Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
lauri1262 sanoi:
Karmein viski mitä oon maistanut on Laphroaig 10v. En suosittele kenellekään, joka ei pidä savuisista viskeistä

Mitä v...ua sehän on loistavaa viskiä!! no makuasioista ei voi muuta ku kiistellä... :D

Pitää vielä todeta tosta japan mainostamasta unicumista; unkarissa tuota saa jokaisesta grillistä ja kioskista ja sitä myydään kaikille myös alle 5-vuotiaille (eka kännit tuosta, öhöm..) :hyper: Toinen hittituote unkarista on törkeen halvat sophinaie tjsp tupakit (lausutaan "sopii nai´a"), lyömätön kombo unkarin ystävälle :D

keijo s sanoi:
Pitää vielä todeta tosta japan mainostamasta unicumista; unkarissa tuota saa jokaisesta grillistä ja kioskista ja sitä myydään kaikille myös alle 5-vuotiaille (eka kännit tuosta, öhöm..)

Nyt menee täysin offiksi ja modet tän voi toki deletoida, mutta pakko kirjoittaa pari sanaa näistä maailman eri alkoholikulttuureista. En millään viitsi aloittaa uuttaa alkoholiaiheista threadia.

Olen reissannut melko paljon, mutta mulle on edelleen monesta maasta TÄYSIN epäselvää, että miten siellä ihan oikeesti alkuasukaat keskenään sitä viinaa kiskoo. Maiden sisälläkin kun tuntuu olevan melkoisia eroja. Saksassa Dysseldorfissa en nähnyt illalla juurikaan jurrisia, ja jengi ei kanniskellu kadulla bissepulloja. Entisen Itä-Berliinin puolella jengi tuntui ottavan hyvinkin railakkaasti ja bisset oli kaikilla kädessä. Ranskasta aina puhutaan, että siellä on joku vitun "mannermainen juomakulttuuri", mutta mä näin siellä hyvin suomalaiselta näyttävän tilanteen, jossa 13-vuotiaat veti urheilukentän laidalla viiniä pullonsuusta minkä kerkesivät. Sen uskallan sanoa faktana, että lattarimaissa naiset eivät juo itseään humalaan. Miehet vetää ko. maissa ihan samanlaisia perseitä kuin suomalaisetkin.

Ei mulla kyllä ole mitään oikeeta tietoa suomalaistenkaan juomisesta. Olen siinä käsityksessä, että Suomessa todella monet juovat humalahakuisesti, mutta tietyt piirit naamioivat sen etiketin taakse. Duunari vetää pullon kossua, ja suomenruotsalainen kermaperse vetää pullon konjakkia. Promilletulos on varmaan aika vakio. Toisaalta suomessa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät juo oikeastaan ollenkaan. Tämä usein unohdetaan, kun puhutaan "suomalaisesta alkoholikulttuurista". Esim. kuinka monen pakkislaisen isä ja äiti dokaa railakkaasti? Veikkaan että aika harvan.

Keskiafrikkalaisessa neekerivaltiossa pitkään oleilleena uskallan väittää, että neekerit juo enemmän viinaa kuin suomalaiset. Kiljua kiskotaan vain ja ainoastaan tajuttomuus tavoitteena. Mikäli Hesarin Nyt-liitteessä ollut kuvaus Grönlantilaisesta juomakulttuurista pitää paikkansa, niin eskimot dokaavat samalla tavalla kuin neekerit. Molemmat siis juovat suomalaiset mennentullen pöydän alle.

On oikeastaan vain kolme asiaa, joista uskallan väittää jotakin, puhtaasti siis omiin kokemuksiini perustuen:

1. Vaikka kaikkialla miehet juovat humalahakuisesti, on muualla tarkoituksena SKARPATA koko humalatilan ajan. Poislukien pohjoismaat, britit ja irlantilaiset. Näissä kulttuureissa on tavallaan ok, että persoonallisuus muuttuu kännissä ja mokelletaan. Tämä on tietenkin yleistämistä, koska en varsinaisesti omaa sisäpiirin tietoa maailman kulttuurien käsityksistä suhteessa viinaan ja skarppaamiseen.

2. Neekerit ja eskimot on kovempia dokaamaan kuin suomalaiset.

3. Melkein kaikkialla (poislukien samat kuin edellä) on niin, että naiset eivät saa juoda humalahakuisesti. Esim. Meksikossa nainen häpäisee itsensä todella pahasti, jos heiluu humalassa. Miehelle tämä on sallittua. Meksikossa on esim. ihan tyypillistä, että Mies maksaa diskon sisäänpääsystä 40 euroa ja nainen pääsee ilmaiseksi. Sisällä molemmille on kaikki juomat ilmaisia. Suomessa olisi täysin mahdoton yhtälö päästää nainen ilmaiseksi baariin, jossa olisi ilmaiset viinat.

Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla pakkislaisten kokemuksia ulkomaanelävien dokaamiskulttuureista.

keijo s sanoi:
Pitää vielä todeta tosta japan mainostamasta unicumista; unkarissa tuota saa jokaisesta grillistä ja kioskista ja sitä myydään kaikille myös alle 5-vuotiaille (eka kännit tuosta, öhöm..) :hyper: Toinen hittituote unkarista on törkeen halvat sophinaie tjsp tupakit (lausutaan "sopii nai´a"), lyömätön kombo unkarin ystävälle :D

Kun en polta niin nuo tupakit on ihan outoja mulle mutta unicum kyllä on tuttua :D

Mutta eikös viellä suositumpaa ja joka paikasta saatavaa ole balinka? Se on niin pirun pahaa myrkkyä mutta sitä ne paikalliset juo ja muistan kun oli joku vappu kun perheenisät kiersi talosta taloon juomassa balinkaa. Ja jos se loppui niin tenavat sitten hakivat sitä lähikaupasta tai kioskista. Unkarissa saa viiniä,balinkaa ja muutamia muitakin viinoja kaupasta jopa omaan pulloon ostettua. Mekin kerran tuotiin limpparipulloissa viinaa.

Mikäs olisi hyvä viski? Chivas Reagl on herkkua, mutta terävyyttä jään kaipaamaan. Blairmhor maistui liikaa homehtuneelle leivälle ja Jameson aavistuksen miedolle. Black Velvetistä puuttui jälkimaku mutta muuten oli hyvää, etenkin jäillä erinomaista. Kaipaisin viskiin pitkän hyvän pehmeän jälkimaun ja kunnon terävyyden alkuun, eli sais lämmittää mennessään. Lompakon koko rajoittaa hieman hankintaa, eli voisi olla ihan kohtuuhintaista silti. Toki kalliimpiakin saa ehdottaa, niin hankin kunhan rikastun. Tarkoitus on vain täydentää varastoa ja hömpsiä illalla lasillinen.

Ahvena sanoi:
Mikäs olisi hyvä viski? Chivas Reagl on herkkua, mutta terävyyttä jään kaipaamaan. Blairmhor maistui liikaa homehtuneelle leivälle ja Jameson aavistuksen miedolle. Black Velvetistä puuttui jälkimaku mutta muuten oli hyvää, etenkin jäillä erinomaista. Kaipaisin viskiin pitkän hyvän pehmeän jälkimaun ja kunnon terävyyden alkuun, eli sais lämmittää mennessään.

Jos pehmeyttä haet niin irkkuviskit lienevät parhaita vaihtoehtoja. Ostapa Black Bushia, hyvä kombo tymäkkää potkua kuitenkin ilman pahinta piikkiä. Hintaryhmässään erinomaista. Muutkin irkkuviskit on "helposti juotavia" johtuen tislausprosessista.

keijo s sanoi:
Jos pehmeyttä haet niin irkkuviskit lienevät parhaita vaihtoehtoja. Ostapa Black Bushia, hyvä kombo tymäkkää potkua kuitenkin ilman pahinta piikkiä. Hintaryhmässään erinomaista. Muutkin irkkuviskit on "helposti juotavia" johtuen tislausprosessista.

Erehdynkö pahasti, jos muistelen Black Bushin olevan single maltia? Single Maltit ovat kiinnostaneet jo pitkään, mutta Blairmhor (onko pure malt ja single malt sama osoite?) oli ehkä huono valinta. Joka toinen ilta Blairmhor on todella hyvää, mutta joka toinen ilta on saanut sekoittaa Jamesonia kaveriksi (:eek: Eihän näin saisi tehdä!). Mutta Black Bush kuulostaisi siltä jota haen, fudua löytyy ilman bonanzan makua mutta silti pehmeä. Hieno homma että palstalta löytyy tuntemusta ja vastaus näinkin ristiriitaiselta kuulostavaaan vaatimukseen.

Edit: Huomenna hajen putelin kokeeksi!

Voin todella lämpimästi suositella Otard merkkistä konjakkia kaikille, löytyy mm alkoista. Tosin en voi olla aivan varma onko toi samaa kamaa kuin omani, koska itse ostan ko konjakin ulkomailta. Noin yleensä ottaen voin todeta, etten ole "konjakkimiehiä" mutta toi kyseinen merkki vei jalat alta heti alusta pitäen :D

Me tilattiin appiukon kanssa joskus mustan kyyn viskiä 500mk/pullo netistä. http://www.blackadder.com/
En muista tarkempaa laatua mutta kyllä oli hyvää! Parasta viskiä mitä olen koskaan juonut (ja kalleinta).
Tuli muuten kotiovelle ilman tulleja ja veroja, ennen EU:ta oli tuo aika :D

Hyvä peruskonjakki on Renault Carte Noire Extra. Halvoista litkuista suosin sitten Meaukow -konjakkia, jota raaskii tarjota kavereillekin tai antaa lahjaksi mutta on "ihan juotavaa"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally Posted by lauri1262
Karmein viski mitä oon maistanut on Laphroaig 10v. En suosittele kenellekään, joka ei pidä savuisista viskeistä

Saattaa hyvinkin pitää paikkansa... amatöörille :-)

Useemman kerran olen huomannut, että jos juottaa parempaa ja maukkaampaa viskiä henkilölle, joka ei tiedä ko. juomasta mitään, niin tuomio on yleensä tyrmäävä. Yksi kaveri valitteli jälkimakua, oli kuulemma kestänyt pari päivää. Kerran yhdessä tilaisuudessa saatiin maistaa eri viskejä ja amatöörit valitsi Grantsin parhaaksi ja bowmore oli yksi huonoimmista.

Eli, ei helimiä sioille :-)

Itse aloitin viskiharrastuksen Gardhu nimisellä 12 vuotiaalla tisleellä. Olin siloin jotain 18 tai 19 vuotias ja ai että oli hyvää, jäitten kanssa totta kai. No, tosta on ajat muuttunut, Gardhu on toki yksi lempi viski, mutta ilman jäitä :-)

Muuten ostan mielelläni Islay viskejä. Turve, savu, jodi ja suola...

Heavy-rock sanoi:
Itse aloitin viskiharrastuksen Gardhu nimisellä 12 vuotiaalla tisleellä. Olin siloin jotain 18 tai 19 vuotias ja ai että oli hyvää, jäitten kanssa totta kai. No, tosta on ajat muuttunut, Gardhu on toki yksi lempi viski, mutta ilman jäitä :-)

Huh, meinasin jo pistää kritiikkiä että ei viskiä ikinä jäiden kanssa, mutta onneksi on tavat muuttuneet! :D :whip:

Jameson 18 v, siinä on hyvä juoma. Gineissä (myös laatugineissä) on myös kovasti eroja, mikä mahtaa olla täällä jengin suosikki?

Menin tilaamaan tässä yksi päivä litran putelin tällaista jostain kaverin kautta
12_year.png

Sitten huomasin että tuota on Alkossakin, tosin paljon kalliimmalla, kuvittelin kuitenkin tilaavani jotain erikoista ja hienoa viskiä. Enkä edes pidä tuosta :(

Käyhän tuo baarikaapin koristeena :D

dear_a sanoi:
Huh, meinasin jo pistää kritiikkiä että ei viskiä ikinä jäiden kanssa, mutta onneksi on tavat muuttuneet! :D :whip:
Miksi ei? Pieni vesitilkka viskin seassa vain voimistaa makua ja jääpalat ovat helppo tapa annostella vettä. Pieni viilennyskin on tervetullutta, jos viski on huoneenlämpöistä. :)

Itse laitan/pyydän viskiini aina yhden tai kaksi jääpalaa.

Harim sanoi:
Miksi ei? Pieni vesitilkka viskin seassa vain voimistaa makua ja jääpalat ovat helppo tapa annostella vettä. Pieni viilennyskin on tervetullutta, jos viski on huoneenlämpöistä. :)

Itse laitan/pyydän viskiini aina yhden tai kaksi jääpalaa.

Juu, toki viski avataan vesitilkalla ja vähän enemmän sitä laitetaan jos on tynnyrivahvusta tavaraa. Mutta tosiaan juniorina ei niinkään tota tietämystä ollut ja sitähän juotiin sit jäitten kanssa kun isot pojaat telkussakin teki niin :)

Ravintolas jos ottaa esim Black labelia tms niin on helpompaa pyytää se yksi jääpala. Useasit on tullu tilanne missä tarjoilia on kysynyt että otatko vettä ja siihen kun on sanonu juu, niin on lasi ollut jo raanan alla. Kauhun sekaisin tuntein ottaa paniikin kun meinaa lantrata single maltin reilulla lorauksella vettä.

Tuossa vedenannostelussa pätee yks hyvä sääntö, älä koske kaverin muijaan äläkä laita kaverin viskiin vettä.

Mä aika harvoin laitan edes tuota vettä. Jos, niin todella vähän, kun mun mielestä se vetää viskin herkästi vetisen oloiseksi. Mielummin erikseen jos ollenkaan. Jäitä ei koskaan, koska viski niinkuin konjakkikin maistuu paremmalta kun se on lämpimähköä, ja joku yksikin jääpala normilasillisessa on imo ihan liikaa vettä. Varsinkin konjakki paranee huomattavasti kun lämmittää lasia vaikkapa kädessä.

Baarimikot joskus testaavat tuolla "laitetaanko jäitä" -kyssärillä sen oloisena että "joo"-vastausta ei juuri odoteta :)

JSmith sanoi:
Baarimikot joskus testaavat tuolla "laitetaanko jäitä" -kyssärillä sen oloisena että "joo"-vastausta ei juuri odoteta :)

Kyllä se pieni tilkka "avaa" sen viskin. Sitä ei tosin paljoa laiteta ja vähän jokaisella on omat määrät. Olen kuullut että joku on ravintolassa tiputellut omaa skotlantilaista lähdevettä tipetille => pro-maistelija ehkä..

Jäätä en tosiaan laita kuin blended viskeihin. Enkä niihinkään kuin niihin talousviskeihin. Kukaan muu ei sitten koskekkaan minun siglemalttiini kuin minä ite.. ei ees vaimo. Tosin hän saattaa joskus sen tarjoille, mutta silloinkin vesi tulee erikseen.

Viking line mainosti joskus noita viskivalikoimiaan laivalla ja varsin hyvät valikoimat siellä olikin. Vahinko vaan että jokainen tarjoilia meinas lurauttaa vettä itse siihen lasiin (ja kysy tuleeko jäitä). Lisäksi koko paatista ei löytynyt oikeanlaisia laseja. Mä sitten tästä vähän huomautin asiakaspalveluun ja vastaus oli suunnilleen näin..

-viskin saa halutessaan konjakkilasiin (siihen legendaariseen!!), no huh huh.
-Jäitä kuulemma kysytään siksi, koska kuulemma useimmat haluaa sigle malttinsa nimen omaan jäillä..
-Veden saa pyydettäessä lasiin. On muuten kiva lorotella on the rocks lasista vettä konjakkilasiin kun se kusee sen reunaa myöden pöydälle.. tosi kiva sotku. Siinä meidä snopi maistelee viskiä :worship:

Sitten on tietty nää asiaansa vihkiytyneet ravintolat. Teernpelissä jopa kieltäyty myymästä jäillä jotain viskiä ja käski ottaa sitten vaikka jack Danielsia :D . Joo, itse en sitä yrittänyt tilata, vaan odotin vieressä vuoroani.

Jos sitä vettä pitää olla, niin sen viskin vieressä lasissa. Jokaisella siis makunsa enkä voi koko kansaa omaani käännyttää, mutta minä en halua viskiini vettä. Vaikka alkup. nimi viittaa elämän veteen, niin vesi lasissa erikseen. ;)

Viskeinä blendatuista parhaina pidän Chivas Regalin 18yo versiota ja muita erikoisimpia chivasin viskejä. Single malttina uppoaa kivasti Glenfiddichin Solera ja Ancient Reserva. Ne ei tosin ihan halpoja taida suomestakaan ostettuna olla.

Viineinä tietty pihviviini Casillero del Diablo cabi ja Tarapaca la Guesta cabi-syrah. Roseetakin uppoaa mutta sitä ei juuri alkon valikoimista löydy. Ehkä paras viini minkä muistan (kohtuullisissa hintaluokissa) on chilessä fransmannien tuottama Piedra Feliz pinot noir. Laivalta tuotuna joku ~30e pullo muistaakseni.

kas-vain sanoi:
Kovat jätkät juo Remy Martin LOUIS XIII konjakkia hinta lähemmäs 1000€/0.5l.

Savonlinnassa on joku olut-pubi ihan keskustassa jonkun sillan kupeessa , jossa myytiin 500€/ 5cl jotain älyttömän vanhaa ja "hienoa" whiskyä. Sai oikein diplomin seinälle , että on juonut :david: ....ja olihan sitä moni diplomeista päätellen maistanut. Tietääkö kukaan merkkiä siitä ilojuomasta mitä siellä myydään.
Halpaa kuraa remi marttiinit. L'Esprit de Courvoisier on isojen poikien valinta. Sen vanhimmat tisleet ovat 200 vuotiaita. Hintaa pullollisella on $6000, lähikuppilassa 120 euros senttilitra. Ja kyllä, yhdenkin sentin voit ostaa. Todella isot pojat ostavat tuota enemmänkin. Samsungin pääjohtaja osti miljoonalla dollarilla, mitä se nyt tekee yli 160 pulloa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom