Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Cardhu 12 yo Single Malt, (Speyside)

cardhu-12yearold-malt-whisky1.jpg

Kellää kokemuksia tästä? Ei varmaan vielä viitti avata tuota, vaikkei tällä hetkellä olekkaan ku 1 pullo avattuna, tosin tuota saa alkostakin melkeen samaan hintaan ku mit' kreikasta, josta siis tuo minun puteli tuotu ulkomaantuliaisina.

Hassu homma sinänsä kun käskin tuoda viskipullon ja laitoin viestiin että nämä sanat pitää löytyä "Scotch, Islay, Single Malt"
Mutta Speysideuisgehan sieltä tulikin. Väliäkös tuolla, silllä luulis mallasviskinä takaavan jonkilaisen maun. :P

edittiä:

tosin tuotahan käytetään suuressa määrin Jouni Kävelijöissä, niistäkään en kyllä ole ku perus mustaa ja punasta maistanu.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla aukaistu Cardhu noin viikko sitten ja 2 maistelua tehty. Ja tänään seuraavan kerran. Tähän mennessä oikeastaan olen hieman pettynyt siihen mikä kuva mulla oli siitä kun kerran aikaisemmin vuosia sitten olin maistanut tuota. Kun on jonkin verran vuosien varrella savuisia ja sherryisiä viskejä juonnut niin tuo alkaa olla liian kevyt. Eli tuon keveys, hunajaimuus, sellainen kesäviskisyys tekee mulle jo liian "mauttomaksi" sen.
Mutta annetaan tänään sille uusi mahdollisuus ja jos kerkeen niin laitan uutta arviota siitä.

Hieman huono arvostella sillä oli tulista ruokaa ja jälkkäris otin tuota Cardhua. Mutta edelleen on kevyt ja mauton, mielestäni. Ehkä nyt puski sellainen alkoholi liiaksi päälle ja ei voinut puhua "linnunmaidoista" kuten joissakin on tuo arvosteltu. Jos tuohon saisi hieman enempi jotain vaikka makeutta niin muuttaisi paljon profiilia.

^
No nyt on itekki testailtu tuota, en tiedä sit onko paha-kaula-efekti mutta ite kans huomaan tuon mauttomuuden ja keveyden, varsinki kun tottunu siihen että viskissä on luonnetta ja makua, oli se sit islayta tai joitain harvoja highlandin viskejä mitä on tullu maistettua. Jotain makuja/hajuja tässä on kuite havaittavissa, hunajaa ja kukkamaisuutta. Kaitpa tää tällaseks kesäviskiks just käy.

Varmaan pitää kattoa myöhemmin sit joskus kun on puolilleen menos toi pullo et miltä se vaikuttaa kun on ollu hapen kans tekemisis.

Zone-sarja -42%
Lagavulin 16y ja Glenlivet Nadurra 16y olis tuolla kaapissa odottelemassa, tulee niin vähän maisteltua viskiä ettei ole raaskinu vielä edes avata:D Iltojen pimentyessä..

Glenfiddich 30y tuli maisteltua viime jouluna Shenzhenissä. Oli kyllä äärettömän hyvä. Tuttu Glenfiddichin maku tuntui mutta alkoholi ei käytännössä polttanut suussa yhtään, eli oli erittäin pehmeä. Aluksi hieman jopa pelkäsi tulleensa huijatuksi vaikka hienossa hotellissa oltiinkin. Vasta niellastaessa tuntui se alkoholin tuttu polte ja kyllä sen paukun jälkeen huomasi että ihan aitoa tavaraa oli. Tuota tunnetta jos pääsisi jokaisen viskin kanssa tuntemaan niin en varmaan muuta joisikaan. Hintaahan tuollaiselle kyllä tulee, mut ehkä se lottovoitto on ensi viikonloppuna edessä niin voipi useamman pullon ostella:)

Olen itsekin tipan maistanut tuota 30-vuotiasta Glenfiddichia, ja olihan se maukasta. Eikä se nyt sinällään ole mikään mahdottoman hintainen, oliskohan ollut 249€ Amsterdamin lentokentällä pari viikkoa sitten. Tollakin summalla vaan saa jo kaikenlaista muutakin juotavaa, niin kukin saa päättää, että onko toi sen arvoista vai ei. Oli tuolla kentällä joku muukin Glenfiddich, jonka hinta kipusi pariin tonniin, mutten kerennyt kysymään, että mikähän moinen mahtoi olla.

Pystyttekö erottamaan 12v ja 18v viskin toisistaan maistamalla? Merkillä ei ole väliä. Kattelin vain hintoja taxfreessä ja hinta hyppää melkein puolet lisää.

Pystyttekö erottamaan 12v ja 18v viskin toisistaan maistamalla? Merkillä ei ole väliä. Kattelin vain hintoja taxfreessä ja hinta hyppää melkein puolet lisää.

Pystyy erottamaan. Itse olen tehnyt jo vuosia sellaisia testejä että emäntä laittaa vaikka 6 pieneen pulloon erilaisia viskejä(omista avatuista viskeistä). Ja sitten mökillä aina yhden viskin per ilta maistelen ja kirjaan ylös fiilikset sekä minkä arvelen sen olevan. Nykyään menee varsin hyvin kohdalleen.

cardhu-12yearold-malt-whisky1.jpg

Kellää kokemuksia tästä? Ei varmaan vielä viitti avata tuota, vaikkei tällä hetkellä olekkaan ku 1 pullo avattuna, tosin tuota saa alkostakin melkeen samaan hintaan ku mit' kreikasta, josta siis tuo minun puteli tuotu ulkomaantuliaisina.

Hassu homma sinänsä kun käskin tuoda viskipullon ja laitoin viestiin että nämä sanat pitää löytyä "Scotch, Islay, Single Malt"
Mutta Speysideuisgehan sieltä tulikin. Väliäkös tuolla, silllä luulis mallasviskinä takaavan jonkilaisen maun. :P

edittiä:

tosin tuotahan käytetään suuressa määrin Jouni Kävelijöissä, niistäkään en kyllä ole ku perus mustaa ja punasta maistanu.

Tämä on ensimmäinen kunnon sigle malt jota olen ostanut. Olisiko ollut kultaisella -90 luvulla. Sen muistan, että itse en ollut vaadittavaa 20 ikä vuotta, joten nakitin kaverin hakemaan sen Tampereen itsepalvelu alkosta. Itsepalvelu alko oli muuten tuohon aikaan maaseutukaupungin kasvatille uusi kokemus.

Viskin juomisesta en tuohon aikaan tiennyt mitään, joten join sitä jäiden kera.. Noh, hyvää oli :)

Jos nyt oikein yhtään muisteleen, niin aika kevyt ja "helppo" juotava tuo oli. Itsekkin myöhemmin Islay tuotteisiin hurahtaneena ei ehkä se omin. Mutta toisaalta, tuolla viskillä on se "ensimmäisen" hohto. Vähän olen harkinnut, josko vielä uudelleen ostaisin pullollisen. Nyttemmin kun on noita "venetervoja" tullut juotua monta litraa, niin ehkä sitä osaisi arvostaa hennomppaakin makuelämystä.

Pystyn kyllä erottamaan. Joissakin tapauksissa ero ei mun mielestä ole niin merkittävä, et sitä lisähintaa kannattaa maksaa. Esmes Caol Islassa ero 12yo ja 18yo:n välillä ei ole mitenkään hirveän suuri. 18yo on tietty jonkin verran pehmeämpi. Ite oon tykännyt 12yo:n mausta enemmän kuin 18-yo:n mausta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pystyn kyllä erottamaan. Joissakin tapauksissa ero ei mun mielestä ole niin merkittävä, et sitä lisähintaa kannattaa maksaa. Esmes Caol Islassa ero 12yo ja 18yo:n välillä ei ole mitenkään hirveän suuri. 18yo on tietty jonkin verran pehmeämpi. Ite oon tykännyt 12yo:n mausta enemmän kuin 18-yo:n mausta.

Itsellenikin on tullut pettymyksiä että eipä se 18yo tai vanhempi olekaan parempaa kuin esim. 12yo.

Lagavulin 16yo maistu aika hyvälle Haltin autiotuvan kuistilla kuksasta nautittuna eräänä iltana viime viikolla. Tulppaanilasi olisi heikentänyt makuelämystä.

Onko täällä muitakin, joille maistuu viskeistä bourbon parhaiten? Hyviä juomiahan noi kunnon skottilaiset on, joista täällä on keskusteltu runsaasti, mutta jos jotain viskiä vetelee sellaisenaan, niin bourbon uppoaa parhaiten. Kentucky Gentlemanin avasin eilen... hintaansa nähden pätevää...

Maistelen juuri Cadenheadin pullottamaa 21-vuotiasta Caol Ilaa. Arvokkaasti on ikääntynyt. Ostin vain 5 cl minipullon, samasta tynnyristä olisi ollut vielä 1 täyskokonen jäljellä kyseisessä kaupassa. Huomenna mahdollisuus käydä hakemassa. Harkitsen vakavasti asiaa.

Onko täällä muitakin, joille maistuu viskeistä bourbon parhaiten? Hyviä juomiahan noi kunnon skottilaiset on, joista täällä on keskusteltu runsaasti, mutta jos jotain viskiä vetelee sellaisenaan, niin bourbon uppoaa parhaiten. Kentucky Gentlemanin avasin eilen... hintaansa nähden pätevää...

Tähänkin sopii hyvin se "paskat viinat ketju on erikseen" :). No ehkä sitä bourbonia saa lipittää...

M: Would you care for a drink?
James Bond: Your predessesor kept some cognac in the top drawer of…
M: I prefer Bourbon. Ice?
James Bond: Yes.
...vaikka Judi Denchin "M" ei Bernard Leen veroinen olekaan.

Arvoisat loppasuut. Tässä viskilasin äärellä aamun pikkutunneilla aloin pohtimaan, että mitähän viskiä sitä olisi syytä seuraavaksi ostaa reissuilta mukaan maisteltavaksi.

Valoitan kuitenkin ensin hieman kuinka tämän jalon juoman äärelle olen joutu...päätynyt.
Opiskeluaikoina päämääränä oli yleensä (siis aina) ultimaalinen päihtyminen, johon tarkoitukseen poistin joskus hetken mielijohteesta pullon alkon halvinta viskiä, jonka nimeä en nyt sattuneesta syystä muista. Lopputuloksena kaikkien aikojen pahin krapula ja inhotus koko tätä niin jaloa nautintoainetta kohtaan. Kerrankos sitä kuitenkin rohkaistuin uudelleen ja ostin putelin Chivas Regalin 12yo ja tulin siihen tulokseen, että ihan suun myötäistähän tämä on pieninä annoksina nautittuna. Seuraavana oli vuorossa vastaavan tislaamon 18yo gold signature, jonka havaitsinkin olevan jopa hieman maukkaampaa kuin 6 vuotta nuorempi versio. Tämän jälkeen taisi tulla pari putelia Laphroaigin 10yo, joista tuli totaalinen wau-elämys! Tästä viisastuneena seuraavana oli vuorossa 18yo versio, jota seurasi quarter cask, joka oli mielestäni parasta kyseisen tislaamon em. tuotteista. Samaan aikaan oli viskihyllyyn ilmestynyt pullo Ardbegin 10 yo, joka veti jopa hiuksen hienosti pisteet kotiin Lapparilta. Viskin ensikosketuksen ja Ardbegin välissä pääsin maistelemaan jos jonkinlaisia tisleitä, joista päällimmäisenä jäi mieleen Lagavulin 16yo, joka jokin aikaa sitten tarttui lentokentän tax freestä mukaan. Nyt sitä tässä maistellessa tulin siihen tulokseen, että olin muistanut prikulleen oikein. On niin hyvää, että taidanpa ottaa vielä toisenkin.

Ai niin, se koko postauksen pointtihan oli, että mitäpäs suosittelisitte seuraavaksi hankinnaksi?

Smokehead on aika edullinen whisky joka muistuttaa lagavulinia mutta nuoremmalta!
Suosittelen että kokeilee!

Highland Parkilla ja Caol Ilalla on molemmilla hyvät perus 12v whiskyt.
Ja jos 18v jommasta kummasta maistaa niin Mmmmmhmmmm ku on hyviä!!

Lagavulinin 12v cask strenght on loistava whisky ja samaa pätee Lagavulin Double Matured (distillers edition) joka muistuttaa 16v version, mutta enemmän kompleksi! En oo monien pullojen jälkeen vieläkään osanut päättää kumpi on parempi, 16v vai double matured...

Jos Lagavulin on nyt ensimmäisenä listalla, niin Lagavulin 12 yo cask strength kannattaa ehdottomasti kokeilla. Monet rankkaavat paremmaksi kuin normi 16 yo Lagavulinin, mikä on Islayn ystävien keskuudessa aika kova meriitti. Edellisen postin lisäksi suosittelen kokeilemaan Ardbegin tuotteita normi 10 yo lisäksi, mikä oli ilmeisesti maistunut oikein hyvin. Jos pää pitää saada täyteen savua ja turvetta niin Supernova tai nuotiosavu/bbq henkinen Alligator, loistavia molemmat. Vastaavasti sherrytynnyrissä kypsytetty Uigeadail tuo miellyttävää pehmeyttä Ardbegin klassiseen savun makuun. Viimeksi mainittu ei todellakaan ole mikään sherrytynnyrissä pilattu tyttöjen viski, vaan erittäin hieno juoma mistä pohjalta löytyy savuinen Arbeg. Suosittelen erityisesti niille, joiden makuun Ardbeg 10 yo on liian hyökkäävä.

Viimeksi muokattu:
Kellään kokemuksia Courriere XO:sta?

Sheriffiin verrattuna menee kahvin aveccina erittäin hyvin. Makeampi ja mukavan pehmeä. Haju vain tuo mieleen semmoisen pontikkamaisen viinan hajun - tai siis tuoksun.

Ei muuten mutta sattumalta tuommoinen jäi käteen viime alkon reissulla, kun piti jotain muuta kuin yhden tähden jalmaria ostaa.

En ole mikään konjakin ystävä mutta nyt sattui itselleni kohtuu hyviä konjakkeja parikin maisteluun. H by Hine VSOP Cognac ja toinen Chateau de Beaulon 7 Year Old Cognac. Kumpikin maistui kesällä kahvin ja jonkun marjaleivoksen kanssa jälkkärinä varsin hyvin.

Latest posts

Back
Ylös Bottom