Vinkkejä prätkän ostoon!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalmaaja
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Paras on ottaa joku tuttu mukaan joka tuntee kyseisen pyörän mitä on menossa ostamaan. Helpompi se on viat paikallistaa jos kaverilla on ollut sama pyörä ja tietää vähän sen heikkoja kohtia..
Jos ei ole tuttuja niin heittäkää vaikka nettiin ilmotusta, että tarttis ostokaveria ja eiköhän joku lähe mukaan pienestä korvauksesta..
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä kuumottaa,

Itelläki kuumottaa ostaa pyörä ja olen pahasti kallistumassa CBR600 kannalle, mutta ku ei meinaa löytyä sopivaa, olen meinaan senverran kranttu että kelpaa vaan yks väritys, semmonen harmaa musta.

Aikanaan vetasin kevarilla poron päälle, meni muutama kuukausi ennenkuin tohdin ajaa pyörällä (ei tosin ollu tarvettakaan). Mulla oli onni onnettumuudessa että pyörässä oli jotain häikkää, eikä se kulkenut ku jotain 80Km/h, muuten olisin ajanut idioottimaiseen tapaani lämä tiskissä!
 
Zone-sarja -42%
dogi sanoi:
Kiitos, voitko myöntää vielä vaikka kympin alea tuosta jos tuon omat tulpat mukana?

En muista mainitsinko mutta tietenkin huollossa vaihdettiin nesteet. Nyt kun oikein jäin miettimään tuota niin eteen tuli uudet jarrupalat (~25 euroa pari). Pointti on kuitenkin se että yksimukisessa pääsee huomattavasti vähemmällä työkuluissa. Vaikkakin tulpan vaihto on pieni homma niin esim. VFR:n etummaisiin on kohtuullisen hankala päästä käsiksi.

Tiedän, olen kerran vaihtanut VFF:n tulpat ja rivikoneisiin (ZZ-R, FZR) vähän useammin. Heh, voisinkin alkaa täällä oulussa tulpanvaihtajaksi. V4-koneisiin 20 euroa ja R4-koneisiin 12 euroa, jos asiakas tuo omat tulpat.

Mun pointtini oli se, että ei aina tartte viedä huoltoliikkeeseen perustarkastuksia teettämään, tai mikä pahinta, kun mopossa on jokin vika mistä ei ole itsellä tietoa, niin sanoa et laittakaa kuntoon. Jos ei ole ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ensin selvittää mikä siellä maksaa ja viedä sitten korjaukseen jos ei itse sille mitään voi. Tahtovat veloittaa sen 50 euroa kattelustakin, kun eivät ne siellä huollossakaan kaikkea tiedä. Itse vaihdan nyt esim. ne tulpat FZR:ään 30 minuuttiin ja saa vähän vastustaakki. Jos veisin huoltoon, niin alle tunnin se ei tapahtuisi. Olen huomannut, että tunnen itse juuri oman pyöräni paremmin kuin joku yleishuoltomies.

dogi sanoi:
Ikäväkseni voin loppuun vielä todeta että kun seuraavana kesänä konetta taas vakoiltiin erään toisen henkilön toimesta niin kävi ilmi ettei etummaisia tulppia oltu vaihdettu, tuskin siis tarkastettukaan.. 4 tulppaa kuitenkin laskutettiin.

Niin. Ja monellako prosentilla esim. pääkaupunkiseudulla asuvista motoristeista on a) taitoa b) paikkaa c) työkaluja tehdä koneremppa? Ihan rehellinen arvio pitäen mielessä minkälainen keskivertomotoristi nykypäivänä on.

Mihin muuten perustuu se perusolettamus että katupyörällä ajaa 2,5x matkan enskaan verrattuna jos ne ovat samankaltaisessa käytössä, eli esim. sekalaista matka- ja kaupunkiajoa?

Aivan, eli veloitus toimii, mutta työ ei tapahdu. Olen melko varma, että pyöräsi olisi laulanut sen reissun ilman yhdenkään tulpan vaihtoa, koska kaksi jäi kuitenkin vaihtamatta.

Olet aivan oikeassa, että halvempaa on huollattaa yksipyttyistä kuin nelipyttyistä. Tarkoitin vain, että nelipyttyisiäkin tekee ihmiset ja ihmiset voivat niitä siten huoltaakki ja välttämättä se ei maksa enempää. Ihan rehellinen arvio porukan huoltotaidoista? Tiedän, että tankkaukseen se pyörä tietämys yleensä jää, valitettavasti.

Perusolettamusta katupyörästä en esittänyt. Kirjoitin vain omakohtaista kokemusta, että ainakin jamaha laulaa 150 tkm yksillä sisuskaluilla. Pyöränä siis FZR 1000. Toki sen voi omalla käytöllä tuhota ennenaikojaankin.
 
johny sanoi:
Paras on ottaa joku tuttu mukaan joka tuntee kyseisen pyörän mitä on menossa ostamaan. Helpompi se on viat paikallistaa jos kaverilla on ollut sama pyörä ja tietää vähän sen heikkoja kohtia..
Jos ei ole tuttuja niin heittäkää vaikka nettiin ilmotusta, että tarttis ostokaveria ja eiköhän joku lähe mukaan pienestä korvauksesta..

Juuri näin! Kaveri mukaan vaan. Mä voin lähtee edullisesti mukaan ja antaa rehellisen arvion, jos joku on jammun fzr:ää kattelemassa.
 
Lobo sanoi:
Juu enskat on kovia =) Kertokaas näistä kilometrilukemista, mikä on paljon ja mikä vähän?

Sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut, että kuutiot*100 kilometrien jälkeen alkaa olla jo liikaa prätkälle. Esim. 750 cc max 75000 km. Voi olla, että nykypyörät on kestävämpiä. Osta suoraan 750 kuutionen, niin minulle neuvottiin. 600 kuutioinen ei liikuta niin iloisesti 100 kiloista bodaria tai siihen ainakin kyllästyy yhdessä kesässä ja tehokkaampi pyörä on saatava. Vielä on haaveen tasolla prätkän osto.
 
Ei se pyörä nyt käyttökelvoton noiden 'kilometrien' jälkeen vielä ole. Toki tapauskohtausta ja pyörästä riippuvaista. 70-tonnin kohdalle voi pelkkä kytkimen ja kulutusosien vaihto olla edessä jos pyörä pidetty kunnossa.
Uusista pyöristä ei ole niin kokemusta, mutta 70-luvun pyöristä vähän enemmän. Silloinkin isompi kuutioisilla saattoi hyvinkin ajaa 120-150 tuhatta ennen kuin moottoriremppa edessa. Kaverin 1000:lla pyörällä tosin oli ajettu yli 255-tuhatta kun tehtiin kansiremppa. Tämän pyörämallin alakerran kestävyys on ollut tiedossa.
80-luvun pyörissä olen kuullut että olisi tehty vähän epätasaisemmalla laadulla olevia mopoja, tiedä sitten.
Huoltoa vaan ja pyörän kunnossapitoa niin niillä ajaa yllättävän pitkään.
Ja nimenomaan ne huollot ajoissa. Ei sitten kun kaikki alkaa olla jo vähän rikki.
 
vekku sanoi:
Jeps... Kiitos kovasti :D Mitäs mieltä kawa zx 6r:stä??? vm. 95-->

zx6r vei varmaan kaikki kuussatasten testit 95 - 98, kunnes vuonna 99 tuli yamahalta r6. Vanhemman kun 95 vuoden cbr:n voi vielä ostaa, sen jälkeen tarjolla on aina ollut parempiakin vaihtoehtoja. Tai riippuu mistä tykkää, cbr on aina ollut se "hyvä kaikessa mutta ei paras missään" -mopo. Kawasakilla oli vielä 90-luvun alussa venttiiliongelmia mopoissaan, mutta zx6r ja zx9r:ssä näitä ei enää ole. Joskin venttiileiden säätöväli on edelleen kawasakilla 12tkm kun yamahalla jopa 42tkm. Muilla jotain tältä väliltä (24tkm tjsp.).

Itsellä on ollut kaks kawasakia (zxr ja zx9r) ja yks yamaha (fz750) eikä mitään ongelmia minkään mopon kanssa. Ongelmia tulee merkistä riippumatta jos huolloista luistaa. Itse olen ollut tyytyväinen kawasakiin. Kaikilla on aina joku kaveri joka on omistanut jonkun pommin kawasakin, jonka takia kaikki kyseisen merkin mallit on ihan huonoja. Jos ei nyt uus 600cc gsx-r vie kawan titteliä tänä vuonna, niin kawalla on sentään nopein kyykky joka luokassa ;)
 
Kaikille pyörän ostoa suunnitteleville voin kertoa hyvän vinkin; tuolta osto/myynti -osiolta löytyy loistava Yamaha YZF1000R Thunderace, 145hv joten tuntuu edes sen ensimmäisen kesän suht ripeeltä peliltä, nimittäin kaikkein tehokkaimmatkin pyörät tuntuvat hetken päästä mopoilta...kaikkeen tottuu!

Tuo edellä mainittu loistava menopeli nähtävillä Tampereella!!!
 
protoni sanoi:
zx6r vei varmaan kaikki kuussatasten testit 95 - 98, kunnes vuonna 99 tuli yamahalta r6. Vanhemman kun 95 vuoden cbr:n voi vielä ostaa, sen jälkeen tarjolla on aina ollut parempiakin vaihtoehtoja. Tai riippuu mistä tykkää, cbr on aina ollut se "hyvä kaikessa mutta ei paras missään" -mopo.

Aivan, riippuu ihan siitä mihin mopoa tarvitsee. Suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan laske niin että mitä yyberimpi kyykky sen parempi. Tuo 95-> ero Hondan ja muiden merkkien välillä johtuu siitä että esim. jammulla oli erikseen kyykyt supersport luokkaan ja catti vähän enempi mukavuudenhaluisille. 600 cbr (F-malli!!) on ollut jossain noiden välimaastossa. Vie catteja yms radalla ja voittaa esim. kutosninjan perseystävällisyydessä muttei tosiaan ole se keisari kun mukaan otetaan ihan oikeat kyykyt.

Kawasakilla oli vielä 90-luvun alussa venttiiliongelmia mopoissaan, mutta zx6r ja zx9r:ssä näitä ei enää ole. Joskin venttiileiden säätöväli on edelleen kawasakilla 12tkm kun yamahalla jopa 42tkm. Muilla jotain tältä väliltä (24tkm tjsp.).

Totta. Yksi syy 90-luvun alkupuolen mallien probleemiin kawalla on muistaakseni se että joku alihankkija käytti kannessa turhan pehmeää / huonolaatuista metalliseosta joka johti ongelmiin myöhemmässä vaiheessa mutta ei tietenkään tullut esille uuden mopon kanssa. Vittumainen vika.

Itsellä on ollut kaks kawasakia (zxr ja zx9r) ja yks yamaha (fz750) eikä mitään ongelmia minkään mopon kanssa. Ongelmia tulee merkistä riippumatta jos huolloista luistaa. Itse olen ollut tyytyväinen kawasakiin. Kaikilla on aina joku kaveri joka on omistanut jonkun pommin kawasakin, jonka takia kaikki kyseisen merkin mallit on ihan huonoja.

Jep, klaaneja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Kawasaki nyt vaan sattuu tuoksahtamaan vähän pahalle, ei siinä mitään sen vakavampaa :D

Jos ei nyt uus 600cc gsx-r vie kawan titteliä tänä vuonna, niin kawalla on sentään nopein kyykky joka luokassa ;)

ööööööö... Kun tuosta cebarista puhuit niin unohditko kokonaan sen mallin joka Hondalla kisaa kyykkyjen luokassa.. hyvähän se on verrata F malleja ärriin ja tuplaärriin.. jotenkin meikäläisellä on sellainen muistikuva että CBR600RR pyyhki muilla takamusta tullessaan markkinoille (nimenomaan ratatesteissä). En sitten tiedä mitä nopeutta tarkoitat. Ovathan jotkut 12R:t ja bussit nopeita kun repii rajoittimet pois ja tunkee fööniä sisään mutta jos minä haluan mennä kovaa ja suoraan niin varaan tiketin finnairilta, ei siinä sen kummempaa taitoa tarvita ;)

Ihan oikeasti, noiden toisten, enemmän prätkiin keskittyneiden, foorumeiden pojat olisivat ihan onnesta soikeena (kawa-klaani siis) jos voisit heittää minulle linkin testiin joka näyttää toteen sen että kawa on kaikilla malleillaan ratatestien nopein. Etenkin tuo 750cc luokka kiinnostaa..
 
treenaisko sanoi:
Sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut, että kuutiot*100 kilometrien jälkeen alkaa olla jo liikaa prätkälle. Esim. 750 cc max 75000 km. Voi olla, että nykypyörät on kestävämpiä. Osta suoraan 750 kuutionen, niin minulle neuvottiin. 600 kuutioinen ei liikuta niin iloisesti 100 kiloista bodaria tai siihen ainakin kyllästyy yhdessä kesässä ja tehokkaampi pyörä on saatava. Vielä on haaveen tasolla prätkän osto.

Riippuu tosiaan paljon yksilöstä, huolloista ja merkistä/mallista eli koneesta. Esimerkkinä kestävyydestä voitaneen käyttää hondan 750cc VFR:ää. Tiedän yksilön jolla oli viimeksi asiaa tarkastellessani ajettu 136000 mailia ilman sen suurempia probleemia. Aika näyttää miten nämä tämän hetken korkeaviritteiset supersport-kyykyt kestävät ajoa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Titan sanoi:
Kaikille pyörän ostoa suunnitteleville voin kertoa hyvän vinkin; tuolta osto/myynti -osiolta löytyy loistava Yamaha YZF1000R Thunderace, 145hv joten tuntuu edes sen ensimmäisen kesän suht ripeeltä peliltä

Pahoittelen jos sekaannun toisten ihmisten myyntipuuhiin (no toisaalta, tämähän on foorumin keskustelu osio joten se laskettakoon edukseni) mutten kyllä lähtisi suosittelemaan tuon tehoista (ja painoista) pyörää ensipyöräksi. Tokihan se teho on kivaa mutta sanottakoon nyt syyksi vaikka sitten se että sen moniraajahalvauksen korvauksia maksetaan sitten minunkin liikennevakuutusmaksullani. Ei kiitos. Viime kesänä nähtiin ikävä kyllä useammin kuin kerran mitä suuritehoinen mopo tekee innokkaan vasta-alkajan käsissä.
 
dogi sanoi:
Aivan, riippuu ihan siitä mihin mopoa tarvitsee. Suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan laske niin että mitä yyberimpi kyykky sen parempi. Tuo 95-> ero Hondan ja muiden merkkien välillä johtuu siitä että esim. jammulla oli erikseen kyykyt supersport luokkaan ja catti vähän enempi mukavuudenhaluisille. 600 cbr (F-malli!!) on ollut jossain noiden välimaastossa. Vie catteja yms radalla ja voittaa esim. kutosninjan perseystävällisyydessä muttei tosiaan ole se keisari kun mukaan otetaan ihan oikeat kyykyt.

Nykymittapuun mukaanhan noi 90-luvun kyykyt on vaan sporttisia touring-mopoja.

Totta. Yksi syy 90-luvun alkupuolen mallien probleemiin kawalla on muistaakseni se että joku alihankkija käytti kannessa turhan pehmeää / huonolaatuista metalliseosta joka johti ongelmiin myöhemmässä vaiheessa mutta ei tietenkään tullut esille uuden mopon kanssa. Vittumainen vika.

Aika pitkälti kaikissa yli 10v vanhoissa kawoissa noi wiat on jo korjailtu, eikä venttiiliongelmia pitäis olla jos huolloista pitää kiinni. Pätee yhtälailla muiden merkkien kohdalla.

ööööööö... Kun tuosta cebarista puhuit niin unohditko kokonaan sen mallin joka Hondalla kisaa kyykkyjen luokassa.. hyvähän se on verrata F malleja ärriin ja tuplaärriin.. jotenkin meikäläisellä on sellainen muistikuva että CBR600RR pyyhki muilla takamusta tullessaan markkinoille (nimenomaan ratatesteissä). En sitten tiedä mitä nopeutta tarkoitat. Ovathan jotkut 12R:t ja bussit nopeita kun repii rajoittimet pois ja tunkee fööniä sisään mutta jos minä haluan mennä kovaa ja suoraan niin varaan tiketin finnairilta, ei siinä sen kummempaa taitoa tarvita ;)

En nyt jaksa kaikkia testejä kaivaa läpi, mutta kyllä kawasaki tais noista kusiaisten testeistä useimmat voittaa viime vuonna. Testithän on vähän ratakohtasia jne. mikä missäkin voittaa, mutta mm. bikessä kawa tais voittaa sekä maantie- että ratatestin. Eikä siellä enää f-mallia rinnalla testattukkaan. Onhan kawasaki tosin yli-iso kuusdesisten testeihin kun kuutioita on 636.

Ihan oikeasti, noiden toisten, enemmän prätkiin keskittyneiden, foorumeiden pojat olisivat ihan onnesta soikeena (kawa-klaani siis) jos voisit heittää minulle linkin testiin joka näyttää toteen sen että kawa on kaikilla malleillaan ratatestien nopein. Etenkin tuo 750cc luokka kiinnostaa..

Tuskin semmosta yhtä testiä on olemassakaan. Kuussatkuissa vei viime vuonna "voiton", mutta ilmeisesti alustavissa testeissä uus susuki on jollain radalla ollut nopeampi. 750cc luokkahan ei edes oo mikään luokka, vaan jonkinlainen välimalli. Koska suzuki valmistaa kyseisen kuution pyöriä ainoana näistä neljästä suuresta jaappanilaisesta, niin sallittakoon niille sen "luokan" titteli. Kawalta voi vielä saada jotain wanhoja zx7r:iä, mutta uutena ei enää.

Uusista litrasista on ollut jo jokunen testi, ja kawasaki on parilla radalla pitänyt nopeinta kyytiä. Tossa on vaikka Saksalaisten testi. Viimeseltä sivulla on toi olennainen, eli kawalla nopein kierrosaika ja voitti testin yli 20 pisteellä http://www.998r.info/Berichte/1000erTestPS2004Klein.pdf. Sit viimesenä toi 12r.. Noh nehän nyt onkin varsinaisia ratapyöriä. Lainataan nyt vaikka (08/03) Fast Bikes-lehdessä ollutta vertailua XX, ZZR1200, Busa ja 12R. 12R voitti sanoin "When you simply have to have the biggest, baddest motherfucker of a motorcycle, then only the 12R will do. A truly awesome motor combined with excellent handling and rock hard good looks win it for me".

Kuten jo sanottua, paremmuusjärjestyshän on vähän ratakohtasta ja monen muunkin asian summa. Lisäks kun noita ensimmäisiä busa vs 12r ratatestejä luki, niin toinen kuski ajo bussilla ja toinen 12r:llä parempia aikoja. Riippuen kumpi paremmin istuu hansikkaaseen. Kyllähän mä vähän noita testejä tulkitsen wihreet kawa-lasit päässä, mutta onhan kawalla nyt oikeestikkin hyvä malli jokaisessa luokassa, eikä pitäis enää mitään venttiilimurheita olla. Tosin itse aiheesta on vähän ajauduttu, jos joku tosiaan oli ensimmäistä mopoo ostamassa. Ratatestin voitto ei aina tarkota samaa kun paras mopo normaalikäyttöön. Kaupungissa sillä 0.5 s hitaampaa ratavauhtia pitävälläkin mopolla on yleensä ehtiny. Useamman mallin koeajolla yleensä selviää se paras mopo itselle ;) .
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom