Virallinen auringonotto thread!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
tossa on muutama päivä tullu vietettyä biitsillä biitsiä pelaillen.. Siinä ainekin viime kesänä ruskettu mukavasti, eikä palakaan niin helposti koska on liikkeessä kokoajan. Suomessa taitaa semmonen 10kertoimella riittää.

Ite oon vaan pari kertaa pistäny aurinkorasvaa sinne tänne enkä oo palanu. Muutenku töissä vähäsen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Auringonottokausi tuli avattua viime viikonloppuna Suomenlinnassa mölkkyä ja ultimatea pelaillen :) On muuten upea paikka viettää kesäpäivää :rock:
Loma alkaa viikon kuluttua, ja sitten aurinkoa hietsussa, Serenassa, ja lapissa :)

Juhannusaattona oltiin noin 10h putkeen ulkona ja vaikka ei edes kokoajan paistanut aurinko niin aika hyvin vaan väriä tuli pintaan. Ja nyt jo unohtui suojakertoimetkin mutta olihan tuo nahka jo tottunut niin että ei palanut ollenkaan

Kaivetaas tämä threadi ylös.
Nyt on tullut kolmatta päivää makailtua auringossa, ja hyvin tarttuu väri. Pientä punotusta tosin havaittavissa, mutta kohta sekin muuttuu rusketukseksi.

unreal sanoi:
Kun aurinkovoiteen suojakerroin eli SPF (Sun Protection Factor) on esimerkiksi 10, se vähentää polttavan UV-säteilyn määrää 90 %. Jos kerroin on 20, vähennystä on 95 %. Kerroin 50 lisää lukemaa 98 %:iin. Kertoimen moninkertaistuminen ei siis suinkaan anna moninkertaista suojaa säteilyltä. Lähde
Itseasiassa kertoimen kasvattaminen kaksinkertaiseksi kasvattaa myös suojan kaksinkertaiseksi, eli viimeinen lause ei siis pidä paikkaansa.

Edelläolevia tietoja käyttäen: kertoimella 10 UV-säteilyn määrä on 90 % alkuperäistä säteilyä pienempi. Jos alkuperäisen säteilyn määrä on 100 (mitä tahansa yksikköä) on säteilyn määrä suojan käyttämisen jälkeen 10. Käytettäessä voidetta suojakertoimella 20 säteilyn määrä laske 5 yksikköön. Säteilyn määrä siis puolittuu -> suoja kaksinkertaistuu. Kertoimella 50 säteilyn määrä on 2 yksikköä, eli 2,5-kertaisen suojan verrattuna voiteeseen suojakertoimella 20.

Huomaamme siis, että suojakerroin lisääntyy samassa suhteessa säteilysuojan lisääntyessä kaavalla

suojakerroin = 100/(100-[säteilyvähenemä%])

Nyt kun noita helteitä taas on ja varoitellaan säteilystä ja minä vietän ulkona paljon aikaa niin suositelkaahan hyviä aurinkorasvamerkkejä. Rusketun aika helposti enkä pala kovin äkkiä, mutta kun useita tunteja auringossa vietän niin suojakerroin saa kyllä olla 25 tai 30.

Hyviä ominaisuuksia minulle ovat ainakin: helppo leviävyys, hyvä/nopea imeytyminen, mieto tuoksu/hajustamaton, ei jätä iholle selvästi tuntuvaa ja näkyvää kalvoa, ei jätä ihoa älyttömän tahmaiseksi.. mitäs vielä.. riittoisaa saisi olla ja vedenkestävyys plussaa.

Noille markettien haiseville, tahmaisille perusrasvoille haen siis vaihtoehtoja. (Vähän aikaa sitten ostin esim. Nivea ligth feeling-nimistä, mutta se jätti iholle omituisen kalvon enkä kyllä pidä tuosta hajustakaan yhtään.) Nyt sitten uusin ostos oli tuollainen kuin LV sun care aurinkoemulsio herkkäihoisille. Se on muuten ihan kiva (hajustamaton, erittäin vedenkestävä), mutta vaikea levittää eikä oikein imeydy eli iho jää 'märäksi'.

Yleensä kun nuo apteekkien ja kalliimpien merkkien rasvat tuppaa olemaan aika tyyriitä eli jos joku osaisi neuvoa niin ei menisi rahat ihan hukkaan johonkin ihan :kakka:- rasvaan.

Itse tykkään viettää aikaa auringossa jos ei tarvitse tehdä töitä samalla tai jotain muuta rasittavaa. Kuuma helottava aurinko vie pitemmän päälle voimat ja tekee heikon ja velton olon vaikka joisikin vettä ja nesteitä. Itse tullut kaikki kestä oltua päivät töissä, niin illalla sitten on jäänyt auringonotot vähiin joskin silloin on jo viilempää kuin puoleltapäivin.:D

Nyt kun noita helteitä taas on ja varoitellaan säteilystä ja minä vietän ulkona paljon aikaa niin suositelkaahan hyviä aurinkorasvamerkkejä. Rusketun aika helposti enkä pala kovin äkkiä, mutta kun useita tunteja auringossa vietän niin suojakerroin saa kyllä olla 25 tai 30.

Hyviä ominaisuuksia minulle ovat ainakin: helppo leviävyys, hyvä/nopea imeytyminen, mieto tuoksu/hajustamaton, ei jätä iholle selvästi tuntuvaa ja näkyvää kalvoa, ei jätä ihoa älyttömän tahmaiseksi.. mitäs vielä.. riittoisaa saisi olla ja vedenkestävyys plussaa.

Noille markettien haiseville, tahmaisille perusrasvoille haen siis vaihtoehtoja. (Vähän aikaa sitten ostin esim. Nivea ligth feeling-nimistä, mutta se jätti iholle omituisen kalvon enkä kyllä pidä tuosta hajustakaan yhtään.) Nyt sitten uusin ostos oli tuollainen kuin LV sun care aurinkoemulsio herkkäihoisille. Se on muuten ihan kiva (hajustamaton, erittäin vedenkestävä), mutta vaikea levittää eikä oikein imeydy eli iho jää 'märäksi'.

Yleensä kun nuo apteekkien ja kalliimpien merkkien rasvat tuppaa olemaan aika tyyriitä eli jos joku osaisi neuvoa niin ei menisi rahat ihan hukkaan johonkin ihan :kakka:- rasvaan.

Kävin just eilen ostamassa uutta rasvaa ja mukaan tarttui Garnierin Ambre Solaire Clear Protect medium 20. Kyseessä suihkutettava kirkas aurinkorasva, joka ei tahmaa eikä tunnu muutenkaan oikein miltään. Pirun helppo levittää: suihkii vaan pitkin kroppaa ja levittää sen tasaiseksi - that`s it!
Jos oot pidempiä aikoja auringossa kerralla niin kannattaa rasvata vaikka tunnin parin välein niin ei tule sitten mitään ylläreitä.

.. Garnierin Ambre Solaire Clear Protect medium 20....

Tätä suosittelen itse kanssa. 200ml:n purkki maksaa muistaakseni noin 11-12euroa. Mxm listasi jo hyviä puolia. Helposti levitettävä, kevyt ja jättää ihon miellyttävän tuntuiseksi...

Viime kesänä tuli tehtyä lenkkejä 3 tuntia ja yli.
Ja ei laittanut aurinkorasvaa, niin paloi kyllä (hyvin).

Nyt on tullut tänä vuonna pari kertaa käytyä ottaa aurinkoo.
Ensimmäisellä kerralla tunnin verran ja tänään kahden tunnin verran.
Ei ainakaan toi tunti polttanut, saa nähä rupeaako tänään myöhemmin illalla punoittelemaan ja polttelemaan. Tuskin.
Samaa Nivean aurinkorasvatuubia oon käyttänyt jo vuodesta 2004 :D

Voi perseensuti! Tällasta tää mun auringonotto on. Rusketusta ei saa kirveelläkään, mutta ihon palaminen on sekunneista kiinni vaikka ois millaset tökötit pinnassa
:curs:<-minä

Hyvin otti olkapäät ja yläselkä "osumaa" sunnuntaina 6-7 tunnin ulkoilusta. :D Ei ne pahasti palaneet sentään, mutta kyllä se iho värän ärtynyt ja punottava oli vielä eilen. No toisaalta hyvä että just tähän väliin osui ylityön tarve töissä, eipä haittaa että menee ti, ke ja to 14h per päivä duunissa. Ei sitä vois kuitenkaan ulkonakaan puolialasti kulkea, joten ei tule tostakaan mitään vitutusta.

Mutta itse auringontotto on aika tylsää jos ei ole hyvää seuraa ja uimapaikkaa lähellä. Mutta lenkkeillen auringontotto on kivaa, tai vaikka jotain pelaillen. Tulee tasasemmin väritkin pintaan. Ja turha avautua jostain paidatta kulkemisesta ihmisten ilmoilla, siitä on oma ketjunsa jossain viimekesältä.

Hyvin otti olkapäät ja yläselkä "osumaa" sunnuntaina 6-7 tunnin ulkoilusta. :D Ei ne pahasti palaneet sentään, mutta kyllä se iho värän ärtynyt ja punottava oli vielä eilen................

~8h pellolla istutin pottua ilman paitaa, nytten pari päivää sitten kiristelly selkänahat "vähän" onneksi alkaa jo helpottaan...

Ei tää ulkotyökään kyllä asiaa auta mutta ompahan loppukesästä jo melkonen naapuri sentääm :D

Mulla on käytössä Clarins:in Créme solaire, suojakerroin on 20. Aika paksua voidetta mutta imeytyy tosi helposti. Lisäksi tulee kasvoissa käytettyä Vichyn aurinkovoidetta, suojakerroin 50. Mulle tulee tosi herkästi aurinkoihottumaa, ja palan tosi herkästi...

Kaveri tekee silleen, että polttaa itsensä ihan tarkoituksella kesän alussa kauttaaltaan, eikä sen jälkeen pala ollenkaan. Kai siinä jotain perää on, kun se viime kesänä oli viikon Välimerellä ilman mitään voiteita, ja neekerinähän se takaisin tuli :D Toinen kaveri taasen onnistui polttamaan itsensä tässä viikko sitten aika kiitettävästi kun työskenteli hihattomassa raksalla koko päivän, olkapäät vesikelloilla ja tällee :jahas:

En ole käyttänyt aurinkorasvoja moneen vuoteen kun otan aurinkoa. Otan maksimissaan tunnin etupuolella ja tunnin selälle ja käyn aina välissä uimassa. Iho voi punoittaa hiukan kotona mutta eipä ole palanut ainakaan.

Onko muuten kuinka normaalia, että rusketus säilyy ympäri vuoden? En viime kesänä edes varsinaisesti ottanut aurinkoa ollenkaan, mutta pyörällä ajelin 4-8h viikossa. Kädet oli koko vuoden paskanruskeat ja muu kroppa aivan valkoinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom