Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olitko juonut aiemmin kyseistä viskiä vai jotain muuta Juraa? Jonkin verran kun viskit vaihtelee ihan tislaamojen omienkin tuotosten kesken. Itsekin huomannut, että turhan herkästi leimaa koko tislaamon yhden tai kahden viskin perusteella. En tiedä itse makuaistin muuttumisesta, mutta makumieltymykset muuttuvat ainakin. En tiedä puhunko miten palturia, mutta usea alkujaan savuisten viskien ystävä lähtee vähän "maukkaammalle" linjalle ajan myötä?

En ole juonut tuota vaan perus versiota yhden kerran. Mutta monesta arviostakin olen saanut sellaisen kästiyksen että ei hyvää. Makuaisti vaihtelee pirusti. Joskus on esim HP12yo maistunut varsin pahalle kun taas toisella kerralla ollut aivan suurta herkkua. Samoin viskissä on eroa että onko juuri aukaistu pullo vai jo pitempään ollut auki jne. Makumieltymykset muuttuvat iän myötä sen olen huomannut. Itselläni viskeissä ei ole suurta muuttumista ollut ja oikeastaan viellä edelleen haen sitä "parasta" mutta listan huipulle sijoituvat Caol ila, HP:n tuotokset, Taliskerin tuotokset sekä Bowmoren enigma. Myöskään Glenfiddich,Balvenie,Benromach,Finlaggan ja Glenlivet eivät ole huonoja.
Olen myös tehnyt muutamia omia "miksauksia" ja niissä savuinen sekä sherryinen viski yhdessä ovat olleet hyviä. Joten tuolle saralle hieman enempi kallistun.

Samoin viskissä on eroa että onko juuri aukaistu pullo vai jo pitempään ollut auki jne. Makumieltymykset muuttuvat iän myötä sen olen huomannut. Itselläni viskeissä ei ole suurta muuttumista ollut ja oikeastaan viellä edelleen haen sitä "parasta" mutta listan huipulle sijoituvat Caol ila, HP:n tuotokset, Taliskerin tuotokset sekä Bowmoren enigma. Myöskään Glenfiddich,Balvenie,Benromach,Finlaggan ja Glenlivet eivät ole huonoja..

Olen ollut huomaavinani, että maku muuttuu avaamisen jälkeen, ts ensimmäinen lasillinen maistuu erilaiselta.. Enkä tarkota koko lekan kippaamista kerralla :) Tänään on koetuksella ollut Ardbeg Alligator, Laphroaig triple wood ja lagavulin distillers edition 1994. Loistavaa settiä, joista ardbeg taitaa napata kruunun. Caol ilan Distillers edition on oivalllista myös, mutta on tällä hetkellä varastosta haihtunut. Taliskerin tuotoksista tähän mennessä parhaita on ollu 57 north, ja distillers edition. Bowmoren mariner maistui, enigmaan en ole tutustunut. Hyviähän on paljon, osa on jo kipurajan tuolla puolen..

Mistähän kannattaisi ostaa tuo Riedelin Single malt lasi? Että sais halvemmalla kuin stockalta 50e 2kpl. Siis netistä tilattaessa? Pääsis sitten testailemaan kunnolla tätä Laphroaigin 10yo single malttia. :) on tuota konjakkilasista jo tullu maisteltua mutta mielummin tuosta. Olipa vaan hyvää näin harrastelija-aloittelijalle, kun ekan kerran single malttia nautin.

Mistähän kannattaisi ostaa tuo Riedelin Single malt lasi? Että sais halvemmalla kuin stockalta 50e 2kpl. Siis netistä tilattaessa? Pääsis sitten testailemaan kunnolla tätä Laphroaigin 10yo single malttia. :) on tuota konjakkilasista jo tullu maisteltua mutta mielummin tuosta. Olipa vaan hyvää näin harrastelija-aloittelijalle, kun ekan kerran single malttia nautin.

Inska tilasi noita Riedeleitä jostain, varmaan kertonee mistä. Tässä juttua:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalo...astioiden-vaikutus-syoemis-juomiskokemukseen/

Kodin ykkösessä on ollut monasti 35e pintaan toi pari.

Minusta rahojen tuhlaaminen joihinkin Riedelin merkkilaseihin on ihan turhaa. Tuosta esimerkiksi aromilasia hintaan 5,90€/kpl ja kuuden boksi himaan, niin saa paljon alle kahden lasin hinnan 6 kappaletta himaan, ja on mistä tarjota kavereillekin. Halvemmallakin saa, en vaan kuollaksenikaan muista, että mistä itse tilasin enkä jaksa nyt alkaa kaivelemaan. Linkki: http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=1596

Se ero, jos sitä nyt Riedelin lasin ja brändittömän aromilasin välillä edes on, on niin mitätön, että en keksi yhtään järkevää syytä noiden ensinmainittujen hommaamiseen.

edit. pehmennetään tota edellistä sen verran, että onhan toi Riedelin lasi muistaakseni hieman isompi ja aukeaa päästä eri tavalla, kuin tavallinen aromilasi, ja jos juominen tuon mallisesta miellyttää enemmän, niin luonnollisesti kannattaa ostaa sellainen. Mutta vastaavan mallista lasia varmaan saa halvemmallakin, kun tuo yksittäinen seikka ei minusta oikeuta lähes nelinkertaista hintaa esim. tuohon linkattuun aromilasiin verrattuna.

edit2. kun nyt avasin silmänikin, niin saman linkin takana myös erityisesti viskille tarkoitettua lasia hintaan 5,50€/kpl.

Vaikka lasi ei vaikuttaisi makuun millään tavalla, on mielestäni tyylikkäämpää ottaa maistit laadukkaasta lasista, jos juomakin on laadukasta. Voisihan sitä ruokansakkin syödä aina vaikka kertakäyttöastioista. Juomien hintaan nähden Riedelin lasit ei mielestäni ole kallis sijoitus.

Onko tyylikkäämpää juoda Laphroaiginsa Riedelin merkkilasista? Ehkä näennäisesti joo. Antaako se jotain lisäarvoa itse maistelukokemukselle? Minusta ei. Näin minä tämän asian arvotan, mutta makuasioitahan nämä ovat.

Se lasin malli ratkaisee. Ei se, minkä merkkinen se lasi on.

Makuasioitapa hyvinkin. Itselleni ruoassa kattaus on puoli ruokaa ja myös juomapuolella tietyillä puittella on paljon merkitystä ja lisäarvoa. Jos lapparipullon hinnalla saa parit Riedelin aromilasit, nin en näe sitä turhaksi sijoitukseksi. Samoin Riedelin viinilasi maksaa about normaalin viinipullon verran.

Onko tyylikkäämpää juoda Laphroaiginsa Riedelin merkkilasista? Ehkä näennäisesti joo. Antaako se jotain lisäarvoa itse maistelukokemukselle? Minusta ei. Näin minä tämän asian arvotan, mutta makuasioitahan nämä ovat.

Se lasin malli ratkaisee. Ei se, minkä merkkinen se lasi on.
Olen sitten ehkä tässäkin asiassa liian sivitysmätön, mutta Uigeadail, Lagan Distillers Edition tai Lapparin Triple Wood menee useimmiten takkatulen ääressä Iittalan mustasta teemukista. Tuoksuu ja maistuu ihan samalta veti noita mistä kupista hyvänsä. Paska viski on paskaa kupista riippumatta ja Uigeadail on loistavaa vaikka pullon suusta. En ole kattajia muutenkaan, grillattua Kobea voi vetää vaikka kertakäyttölautaselta, ei se makuun mitään vaikuta.

Olen sitten ehkä tässäkin asiassa liian sivitysmätön, mutta Uigeadail, Lagan Distillers Edition tai Lapparin Triple Wood menee useimmiten takkatulen ääressä Iittalan mustasta teemukista. Tuoksuu ja maistuu ihan samalta veti noita mistä kupista hyvänsä. Paska viski on paskaa kupista riippumatta ja Uigeadail on loistavaa vaikka pullon suusta. En ole kattajia muutenkaan, grillattua Kobea voi vetää vaikka kertakäyttölautaselta, ei se makuun mitään vaikuta.
Vaikka mä Riedelin lasien hankkimista pidänkin turhana, niin ihan noin pitkälle en mene lasien kanssa minäkään :) Se on meinaan jo vähän hyvän juoman halventamista, jos sitä tarjoilee ihan mistä lasista tai mukista sattuu.

Periaatteessa samaa mieltä tuosta, että hyvä viski on hyvää ja huono huonoa, mutta kyllä hyvä alkoholi kuuluu tarjoilla ja juoda asiaankuuluvasta lasista. Siinä rupeaa olemaan kyseessä jo muutkin seikat tyylipisteiden sijaan, jos jostain puukupista vetelee. Ne aromi- ja viskilasit ovat ihan syystä sen mallisia, kuin ovat ja antavat oman lisänsä juoman nauttimiseen.

Eli jos viskiä haluaa pyöritellä, haistella ja maistella, niin minusta siinä pitäisi ehdottomasti olla aromi- tai viskilasi, mutta jos sitä haluaa hörppiä sen enempää ajattelematta, niin sitten voi minun puolestani vetää vaikka pullon suusta saunan lauteilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
normaalisti täällä juodaan tumblerista mutta sitten kun niitä parempia viskejä oikein maistellaan ja varsinkin uusia tuttavuuksia on noi riedelit hyllyssä.. tosin ostin ne kun stockalle oli lahjakortti.

nyt siellä oln valikoimassa ollut myös Gleincairn lasi jota viskikaappi.net:ssä on myös kehuttu.. eikä hintakaan ole paha 4,90€/kpl

pilkun viilantaa.. siis tarkotit varmaan riedelin single malttia? toi vinumhan kattaa koko sarjan kaikkineen viini,cocktail jne. laseineen :D

ei tollanen aromipesäkään sinäänsä ole huono, mutta se tulppaanin muotoinen lasin reuna (toi single malt) ja ohut lasi autaa siinä, että viski valuu kielenpäälle kapeana norona, jolloin aromit tulevat kielellä paremmin esiin sekä pallomaisuus korostaa taas sitä alkoholia tuoksussa...

Joo, sitäpä juuri. :D

Pointti lähinnä se et toi lasin malli mahdollistaa lepposamman retkottamisen sohvalla, missä viski yleensä uppoaa. Noi tulppaanilasit tuppaa olemaan kooltaan pienempiä ja malliltaan sellasia ettei mene käteen samalla tavalla kivasti. Makuerot menee kyl sinne suuntaan, mut kokonaiskokemus taas aromipesälle. :) Tai sit en vaan osaa.

Kärkäs kirjoitus johon ei voi vastata muuta kuin että olet väärässä, niin VÄÄRÄSSÄ!

Kokemuksen perusteella lasi vaikuttaa suurestikin juoman makuun ja tuoksuun ja ei todellakaan ole ihan sama mistä kiposta liemensä ryystää. Itse pidän pyhäinhäväistyksenä sitä että litkisin 100e viskiä teemukista koska teemukista nautittuna en takuuvarmasti saa juomastani rahoille vastinetta.

Makuasioitapa hyvinkin. Itselleni ruoassa kattaus on puoli ruokaa ja myös juomapuolella tietyillä puittella on paljon merkitystä ja lisäarvoa. Jos lapparipullon hinnalla saa parit Riedelin aromilasit, nin en näe sitä turhaksi sijoitukseksi. Samoin Riedelin viinilasi maksaa about normaalin viinipullon verran.

Noissa Riedeleissä on myös se puoli, että jos tarttee lisää laseja vuosien päästä tai menee laseja rikki tms. niin Riedeleitä löytyy kaupasta. Noiden merkittömien kanssa ei koskaan tiedä löytyykö vielä ja jos, niin mistä.

No jaa, enpä olisi huolissani siitä, ettenkö löytäisi logotonta aromi- tai viskilasia rikki menneen tilalle. Ennemmin olisin huolissani kalliimpien merkkilasien saatavuudesta, kun kuvittelisin, ettei niitä ihan joka kioski viitsi pitää ainakaan varastossaan. Tiedä sitten, mitä noi merkkilasit maksaa sisään..

Mutta viimeistään netistä tilaamallahan saa varmaan suunnilleen joka merkkiä, niin en lähtisi tälläkään asialla perustelemaan Riedelin lasien hankintaa :)

edit. jotain glencairn -lasia voisi testata ihan ajatuksen kanssa, mutta ainakin toi ylläolevassa linkissä oleva on kyllä muodoltaan ihan samanlainen tavallisen jalallisen aromilasin kanssa, että vaikea kuvitella, että mistä ero sitten tulisi.

Ihan sama. Maistuu vaan paremmalta tämäkin viini tästä Riedelin lasista kuin jostain Ikean lasista :) On kokeiltu monenlaista lasia ja tuo aikaisempi noin 300 € sijoitus Riedel-kokoelmaan ei vienyt konkurssiin. Viinikaapista löytyy kuitenkin kaksi-kolme kertaa kalliimpia viinejä kuin tuo koko lasisetti tuli maksamaan. Jokainen tavallaan. Esim. uutta autoa ei kukaan kyseenalaista, mutta parinkympin lasi on joku kauhea haloo :D

Esim. uutta autoa ei kukaan kyseenalaista, mutta parinkympin lasi on joku kauhea haloo :D
Ei se mikään kauhea haloo ole. Harrastaja panostaa ihan toisella tavalla, mutta jos tavalliset pulliaiset kyselee juomista ja laseista, niin en mä nyt ensimmäisenä suosittele Riedelin laseja ja tonnin pulloa.

Mähän tuossa vaan sanoin kantani, että niiden suht tavallisten viskien juomiseen, mitä täällä varmaan 95% ihmisistä juo, on ihan turha ostaa mitään Riedelin laseja, kun aromilasi esimerkiksi ajaa ihan saman asian. Jos kuitenkin haluaa ostaa, niin antaa palaa vaan, ei se viiskymppiä ketään konkurssiin vie.

Ja jos puhutaan harrastamisesta, ja useampien satojen eurojen alkoholeista, niin sitten asia on aivan toinen muutenkin lasien ja puitteiden kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom