keijo s sanoi:
Pitää vielä todeta tosta japan mainostamasta unicumista; unkarissa tuota saa jokaisesta grillistä ja kioskista ja sitä myydään kaikille myös alle 5-vuotiaille (eka kännit tuosta, öhöm..)
Nyt menee täysin offiksi ja modet tän voi toki deletoida, mutta pakko kirjoittaa pari sanaa näistä maailman eri alkoholikulttuureista. En millään viitsi aloittaa uuttaa alkoholiaiheista threadia.
Olen reissannut melko paljon, mutta mulle on edelleen monesta maasta TÄYSIN epäselvää, että miten siellä ihan oikeesti alkuasukaat keskenään sitä viinaa kiskoo. Maiden sisälläkin kun tuntuu olevan melkoisia eroja. Saksassa Dysseldorfissa en nähnyt illalla juurikaan jurrisia, ja jengi ei kanniskellu kadulla bissepulloja. Entisen Itä-Berliinin puolella jengi tuntui ottavan hyvinkin railakkaasti ja bisset oli kaikilla kädessä. Ranskasta aina puhutaan, että siellä on joku vitun "mannermainen juomakulttuuri", mutta mä näin siellä hyvin suomalaiselta näyttävän tilanteen, jossa 13-vuotiaat veti urheilukentän laidalla viiniä pullonsuusta minkä kerkesivät. Sen uskallan sanoa faktana, että lattarimaissa naiset eivät juo itseään humalaan. Miehet vetää ko. maissa ihan samanlaisia perseitä kuin suomalaisetkin.
Ei mulla kyllä ole mitään oikeeta tietoa suomalaistenkaan juomisesta. Olen siinä käsityksessä, että Suomessa todella monet juovat humalahakuisesti, mutta tietyt piirit naamioivat sen etiketin taakse. Duunari vetää pullon kossua, ja suomenruotsalainen kermaperse vetää pullon konjakkia. Promilletulos on varmaan aika vakio. Toisaalta suomessa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät juo oikeastaan ollenkaan. Tämä usein unohdetaan, kun puhutaan "suomalaisesta alkoholikulttuurista". Esim. kuinka monen pakkislaisen isä ja äiti dokaa railakkaasti? Veikkaan että aika harvan.
Keskiafrikkalaisessa neekerivaltiossa pitkään oleilleena uskallan väittää, että neekerit juo enemmän viinaa kuin suomalaiset. Kiljua kiskotaan vain ja ainoastaan tajuttomuus tavoitteena. Mikäli Hesarin Nyt-liitteessä ollut kuvaus Grönlantilaisesta juomakulttuurista pitää paikkansa, niin eskimot dokaavat samalla tavalla kuin neekerit. Molemmat siis juovat suomalaiset mennentullen pöydän alle.
On oikeastaan vain kolme asiaa, joista uskallan väittää jotakin, puhtaasti siis omiin kokemuksiini perustuen:
1. Vaikka kaikkialla miehet juovat humalahakuisesti, on muualla tarkoituksena SKARPATA koko humalatilan ajan. Poislukien pohjoismaat, britit ja irlantilaiset. Näissä kulttuureissa on tavallaan ok, että persoonallisuus muuttuu kännissä ja mokelletaan. Tämä on tietenkin yleistämistä, koska en varsinaisesti omaa sisäpiirin tietoa maailman kulttuurien käsityksistä suhteessa viinaan ja skarppaamiseen.
2. Neekerit ja eskimot on kovempia dokaamaan kuin suomalaiset.
3. Melkein kaikkialla (poislukien samat kuin edellä) on niin, että naiset eivät saa juoda humalahakuisesti. Esim. Meksikossa nainen häpäisee itsensä todella pahasti, jos heiluu humalassa. Miehelle tämä on sallittua. Meksikossa on esim. ihan tyypillistä, että Mies maksaa diskon sisäänpääsystä 40 euroa ja nainen pääsee ilmaiseksi. Sisällä molemmille on kaikki juomat ilmaisia. Suomessa olisi täysin mahdoton yhtälö päästää nainen ilmaiseksi baariin, jossa olisi ilmaiset viinat.
Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla pakkislaisten kokemuksia ulkomaanelävien dokaamiskulttuureista.