Vipunostot joka suuntaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMS-
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 VIPUNOSTOT JOKA SUUNTAAN – OLKAPÄIDEN MUOTO 🔥

Meta description: Kaikki etu-, sivu- ja takaolkapäiden viparit, tekniikat, virheet ja parhaat lihastuntumavariaatiot.

Teettekö levypainoilla jotenkin oleellisesti eri tavalla kuin käsipainoilla? Tarkoitan lähinnä, että minne kyynärpää osoittaa, ylös vai enempi sinne minne selkäkin? Ja ylipäärään, kannattaako sitä kyynärpäätä vipareita tehdessä viedä ylöspäin ja täten peukaloa alas (ns. kahvinkaato)?

Timba79 sanoi:
Kokeiltu on täälläkin ja kyllä ne levypainot ainakin käsipainot hakkaa tässä liikkeessä. Tosin mulle sopii parhaiten taljassa tehdyt, yksi käsi kerrallaan. Mutta tätäkään en ole nyt tehnyt vähään aikaan, kun tahtoo tuo oikea olkapää tykätä huonoa vipareista sivulle, teki ne sitten millä tyylillä tahansa.

Mulla on aika lailla sama homma eli tuo oikea olkapää huutaa hoosiannaa, joten olen hiukan vähennellyt sitä rasittavia liikkeitä. Levypaino-viparit-tyyli pitää kyllä ottaa käyttöön kun taas uskaltaa, se on meinaa myös minun mielestä oikein hyvä!

Oon tehny vipareita käsipainoilla sillai että kädet on ollu 90 asteen kulmassa (olkavarren ja kyynärvarren välinen kulma siis) ja ylävaiheessa pyrkinyt kääntämään pikkurillit ylös. Miten te teette viparit käsip. tai levypainoilla? Käytättekö tuota 90 asteen kulmaa vaan vai teettekö liikkeen kädet lähes suorana sivuille?

PanaSync sanoi:
Käytättekö tuota 90 asteen kulmaa vaan vai teettekö liikkeen kädet lähes suorana sivuille?
90 astetta on kyllä liikaa mielestäni, itse pidän noin 45asteen kulmassa, suoranakaan ei mielestäni kannata pitäät koska se rassaa inhottavasti niveliä, ainakin mulla.

Suosittelen kokeilemaan myös hauiskääntöä levypainoilla. Tuo hyvin vääntöä ranne, sormi ja forkkulihaksiin. Sitä voi tehdä vasara-, "myötä-" tai "vasta"otteella.

Olen tehnyt niin, että kaksi pientä kympin rautalevyä laitetaan vastakkain ja sitten "vasta"otteella kolme kääntöä.. On hauska ottaa pientä skabaamista tollasissa puristusvoimaliikkeissä treenin lopuksi. Vaatii jo puristamista, jos meinaa nostaa 2*10kg kiekot ne irti lattiasta. Sileät pinnat tietysti ulospäin.

Tomi sanoi:
Onkos pakkislaiset kokeilleet ko. liikettä?
Tuon jälkeen tehdään sitten vapaavalintainen raskas punnerrusliike ja sen päälle jotain kevyttä jojottelua, jos vielä virtaa riittää.

Juu, olen tehnyt aina silloin tällöin salin huonon käsipainotilanteen takia ja tykkään kyllä liikkeestä. Vaihtelen aina silloin tällöin taljassa tehtävän ja tämän välillä. Painoa siinä ei ainakaan paljoa tarvitse käyttää, varsinkin jos tekee jonkin punnerrusliikkeen jälkeen...

Tänään piti salilla sitten kokeilla tota Tompan ehdottamaa levypaino hommaa.Pakko myöntää, että se tosiaan toimi.Liikettä ei tehty selällä tai niskalla ja otti pelkästään oikeaan paikkaan.Piti oikein 6 sarjaa tempasta ihan varmuudeksi, että maitohapot saatiin peliin.Joka päivä sitä ihminen oppii uutta, kun pakkista lukee...

Onhan tuota tullut paiskottua jo pitemmän aikaa, mutta useammin käpäreillä kuitenkin. Aloittelijoille sopii mitä parhaiten helppoutensa takia.

Tomi sanoi:
Onkos pakkislaiset kokeilleet ko. liikettä? Eli normaali vipunosto sivulle, mutta käsipainon roolia näyttelee levypaino? Pari/kolme sormea tungetaan siis vaan levypainon reijästä läpi, jonka jälkeen tehdään normaalisti vipunostoa sivulle. Liikerata tulee automaattisesti (ainakin mulla) oikea ja fiilis olkapään sivulohkossa on aika hulvaton. Koska käsivarsi on lähes suorana, on käytettävät treenipainot yleensä aika kaukana niistä niin monen alaselällä ja jaloilla autetuista +25 kg käsipainoilla tehdyistä pelletoistoista. ;)

Tuon jälkeen tehdään sitten vapaavalintainen raskas punnerrusliike ja sen päälle jotain kevyttä jojottelua, jos vielä virtaa riittää.

Kokeilkaa. Myös te Tosimiehet.

Teen tuon vipari-punnerrushomman vähän samaan tyyliin kuin Tomi tuossa ehdotti. Eli etukäteisväsytys vipareilla taakse ja sitten kässäreillä punnertamaan. Näin suosittelee myös Taluksen tyttö tekemään Elämäntapana Fitness -kirjassaan.

neutraali sanoi:
90 astetta on kyllä liikaa mielestäni, itse pidän noin 45asteen kulmassa, suoranakaan ei mielestäni kannata pitäät koska se rassaa inhottavasti niveliä, ainakin mulla.

Mistä sä oikein lasket tuon kulman? Itse kun teen vipareita niin kyynärnivelessä kulma on noin 135-140 astetta.

Pecman sanoi:
Mistä sä oikein lasket tuon kulman? Itse kun teen vipareita niin kyynärnivelessä kulma on noin 135-140 astetta.
90 astetta on siis sellainen mielestäni kun olet seisovassa asennossa ja nostat käsiä(kyynärvarsia) niin kauan eteenpäin (niinkuin tekisit hauis kääntöä) ja stoppaat tuohon puoli väliin jolloin kädet sojottavat eteenpäin, alku asennon ja tämän asennon välissä on se tarkoittamani 45 astetta, en tiiä kässäsitkö :D kai se sitten virallisesti on tuo 135-140, en tiedä.

Ei mulla ole ollut ongelmia toistojen puhtauden kanssa kp:lla (teen oikeastaan aina istuen ilman suurempaa heijaria), mutta voisihan sitä vaihteeksi kokeilla ihan levypainoillakin. Minkäslaisia painoja käytätte kun teette levypainoilla, verrattain paljonkin vähemmän kuin kp:lla? Viparit on kyllä yksi suosikkiliikkeistäni, olkapäitä on kiva rasittaa :thumbs:

neutraali sanoi:
alku asennon ja tämän asennon välissä on se tarkoittamani 45 astetta, en tiiä kässäsitkö :D
Jep, ymmärsin. Säkin teet siis viparit kyynärvarsi 135 asteen kulmassa
:)

:offtopic:
Noi kulmat ilmoitetaan yleensäkin väärin monien liikkeiden yhteydessä. mm. kyykyistä ja kulmasouduista puhuttaessa.

Ihme ja kumma, tuntuma oli tosiaan mainio ja polte kohdillaan.

Kehtaako edes mainita, että tein tuon 5kg:n levyillä. :nolo:

D.Yates sanoi:
Ihme ja kumma, tuntuma oli tosiaan mainio ja polte kohdillaan.

Kehtaako edes mainita, että tein tuon 5kg:n levyillä. :nolo:

Paljonko painoa sinulla on sitten käsipaino versiossa?

Itse teen puhtaat vipari sarjat 15-16kg:lla toistojen ollessa 12-15 joten joudunko varaamaan 5 kg:n läpyskät ensi viparisessioihin?

Yleensä heiluttelen 10-12kg:n käsipainoja, tosin kädet aika suorina ja puhtaalla tyylillä. Saattaa tuo kympeilläkin mennä, mutta ehkä parhaan tuntuman saa maltillisilla painoilla. Vitosilla tein 12 toiston sarjat ja puhtia jäi kyllä jonkin verran varastoonkin.

Huono puoli noissa kiekoissa on se, että kovin tarkasti ei painojen kanssa pysty säätämään.

Mulla on isoimmat painot ilman fuskua ollu 8,5 kg.

Tänään tein tuota. Pikkupainoilla pumppasin ja polte sivulohkoissa oli mieletön. Tuntuu aivan eriltä kuin käsipainoilla, vaikka idea on aika sama. Tuo meni nyt kyllä treeniohjelmaan pysyvästi. :D

Back
Ylös Bottom