Vipunostot eteen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä on oikea tapa tehdä kyseinen liike?

Mulla on ollut semmosen käsitys, että käsipainot alhaalta asti+kädet suorana nostetaan silmien tasolle (90 astetta) ja sit lasketaan, mutta arnoltti näyttää heiluttelevan kädet tikkusuoraksi ihan ylos asti (180 astetta) pumping iron elokuvassa..

Eli nyt kiinostais kyllä tietää, miten oikeasti liike kannattaa tehdä, jotta saisin liikkeestä maksimaalisen hyödyn?

Kiitos!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nosta vaikka silmien tasolle, mutta älä alhaalla päästä laskemaan niin alas, että kädet rentoutuisivat. Jännitys säilyy etuolkapäillä alusta loppuun. Näin ainakin minä olen säilyttänyt tuntuman alusta loppuun vaikken massoissa olekaan.

Zone-sarja -42%
Juurikin näin:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html
Eli aivan kuten selitit. Tuo painojen nostaminen n. 180 astetta ottaa myös enemmän epäkkäisiin (Trapezius) ja rintalihaksen "vieressä" olevaan kylkilihakseen (Serratus Anterior).
Itse suosin tyyliä, jossa painot alhaalla osoittavat eteen ja taakse (kuten hammer -hauiskäännössä), ja ylhäällä aivan normaalisti sivuille. Se ottaa enemmän etuolkapäiden lihaksiin.
Eli tyylejä on monia. Kokeilemalla opit, mikä sinulle on paras.

Vipunostoissa kannattaa pitää pieni pito ylä-asennossa (= olkapäiden korkeudella) ettei mene koko liike pelkäksi heilumiseksi, monet tekee viparit liian isoilla painoilla kropalla avittaen.

Asiasta kukkaruukkuun vipunostot eteen on n 99% salilla kävijöistä täysin turha liike, koska etuolat ovat edellä sivu- ja takalohkoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Takaolkapäita sen sijaan treenataan useimmiten aivan liian vähän eikä niiden merkitystä ymmäretä.

Nostan vanhan ketjun.

Tosta olen yleisesti erimieltä. Mun mielestä olkapäitä ei tartte periaatteessa treenata kuin sivuvipunostoilla. Rintaliikkeistä saa hittiä etuolat, ja selkätreenistä takaolat. Sivuolat ei saa oikeen mistään ni niitä sitten vipareilla. Vai kumpi aktivoi paremmin takahartiaa. Joku 2x sarja kässäreillä vs. selkätreeni raskaine soutuineen?

Nostan vanhan ketjun.

Tosta olen yleisesti erimieltä. Mun mielestä olkapäitä ei tartte periaatteessa treenata kuin sivuvipunostoilla. Rintaliikkeistä saa hittiä etuolat, ja selkätreenistä takaolat. Sivuolat ei saa oikeen mistään ni niitä sitten vipareilla. Vai kumpi aktivoi paremmin takahartiaa. Joku 2x sarja kässäreillä vs. selkätreeni raskaine soutuineen?
Etukäteisväsytys takaolkapäille + selkätreeni. ;)

Voisko joku joka sanoo että etuolkapäät kehittyy punnerrusliikkeillä, pistää kuvan etuolkapäistänsä?

Nostan vanhan ketjun.

Kallistuisin samaan. Tosin moni tekee selkätreenin perään vähän vielä takaolkapäille ja tämä varmati ihan järkevää. Eipä sitä tosin itse tule tehtyä kun vipareita sivulle ja pystypunnerrusta.

Vipunostot eteen on kyllä turhimpia liikkeitä ikinä. Sanoisin, että useimmille siitä on vaan haittaa. Kuitenkin kaikissa punnerrusliikkeissä etuolkapäät saa reilusti rasitusta.

Missä tapauksessa etuvipareita olisi "hyvä" tehdä? Tai millon niitä ylipäänsä vois tehdä? Nelijakoinen ohjelma kenties? Mä en oo keksiny oikeen mitään, millon niitä vois olla järkevää tehdä.

Kyllä mie hyppäisin tähän samaan komppailuporukkaan mukaan, viparit eteen on lähinnä haitallinen liike ja korostaa jo valmiiksi todennäköistä lihasepäbalanssia ja altistaa sitä kautta olkapäävammoille. Jos niitä vipareita on pakko tehdä, ni ne tehdään sivulle, harvoin niitä on syytä tehdä taaksekkaan.

Ottaa myös enemmän ylärintaan kuin mikään peruspunnerrusliike, mukaan lukien vinopenkki ja varsinkin tangolla tehtynä kasvattaa massa ylärintaan ja jos nostetaan yli hartialinjan menee myös epäkkäille.

Kehonrakennusmielessä saattaa olla käyttöä, Greene ainakin varioi tuota liikettä, kuten Arnoldkin aikoinaan.

Ottaa myös enemmän ylärintaan kuin mikään peruspunnerrusliike, mukaan lukien vinopenkki ja varsinkin tangolla tehtynä kasvattaa massa ylärintaan ja jos nostetaan yli hartialinjan menee myös epäkkäille.

Kehonrakennusmielessä saattaa olla käyttöä, Greene ainakin varioi tuota liikettä, kuten Arnoldkin aikoinaan.

Vähän aiheesta poiketen, mutta olen tehnyt keväästä asti tuolla samalla 4 jakosella ohjelmalla millä sieki teet.. teetkö itekkin kokoajan samalla tyylillä,että rinta olkapää samana päivänä? itellä tuntuu olevan aina puhti poissa rintareenin jälkee olkapäistä ja nytkin taitaa olla toinen olkapää vähän tulehtunut ja on kippee. Mitä liikkeitä teet olkapäille aina samalla kertaa? ja onko raudan määrä noussu liikeissä? takaolkapäät oon reenannu seuraavana päivänä selän kanssa.

Vähän aiheesta poiketen, mutta olen tehnyt keväästä asti tuolla samalla 4 jakosella ohjelmalla millä sieki teet.. teetkö itekkin kokoajan samalla tyylillä,että rinta olkapää samana päivänä? itellä tuntuu olevan aina puhti poissa rintareenin jälkee olkapäistä ja nytkin taitaa olla toinen olkapää vähän tulehtunut ja on kippee. Mitä liikkeitä teet olkapäille aina samalla kertaa? ja onko raudan määrä noussu liikeissä? takaolkapäät oon reenannu seuraavana päivänä selän kanssa.

Vetelen tuossa rintapäivänä rinnan jälkeen olkapäille pumppi treenit eli sivuviparit 20-25 toistoa pudotussarjoilla, vaihtaen kolme kertaa pienempiin kässäreihin ja aina tuo 20-25 toistoa. Teen lisäksi tuon pumpin negatiivisessa vaiheessa jarruttaen, eli ylös normaalisti ja laskiessa jarrutan ja hidastan laskua, tekee ihan järjettömät pumpit ja poltteet sivuolkapäihin.

Sen jälkeen pari pumppisarjaa pystäriä smitissä eli 2x 12-20 ja viimeisenä vipunostot sivulle vinopenkkiin nojaten.

Käsipäivänä vedän tällä hetkellä lisäksi olkapäät toisen kerran voimasarjoina, eli vipareita isoilla painoilla ~10 toistoa ja superina perään smit-pystypunnerruksia noin 10 toistoa.

Voimapäivän smith painot ovat nousseet 90 kilosta 130 kiloon, vaikka teen ensin viparit ja smitin sitten heti perään. Viparipainot ovat myös nousseet jostain 25 kilosta 32,5kiloon enkä käytä mitään vippiä, vaan puristan kässärit ylös olkapäillä ilman vauhtia.

Olen saanut jonkin verran massaakin niihin, mutta voimat niissä ovat massoihinkin nähden keskivertoa paremmat, eli siis kaksi kertaa viikossa sivuolkia, joskus tosin teen kevyemmän treenin niille jos siltä tuntuu.

Etuolkia en tällä hetkellä tee sillä tuo smith ottaa perkeleesti ylärintaan ja myös etuolkapäihin, vaikka teenkin sen kyynärpäät täysin sivulle käännettynä, siis tangon suuntaisina.

Kiinnitä entistä enemmän huomiota tekniikkaan jos olkapäät ärtyvät ja kevennä välillä.
Viparit voi tehdä vuorotellen punnerruksien kanssa ja ennen niitä, jolloin olet varmasti lämmin ja loukkaantumisriski pienenee.

Kaikkia uskomuksia vastaan, kun olkapäät tottuvat rasitukseen ja maitohappoihin, ei edes etukäteisväsytys vipareilla saa aikaan muuta kuin pystypunnerruspainojen nousua, kun olkapäät lämpiävät ja ikäänkuin stabiloituvat vastaanottamaan kovempaa vääntöä.

Back
Ylös Bottom