Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olari sanoi:
Viskejäkin on aika vähän tullu juotua, pääasiassa skottilaisia blendedejä. Tämän takia mut varmaan tyrmätään täysin mutta tykkään Jim Beamistä, todella makoisa ja mukava juoda verrattuna esim Jack Danielsiin, pahemmin muihin bourboneihin en ole tutustunut.

Jep jep miten vain herra olari :D asiayhteyttä voi tutkia suurennuslasilla tekstin kontekstissa, mutta sovitaan että sanavalinnat on korrekteja mutta lukihärjöini vuoksi ymmärrykseni on muurahaiskarhuttimen tasolla :love:

Marcules sanoi:
Mun mielestä parasta viskiä on Kanadalainen Black Velvet. Tätä löytyy Alkosta, on halpaa ja myydään vielä muovipullossa. Todella pehmeä maku, ei niin terävä kuin muissa maistamissani viskeissä. En tosin ole koskaan maistanut mitään kovin laadukasta viskiä.

Jos pitäisi ostaa jotain amerikan mantereelta olevaa halvempaa viskiä niin itsekkin päätyisin kanadalaiseen Black Velvetiin.

Bushmillisin irkkuviskit sopivat hyvin omaan makuun. Skottilaiset kyllä ovat yleensä makuuni, mutta välillä on mukava juoda viskiä ilman savuisuutta.

Itse yleensä tykkään vahvoista, voimakkaita makuja omaavista juomista niin viskeissä, oluissa kuin viineissäkin. Toki kaikki riipuu käyttötarkoituksesta. Jos ottaa enemmän kuin yhden lasin niin hieman kevyempi vaihtoehto on paikallaan tai sen yhden jälkeen vaihtaa merkkiä.

Irkkuviskiä tälle mimmille kiitos, jos jotain vahvempaa on tarkoitus maistella - konjakin päälle en ymmärrä tippaakaan, eikä brandykään mulle oikein maistu. Tullamore Dew on hyvää. Mutta vain pieni lasillinen, enempää ei enää oikein kerralla uppoa.

Mitä taas viineihin tulee, niin kokeilkaapas Painter's Cove-nimistä aussipunkkua! Rypäleinä muistaakseni Syrah ja Cabernet. Tuota on tullut useampi pullo nautiskeltua, ja hyvää on ollut joka kerta. Olen kyllä muutenkin Cabernet Sauvignonien ja Cabernet-Syrahien ystävä, Merlotit eivät meikäläisen suussa jostain syystä oikein hyviltä maistu. Valkkareista tuli itsenäisyyspäivänä maistettua Pato Africanoa (se ankkaetikettinen), ja kyllä sitäkin voi hyvällä omallatunnolla suositella. Kohtuuhintaisia ovat nuo molemmat, 7-8 euron vaiheilla muistaakseni.

Eiche sanoi:
Ostitko Alkosta? Alkossa myydään mun ymmärryksen mukaan vaan sitä Pere Kermann's Absinthia, joka absinttiharrastajien mukaan on surkein niistä. Pernodin absinthia tuntuvat suosittelevan, tai ainakin se on vanhin absinttimerkeistä. Mutua tosin.

Amalia Rygseckin hengessä. :)

Alkossa myydään myös Lamsinthen absinttiä. Veikeet hologrammit putelossa.

Vuoden 1950 Armagnac Castarède.
Isukki sai 50-vuotislahjaksi ja vaikka luulin että en ymmärrä kalliiden (ja erittäin hyvien) juomien päälle, niin olin väärässä. Makua en osaa kuvailla, mutta tosi pehmeetä ja *liuta niitä ammattitermejä tähän päälle*.

Ei voi muuta sanoo, ku että en varmaa koskaan pääse enää maistamaan niin kallista ja hyvää juomaa ku se oli, joten pitää vielä yrittää päästä osingoille ku pullo taas jossain vaiheessa avataan. (Hinta aika noh.. tähtitieteellinen..)

Alkossa myydään myös 50v vanhaa armagnac Sempeä. hintaa en taas muista

Kovat jätkät juo Remy Martin LOUIS XIII konjakkia hinta lähemmäs 1000€/0.5l.
Kalliista juomista puheenollen Lontoon Heathrown lentokentällä muistan nähneeni whisky kaupassa flindan joka maksoi 10000£ jees jeees....

Savonlinnassa on joku olut-pubi ihan keskustassa jonkun sillan kupeessa , jossa myytiin 500€/ 5cl jotain älyttömän vanhaa ja "hienoa" whiskyä. Sai oikein diplomin seinälle , että on juonut :david: ....ja olihan sitä moni diplomeista päätellen maistanut. Tietääkö kukaan merkkiä siitä ilojuomasta mitä siellä myydään.

Joo, siitä Absinthista vielä että näyttäisi olevan juurikin tuota "skeidaa", eli Pere Kermannsia... :(

Viskiä tulee juotua vain joskus kaverin tarjoamana tai ravintolassa.

Giniä tykkään juoda. Bombay Sapphire on tähän mennessä ollut parasta ja tuontipullona kunnon prosenteilla.

Jos haette halpaa kohtuullista ruokapunaviiniä ihan alkosta voin suositella Unkarilaista Egri Cuvée halpisviiniä. Näyttää ihan joltain glögipullolta, mutta mielestäni ihan kohtuullista. Ja nämä viinit vasta onkin mielipidejuttuja. Itse en pidä kauhean makeista litkuista.

Kyllä parhaat punkut on Lagrein-rypäleistä!
Pidän myös monista missä on kahta tai useampaa rypälettä. Uusin positiivinen tuttavuus on Blauburgunder rypäleistä tehty punkku. Mielellään sellaista tallimaista, nahkaista, hevosen hikistä viiniä mulle! :)

Olen ehdoton Italialaisten viinien fani, Ranskalaiset on ihan kauheita. Tämäkin tosin on varmaan siitä kiinni, mitä on opetellut juomaan. Muutaman hyvän Chileläisen olen Alkosta onnistunut löytämään ja kaikille jotka haluavat, ok viiniä pikku rahalla suosittelen kokeilemaan Australialaista Hardys Bin343 ( Cabernet Shiraz).

Valkkareista parhaita mielestäni ovat myös sellaiset missä on useampaa eri rypälelajiketta. Saksalaisia ja Itävaltalaisia kannattaa testata. Toki taas Italialaiset vievät minun suussani voiton.

Viinin valmistus on mielenkiintoinen prosessi. Minulla oli ainutlaatuinen tilaisuus seurata sitä Italian vuoteni aikana. Viinin laatun vaikuttavia asioita on niin paljon, että täällä Suomessa sitä ei todellakaan tule edes ajatelleeksi minkälaisen työn se vaatii.
Oikea ilmasto ja kasvupaikka rypäleille on tieysti kaiken kivijalka, mutta satoa täytyy osata hoitaa ja kerätä oikeaan aikaan. Sitten vasta voi varsinainen viinin valmistus alkaa. Taas on miljoona ja yksi asiaa mitkä vielä voivat pilata sadon. Säilytys lämpötila, käymistynnyrit, korkit, kuljetus jne...

Jos käytte lomailemassa maissa missä valmistetaan viiniä, niin tutustakaa ihmeessä sen valmistukseen. Lähes kaikissa paikoissa on myös mahdollisuus maisteluun.

Smart sanoi:
Kyllä parhaat punkut on Lagrein-rypäleistä!
Ihan tosi? Siinä tapauksessa ehkä uskallan suositella Elena Walch (Italia) viiniä. Ennen moinen duunattiin Merlotista ja se oli suosikkini, sittemmin tuonti suomeen lopetettiin muutamaksi vuodeksi kun se yhtäkkiä tulikin takaisin Lagrein -versiona. Hinta on tosin ehkä hieman suolainen reilu 12e, mutta jos viini on hyvä niin eiköhän se sen arvoinen ole. En ole ehtinyt moista vielä maistella mutta tarkoitus olisi, tässä vielä linkki:
http://www.alko.fi/www/wwwbachus.nsf/viewAll/442807?opendocument

Joo toi Elena Walch on ihan hyvä, mutta ei suinkaan paras Lagrein viini! Asuin muuten Ihan ton Walchin viinitilan lähellä.
Paras Lagrein on Muri-Gries luostarista, mutta sitä ei valitettavasti Alkon valikoimasta löydy. :(

kas-vain sanoi:
Alkossa myydään myös Lamsinthen absinttiä. Veikeet hologrammit putelossa.

Alkossa myydään myös 50v vanhaa armagnac Sempeä. hintaa en taas muista

Kovat jätkät juo Remy Martin LOUIS XIII konjakkia hinta lähemmäs 1000€/0.5l.
Kalliista juomista puheenollen Lontoon Heathrown lentokentällä muistan nähneeni whisky kaupassa flindan joka maksoi 10000£ jees jeees....

Savonlinnassa on joku olut-pubi ihan keskustassa jonkun sillan kupeessa , jossa myytiin 500€/ 5cl jotain älyttömän vanhaa ja "hienoa" whiskyä. Sai oikein diplomin seinälle , että on juonut :david: ....ja olihan sitä moni diplomeista päätellen maistanut. Tietääkö kukaan merkkiä siitä ilojuomasta mitä siellä myydään.

Laivalla näky olevan tuo LOUIS XIII vähän yli 800€ Ei paha...

Wiskeistä tuli ensimäisenä mieleen The Balvenie 12yo. On muuten ihan helevetillisen hyvvää juomaa. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jiiii sanoi:
Viskeistä taasen, itse olen sitä mieltä, että mitä enemmän siinä maussa on tervaa, turvetta ja savua, sitä parempaa on viski, ja sitä helpompaa juoda. Nuo kun peittävät hyvän makunsa ohessa mukavasti halpisvodkamaisen terävyyden.

Tässä on samat kriteerit hyvälle viskille kuin minulla. Eli juurikin se pehmeä savusaunan lauteilla haudutettu vanhan piian turpeinen värkki, joka niissä maistuu on minun suuhuni väkeviä juodessa huomattavan miellyttävä maku verrattuna juomaan, josta paistaa lasolimaisesti alkoholin terävyys läpi.

Raakana harva 40+ prosenttinen juoma onnistuu olemaan yhtä juotavaa ja välttämään kemikaalimaisen tuulilasinpesuainepuraisun yhtä hyvin kuin nämä tervaisemmat viskit.

treenaisko sanoi:
Tuo on hyvä wiski en olisi osannut kirjoittaa nimeä. Yhdessä tilaisuudessa sain maistaa. Niin pehmeän makuinen ettei olisi vesilasia edes tarvinnut ottaa. Wiskeissä on tosiaan isoja makueroja jotka taviskin huomaa. Taitaa olla aika kallis kun noin vanhakin.

Laphroiaig on minusta vielä ihan kohtuu hintaista eli 10y näkyy olevan kuitin mukaan olevan Alkossa 36,90 eur pullo. Tilttijuomat toki saa halvemmallakin, mutta silloin nyt käy vaikka limuun sotkettu 80% virugin yhtä hyvin. En ole koskaan oikein ymmärtänyt välimallin viskin/vodkan/rommin/konjakin/ginin päälle, koska maku on paha ja kännin saa halvemmallakin.

Eugen sanoi:
Jos saan oluista mainita tässä ketjussa, niin tutustukaapa Tsekkiläisiin tummiin oluisiin:

- Krusovice
- Kozel

Pehmeää, muttei paksua, niinkuin leipäpirtelö Guinness.

+ Tumma Litovel :kuola:

juha79 sanoi:
Wiskeistä tuli ensimäisenä mieleen The Balvenie 12yo. On muuten ihan helevetillisen hyvvää juomaa. :thumbs:
Tuota näyttäisi löytyvän omastakin baarikaapista litran puteli, jostain tilasin sen, sitten huomasin että alkosta saa samaa tavaraa, no säästinpähän muutaman euron :rolleyes:

IronMind sanoi:
Tässä on samat kriteerit hyvälle viskille kuin minulla. Eli juurikin se pehmeä savusaunan lauteilla haudutettu vanhan piian turpeinen värkki, joka niissä maistuu on minun suuhuni väkeviä juodessa huomattavan miellyttävä maku verrattuna juomaan, josta paistaa lasolimaisesti alkoholin terävyys läpi.

Siis tällä palstalla kyllä noi whisky-makujen kuvaukset on jotain niin... kohdalleen osuvaa. Ei tollasia kirjoissa ole :)

Joku tuossa aikaisemmin jo sanoi, että on melkeinpä turha lähteä tarjoamaan sitä savuisinta vaihtoehtoa aloittelijalle. Tämän olen itsekkin huomannut. Yhdellä kaverilla maistatutin pari lasillista, mitä ny lienee, en muista. Seuraavalla kerralla sanoi whiskyn maistuneen suussa seuraavanakin päivänä. Oliskoos ollut viipyilevä jälkimaku? Sitten kerran "whisky-koulutuksessa" oli maisteltavana perus blendet, siglemaltti ja jenkki-viski. Berus blended "voitti" koska moni piti jopa 12 bowmorea liian vahvana ja savuisena.

Maku on kyllä jännä juttu. 10 vuotta sitten en saanut kulaustakaan viskiä alas ilman yökkäilyä, nimenomaan se savuisuus tökki pahasti vastaan. Nyt sitä hakee aina vain voimakkaampia makuelämyksiä ja turvesavun tuoksu saa veden kielelle. Moni muukin aikaisempi inhokki on muuttunut ennakkoluulottoman opettelun kautta herkuksi, voimakkaiden juustojen makuun opettelin oikeastaan ihan väkisin vaikka pahaa teki :) Sinihomejuusto ei tosin uppoa vieläkään vaikka aina välillä yritän sitäkin maistella.

Jakob sanoi:
:kippis1: Tuonne matkani käy . Olen vajaan viikon reissussa ja näillä näkymillä olen Dublinissa koko ajan. :worship:

edit. http://www.celticwhiskeyshop.com

jees..Surffailin tonne, ja laitoin tilaukseen muutaman pullon jouluista skottiviskiä tulemaan. Saas nähdä ehtiikö, en ookkaan enne viunaa tilannu netistä. Kyllä isäukko ilahtuu, kun paketista ilmestyy 15v vanhaa viskiä... :)

Itse suosin viinejä, jotka tuovat mukanaan kaukomaiden raikkaan tuulahduksen. Tällä kertaa valintani on Chilestä, Fronteran Cabernet Sauvignon. Tuo pullo, joka sisältää rakkauden uuvuttavaa nektaria sopii ihanasti tilanteisiin, jossa kahden ihmisen välinen herkkä hedelmällinen tila on käsin kosketeltavissa. Jo pienen pieni kiusoitteleva tippa kielen kärjelle valutettuna suorastaan kutsuu syventymääm tämän lasisen helmen tarjoamaan hekumaan. Asiantuntijoiden mukaan tämä viini on vankannotkeaa sekä nuorta. Suosittelen siis kuljettamaan pitkin kitalakea, kaikessa rauhassa.

:love:

Kai Nalo sanoi:
jees..Surffailin tonne, ja laitoin tilaukseen muutaman pullon jouluista skottiviskiä tulemaan. Saas nähdä ehtiikö, en ookkaan enne viunaa tilannu netistä. Kyllä isäukko ilahtuu, kun paketista ilmestyy 15v vanhaa viskiä... :)

Tosta tilaamisjutusta tuli hyvä tv-proggis töllöstä toissapäivänä, eli lain mukaan sun pitää maksaa suomen valtiolle vähän veroa tuosta, tosin asian valvonta kuulemma aika retuperällä. Olis kiva jos saatuas paketin kertoilisit vähän oliko matkassa onkelmia, itsekin kun olen miettinyt tilailua :whip:

VelttoV sanoi:
Jos haette halpaa kohtuullista ruokapunaviiniä ihan alkosta voin suositella Unkarilaista Egri Cuvée halpisviiniä. Näyttää ihan joltain glögipullolta, mutta mielestäni ihan kohtuullista. Ja nämä viinit vasta onkin mielipidejuttuja. Itse en pidä kauhean makeista litkuista.

Jep Unkarilaisista viineistä monessa hämää pullo ja hinta. Olen todella monta hyvää viiniä löytänyt alkosta ihan ns.halppis+kierrekorkki laaduista. Tietenkin hieman auttaa niiissä tuo Unkarin matkoilla tutustuminen niihin. Ainakin viineissä hinta ja maku ei aina kulke samaa rataa.. Tästä oli muuten joskus täälläkin pakkiksella vääntöä :)
Sitten Tokaji viini on kanssa jännä makuelämys, sellainen jälkiruoka viini.
Unkarilaisista väkevistä Unicum ja Hubertus saavat minulta äänen sellaisiksi ostoksiksi joita ostan aina reissultani.

Sitten täällä jo mainittu Balck velvet on hyvää viskiä ja samoin Skottilainen Claymore.

Sitten kannattaa todella maistaa Southern comfortia se on todella herkkua!

Uusi tuttavuus alkosta on sitten Jalokahvi, on muuten ihan ok makuinen pikkuterävä näin kylminä talvi-iltoina.

Liitteet

• hubertus.webp
    hubertus.webp
    6,4 KB · Katsottu: 2 112
  • SOUTHERNCOMFORT.webp
    SOUTHERNCOMFORT.webp
    15 KB · Katsottu: 2 104
  • unicum1.webp
    unicum1.webp
    1,8 KB · Katsottu: 2 011

Latest posts

Back