Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Driamer
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Sattuuko kenelläkään tupakoinnin lopettaneella olla jotain mainitsemisen arvoisita niksiä joka auttaisi tässä lopettamis prosessissa? Nyt kevään tullen taas lopettamis inspiraatio kolkuttaa ovella, ja on aivan pakko heittää ne kessut mäkeen. Tämä on sitten varmaankin seitsemäs kerta kun yritän lopettaa. Olisiko neuvoja miten tästä saisi viimeisen lopettamiskerran? (and don't say smoke ´till you drop..)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Driamer sanoi:
Sattuuko kenelläkään tupakoinnin lopettaneella olla jotain mainitsemisen arvoisita niksiä joka auttaisi tässä lopettamis prosessissa? Nyt kevään tullen taas lopettamis inspiraatio kolkuttaa ovella, ja on aivan pakko heittää ne kessut mäkeen. Tämä on sitten varmaankin seitsemäs kerta kun yritän lopettaa. Olisiko neuvoja miten tästä saisi viimeisen lopettamiskerran? (and don't say smoke ´till you drop..)

Itse lopetin kerrasta, söin sitruuna ja pesin hampaita noin. kaksi miljoona kertaa päivässä :D . Kolme ekaa päivää oli vaikeimmat ja sen jälkeen helpotti. Ikinä en ollut ennen sitä edes yrittänyt lopettaa ja olin polttanut 13 vuotiaasta asti eli sen seitsämän vuotta. Oma tahto oli se pääasia.
Nyt mut varmaan ammutaan, mutta mitään en siitä lopettamisesta hyötynyt 2 1/2 olin polttamatta ja nyt aloitin maaliskuussa uudestaan, enkä ole hetkeäkään katunut, tietysti nyt on pohjalla se, että jos haluan joskus lopettaa niin siihen pystyn.
Kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman normaaleja asioita, että nimenomaan pääse siitä tapatupakoinnista eroon. Yksi hyvä on myös, että laita kuminauha ranteen ympärille ja joka kerta kun tekee mieli tupakkaa niin nykäise siitä, aivot kuulemma alkaa jossain vaiheessa yhdistää tupakan ja kivun, eikä tee enää mieli, jollain toimii hienosti, itse en kokeillut.
Mutta ennen kaikkea päätä, että nyt TODELLA haluat lopettaa, muuten se ei onnistu :whip:

Jos et ole asiasta kuullut, niin lääkäriltä saa nykyään reseptilääkkeen joka tappaa tupakanhimon eikö sun edes tarvitse ns. lopettaa kun ei vaan enää tee mieli. Ei tietenkään tiomi kaikilla ja sivuvaikutuksiakin on mutta käsittääkseni tilastollisesti aika suuri(n) osa on tolla päässy eroon röökistä. Pilsut kyllä maksaakin ihan vitusti joten se on yksi hyvä syy pysyä poissa röökistä kun on lopettamiseen sijoittanut.

Jos ei lääkkeet kiinnosta niin suosittelen että menee viikoksi kahdeksi johonkin hevonkuuseen lopettamaan missä ei saa röökiä ihan minuttissa kun heikko hetki iskee. Niksejä on niin miljoona ettei niitä jaksa alkaa luettelemaan.

Ei siihen lopettamiseen mitään lääkkeitä tarvitte, kunhan keksii sen verran itselleen tekemistä, ettei tarvitse asiaa ajatella koko ajan.

Driamer sanoi:
Sattuuko kenelläkään tupakoinnin lopettaneella olla jotain mainitsemisen arvoisita niksiä joka auttaisi tässä lopettamis prosessissa?
Mulla on yksi toimiva: et polta enää tupakkaa. :D Keksit vaikka jotain vaihtoehtoista tekemistä. Aloitat vaikka nikotiinipurkalla, ja vähennät sitä tasaisesti. Esim annostus 8, 8, 6, 6, 4, 4, 2, 2 voisi toimia, jonka jälkeen syödään palauttavina tavallista purkkaa. Tsemppiä :whip:

Tomi sanoi:
Mulla on yksi toimiva: et polta enää tupakkaa. :D Keksit vaikka jotain vaihtoehtoista tekemistä. Aloitat vaikka nikotiinipurkalla, ja vähennät sitä tasaisesti. Esim annostus 8, 8, 6, 6, 4, 4, 2, 2 voisi toimia, jonka jälkeen syödään palauttavina tavallista purkkaa. Tsemppiä :whip:
siinä mitkään purkat auta. lopetat vaan sen niin monta kertaa että se loppuu vallan.

itse aloin lopetella 2002 ja nyt on kohta pari vuotta mennyt niin etten ole polttanut kuin muutamia vuodessa, paarissa..

Tomi sanoi:
Mulla on yksi toimiva: et polta enää tupakkaa.

Miksei kukaan tätä ole ennen keksinyt? Jos tämä idea pääsee leviämään, koko nikotiinikorvaushoitotuotteita valmistava teollisuus on vaarassa!

Teinixinä jonkin verran tupakoineena sanoisin että paras keino lopettaa tupakointi on ns. Cold Turkey eli kerrasta poikki. Pari päivää voi olla päänsärkyä ja tupakantuskaa mutta se menee ohi. Ja tärkeää on tehdä itselleen selväksi että miksi lopettaa.

Itse lopetin niin, että aloin miettimään jatkuvasti kaikkia huonoja puolia mitä siinä röökissä on. Kuvittelin esim. itseni vanhana pappana keuhkotautiosaston hengityskoneeseen, ajattelin kuinka pahalta mun hengitykseni haisee, hampaat mustuu, kunto laskee, tupakkayskä vaivaa, makuaisti menee, jnejne. Ajattelin myös sitä kuinka paljon menee rahaa, sekä ihan vaan sitä että on se nyt vittumaista olla riippuvainen niinkin turhasta aineesta kuin tupakasta. Ärsyttävää kun sitä röökiä piti aina olla hakemassa jostain ja miettiä suunnilleen etukäteen että voiko siellä tai tuolla polttaa.

Nykyään, kun en enää polta, mua ärsyttää esim. se, että jos on lähikontaktissa kauniimman sukupuolen edustajan kanssa, niin tupakoivien hengitys oikeasti haisee helvetin pahalle. Sama koskee tietysti miehiä, mutta niiden kanssa en oo ihan niin läheisissä tekemisissä.

Mulle oli hyötyä nikotiinikorvaushoidosta, vaikka aika vähän mitään apuvälineitä tuli käytettyä. Purkin nuuskaa ja muutamia kavereilta pummattuja nikotiinipurkkia vedin pahimpaan nikotiinin himoon. Noi purkat toimi mulla ainakin niin, että kun ne on aika vahvoja, eli tuntuukin jossakin, niin sitten ajatuskin röökin polttamisesta alkoi etomaan.

Tuosta tapatupakoinnista,kannattaa tehdä asiat samalla tavalla kuin polttaessa,mutta vain jättää sen tupakan pois siitä.Eli jos on tottunut heti herätessään polttamaan röökin parvekkeella niin menee sinne parvekkeelle istuskelemaan pariksi minuutiksi,muttei vain polta sitä tupakkaa :) Sama juttu ruuan,kahvin jne. jälkeen.

Itselläni toimi vastaava; aina kun teki mieli savuketta niin eikun lenkkarit jalkaan ja täysiä juoksemaan ulos. Saa lisäpotkua siitäkin kun henki kulkee paremmin kerta toisen jälkeen :P

Itsellänikin olisi kesäkuun alusta tarkoitus aloittaa savuton elämä, yli 9 vuoden sauhuttamisen jälkeen.
Typerä tapa mikä joskus teinixx aikoina tuli aloitettua. Ajattelin että se on kerrasta poikki sitten eikä mitään kikkailuja nikotiinipurkan ym. muodossa.
Eihän se ole loppujen lopuksi kiinni kuin siitä että jättää sen päivän ensimmäisen polttamatta :)

Mua pelottaa isin puolesta. Se on tainnu polttaa pennusta asti, ja alkaa olla siinä iässä että tiedä vaikka se keuhkosyöpä kohta jo pamahtaisikin. Kuitenkin, kun on noin pitkään tupakoinut, se ei varmasti ole mitään helppoa lopettaa sitä tuosta vaan. Tapa istuu varmasti sitkeään..
Äiti on kyllä yrittänyt roudailla kotia kaiken maailman nikotiinipurukumeja ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan, mutta kyllä se tupakoijan oma tahto pitää olla siinä mukana, ei varmasti muuten tule yhtään mitään. Ei isi itse ole koskaan siitä puhunut että haluaisi lopettaa, ei se kyllä varmaan edes uskalla koettaa. Älytöntä miten aikuiset jaksavat valistaa/nalkuttaa niistä tupakan vaaroista, (tietysti ihan syystä) mutta he itse ovat sitten kuitenkin niitä jotka sen keuhkosyövän sitten saa. Tekopyhää sanon minä.

Mun puolesta tupakan vois hävittää koko maailmasta, mutta miten se sitten onnistuisi..

Sinttu sanoi:
Mua pelottaa isin puolesta. Se on tainnu polttaa pennusta asti, ja alkaa olla siinä iässä että tiedä vaikka se keuhkosyöpä kohta jo pamahtaisikin. Kuitenkin, kun on noin pitkään tupakoinut, se ei varmasti ole mitään helppoa lopettaa sitä tuosta vaan. Tapa istuu varmasti sitkeään..
Äiti on kyllä yrittänyt roudailla kotia kaiken maailman nikotiinipurukumeja ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan, mutta kyllä se tupakoijan oma tahto pitää olla siinä mukana, ei varmasti muuten tule yhtään mitään. Ei isi itse ole koskaan siitä puhunut että haluaisi lopettaa, ei se kyllä varmaan edes uskalla koettaa. Älytöntä miten aikuiset jaksavat valistaa/nalkuttaa niistä tupakan vaaroista, (tietysti ihan syystä) mutta he itse ovat sitten kuitenkin niitä jotka sen keuhkosyövän sitten saa. Tekopyhää sanon minä.

Mun puolesta tupakan vois hävittää koko maailmasta, mutta miten se sitten onnistuisi..

Mun isäukko poltti 53 vuotta ja eräänä päivänä päätti että enään ei polta. Nyt on mennyt kaksi vuotta savuttomana. :arvi:

Ite heitin vuosia sitten röökit roskiin, eikä oo sieltä takaisin tullut. Tee luja päätös ja heitä röökit pois ei ne sieltä itekseen takasin tuu.

Sinttu sanoi:

Mun mummo on tällä hetkellä 85-vuotias ja on polttanu 30 vuotta :D
On käynyt tutkimuksissa, mutta mitään keuhkosyöpiä ei oo, ihme kyllä. Sanonu, että turha sitä on enää lopettaa ku kuitenkaa ei oo hirveen kauaa enää elinaikaa (yeah right).

Jos pitäis se tupakointi lopettaa, niin kerrasta poikki olis munki neuvo. Monet kaverit on päässy sillai eroon siitä ja tuntus siltä, että se olis ainoo toimiva keino :rolleyes:

ai täällä on muitakin...*neljäs päivä tupakkalakossa*

Ite poltin 12 vuotta ja nyt 5 kk ollut ilman savun savua. Sitä ennen 2 lopetusyritystä, jotka kesti molemmat 3 kk (taisi olla myös yksi parin viikon lakkokin). Eli ainakin tosissani oon aina yrittänyt, jos vertaa niihin tuttuihin, jotka on lopettanut noin 400 kertaa; jos siihen ruljanssiin lähtee, ei lopettamista ota ikinä vakavasti ja aina se aski tulee taas seuraavana päivänä ostettua.

Mun vinkki on se, että älä lopeta, vaan jätä vaan se päivän eka rööki vetämättä. Jep, kuulostaa vitun tyhmältä, mutta toimii mulla. Katsokaas kun ihmistä kiehtoo kaikki kielletty ja jos tupakoitsija on tehnyt vakaan päätöksen lopettaa ja yksinkertaisesti kieltää itseltään tupakan, käy sen himo sietämättömäksi.

Mä vedin hirveet jurrit ja kunnon krapulapäivänä ei hedarin keskellä huvita polttaa yhtään. Sitten seuraava päivä menee jo helpommin, kun on yks savuton päivä takana. Tällöin ei "lopeteta", vaan jätetään vain se ensimmäinen rööki vetämättä. Viime vuotiset tupakatkin on edelleen piirongin laatikossa, sillä tupakoitsijan pahin pelko on se, että tupakat on loppu. Kun on riittävän monta viikkoa jättänyt sen ekan pöllin päivässä sauhuttamatta, huomaa, että helvetti, mähän oon irti ainakin jossain määrin tupakasta.

Ei saa myöskään mainostaa kaikille, että on lopettanut, sillä silloin polttaminen on vieläkin kielletympää ja taas ollaan heikoilla jäillä kielletyn kiusauksen viettelemänä; itse olenkin ollut koko tämän ajan lakossa, niin muille kuin itsellenikin. Parin savuttoman viikon jälkeen aloin käyttää maltillisesti nuuskaa, sillä mä aidosti tykkään olla riippuvainen nautintoineesta, jos tupakki ei tappais niin varmasti kuin se ikävä kyllä tekee, polttaisin salettiin niin paljon kuin sielu sietäis, maksoi aski mitä tahansa. Tätä ei vain "ei-tupakoijat" tajua, vaan möykkäävät, että riippuvuus on mielen heikkoutta ja muuta paskaa, mutta he eivät sitä kielletyn hedelmän tuomaa ihanaa euforiaa ole kokeneetkaan. Ja lopuksi, myönnä itsellesi, että olet sisimmältäsi tupakoija, valitettavasti lopun ikääsi, sillä itse uskon, että pöllimies on pöllimies hautaan asti, vaikka pöllittelyn lopettaisikin. Ihan niin kuin alkkiksetkin; tauti voi pysyä piilossa, mutta se ei koskaan katoa kokonaan. Odottaa vaan uudelleen aktivoitumistaan. Ajatelkaa aina suurimman himon yllättäessä, että voisin polttaa jos haluaisin, mutta en halua ja sama pätee baarissa; muutama tunti menee vaikka päällä seisten ja huomenna ei niistä kännipölleistä olisi jäljellä kuin suunnaton morkkis ja pääkipu =)

mä lopetin oikeestaan kertaheitolla. tosin en polttanut kuin jonku 5 vuotta, mut kumminki. tuli todettua et lujassa on himo röökiin ja vielä vuosienkin kuluttua joskus tulee sellanen fiilis että nyt maistuis..... joskus myös tupakan savu tuoksuu muka niiiin hyvältä, mikä on kyllä aika käsittämätöntä... toki saatan joskus (hyvin harvoin) viihteellä hiukan "maistaa" mut se menee kyllä päähän kuin metrinen halko eikä olokaan oo kovin kehuttava :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom