Vipunostot sivulle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Minulla on vähän ongelmia vipunostojen sivulle kanssa. Olkapäät, lähinnä oikea, tahtoo ottaa niistä enemmän tai vähemmän kipua.

Olen kokeillut kaikki eri variaatiot mitä mieleen tulee. Käsipainoilla istuen ja seisten, yhdellä kädella ja molemmilla käsillä samaan aikaan. Myös taljasta on vaihtoehdot käyty läpi. Jos teen niin että tuntuu, enkä jumppaamalla, on aina jotain vaivoja tiedossa.

Viparit taakse taas ei aiheuta mitään ongelmia. Nyt kysymys kuuluukin, että voiko nuo "korvata" jollakin? 2-jakosessa ne ei vissiin kait ihan välttämättömiä edes ole. Eli runttaanko menemään vaan vipareilla taakse ja pystypunnerruksen eri varioaatioilla, vai mitä ehdotatte?

2-jakoisella kun mennään niin enpä ainakaan itse näe sivuolkapäiden treenauksen välttämättömyyttä. Erillaiset pystypunnerrukset ajavat varmasti asian.

Muista sivuolkapääliikkeistä ei tule mieleen kuin pystysoudut, mutta taitaapa tehdä vielä enemmän hallaa olkapäillesi.

Oletko ottanut huomioon, että siellä voi olla pieni vamma, joka ilmoittaa olemassaolostaan? Silloinhan kannattaisi tehdä nimenomaan jumppaamalla. Aloittaisit vaikka 20 toiston sarjoista, tyyli hidas ja lihakset maitohapoille. Kuukauden kuluessa lisää painoa ja toistomäärä laskee 15:een ja alle. Näitä voisi tehdä muusta ohjelmasta riippuen pari kolme kertaa viikossa. Tämähän olisi samanlainen kuin tavallinen kiertäjäkalvosintreeni, ja itse asiassa vahvistaisi kiertäjäkalvosintakin.

Miten kipu tuntuu, missä paikassa ja missä kohtaa liikettä?

Itsellä oli sama ongelma silloin, kun olkapää pahemmin vihoitteli muutenkin. Itse tein nimenomaan jumppaamalla, eli pienillä painoilla, suht. pitkiä sarjoja. Tein about kuukauden tuolla tavalla ja sitten aloin asteittaan lisäämään painoja ja vähentämään toistoja. Nyt onnistuu vipunostot ilman kipua.

Arvo Paperi sanoi:
Oletko ottanut huomioon, että siellä voi olla pieni vamma, joka ilmoittaa olemassaolostaan? Silloinhan kannattaisi tehdä nimenomaan jumppaamalla. Aloittaisit vaikka 20 toiston sarjoista, tyyli hidas ja lihakset maitohapoille. Kuukauden kuluessa lisää painoa ja toistomäärä laskee 15:een ja alle. Näitä voisi tehdä muusta ohjelmasta riippuen pari kolme kertaa viikossa. Tämähän olisi samanlainen kuin tavallinen kiertäjäkalvosintreeni, ja itse asiassa vahvistaisi kiertäjäkalvosintakin.

Miten kipu tuntuu, missä paikassa ja missä kohtaa liikettä?

Mul kans oli viime kesänä oikea kiertäjäkalvosin vähän pipi ja kyl se tuntu melkein kaikis olkapää liikkeissä. Sitä kiertäjäkalvosinta kannattaa tosiaan jumppailla ihan säännöllisesti.

Itellänikin joskus oli probleemia vipunostojen kanssa. Silloin tosin olin nuori ja hullu ja koitin repiä iha turhan isoilla raudoilla. Nykyään lämmittelen olkapäät huolellisemmin ja sitten en tee varmaan alle 10 toiston sarjoja juurikaan. Paha sanoa missä sitten vika, kyllä itse tekisin vaikka viimosena liikkeenä viparit parina pumppisarjana jos suinkin mahdollista, omasta mielestäni vipunostot ovat olkapääliikkeiden isä ja äiti.

Ottaako se oikea olkapää kivun heti liikettä tehdessä vai vasta myöhemmin? Jos heti liikettä tehdessä niin missä vaiheessa? Itselläni tulee vasemmassa kipu/rusahdus tuossa kohdassa kun kädet ovat juuri tulossa vaakatasoon. Olen sen päässyt siitä kivusta/rusahduksesta eroon kun keskityn todella paljon siihen että teen liikkeen todella hitaasti ja että korvien tasolla ollessa kämmenen selkä on siten että peukalot ovat huomattavasti lähempänä maata kuin pikkurillit. Samoin sitten alaslaskussa juuri pitää keksittyä siihen liikkeen hitauteen sillä jos ääriasennosta lasken nopeasti/tiputtamalla painot alas niin sitten tulee kipu. Olen 2- jakoisessa tehnyt vipunostoja jokatoinen kerta siten että pystypunnerruksilla+muilla olen rääkännyt olkapäät jo loppuun ja sitten sellaisilla 15-20 sarjoilla vipunostot ja painot todella pienet. Ja edelleen painotan sitä että itse liikkeeseen ja lihaksiin keskityminen/ niiden jännitäminen on melkein suurempi työ kuin sen itse painon nostaminen mutta pikku hiljaa on vaan alkaneet olkapäät kestää ja kivut hävinneet. Osan vaikutuksensa voi olla myös sillä että teen kiertäjäkalvosin liikkeitä osana lämmitelyä. Lekurin tutkimuksissa ei kuitenkaan ole kiertäjässä tai missään muussakaan huomattu mitään vikaa. Vaikka joskus oli todella kipeä olkapää.

Siis vipunostossa sivulle sattuu ja vipunostossa taakse ei satu. Arvelisin, että se johtuu seuraavasta. Olkapäässä on limapussi, joka menee sivulle nostettaessa erään luun alle. Nyt se on varmaan tulehtunut ja turvonnut ja hiertää itseään sitä luuta vasten ja tämä aiheuttaa kipua. Vipunostoissa taakse ei tapadu sitä limapussin liukumista luun alle ja pois.

Ei satu liikkeen aikana kun todella harvoin. Ikävä kipu on suoraan tossa olkapään sivussa, siitä olkapään luusta n. 5 cm alaspäin (olipa kuvaava juttu).

Kiertäjäkalvosin on aiemmin pari kertaan tulehtunut ja kipu ei ole samaa ja se ottaa kipeetä sitten kaikissa punnerrusliikkeissäkin. En siis usko että on nyt kiertäjäkalvosimesta kyse.

Ehkä olisi järkevää antaa vaan enemmän kyytiä pystypunnerruksilla ja tehdä vipareita sivulle loppuun jumppaamalla. Pitääkin kokeilla sitä jos ei nyt jotain uutta ja järkevää muuta tule kellään mieleen.

Timba79 sanoi:
Ikävä kipu on suoraan tossa olkapään sivussa, siitä olkapään luusta n. 5 cm alaspäin (olipa kuvaava juttu).

Siinä ei kyllä taida olla paljon muuta kuin se hartialihas. Hauiksen pitkän pään jänne menee siitä läheltä, mutta vähän etupuolelta.

Pitäisin joka tapauksessa sitä kuntouttavaa treeniä hyvänä ajatuksena.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Älä ainakaan missään nimessä vipareissa tee sitä virhettä mitä monessa opuksessa neuvvotaan ja jotkut "älyköt" täälläkin neuvvoo eli älä nosta pikkurillejä ylöspäin ylä asennossa(kannun kaato asento) vaan pidät kämmenet aivan vaakasuorassa yläasennossa, se ei rassaa yhtään kiertäjä kalvosinta ja on muutenkin turvallisempi olkapäille.

Hieman sivuaa aiheesta,mutta... Aloittelija teen nykyisin pystypunnerruksen tangolla :)
Ennen tein pystypunnerruksen,viparit sivuille ja viparit taakse.
Ja noissa viparit sivuille ei noussut sarjapainot millään,niin jätin sen pois sit viime kesän jälkeen ja pystypunnerrus kehittyy nyt koko ajan :)

ps. Eihän nyt vipunostot sivulle ole edes perusliike, sitä voi sit katsell uudestaan kun pystypunnerrus 200kg ja haluaa "muotoa" olkapäihin ;)
sori, oli pakko,mutta :piis:

Neutraalilta hyvä pointti, kokeilin joskus kesällä tota tekniikkaa kun sitä kerran kehuttiin. Tuntuma oli parempi, mutta niin tuli kyllä kivutkin mukaan, joten jätin sen kokeiluun.

No mä tässä haenkin sitä, että kannattaako sitä välttämättä ees tehdä? Tokin ton kuntoilunkannalta pointin tajusin ja siinämielesttä jos varmaan ihan jees.

Olen nyt siis tehnyt viparit ennen pystypunnerrusta ja ihan kovaa pyrkinyt ne myös tekemään. Jospa kokeilisin jättää ne pois, tai siis tehdä vaan pari kevyttä jumppasarjaa lopuksi. Enemmän sitten pystypunnerrusta kehiin vaan. Viparit taakse ajattelin kuitenkin tehdä kun siinä ei ongelmia ole.

Timba79 sanoi:
No mä tässä haenkin sitä, että kannattaako sitä välttämättä ees tehdä? Tokin ton kuntoilunkannalta pointin tajusin ja siinämielesttä jos varmaan ihan jees.
En osaa tuohon sanoa kannattaako tehdä vai ei, pakollinen se ei ainakaan kehityksen kannalta ole, meidän salilla yhellä ukolla on tosi muhkeet olat vaikka ei ole juuri koskaan vipareita sivuille tehnyt, itse teen liikkeen sen takia koska siinä saa niin mahtavan poltteeen olkapäihin.

Tuo että jumppailis niitä vähän loppuun vois olla pään kannalta hyvä juttu, on hyvä mieli kun tietää että vipareita on tullut edes jotenkin vemputeltua :)

Enköhän mä pistä nyt kovan treenin osalta ne jäihin ainakin joksikin aikaa. Katotaan sitten miten on olkapään kanssa pari kuukauden päästä.

neutraali sanoi:
Älä ainakaan missään nimessä vipareissa tee sitä virhettä mitä monessa opuksessa neuvvotaan ja jotkut "älyköt" täälläkin neuvvoo eli älä nosta pikkurillejä ylöspäin ylä asennossa(kannun kaato asento) vaan pidät kämmenet aivan vaakasuorassa yläasennossa, se ei rassaa yhtään kiertäjä kalvosinta ja on muutenkin turvallisempi olkapäille.

Älykkö tai ei....... mutta ainakaan itsellä ei juuri tuolla tavalla tule kipuja mutta jos vaan toiseen suuntaan kämmenet kääntyvät niin sitten tai tasassa niin sitten tulee ne kivut varsinkin yläsasennosta alas laskiessa. Ja ei tosiaankaan yläasennossa(korvien tasalla) vaan heti alhaalta asti nostaen on se kämmenkulma hieman vino. Samoin koko liikkeen kontrolli on parempi sekä sen saa hitaammin/keskitetymmin tehtyä kun kämmenet hieman kulmassa. No onhan näissä yksilöllisiä eroja paljonkin... Ja voi itsellä juuri vaikuttaa nuo loukkaantumiset.

No loppujen lopuksihan tuo liike ei todellakaan ole niin "suuri" että sitä olisi pakko tehdä jos se tuottaa vaikeuksia.

Eräällä kaverilla oli muuten kipuja olkapäässä aina kun nosti käden korvien tasalle tai siitä yli. Syyksi löytyi se että joku jänne oli leikannut jotain lihasta. tai se lihas oli kasvanut niin että se painoi siihen jänteeseen.

Vasen olkapää oli joskus rikki siten että solisluu oli irti kuopastaan. Sen jälkeen on ollut outoja kipuja siinä ja sitä on tutkittu magneettikuvaksesta lähtien ja mitään kunnon vikaa ei kuitenkaan ole löytynyt. Itse epäilen nykyään että kun oikealla kädellä ammun ja sen takia oikealle puolelle tulee jännitystä eritavalla kuin vasemmalle niin ne kivut johtuisivat siitä jollakin muotoa. Tai sitten ampuma asennosta joka on juuri sellainen että jännitteet hartiolle tulee epätasaisesti. Mutta varsin varovasti joutuu tekemään monet liikkeet että ei tule kipuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom