Suomessakin, jonka lasken sosialistimaaksi yrittäjän näkökulmasta. Sosiaaliturvalla elävälle Suomi on paratiisi.


On Virossa yritysverotus, mutta sitä ei sovelleta yhtiöön jätettyihin voittovaroihin.


Ei voi.

Juuri sitä tarkoitin, eli jos investoit yritykseesi Virossa, et maksa veroja. Suomessa maksat aina.

Kyllä Suomessa saa verovapaita osinkoja, se määrä on muistaakseni 9% nettovarallisuudesta. Jos yrityksessä ei ole varallisuutta, tulee verot.
 
Suomessa ollaan niin helvetin altruisteja, että halutaan elättää spurguja, tehdä vankiloista hotelleja ja ylläpitää "ilmaista terveydenhuoltoa" (=ota ilmainen väärä diagnoosi ja ramppaa sen jälkeen yksityisillä selvittämässä oikeaa diagnoosia / kuole jonossa). Muualla ymmärretään, että on järkevämpä, että ihmiset saavat tehdä työtä ja ansaita itse elantonsa ja käyttää saamansa rahat niihin palveluihin, joita he itse haluavat ostaa. Sitten vielä ihmetellään, miksi yritykset siirtävät toimintaansa ulkomaille...
Tuossa on aika hyvin kerätty kasaan kaikki se, mitä en ymmärrä tuosta verot-alas-ja-rahat-mulle asenteesta. Mitä ideaa on ylipäätään yhteiskunnassa jos menestyneet ja vahvat eivät kanna verojen maksun kautta vastuutaan turvallisesta yhteiskunnasta sekä heikoista kuten spurguista ja muista sairaista? Mitä ovat ne palvelut joita haluat ostaa eri tavalla, mutta et saa nykyisessä mallissa? Mitä vikaa muka on altruismissa?

Itse en ainakaan halua joutua tilanteeseen jossa työterveydenhuollon ja KELAn sijaan joudun käyttämään aikaani ja kilpailuttamaan esimerkiksi jenkkimallliin sairasvakuutuksien ja lääkärin hankinnan. Miksi? Jos en palkkaa lakimiestä selittämään minulle mitä sopimukset ja niihin liittyvä byrokratia tarkoittaa, tulen mitä todennäköisimmin perinpohjin kusetetuksi tuollaisessa tilanteessa. Jos palkkaan lakimiehiä, niin siihenhän ne verosäästöt sitten menevätkin. KELAn korvauksin olen sentään saanut kaksi alle 100 euroa maksanutta, täysanestesialla tehtyä onnistunutta silmäleikkausta alle viikon varoitusajalla yliopistollisessa sairaalassa ilman minkäänlaista paperisotaa, joten kyllä tuo parjaamasi ilmainen terveydenhuolto on vain aika kova juttu.

Maksan näitä veroja mielelläni, että joku toinenkin joka ei tuollaisia leikkauksia pysty itse kustantamaan, on kuitenkin niihin oikeutettu.
 
Ja tässäpä meillä onkin varsinainen unelmatilanne joka voi jatkua silmänkantamattomiin vai mitä? ;)

Kyllä raju palkkojen nousu jatkuu Virossa ainakin rakennusalalla ja teollisuudessa. Virosta voi tulla Pohjolan taloustiikeri, jos vaan jatkavat tällä linjalla. Irlanti teki saman tempun reilut 10 vuotta sitten lähes samalla veromallilla.

En ihmettele yhtään vaikka Suomesta lähdettäisiin joskus joukolla Viroon töihin, kuten mentiin Ruotsiin 1960-70 luvuilla. Virossa muuten on ainakin 2000 suomalaisomisteista yritystä, joten kyllä siellä on myöskin tuhansia jo töissäkin.
 
Tuossa on aika hyvin kerätty kasaan kaikki se, mitä en ymmärrä tuosta verot-alas-ja-rahat-mulle asenteesta. Mitä ideaa on ylipäätään yhteiskunnassa jos menestyneet ja vahvat eivät kanna verojen maksun kautta vastuutaan turvallisesta yhteiskunnasta sekä heikoista kuten spurguista ja muista sairaista? Mitä ovat ne palvelut joita haluat ostaa eri tavalla, mutta et saa nykyisessä mallissa? Mitä vikaa muka on altruismissa?

Itse en ainakaan halua joutua tilanteeseen jossa työterveydenhuollon ja KELAn sijaan joudun käyttämään aikaani ja kilpailuttamaan esimerkiksi jenkkimallliin sairasvakuutuksien ja lääkärin hankinnan. Miksi? Jos en palkkaa lakimiestä selittämään minulle mitä sopimukset ja niihin liittyvä byrokratia tarkoittaa, tulen mitä todennäköisimmin perinpohjin kusetetuksi tuollaisessa tilanteessa. Jos palkkaan lakimiehiä, niin siihenhän ne verosäästöt sitten menevätkin. KELAn korvauksin olen sentään saanut kaksi alle 100 euroa maksanutta, täysanestesialla tehtyä onnistunutta silmäleikkausta alle viikon varoitusajalla yliopistollisessa sairaalassa ilman minkäänlaista paperisotaa, joten kyllä tuo parjaamasi ilmainen terveydenhuolto on vain aika kova juttu.

Maksan näitä veroja mielelläni, että joku toinenkin joka ei tuollaisia leikkauksia pysty itse kustantamaan, on kuitenkin niihin oikeutettu.


Tässä Dippi menee nyt aatejanan toiseen päähän. Mutta sinne ei toki pidä mennä. Oikea malli löytyy tältä väliltä. Tärkeintä on saada työttömyys alas, joka samalla poistaisi valtavan määrän sosiaalisia ongelmia.

Valtio voi säädellä taloutta ja työllisyyttä tehokkaasti vain verotuksen kautta ja sitä tässä keskustelussa on käsitelty. Hyvinvointivaltion perusrakenteisiin ei tarvitse puuttua. Itse asiassa ne ovat uhattuna, jos verotusta ei muuteta.

Virossa on VALTION VEROKERTYMÄ JOKA VUOSI KASVANUT KUN VEROTUSTA ON ALENNETTU. Sama tapahtui Suomessa autoveron kohdalla. Talous on paradoksi, prosentit eivät kerro totuutta.
 
Kyllä Suomessa saa verovapaita osinkoja, se määrä on muistaakseni 9% nettovarallisuudesta. Jos yrityksessä ei ole varallisuutta, tulee verot.
Tämä 'verovapaus' koskee ei-pörssinoteerattuja osakeyhtiöitä, pörssiyhtiöiden osingot ovat yksityishenkilöille veronalaisia. Optiot ovat aina veronalaisia, joko ansio- tai pääomatuloveron mukaan.

Voitoista yhtiö maksaa veroa 26% prosenttia, joten omistajayrittäjän näkökulmasta osingosta kyllä menee veroa. Eri asia on, jos omistaa paljon esimerkiksi puhelinyhtiöiden osakkeita, tällöin osingot tosiaan ovat verottomia saajalleen. Tuon verovapaan osingon raja on 90000€ per henkilö jos yhtiön nettovarallisuus ylittää 1M€.

Voi kun muutkin tämän tajuaisivat! Suomessahan pyörii sosialismi voimakkaammin kuin NL:ssa koskaan. Täällä kun yritetään tyrkyttää tätä "hyvinointia" kaikille, NL:ssa sentään piti tehdä töitäkin rahojensa eteen.
Ei valtion sosialistisuutta voi laittaa mihinkään järjestykseen. Valtio joko on sosialistinen tai sitten ei. Paras määritelmä johon olen törmännyt on itävaltalaisen koulukunnan: Sosialistinen yhteiskunta on sellainen, jossa ei ole käytössä markkinahintoja ja siten siellä ei ole myöskään mahdollista taloudellisten laskelmien tekeminen.
 
Irlantiin kaadettiin massiiviset määrät EU:n tukea...

Näin on, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. Kyllä Irlannin menestyksen takana on järkevä verosysteemi, joka tukee kaiken kokoista yritystoimintaa. Suomessa pelataan suuryritysten säännöillä, jotka kuitenkin työllistävät vain 5% yksityisen sektorin porukasta.
 
Fair enough, mutta mihin tuo kertymä sitten menee?

Kouluja ja sairaaloita korjataan, teitä rakennetaan jne... Palautuminen on hidasta, Viro oli Neuvostovallan raiskauksen jälkeen todella huonossa hapessa.

Virolaisten elintaso oli muuten parempi kuin meikäläisten ennen sotia. Mielenkiintoista nähdä milloin he taas ottavat suomalaiset kiinni vai ottavatko?

Tilastoja: Virossa on 4 virallista pakolaista.
 
Back
Ylös Bottom