Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Driamer
  • Aloitettu Aloitettu
Sitä lopettaa jos haluaa lopettaa. Kaikki korvikehoidot on ihan puhdasta plaseboa. Jos se ei olisi korvien välistä kiinni, niin 100% lopettaisi noilla purkilla ja laastareilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Andy sanoi:
Ei saa myöskään mainostaa kaikille, että on lopettanut, sillä silloin polttaminen on vieläkin kielletympää ja taas ollaan heikoilla jäillä kielletyn kiusauksen viettelemänä; itse olenkin ollut koko tämän ajan lakossa, niin muille kuin itsellenikin.

Totta, mulla loppu 7 kk:n tupakoimattomuus putki hermoja raastavan koulutuksen takia, siinä oli sen seitsemän kaveria tarjoamassa tupakkaa välittömästi kun otsaverisuoni rupesi pullottamaan ja niin sitä taas mentiin. Tällä hetkellä menee reilusti yli aski päivässä ja 1.6.2005 jätän tupruttelun vaihteeksi muille.

ringside sanoi:
Sitä lopettaa jos haluaa lopettaa. Kaikki korvikehoidot on ihan puhdasta plaseboa. Jos se ei olisi korvien välistä kiinni, niin 100% lopettaisi noilla purkilla ja laastareilla.

Jos korvaushoidon plasebovaikutus saa pysymään röökistä erossa niin eikö se tarkoita sitä että korvaushoidosta on hyötyä? No joo, nusnus...

Aika monet on ihan puhtaasti nikotiiniriippuvaisia. Röökilakot alkaa sillä että haetaan nikotiinipurkkaa, ja loppuu siihen kun purkat loppuu. Siinä mielessä lopettaminen on kyllä täysin päästä kiinni. Mut siitä tupakoinnin tavasta irti pääseminen on mielestäni helpompaa jos ei jatkuvasti tee mieli nikotiinia, eli siinä suhteessa tosta korvaushoidosta voi olla hyötyä kunhan tiedostaa että se on vaan väliaikanen ratkaisu.

Hypnoosi olisi yksi kokeilemisen arvoinen juttu.
Tietty noi purkat yms. ovat terveellisimpiä kuin rööki mutta saman nikotiinin sä niistä saat. Jos pää kestää niin laakista poikki. Ja muista sitten että se 7 vuosi on kuulemma se milloin sorrutaan helposti uudestaan ;)

Kaikilla on mielipiteitä, mutta nyt haettiin oikeasti keinoja, joilla joku ihminen on konkreettisesti päässyt irti tupakasta, ei yleistietoutta siitä, miten tupakasta voi päästä eroon.

Jos joku sanoo että hän pääsi eroon tupakoinnista nikotiinipurkalla, niin tähän threadiin ei kuulu jonkun toisen kirjoittaa että "ei se toimi." Threadin aloittaja haluaaa nimenomaan tietää keinoja, jotka ovat toimineet yksilöillä. Ei kuulla keinoja, mitkä eivät toimineet toisilla.

Andy sanoi:
Mä vedin hirveet jurrit ja kunnon krapulapäivänä ei hedarin keskellä huvita polttaa yhtään. Sitten seuraava päivä menee jo helpommin, kun on yks savuton päivä takana. Tällöin ei "lopeteta", vaan jätetään vain se ensimmäinen rööki vetämättä. Viime vuotiset tupakatkin on edelleen piirongin laatikossa, sillä tupakoitsijan pahin pelko on se, että tupakat on loppu. Kun on riittävän monta viikkoa jättänyt sen ekan pöllin päivässä sauhuttamatta, huomaa, että helvetti, mähän oon irti ainakin jossain määrin tupakasta.

Mulla aika pitkälle sama tarina. Samoin tein jätin myös alkoholin pois kuvioista pidemmäksi aikaa joka helpotti asiaa paljon (olut+tupakka...voi sitä yhdistelmää :kuola: ).
Kannattaa tosiaan tehdä itselleen selväksi tupakan aiheuttamat terveyshaitat ja rahanmeno, siitä saa lisää motivaatiota lopettamiseen. Lopettamista voi joutua yrittämään myös useamman kerran, joten ei kannatta lannistua, jos ei heti onnistu.

Kaverilta kuultua: Pahimman tupakanhimon tullessa lenkkitossut jalkaan ja kunnon tappolenkki pururadalla tai vastaava rankka urheilusuoritus jossa vedetään verenmaku suussa loppuun asti. Ei kuulemma maistu spaddu vähään aikaan tollasen jälkeen. Tietty jos himo iskee töissä niin lenkille ei pääse, mutta muuten hyvä vinkki mun mielestä. :thumbs: Tsemppiä!

Kun itse lopettelin, söin Sisu xylitol salmiakki -pastilleja aina kun tupakkaa teki mieli. Kyllähän niitä sitten kuluikin aika paljon... Ovat muutenkin hyvän makuisia eikä tee pahaa hampaillekaan.

Lyö jonkun kanssa vetoa, että pystyt lopettamaan ja jos häviät niin seuraukset ovat kauheat.

Autoin yhden tutun tytön tupakasta eroon niin, että sovittiin suht kovat säännöt. Jos hän häviäisi, niin sitten olisi ollut edessä komennus äijien saunailtaan bikinit päällä tarjoilemaan ruokaa ja juomaa koko illan ajaksi. Jos hän voittaisi, niin mä vetäisin kännit pikkujouluissa. Hän voitti ja absolutisti-Dragon oli sitten bileissä kännissä kuin käki - opiskelijakavereilla oli kuulemma ollut hauskaa. Hiukan oli paha olo mutta kyllä sitä kaverin vuoksi voi vähän kärsiä. En ole nähnyt tytön polttavan sen jälkeen :rock:

Ilman tupakkaa 1 vuosi ja 19 päivää. Tupakasta eroon Zyban-merkkisen reseptilääkkeen avulla, johon työpaikkalääkäri kirjoitti reseptin (etsi tietoa netistä). Lääke auttaa siihen, ettei tee tupakkaa mieli. Kuuri kesti vajaan kaksi kuukautta ja se maksoi noin 160 euroa. Minulle tuli sivuvaikutuksena ainoastaan vatsanväänteitä neljän päivän ajaksi. Lopettaminen oli yllättävän helppoa.

Takana 18 vuotta tupakoimista. En päässyt eroon tupakasta useista yrityksistä huolimatta tahdon enkä Nicoretten avulla.

Dragon sanoi:
Lyö jonkun kanssa vetoa, että pystyt lopettamaan ja jos häviät niin seuraukset ovat kauheat.
Tätä olen kokeillut, mutta parin päivän savuttomuuden jälkeen sitä alkaa huijaamaan itseään että "Ja mähän en kärsi vain todistaakseni itteeni muille". Sitten tulee poltettua.
enceli sanoi:
Yksi hyvä on myös, että laita kuminauha ranteen ympärille ja joka kerta kun tekee mieli tupakkaa niin nykäise siitä, aivot kuulemma alkaa jossain vaiheessa yhdistää tupakan ja kivun, eikä tee enää mieli, jollain toimii hienosti, itse en kokeillut.
Ton otan maanantaina käyttöön. Mä oon aina uskonut itsensä huijaamisen voimaan ja toi kuulostaa sellaiselta joka voi toimia. :thumbs:

Kiitoksia neuvoista! Maanantaina siis lentää tupakat roskiin ja tulee kuminauha käteen :D Tällä kertaa aion psyykata itseäni enemmän. Kirjoitan listan listan tupakoinnin haitoista ja omista henkilökohtaisista syistä lopettaa jotta ne ei unohtuisi ensimmäisen tupakanhimon yllätettyä.

Itse yritin muutamaan otteeseen, ja nyt näyttää homma onnistuneen. Savuttomuutta takana tämän vuoden alusta alkaen.

Röökasin noin viisi vuotta. Muutaman kerran yritin lopettaa nikotiinipurkalla ja vastaavalla, muttei siitä tullut ku vihaseksi. SItten hiffasin, ettei mulla ole niinkään 'kemiallista riippuvuutta' eli riippuvuutta nikotiiniin, paljon enemmän olin riippuvainen siitä tunteesta jonka savu sai aikaan :arvi:. Niinpä päätin sitten kokeilla ilman korvaavia ja näyttää ondanneen.

Mutta mutta.. Vaikka savuttomuutta on takana jo viisi kuukautta, niin edelleen tulee eteen tilanteita että tekisi mieli aivan vitusti röökiä. Välillä myös havahtuu siihen, että etsii röökiä ja sytsää taskusta. Pääseeköhän tuosta ikinä eroon vai kummitteleekohan rössö koko loppuiän? Huono tapa tuntuu istuvan sitkeässä :wall:

Itselläni 16 vuotta röökaamista takana ja tämän ketjun innoittamana päätin kokeilla savuttomuutta. Muutaman kuukauden taukoja on matkan varrella tullut, mutta savuttomuuteen en ole päässyt. Yleensä parin viikon kohdalla viimeistään tapahtuu retkahtaminen. Saa nähdä miten käy tällä kertaa.

ToughGrip sanoi:
Ei siihen lopettamiseen mitään lääkkeitä tarvitte, kunhan keksii sen verran itselleen tekemistä, ettei tarvitse asiaa ajatella koko ajan.

Näin hoidin asian myös itse ja sitä suosittelen muillekin. Eli pari päivää kiirettä töissä ja kotosalla ja jotain sisuja tai vastaavia mukaan joita voi popsia. Ja käy toisena tai kolmantena päivänä maistamassa tupakkaa ja miettii miten pahaa se oikeasti on ja polttohalut katoavat kerralla. (kahdet savut ehdin itse ottamaan kun tyrkkäsin sen tupakan kaverille)

ringside sanoi:
Sitä lopettaa jos haluaa lopettaa. Kaikki korvikehoidot on ihan puhdasta plaseboa.
Samaa ja eri mieltä. 50% ja 50% vai miten se meni :)

Itse hiffasin tuossa joitain vuosia sitten että olen savutellut puolet elämästäni ja totesin että saa riittää. Lopetin ns. kerralla eli en ole savuakaan sen jälkeen ottanut mutta ei se helppoa ollut. Polttelin vielä itänaapurin kessuja joissa nikotiiniä ja muita herkkuja oli "riittävästi" ja henkisen riippuvuuden lisäksi fyysiset vieroitusoireet olivat reippaanlaiset. Itse käytin "korvikehoitona" ensimmäisen viikon ajan jotain laastareita jonka jälkeen meni hermo niiden liimailuun ja heitin ne roskiin. Vaikka homma kuulostaa helpolta niin sitä se ei kyllä ollut (olipa kerrankin hyötyä siitä että on niin jääräpäinen junttura kun on) mutta sanoisin kyllä että noiden ensimmäisten päivien ajan niistä laastareista oli ihan oikeasti hyötyä. Muutenkin oli hankalaa niin eipähän tullut sitä helvetinmoista päänsärkyä mikä normaalisti alkoi kolkutella jo 4 tunnin kessuttomuuden jälkeen.

Eivät ne korviketuotteet kessuttelua puolestasi lopeta, mutta sikäli kun riippuvuus on tavan lisäksi myös fyysistä niin siihen niistä saattaa olla apua.

Originally Posted by ToughGrip
Ei siihen lopettamiseen mitään lääkkeitä tarvitte, kunhan keksii sen verran itselleen tekemistä, ettei tarvitse asiaa ajatella koko ajan.

Tässäkin on syytä muistaa että riippuvuus on yksilöllistä. Jotkut ihmiset pystyvät lopettamaan laakista tupakan ja toiset tarvitsevat korvaushoitoja lopettaakseen röökaamisen.

Originally posted by Dogi
Eivät ne korviketuotteet kessuttelua puolestasi lopeta, mutta sikäli kun riippuvuus on tavan lisäksi myös fyysistä niin siihen niistä saattaa olla apua.
Juurikin näin :thumbs:

Ja hieman omia kokemuksia:

Meikäläisellä on kessuttomuus/nuuskattomuus jatkunut nyt kolme vuotta. Lopussa käytin enää nuuskaa. Aloitin 11 vuotiaana eli 7 vuotta ehdin poltella ja nuuskata. Muutama epätoivoinen yritys lopettaa ilman korvaushoitoa, aina tuli vedettyä rööki kun hermot pettivät pahemman kerran. Myös tässä onnistuneessa lopetusrumbassa aloitin ilman nikotiinipurkkaa, en pystynyt syömään saatikka nukkumaan ollenkaan. Normaali kommunikointi tuotti suuria ongelmia. Sitten apteekkiin ostamaan purkkaa. Vetelin niitä parin kuukauden ajan laskevalla annostuksella: aluksi 4mg 4xpäivässä, parin viikon päästä 4mg 2xpäivässä ja toisen kuukauden ostin 2mg ja söin niitä 2x päivässä ja viimeisellä viikolla 2mg 1xpäivässä. Tämän jälkeen pidin vielä pari "kilari"purkkaa mukana ettei tullut röökiin sorruttua (Tällöin nuuskat oli jo myyty kavereille).
Nuuskaajille pieni vinkki: Jauhakaa nikotiinipurkkaa niin kauan kunnes tulee pistävä maku suuhun, sen jälkeen tökkäätte sen ylähuuleen niin kuin laittaisitte mällin. Toimi meikäläisellä! :thumbs:

Itse olen aina ollut aika skeptinen noiden eri aineiden suhteen, mutta kummasti tuo lääke auttoi ainakin minulle, vaikka motivaatio ei ollut lopettaessa mikään mieletön. Nicorette oli ihan peestä... En näe järkeä ottaa sellaista ainetta, mistä yrittää päästä eroon, vaikka sitä ottaisi "vieroittamistyyliin". Tai ainakaan minulla se ei toiminut. Tuota käyttämääni lääkettä taas syötiin sen ajan, että nikotiini hävisi elimistöstä, mutta itse lääkkeessä ei nikotiinia ollut. Oma pelkkä tahdonvoimani ei riittänyt täydelliseen lopettamiseen, vaikka saatoin välillä pystyä olemaan muutaman päivän polttamatta, jos tilalla oli sitä mielekästä tekemistä.

Yksi hyvä lopettamis tapa vois olla tupakoinnin vähentäminen asteittain. Eli aloituspäivänä ottaa tietyn aika rajan käyttöön. Esim. Ensimmäisenä päivänä tunti väliä tupakoinnissa, seuraavana viisi minuuttia lisää tuntiin, jne... kunnes päivässä polttaa vain 3-5 tupakkaa muutaman viikon ajan ja sen jälkeen se lopettaminen on aika varmasti paljon helpompaa.

Itse otan tälläisen systeemin kesän alussa käyttöön.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom