Vinovatsat voimapyörällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei. Ainakaan tehokkaasti. Tavallisia vatsarutistuksia vaan sivukierroilla niin siinä on kaikessa yksinkertaisuudessaan toimivin treeni kyljille.

Käsipainolla, joka pyörii, onnistuu varsin hyvin. Mene kyljellesi ja siitä rullaile kylkeä ylös-alas. Kovat jätkät tekevät jalkaterän varassa, mutta polvenkin varassa voi tehdä.

Sääret lattiaan ja polvet vinoon, saa kyllä tehtyä tehokkaasti. Vaihtelu virkistää. :)

Ja voipi rullailla vinoon, eli ei kohtisuoraan eteenpäin. Parempiakin liikkeitä tosin on olemassa vinoille.

Lisään edelliseen, että hieman eri tavalla saa tuntumaan silleenkin, että laittaa sääret poikittain sängyn tai salilla penkin päälle.

Jos ylipäätään tekee niinkin tehokasta liikettä kuin voimapyörä, voinee unohtaa vinojen vatsojen eristämisen

Ei vinovatsojen treenissä yleensä oo tarkoitus eristää obliqueja, vaan ylipäätään treenata niitä. Voimapyörä ei oo mikään jeesusliike vaan pätevä vatsaharjoite muiden joukossa. Oman hieman epätarkan käsityksen mukaan voimapyörä ottaa hyvin suoriin ja syviin mutta vaikutukset vinoihin vatsalihaksiin tuskin ovat kummoiset.

Mikä olisi hyvä sääntö tämän voimapyörän kanssa? Itsellä aina alaselkä meinaa mennä notkolle jos yrittää liian alas, mutta jos jätän liikkeen ylemmäs niin silloin liike ei juuri tunnu missään? Painoja selkään ja vähän ylemmäs jättää liikeradan vai kuinka?
Olen nyt muutaman kuukauden yrittänyt alaselän notkoa hävittää tekniikkaa tarkkaillen, muttakun ei.

Mikä olisi hyvä sääntö tämän voimapyörän kanssa? Itsellä aina alaselkä meinaa mennä notkolle jos yrittää liian alas, mutta jos jätän liikkeen ylemmäs niin silloin liike ei juuri tunnu missään? Painoja selkään ja vähän ylemmäs jättää liikeradan vai kuinka?
Olen nyt muutaman kuukauden yrittänyt alaselän notkoa hävittää tekniikkaa tarkkaillen, muttakun ei.

Tee vaikka niin, että seinä on matkaa rajoittavana.Pikkuhiljaa enempi vaan matkaa. Alaselkä ei saa mennä notkolle vaan ennemminkin pitää olla juuri toisin päin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei vinovatsojen treenissä yleensä oo tarkoitus eristää obliqueja, vaan ylipäätään treenata niitä. Voimapyörä ei oo mikään jeesusliike vaan pätevä vatsaharjoite muiden joukossa. Oman hieman epätarkan käsityksen mukaan voimapyörä ottaa hyvin suoriin ja syviin mutta vaikutukset vinoihin vatsalihaksiin tuskin ovat kummoiset.

Itse olen taas jostain lukenut (en muista mistä), että tehokas vatsaliike aktivoi vinot mukaan ihan tarpeeksi hyvin. No, neuvoin joka tapauksessa vähän aiheen vierestä. Itse en vinoja treenaa erikseen, mutta voihan siitä hyötyä olla

Tee vaikka niin, että seinä on matkaa rajoittavana.Pikkuhiljaa enempi vaan matkaa. Alaselkä ei saa mennä notkolle vaan ennemminkin pitää olla juuri toisin päin.

Tähän malliin olen yrittänytkin ja tiedossa on, että selkä pyöristettynä kaiken aikaa. Ei auta, kuin yrittää tarkkailla videojen kera, joten joskohan se siitä joskus.

Alaselkää ei tosiaan missään tapauksessa saa päästää notkolle, koska selkä kuormittuu ja kun vatsa pullahtaa ulos, niin tuntuma vatsasta katoaa. Myös normaalisti suoraan tehdessä (ei nyt puhuta vinoista) ihan sääret maassakin saa tehtyä tehokkaasti, kun vie käsiä sitten vaikka tarpeen mukaan eteen tai lähes lattiaan saakka. Ajattele, että pyöristät ristiselän nikamat kohti kattoa vatsalihaksilla etupuolelta ylös painaen ja häntä koipien välissä. Kun nouset ylös, niin älä vedä itseäsi taakse, vaan nosta kohti kattoa. Ikään kuin mittarimatona lähennät kädet polviin. Mieluummin pieni liike aina millin alemmas kuin että menee reisille koko homma selkä notkolla. Plus että saahan niitä tehdä useammankin toiston putkeen, jos vaikka heti ei tunnukaan, eikä alemmas mennessä pysy kasassa.

Alaselkää ei tosiaan missään tapauksessa saa päästää notkolle, koska selkä kuormittuu ja kun vatsa pullahtaa ulos, niin tuntuma vatsasta katoaa. Myös normaalisti suoraan tehdessä (ei nyt puhuta vinoista) ihan sääret maassakin saa tehtyä tehokkaasti, kun vie käsiä sitten vaikka tarpeen mukaan eteen tai lähes lattiaan saakka. Ajattele, että pyöristät ristiselän nikamat kohti kattoa vatsalihaksilla etupuolelta ylös painaen ja häntä koipien välissä. Kun nouset ylös, niin älä vedä itseäsi taakse, vaan nosta kohti kattoa. Ikään kuin mittarimatona lähennät kädet polviin. Mieluummin pieni liike aina millin alemmas kuin että menee reisille koko homma selkä notkolla. Plus että saahan niitä tehdä useammankin toiston putkeen, jos vaikka heti ei tunnukaan, eikä alemmas mennessä pysy kasassa.

Piti kokeilla näillä opeilla, miltä tuntuu ja kyllähän se paketti kasas paremmin pysyi, kun sanojesi mukaan nosti itseään kohti kattoa, eikä taakse. Jännä, miten pienen asian muutoksella tuntuma muuttui aivan erilaiseksi, vaikka tässä on nyt melkein puolivuotta voimapyörää tullut rullattua vaihtelevalla menestyksellä, mutta kiitos sinulle ja mittarimato esimerkillesi! :D

^Hauska kuulla, että mittarimatohavainnollistus auttoi, vaikka se äkkiseltään vähän pöhköltä kuulostaakin, ja mietinkin, että katseleekohan muut maailmaa samoin kuin minä. :D

Heh, kieltämättä piti hetken miettiä, että mitenkäs se mittarimato nyt eteenpäin meneekään, mutta pienen pohdinnan jälkeen se kuitenkin selvisi! ;D Mutta älä huoli, koska se johtui vain ja ainoastaan mun yleissivistyksessä olevasta aukosta.

Ylivoimaisesti paras liike etenemään voimapyörässä on treenata kaltevaa tasoa vasten. Tämä siis jos haluaa suorille jaloille edetä joskus.

Esim wanhan koulukunnan watsalihas"pöytä" joka on joko puolapuita tai "tikapuita" vasten että voi säätää kulmaa, on ihan priceless värkki voimapyörätreeniin. Kulmaa niin paljon että menee 3 toistoa, ja 3 toistoa kulmalla, 3-5 toistoa polviltaan maasta. Näitä treenejä 2-5 kertaa viikkoon niin alkaa seisaaltaan läskirulla onnistuun. :)

Ja toinen hyvä vinkki tohon selkään: jos selkä ei pysy kyyryssä, on jokin osa (alavatsat?) liian heikko. Ratkaisu on 1-10sek pitoja MELKEIN siinä asennossa missä feilaa, eli etit sen pisteen missä selkä notkahtaa, otat sentin kaks takasinpäin jotta saat jännitteen maksimoitua ja pidät siinä asennossa (ilman voimapyörää siis) itseäs suorana. Parhaat tulokset oon ite saanu kun pari kertaa päivässä teen MAX 5SEK pitoja.

Kyllähän vinovatsat juuri kuormittuvat voimapyörällä, ehkäpä eniten koko korsetista. Kyseessähän on liike, jossa keskikroppa tekee työtä, jossa se koettaa pitää itseään paikallaan (juurikin ei notkoa). Tässä taas vinot ovat aivan yhtä suuressa osassa kuin suoratkin. EMG:ssä voimapyörä on voittanut vinojen aktivoinnissa kaikki kiertoliikkeet jos oikein muistan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom