Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
ei tartte ottaa henkilökohtasesti. en tarkottanu tuota mikskään yleistotuudeks, se on vaan mun näkökanta yliopisto- opiskeluun (eli ei todellakaan sovi mulle..)

No, sehän se kyl viisasta on että menee sinne mikä tuntuu itselleen hyödyllisimmältä. Kyllä AMKssakin tiettyjä hyötyjä on, vaikka se onkin vuotta kauemmin kestävä tapa suorittaa kandintutkinto ;) Itselläni puolestaan meni nämä hommat silleen että tuskastelin AMKssa pari vuotta ja sitten vihdoin otin itseäni niskasta kiinni ja hoidin itseni yliopistolle. Nyt taas sujuu opinnotkin :whip:

Tänä kesänä olisi haussa opiskelupaikka Helsingistä, ajattelin josko muuttaisi täältä periferialta vähän etelämmäksi. Sinänsä pakottavaa tarvetta ei ole etelään päätyä kun alaa en ole vaihtamassa, mutta voisihan se olla kivaa vaihtelua stadin hulinassa pyöriä ja tiettyjä sivuaineita olisi helpompi lukea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Potkitaanpas vähän eloa ketjuun.

Haen pääsykokeilla Jyväskylän yliopistoon liikunnan yhteiskuntatieteiden koulutusohjelmaan. Pääsykoekirjat:
JYU sanoi:
  1. Ilmanen, Kalervo (toim.) (2004) pelit ja kentät. Kirjoituksia liikunnasta ja urheilusta. Jyväskylän yliopisto. Liikunnan sosiaalitieteiden laitos. Tutkimuksia 3/2004. Domus Offset. Tampere. ISBN 951-39-1984-6.
  2. Meinander, Henrik (1999) Tasavallan tiellä. Suomi kansalaissodasta 2000-luvulle. Shidts. Helsinki. sivut 11-326. ISBN 951-50-1055-1.
Lähde

Varsinaisen haun lisäksi haen kyseiseen koulutusohjelmaan sivuaineoikeutta, yliopistolla kun jo satun olemaan sisällä. Aluksi voi tosin hakea vain perusopintoihin oikeutta mutta täytyy silti yrittää joka reittiä. :)

Lisäksi haen Jyväskylän ammattikorkeakouluun fysioterapialinjalle.
JAMK sanoi:
opettajan haastattelu ja ryhmätilanne

Ryhmätilanne vaihtelee koulutusohjelmittain (toiminnallinen, liikunnallinen tai ryhmäkeskustelu)

Lähde

Osaisiko joku valaista, mitä tuo ryhmätilanne käytännössä voi sisältää? Tietäisi vähän, pitääkö valmistautua johonkin modernia tanssia sisältävään liike-ääni-maku-haju-improvisaatioon tms... :kippis1:

Noh, tulipahan sitten hankittua psykan kirjat Turun yliopistoon, vaikka aikaisemmin keväällä oli kova uho, että en vittu varmana jatka suoraan opiskelua.

Motivaatio on kohdillaan ja lukeminen alkaa...tänään! Haen huomenna vielä 20kpl A3 papruja miellekarttoja varten (perhanan hyvä tapa opiskella, opittu psykan tunneilta :D ) ja sisutan huoneeni uudestaan niillä!!

Perkele saa luvan mennä läpi. Pohjalla lienee (ei vielä varmaa tietoa) ylppäreistä 28tai30 pistettä maksimi 40:stä. Viime vuonna alin seuraavaan vaiheeseen päässyt (ryhmätilanne ja haastattelu) taisi olla jotain 52 tai 53 tienoilla yhteispisteinä. Eli ihan hyvät lähtökohdat, vaikka valintakoe kusisikin hieman.

Hieman pelottaa tuo toinen kirja, joka käsittelee tilastollisia menetelmiä. En todellakaan pitänyt lukiossa todennäköisyyslaskennoista ja tilastomatikasta. :urjo:

Onko kukaan käynyt AMK Restonomien pääsykokeissa, tarvitsisin vähän tietoa mitä ne pitävät sisällään kun pitäisi ainakin matematiikkaa(minkä tasoista?) sekä kieliä alkaa kertaamaan eräälle kyseiseen koulutukseen hakeneelle?

Kiitoksia jos joku viitsii vastailla :)

mä laitoin tänään amk haun menemään: fysioterapiaa opiskelemaan ja ensimmäisenä vaihtoehtona Turku. Ei mitään hajua täälläkään, mitä valintakoe sisältää? ja mitä sinne pitäisi lukea?, mutta motivaatiota löytyy. Pitää laittaa s-postia kouluihin, opettajille ja kysyä vinkkiä

Selkeitä suunnitelmia ei ole olemassa paikasta tai ajasta (tiedä vaikka alakin vaihtuisi vielä), mutta kauppatieteellisen pääsykoekirjat on hankittuna ja muutama kymmentä sivua luettunakin. Tahtia pitäs kyllä kiristää tuntuvasti, että ehtis lukea kaikki viisi kirjaa vieläpä niin, että ymmärtäisi.

Selkeitä suunnitelmia ei ole olemassa paikasta tai ajasta (tiedä vaikka alakin vaihtuisi vielä), mutta kauppatieteellisen pääsykoekirjat on hankittuna ja muutama kymmentä sivua luettunakin. Tahtia pitäs kyllä kiristää tuntuvasti, että ehtis lukea kaikki viisi kirjaa vieläpä niin, että ymmärtäisi.

sama homma menossa. alotin viikonloppuna.. se vaan vaivaa et monet muut on lukenu täyspainoisesti jo tammi/helmikuusta asti, ite alotan vasta nyt ja duunissaki pitäis käydä.

tsemppiä lukemiseen!

Sama homma täällä, vasta viime viikolla loppui koulut ja työt jatkuvat edelleen... Kevään mittaan olen saanut puolet luettua kvantitatiivisistä menetelmistä ja markkinoinnista, tietty hyvä olis jos ehtis enemmänkin kun kerran lukea noi kirjat :) Ainakin 2 viikkoa ennen koetta täyspainoista lukemista niin kokeessa jotain voi osatakin...

Alkaa meikäläisen pääsykoekirjatilaus kauppatieteelliseen jo saamaan koomisiakin piirteitä. Ehkä yksi kirja/kk -vauhdilla ovat niitä toimittaneet. Alkaa jo hieman vituttamaan, jos viimeinen tulee viikkoa ennen pääsykoetta. :david: kertaa miljoona...

Kukaa aikeissa lähtä lukemaan biologiaa, tai onko joku opiskelemassa sitä paraikaa?

Minä haen! Valmennuskurssi käynnissä parasta aikaa Helsingissä. Hain jo viimevuonna, mutta en päässyt sisään... Helsinkiin kovasti haluisin, mutta voipi olla että joutuu muitakin kaupunkeja harkitsemaan tällä kertaa :)

Minä haen! Valmennuskurssi käynnissä parasta aikaa Helsingissä. Hain jo viimevuonna, mutta en päässyt sisään... Helsinkiin kovasti haluisin, mutta voipi olla että joutuu muitakin kaupunkeja harkitsemaan tällä kertaa :)

Millä valmennuskurssilla oot? Mitä meinasit lähtä lukemaa (fysiologia,limnologia..) ?

Perinnöllisyystiedettä tai sitten ympäristötieteitä, mutta ei ole mitenkään lukkoon lyöty noitakaan vielä. Riippuu tietty ihan siitä mihin pääsee sisälle, kun esim. Joensuussa ei taida kumpaakaan noista olla pääaineena.
Ja valmennuskeskuksen kurssilla olen? Ootko myös jollain kurssilla vai ihan vaan himassa pänttäät? :)

Perinnöllisyystiedettä tai sitten ympäristötieteitä, mutta ei ole mitenkään lukkoon lyöty noitakaan vielä. Riippuu tietty ihan siitä mihin pääsee sisälle, kun esim. Joensuussa ei taida kumpaakaan noista olla pääaineena.
Ja valmennuskeskuksen kurssilla olen? Ootko myös jollain kurssilla vai ihan vaan himassa pänttäät? :)

Eximian kurssilla oon. 17 muijaa ja minä :rock: Aattelin pistää Helsingin ykkösvaihtoehdoksi ja Turun seuraavaksi. YO-todistus on vielä siinä ja siinä meneekö läpi, joten alotuspisteitä ei heru. Minkälaisilla papereilla oot ite liikentees ?

Eximian kurssilla oon. 17 muijaa ja minä :rock: Aattelin pistää Helsingin ykkösvaihtoehdoksi ja Turun seuraavaksi. YO-todistus on vielä siinä ja siinä meneekö läpi, joten alotuspisteitä ei heru. Minkälaisilla papereilla oot ite liikentees ?

Haha! Joo meilläkin aika naisvaltaista.. 16 meitä tyttösiä ja 2 poikaa, hyvä teidän miesten kannalta vissiin kuitenkin! :D Helsinki mullakin ykkösenä ja Turku kakkosena..sitte Jyväskylä ja Joensuu.
Helsinkiin kyllä olis huippua päästä, mutta sinne noi yhteispisteet on tosi korkeella! Eikä mullakaan mitkään päätähuimaavat aloituspisteet ole, paitsi reaalin osalta tulee hyvin pisteitä kun siitä E.
Eli kai sitä pääsykokeissa olisi syytä niitä pisteitä keräillä! Onko tuntunut valmennuskurssi hyödylliseltä tähän mennessä? :)

Osaisiko joku valaista, mitä tuo ryhmätilanne käytännössä voi sisältää? Tietäisi vähän, pitääkö valmistautua johonkin modernia tanssia sisältävään liike-ääni-maku-haju-improvisaatioon tms... :kippis1:

Jaa-a? Helsingissä joskus vuooosia sitten se oli ryhmäkeskustelu, eli joku aihe annettiin ja siitä sitten paasattiin n. 10 min. (en päässyt sisään, yhden pisteen päähän jäi, kiitti).

Kaveri oli espoossa 3 vuotta sitten pääsykokeissa, liikuntatestit oli: Piti vetää jotain ryhmätilannetta, ja sitten oli joku musiikki mihin piti tanssia tms. ihan omasta päästään. VItuttaa aivan kympillä ettei meillä ollut tuota: Olisin päässyt sisään aivan varmasti.

Mut enää ei vituta. En mä olis halunnukkaan. :D

Haha! Joo meilläkin aika naisvaltaista.. 16 meitä tyttösiä ja 2 poikaa, hyvä teidän miesten kannalta vissiin kuitenkin! :D Helsinki mullakin ykkösenä ja Turku kakkosena..sitte Jyväskylä ja Joensuu.
Helsinkiin kyllä olis huippua päästä, mutta sinne noi yhteispisteet on tosi korkeella! Eikä mullakaan mitkään päätähuimaavat aloituspisteet ole, paitsi reaalin osalta tulee hyvin pisteitä kun siitä E.
Eli kai sitä pääsykokeissa olisi syytä niitä pisteitä keräillä! Onko tuntunut valmennuskurssi hyödylliseltä tähän mennessä? :)

Joo, ei se huono ole että on naisvaltasta :D Mulla kans reaali E ja maantieto ylimääräsenä E. Siinä ne pisteet sitte onki. Helsinkii olis kyl hieno päästä, vaikka Turkuu tekis kuitenki mieli. No joo 2 kertaa kurssi vast ollu ja tota lähinnä kurssilt tota vastaustekniikkaa lähen hakemaa. Tähä asti ollu ihan asiallinen. Mites teikäläisel ? Mikäs se haave ammatti on ? :)

Itse joskus vuosiavuosia sitten olin pääsykokeissa (ja opiskelinkin kyseistä alaa) ja meillä oli ryhmäkeskustelu sekä vielä pienemmissä ryhmissä jonkinlainen "leiki fysioterapeuttia" -testi. En muista enää tarkasti, mutta ei ainakaan jouduttu tanssimaan tai taputtelemaan musiikin tahtiin, näitäkin tosiaan on joskus ollut. Tsemppiä pääsykokeisiin!

Joo, ei se huono ole että on naisvaltasta :D Mulla kans reaali E ja maantieto ylimääräsenä E. Siinä ne pisteet sitte onki. Helsinkii olis kyl hieno päästä, vaikka Turkuu tekis kuitenki mieli. No joo 2 kertaa kurssi vast ollu ja tota lähinnä kurssilt tota vastaustekniikkaa lähen hakemaa. Tähä asti ollu ihan asiallinen. Mites teikäläisel ? Mikäs se haave ammatti on ? :)

Pari vuotta sitten vielä halusin opettajaksi, mutta enää en oo yhtään niin varma. Mutta ehkäpä se tuleva ammatti selkiytyy sitten siinä opiskeluvaiheessa :)
Kyllä tosta kurssista varmasti on hyötyä, saa ainakin rytmitettyä lukemista paremmin ja just toi vastaustekniikka! Etten taas lukioesseitä alkaisi vääntämään siellä kokeessa niinkun viimekeväänä tapahtui :D

Pari vuotta sitten vielä halusin opettajaksi, mutta enää en oo yhtään niin varma. Mutta ehkäpä se tuleva ammatti selkiytyy sitten siinä opiskeluvaiheessa :)
Kyllä tosta kurssista varmasti on hyötyä, saa ainakin rytmitettyä lukemista paremmin ja just toi vastaustekniikka! Etten taas lukioesseitä alkaisi vääntämään siellä kokeessa niinkun viimekeväänä tapahtui :D

Joo sama homma. Biologian ylppärikokeessa kirjotin 20sivua. Varmast puolet hiuka ohi aiheen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom