vinkkejä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

ZannaZ

Hysteerinen söpöliini
Ikä
39
Elikä ajatus olisi maanantaina käydä ostamassa salikortti ja alkaa käymään ahkerasti salilla. En vain oikein tiedä mitä tehdä....(?) Siispä kaipaisin aloittelijalle tietoa kaikesta... ihan alusta lähtien..
Kolme-neljä kertaa viikossa olisi tarkoitus treenata. Ehkö ma, ke, pe (ja su). Kertokaa nyt mulle vinkkejä :rolleyes:

kiitos nyt jo teille tietäväisille :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ensinnäkin kiva, että olet innostunut treenaamisesta. Ja vähän :offtopic: :minkä salin Tampereelta valitsit?

Jakosi vaikuttais ihan hyvältä. Voisit vaikka aluksi treenata 3 kertaa salilla, jolloin ma,ke ja pe on loistava jako. Sunnuntaina voisi sitten olla ohjelmassa aerobista (spinning tms.). 3-jakoinen ohjelma olisi tällöin luonnollinen valinta. On paljon erilaisia tapoja jakaa liikkeet 3-jakoisessa, mutta hyväksi havaittu jako on seuraavanlainen:

1. selkä, hauis
2. rinta, ojentajat, olkapäät
3. jalat, masu

Hyviä valmiita ohjelmia löytyy tuolta Treeni ja ravinto osiosta ja FAQ:ssa. Toki voit kysellä, jos tuntuu vaikealta rakentaa omaa ohjelmaa. Niin, pyydä salin henkiökuntaa neuvomaan kaikkien laitteiden oikea suoritustekniikka. Ja tuolla toisessa treadissä murehdit käyttämiäsi pieniä treenipainoja, niin aivan turhaan. Keskity aluksi oikean tekniikan opetteluun ja tuntumaan lihaksissa. Kyllä ne painot pikkuhiljaa kasvavat, ja kohta huomaat, että kyykkäät 80 kilolla.

Treeni-iloa! :)

Zone-sarja -42%
Originally posted by Sakael
Ensinnäkin kiva, että olet innostunut treenaamisesta. Ja vähän :offtopic: :minkä salin Tampereelta valitsit?

Jakosi vaikuttais ihan hyvältä. Voisit vaikka aluksi treenata 3 kertaa salilla, jolloin ma,ke ja pe on loistava jako. Sunnuntaina voisi sitten olla ohjelmassa aerobista (spinning tms.). 3-jakoinen ohjelma olisi tällöin luonnollinen valinta. On paljon erilaisia tapoja jakaa liikkeet 3-jakoisessa, mutta hyväksi havaittu jako on seuraavanlainen:

1. selkä, hauis
2. rinta, ojentajat, olkapäät
3. jalat, masu

Hyviä valmiita ohjelmia löytyy tuolta Treeni ja ravinto osiosta ja FAQ:ssa. Toki voit kysellä, jos tuntuu vaikealta rakentaa omaa ohjelmaa. Niin, pyydä salin henkiökuntaa neuvomaan kaikkien laitteiden oikea suoritustekniikka. Ja tuolla toisessa treadissä murehdit käyttämiäsi pieniä treenipainoja, niin aivan turhaan. Keskity aluksi oikean tekniikan opetteluun ja tuntumaan lihaksissa. Kyllä ne painot pikkuhiljaa kasvavat, ja kohta huomaat, että kyykkäät 80 kilolla.

Treeni-iloa! :)

Juu kiitos kovasti neuvoista ja muustakin :)
eiköhän näillä pitäisi alkuun päästä. ja varmaan sen ohjelmankin (ainakin jonkunmoisen) saan kasaan kyhättyä... :rolleyes:

juu että kiitos vain Sakael :worship: rohkaisusta

:offtopic: niin fressia tai sitten steel bodya tampereella ajattelin. fressistä on jo positiivisia kokemuksia :D steel bodya on kamut kehunu ja heitti hyvä tarjouksen 44e/2kk ;)
wolfin puolesta monet liputtaa, mutta tuntuu olevan niin kehittynyt ja muutenki ammattilaista siä, etten varmaa tuntis oloani ainakaan vielä kotoisaksi siellä. haluiain harjotella ja opetalla liikkeet ja laitteet ekaks kunnolla... myöhemmin varmaanki (ehkä) siirren wolfiin... :thumbs:

no niin.. tästä se sit alkaa :piis:

:offtopic: Mäkin muutaman kerran käynyt Fressillä. Siisti paikka ja osaava henkilökunta. Hinta vain on paljon korkeampi kuin Steel Bodyn edullinen tarjous. Mä en vaan hirveästi välitä noista naisten saleista. Missä tämä Steel Body sijaitsee (Tullintorilla?)?

Kun saat sun treeniohjelman valmiiksi, voit laittaa sen tähän treadin jatkoksi, niin katsotaa millainen siitä sitten tuli. Voi vaikka sitten muutkin aloittelevat punttimimmit ottaa mallia. :)

:offtopic: Missä tämä Steel Body sijaitsee (Tullintorilla?)?

Juu, Tullintorillahan se sijaitsee.

:Kun saat sun treeniohjelman valmiiksi, voit laittaa sen tähän treadin jatkoksi, niin katsotaa millainen siitä sitten tuli. Voi vaikka sitten muutkin aloittelevat punttimimmit ottaa mallia. :)

Jep, voisinpa mä sen tänne laittaakin, jahka saan sellaisen kyhättyä :)

Ohjelma...

Elikä elikä tässä olis nyt tää mun ohjelma. Antakaa rakkaat punttimimmit palautetta. Oisko jotain korjattavaa? Lisättävää? Hyvää sanottavaa? Pahaa sanottavaa? Kakki palaute tänne vain...

Päivä 1 Selkä-Takaolkapäät

Ylätalja leveä eteen
Kulmasoutu
Alatalja
Selänojennus omalla painolla max.
Vipunostot kumarassa

Päivä 2 Rinta-Olkapäät

Penkki kp.
Vipunostot tasapenkillä kp.
Peck-deck
Vipunostot sivulle kp.
Pystypunnerrus kp./ Pystypunnerrus laite
Pystysoutu

Päivä 3 Jalat

Reisikoukistus maaten
Reisikoukistus istuen
Jalkaprässi
Reisiojennus
Pohkeet omalla painolla max.
Pohkeet istuen

Päivä 4 Kädet

Ranskalainen punnerrus
Hauiskääntö tangolla
Pushdown
Hauiskääntö kp.
Ojentajat köydellä
Hammer kääntö kp.
Vatsat

Kaikissa liikkeissä kolme sarjaa ja toistot 10-12

:jahas:

Re: Ohjelma...

Originally posted by [ZannaZ]

Päivä 3 Jalat

Reisikoukistus maaten
Reisikoukistus istuen
Jalkaprässi ...

Päivä 4 Kädet

Ranskalainen punnerrus
Hauiskääntö tangolla
Pushdown
Hauiskääntö kp.
Ojentajat köydellä
Hammer kääntö kp.

jahas:

Mikä pointti sulla on jalka ja käsipäivässä? Tarkemmin, miksi väsytät ennen prässiä takareisiä noin ankaralla kädellä? Ja miksi ihmeessä vuorottelet käsipäivänä ojentaja ja hauisliikkeitä? Varmaan ihan hyvä pointti sulla, kunhan uteliaisuudesta kyselen...

Re: Re: Ohjelma...

Originally posted by challenger
Mikä pointti sulla on jalka ja käsipäivässä? Tarkemmin, miksi väsytät ennen prässiä takareisiä noin ankaralla kädellä? Ja miksi ihmeessä vuorottelet käsipäivänä ojentaja ja hauisliikkeitä?

Koska takareidet on hyvä tehdä ennen etureisiä. Syy on siinä että jos tekee etureidet ensin niin niiden kova pumppi haittaa takareisien tekoa. Ja käsipäivästä sen verran että mun mielestä noin on paras. Saa lihas vähän enemmän lepoaikaa ja jaksaa viimesetkin liikkeet paremmin. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sorry ZannaZ, mä nyt varastan tän sun threadin ihan hetkeksi, kuan ajattelin, että tän nyt voisi kysäistä vaikka tässä...:D

Eli siis, mä olen miettinyt, että onko tuo vipunostot sivuille niin "pakollinen" liike olkapäitä tehdessä? On kai niitä muitakin liikkeitä, jotka ottavat sivuolkapäihin? Ikinä ei ole minun treeniohjelmassa punttitreenin kohdalla lukenut kyseistä liikettä, ei edes ylävartalo- tai käsivoimassa... No nyt olen sitä kuitenkin välillä olkapäitä treenatessa tehnyt, mutta se tuntuu vaan jotenkin luonnottomalta liikkeeltä!?!...:rolleyes:

Melkoisen paljon tulee ojentajille ja hauiksille rasitusta. Onhan ne tietysti t-paidassa näytillä olevia lihasryhmiä, mutta silti. Nuo lihakset kun kuitenkin rasittuvat muissakin liikkeissä.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Melkoisen paljon tulee ojentajille ja hauiksille rasitusta. Onhan ne tietysti t-paidassa näytillä olevia lihasryhmiä, mutta silti. Nuo lihakset kun kuitenkin rasittuvat muissakin liikkeissä.

Mitä sitten ehdottaisit? :jahas:

Originally posted by [ZannaZ]
Mitä sitten ehdottaisit? :jahas:

Käsipäivältä liikkeitä pois tai koko käsipäivä menemään ja sulautat ne käsiliikkeet niihin muihin päiviin. Eli tulisi työntö-veto-jalat.
Jos olet ihan aloittelija, niin tuolla ohjelmallahan nyt ei ole niin hirveästi edes väliä, kunhan suoritustekniikat ovat kunnossa ja lihaksille tulee rasitusta.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Jos olet ihan aloittelija, niin tuolla ohjelmallahan nyt ei ole niin hirveästi edes väliä, kunhan suoritustekniikat ovat kunnossa ja lihaksille tulee rasitusta.

Alan olla samaa mieltä tästä monesti lukemastani väitteestä.

Aloitin treenauksen kesäkuun alussa ja siitä lähtien olen treenannut vain kaksijakoisella ohjelmalla. :rolleyes:

Kyllä jotain kehitystä todellakin on tapahtunut sitten kesäkuun alun. Sen näkee peilistä ja toisaalta hieman on voimatasokin noussut, vaikkei se sinänsä mikään pääasia olekaan. Kunnon ohjelmalla ja hifistelyllä tulosta olisi todennäköisesti tullut paljon enemmänkin, mutta mielestäni alkuvaiheessa on tärkeintä pitää homma sellaisena että motivaatio säilyy, ja mielellään vieläpä lisääntyy. Sitä ehtii hifistellä sitten kun alkuvaiheen kehitys alkaa hiipua.

En todellakaan ala neuvoa ketään ohjelman tms. suhteen, mutta yhden vinkin annan ZannaZille.. kotona et kasva, eli pidä motivaatio korkealla ja KÄY siellä salilla sen verran kuin tuntuu hyvältä. Vähintään pari kertaa viikossa, toki useamminkin jos intoa riittää.

Originally posted by uga
En todellakaan ala neuvoa ketään ohjelman tms. suhteen, mutta yhden vinkin annan ZannaZille.. kotona et kasva, eli pidä motivaatio korkealla ja KÄY siellä salilla sen verran kuin tuntuu hyvältä. Vähintään pari kertaa viikossa, toki useamminkin jos intoa riittää.

Juu tottakai :D . Motivaatiota on vaikka muille jakaa ja ihan mielelläni salille lähden.

Aloitin pitämään salipäiväkirjaakin liikkeistä,toistoista,sarjoista,painoista ja painostani että voi sitten joskus kattella onko kehittynyt... Tällä hetkellä käyn 4x salilla viikossa, kävisin useamminkin jos se olisi vain kannattavaa. Mutta antaa lihasten nyt levätäkin.

-edit- mites muuten aerobiset? kattaako tehdä ennen/jälkeen reenin? oon vaa lukenu että monesti juostaan jouksumatolla/poljetaan kuntopyörää ennen ja jälkeen reenin vähän. Eli kannattaako se? Varsinkin näin varhaisessa vaiheessa(tarkoita että olen aloittelija)...

Treenin jälkeen tehty aerobinen polttaa ainakin tehokkaasti rasvaa eli jos tavoitteena on painon pudotus/kiristyminen, tuo on ihan hyväksi. Jos taas haluaa lisää massaa(lihasta), ei kannata tehdä aerobista vaan antaa lihasten palautua treenin jälkeen.

Ennen treeniä voi tehdä lämmittelyn kuntopyörällä tai vastaavalla, mutta itse en näkisi mitään järkeä veivata pitkään, koska mun mielestä se vie puhdin itse treenistä!

Itse kokeilen tällästä ohjelmaa seuraavaksi:

ma: rinta, selkä(ylätalja vedot), olkapäät
ti: jalat, pohkeet, (ojentaja ja hauis->super sarjoina), vatsat
ke: lepo
to: rinta, selkä(soutu liikkeet), olkapäät
pe: jalat, pohkeet, (ojentaja ja hauis ->super sarjoina),vatsat
la: lepo
su: lepo

Teen n. 5 sarjaa per lihasryhmä/treenikerta
Toistot keskimäärin 12, selälle ja jaloille välillä myös 15 toiston sarjoja.
1-2 liikettä per lihasryhmä.
Treenien kestot pyrin pitämään n. 45 min.
Liikkeet: sulla oli ihan hyvät liikkeet ,niistä vaan sovellat ton ohjelman.

jalka päivänä kädet super sarjoina
tuossa super sarjoista lisää:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=444

tai sitten samalla kaavalla:

Ma: rinta/selkä
Ti: jalat, pohkeet, vatsat
Ke:olkapää, ojentaja, hauis
To: lepo
Pe: rinta/selkä
La: jalat, pohkeet, vatsat
Su: :olkapää, ojentaja, hauis

tossa on 6 kertaa viikossa treeniä ja yksi lepopäivä, joten ehkä toi ylempi ois suositeltavampi ohjelma. Tai kokeile molempia:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom