Virallinen auringonotto thread!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun aurinko paistaaa ja muutenkin on hyvät kelit ottaa aurinkoa....

Minkäslainen on paras aurinkorasva mitä voisi käyttää ja minkälainen suojakertoin siinä pitäisi olla? Onko itsestäänruskettavat parempia kuin tavalliset? Pitääkö auringossa kärventyä monia tunteja ennen kuin saa sopivan rusketuksen vai riittääkö ihan puoli tuntia pari kertaa viikossa? Mitä sitten kun innostuu ottamaan liikaa ja iho saa hienon punaisen värin pintaa? Nykyaikainen ihminen ei tietysti auringossa rusketu vaan hoitaa asian siististi sisätiloissa solariumissa oleskellen?

Tähän threadiin voisi kasata parhaimmat vinkit ja huonoimmat kokemukset... :)

Ja ettei unohdettaisi niin: http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/23.heinakuu/MELA2999.HTM

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viikonloppuna tuli mökillä avattua tuo auringonottokausi ja ajattelin että eihän sitä nyt mitään voiteita tarvitse jos tunnin tai pari ottaa aurinkoa. Kivasti rupes rinta ja olkapäät jo illalla punoittamaan eikä ole nyt tällä viikolla vielä uskaltanu rannalle mennä kun pikkasen vielä punottaa ja iho on hieman arka. Eli ainakin aluksi ei varmaan kannata olla auringossa tuntia pitempään jos on hiemankin herkemmin palavaa sorttia. Pikkuhiljaa kun lisäilee tuota auringonoton määrää ja muistaa pitää voiteet pelissä mukana niin välttyy ikäviltä palamisilta. Suhteellisen kalliita muutes nuo voiteet on kun tänään kävin ostamassa. Purkki Niveaa suojakerroin 12 tais maksaa päälle 8€ mut kannattaa silti sen verran viitsiä sijoittaa. Muutaman kerran tullu poltettua nahkat oikein kunnolla eikä oo kovin kiva kokemus. Intissä ollessa tuli kerran poltettua naama aivan vitun pahasti kun piti vetää auringossa muutama tunti lepoa eikä tietysti mitään voiteita ollut. Hurja punotus naamassa ja seuraavana päivänä naama täynnä vesirakkuloita jotka sitten pikkuhiljaa poksahtelivat auki ja sen jälkeen naama oli kuiva ku santapaperi ja nahkariekaleita vaan irtoili naamasta. :D

Kertokaas mulle, estääkö aurinkovoiteiden käyttö ruskettumista? En sillä että syövän mieluummin haluaisin, oon vaan miettiny tuota. Eikä ruskettuminen tapahdu kuitenkin vasta palamisen jälkeen (?), jota taas aurinkovoide estää?

Itse tympääntyneenä niskan rusketusrajoihin, päätin mennä pariksi tunniksi aurinkoon, että koko kroppa saisi aurinkoa. Noh, musa soimaan ja sinne pihalle makaamaan, välillä mahallaan ja välillä selällään. Eipä se tuntunut oikein missään ja lähdin illaksi muihin hommiin.
Sitten kun satuin illalla vilkaisemaan peiliin, huomasin oikean kylkeni (wtf), oikean vatsanpuoliskoni, pikkuhousujen rajojen ja eräiden kohtien reisissä palaneen. En voinut ymmärtää, että miten minä voin parista kohtaa palaa, vaikka koko kroppa sai sitä aurinkoa!
Noh, hieman ajateltuani tulin siihen johtopäätökseen, että auringon tulokulma ratkaisee asiassa hyvin paljon. Omassa tapauksessani satuin ottamaan sitä aurinkoa vain oikealle puoliskolleni, vaikka luulin sen auringon paistavan koko etukroppaani...

Mitä me tästä opimme... Kannattaa ottaa aurinkoa eri kulmista ja asennoista, eikä polttaa itseään.

Tällä viikolla tullut otettua mollukkaa joka päivä, vähän punottaa paikat, mutta ei ainakaan tunnu siltä että olis pahemmin palannu. Nyt ku miettii niin, en oo tainnu koskaan palaa kunnolla, aina vaan tollanen ujo punoitus, joka muuttuu hyvinkin nopeasti ruskeeks.

Jos haluaa välttää palamisen, niin kannattaa aloittaa arskanotto varovaisesti eli ei missään nimessä keskipäivällä mennä nukkumaan sinne rannalle kolmeksi tunniksi, vaan joko aamulla käydään pyörimässä tai sitten joskus neljän viiden aikaan iltapäivällä. Tällöin siis auringonpaiste ei oo niin voimakasta eikä pala niin helposti.

Eilen tuli makoiltua arskassa ja tein juuri niin kuin ei pitäis eli just puolenpäivän aikaan menin pyörimään ja sen jälkeen terassille -> paloihan siinä sitten vähän kädet ja kalju, ei onneksi pahasti.
Voiteita en oo ikinä käyttänyt ja tuskin tulen käyttämäänkään. Vähän sellainen periaatekysymys, tosin voishan niitä testata jos vaikka olis jotain hyötyäkin. Ihosyöpä ei toisaalta hirveesti inspaa mutta kun Suomessa pääsee nauttimaan arskasta niin harvoin, että väkisinkin sitä tulee otettua liikaa:D

Tässä on tullut oltua viime viikosta lähtien tunnista useampaan joka päivä auringossa/rannalla ja olen käyttänyt jotain 22 suojakertoimella olevaa rasvaa. Ja ainakaan en ole palanut mutta muuten kyllä on aika hyvin nahkaan väriä tullut. Nyt voisi pikkuhiljaa rueta käyttämään vaikka 10 tienoilla olevaa rasvaa kun on jo nahka tottunut aurinkoon.
Olen kyllä jo luonnostaan aika tumma että aika harvoin yleensä edes palan auringossa. Emäntä on varmaan ollut tänä vuonna 2 kertaa enemmän auringossa kuin mä mutta silti on paljon vaaleampi.

Mulla ei ole ollut aikaa lähteä rannalle makamaan, mut olen sit lenkkeillessä yrittäny pyöriä paikoissa, joihin paistaa aurinko. Hikihän siinä hommassa tulee, mutta niin pitääkin! :D Aurinkorasvoja en todellakaan ole käyttänyt ja rusketus alkaa jo näkyä! :thumbs: Mut olen kyllä hemmetin kateellinen miehelleni, joka ruskettuu hemmetin helposti. :jahas:
Pari kertaa ollaan miehen kanssa käyty urheilukentällä heittelemässä frisbeetä. Kentälle paistaa jatkuvasti aurinko ja mä rakastan heilua kyseisellä kentällä. Mä en jostain syystä oikein jaksa vaan maata ja ottaa aurinkoa, vaan ennemmin liikun siinä samalla. Rannallekin jos menen, niin mielellään pelaan rantalentopalloa, jos vaan saadaan porukkaa pelaamaan.
Mut jos jussina aurinko paistaa, niin aivan takuuvarmasti kärvennän itseäni auringossa, laiturilla maaten. Jussina pitää ottaa rennosti.
..ja aurinkorasvaa pitäis kyllä muistaa ostaa..

Tuo makailu on kyllä tylsää! Leikkaan yleensä nurmikkoa tai teen jotain muuta, niin ei käy aika pitkäksi.. Voiteita kannattaa käyttää, eihän ne ruskettumista estä, vaan suojaa palamiselta? Vai miten se meni?

Tanu sanoi:
Tuo makailu on kyllä tylsää! Leikkaan yleensä nurmikkoa tai teen jotain muuta, niin ei käy aika pitkäksi.. Voiteita kannattaa käyttää, eihän ne ruskettumista estä, vaan suojaa palamiselta? Vai miten se meni?

Kun ottaa mp3-soittimen mukaan niin ei käy aika niin pitkäksi.
Aurinkorasvat ei todellakaan estä ruskettumista ja estävät ihon kuivumista. Garnierin Ambre Solaire spray on ainakin hyvä, helppo levittää eikä iho jää kuin vähän rasvaiseksi. Suojakerroin 12 on riittänyt hyvin, kertaakaan en ole vielä palanut kun olen aurikorasvaa käyttänyt mutta en kyllä palakaan kovin helposti. Myös Nivea Sun aurinkorasvat ovat hyviä.

Vinkkinä niille, jotka eivät pala helposti voin suositella natusan baby oilia. Sitä on tullut testailtua ja suositeltua useammallekkin immeiselle ja hyvin toimii.

Jos aurinkovoide ei estä ruskettumista, niin miksi niitä suojakertoimia on niin montaa erilaista? Luulisi että sillon myytäisiinkin vain sellaista tököttiä missä se suojakerroin on tyyliin 30??

Eiks toi suojakerroin kerro aika suoraviivaisesti sen paljonko ultraviolettia siitä menee läpi, siis sen kuinka kauan uskallat olla auringossa verrattuna siihen että et käyttäisi rasvaa ollenkaan...mitä suurempi kerroin, sitä hitaammin rusketut (tai palat). Tokihan niitä tarvii erivahvuisia jotta voi valita riittävän suojan verrattuna altistuksen pituuteen ja valon vahvuuteen.

JSmith sanoi:
Eiks toi suojakerroin kerro aika suoraviivaisesti sen paljonko ultraviolettia siitä menee läpi, siis sen kuinka kauan uskallat olla auringossa verrattuna siihen että et käyttäisi rasvaa ollenkaan...mitä suurempi kerroin, sitä hitaammin rusketut (tai palat). Tokihan niitä tarvii erivahvuisia jotta voi valita riittävän suojan verrattuna altistuksen pituuteen ja valon vahvuuteen.

Kun aurinkovoiteen suojakerroin eli SPF (Sun Protection Factor) on esimerkiksi 10, se vähentää polttavan UV-säteilyn määrää 90 %. Jos kerroin on 20, vähennystä on 95 %. Kerroin 50 lisää lukemaa 98 %:iin. Kertoimen moninkertaistuminen ei siis suinkaan anna moninkertaista suojaa säteilyltä. Lähde

Täältä apua suojakertoinen valintaan.

Mun iho ruskettuu erittäin heikosti, mutta nyt on tarttunut hieman väriä. Aurinkorasvoja en käytä ollenkaan, koska sillon en rusketu pätkääkään. Tänä kesänä olen syönyt beta-karotenia päivittäin ja se on mielestäni auttanut ruskettumiseen. Kerran olen jo polttanut itteni kunnolla ja nahat lähti kokonaan päälaelta ja hartioilta.

Aurinkoa jaksan harvoin ottamalla ottaa, vaan yleensä pelaan fudista, korista ym. ilman paitaa. Aika vähän kuitenkin saan aurinkoa, koska vaikka käyn päivittäin ainakin kävelemässä ulkona, teen se yleensä klo 8 illalla tai aamulla.

unreal sanoi:
Kun aurinkovoiteen suojakerroin eli SPF (Sun Protection Factor) on esimerkiksi 10, se vähentää polttavan UV-säteilyn määrää 90 %. Jos kerroin on 20, vähennystä on 95 %. Kerroin 50 lisää lukemaa 98 %:iin. Kertoimen moninkertaistuminen ei siis suinkaan anna moninkertaista suojaa säteilyltä. Lähde

Totta ja lisäksi tuo suojakerroin kertoo sen kuinka monta kertaa kauemmin henkilö voi olla auringossa polttamatta itseään verrattuna henkilöön joka ei suojaa käytä. Tässäkin tosin on eroavaisuuksia johtuen ihmisten erilaisista ihotyypeistä, joten...

unreal sanoi:

Niin no, kerroin 10 meinaa että 1/10 säteilystä menee läpi, eli vähennys on 9/10 eli 90%. (Yllättäen kerroin 50 päästää 1/50-osan läpi eli heijastaa 98%.)

öff töpik: on muuten tylsää tuo auringon otto, ihan yhtä tylsää kun solkussa makaaminen(kyllä joskus vuosia sitten olen sinnekin eksynyt), auringossa oleminen(kun kävelee torilla,kaupungilla tms) on kyllä mukavaa, mutta että ottamalla ottaa sitä aurinkoa niin voi helvetti että on tylsää hommaa.

neutraali sanoi:
öff töpik: on muuten tylsää tuo auringon otto, ihan yhtä tylsää kun solkussa makaaminen(kyllä joskus vuosia sitten olen sinnekin eksynyt), auringossa oleminen(kun kävelee torilla,kaupungilla tms) on kyllä mukavaa, mutta että ottamalla ottaa sitä aurinkoa niin voi helvetti että on tylsää hommaa.

Otappa vaikka kylmä bisse kaveriksi ja pari Aku Ankkaa....

Integrandi sanoi:
Otappa vaikka kylmä bisse kaveriksi ja pari Aku Ankkaa....
ennemmin hengailen entä kärvennän itseeni yhdessä kohtaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom